بازدید 12878
۹

فالوئرهای اینستاگرام ظرفیت بالقوه بسیج عمومی برای امور پرهزینه دارند؟

برخی از هنرمندان در جریان مذاکرات حرفه‌ای برای توافق بر سر پروژه‌های مختلف به ویژه در پروژه‌های سینمایی، با اشاره به تعداد فالوئر خود، آن را برابر با تعداد بینندگان آن محصول تلقی می‌کنند و بدین ترتیب خواستار رقم‌های بالاتری می‌شوند. البته با یک مرور ساده پرفالوئرترین بازیگرها می‌توان دریافت که تعداد فالوئر یک بازیگر نسبتی با میزان فروش محصولی که او در آن بازی کرده باشد، ندارد.
کد خبر: ۸۸۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۳ 11 March 2019

فالوئرهای اینستاگرام ظرفیت بالقوه بسیج عمومی برای امور پرهزینه دارند؟اظهارات مطرح شده در جلسات دادگاه حسین هدایتی، بار دیگر بحث تاثیر توهم‌زای کثرت توجه عمومی در شبکه‌های اجتماعی بر میزان اثرگذاری واقعی اشخاص را پیش کشید؛ دو مقوله‌ای که بارها ثابت شده هیچ ارتباط معناداری با هم ندارد اما همچنان منجر به رفتارهای نامتعارفی می‌شود که متاثر از همین احساس برابری تعداد دنبال کنندگان یک شخص با تعداد هوادارانش است.

به گزارش «تابناک»؛ «آقای هدایتی در بازداشتگاه به من گفت هزینه بازداشتم برای حاکمیت گران است؛ یک میلیون و 200 هزار فالور و طرفدار دارم و همانطور که کارگران لوله نورد اهواز را به خیابان آوردم، این یک میلیون و 200 هزار نفر را نیز به خیابان می‌آورم.» این بخشی از اظهارات یکی شرکا و از متهمان پرونده فساد اقتصادی حسین هدایتی است که تاکنون سه جلسه از دادگاه آن به صورت علنی برگزار شده است؛ اظهاراتی که با توجه به ادعا بودن توسط متهم دیگر نمی‌توان به صورت قطعی بر آن صحه گذاشت اما حاوی یک گزاره قابل تامل است.

سوای اینکه این اظهارات تا چه میزان قابل اتکاء باشد، فحوای کلام این متهم آشنا بود و بی‌ارتباط با رفتار چهره‌ها و به ویژه برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی نبود. نمونه اگزجره چنین واکنش‌هایی از سوی امیرحسین مقصودلو مشهور به تتلو رخ داد که در نهایت پس از صدور حکم محکومیت برای او، منجر به متواری شدنش به ترکیه شد. تتلو با دنبال کنندگان میلیونی تصور می‌کرد عقبه فوق العاده‌ای دارد. تجمع گروه کوچکی از نوجوانان برای ارائه وثیقه و آزاد کردنِ تتلو در دوره بازداشت پس از توهین و تهدید به قتل قاضی، این توهم را در او پررنگ‌تر نمود.

فالوئرهای اینستاگرام ظرفیت بالقوه بسیج عمومی برای امور پرهزینه دارند؟

او با توجه به تعداد فالوئر میلیونی‌اش تصور می‌کرد، این گروه به کنسرت او خواهند آمد اما کنسرتش در ترکیه با شکست در بلیت‌فروشی مواجه شد و سرخوردگی‌اش را در پی داشت که منجر به رفتارهای عصبی و عدم تعادلش بیشترش شد. تتلو با حجم بالای دنبال کننده انتظار نداشت دست‌کم آنچه به عنوان سرمایه اجتماعی تلقی کرده بود در حد خرید یک بلیت کنسرت او را همراهی نکرد و به همین دلیل پس از این ماجرا، به یک باره ده‌ها پست غیراخلاقی منتشر کرد و در نهایت پست غیراخلاقی علیه زنان، حسابش در اینستاگرام با گزارش گسترده حذف شد.

اگرچه هنرمندان به شکل طبیعی رفتارهای خارج از عرف و عدم تعادل مرسوم چهره‌هایی چون تتلو را ندارند اما سایه فالوئرها بر رفتار و انتخاب‌هایشان به وضوح سایه انداخته است. برخی از هنرمندان در جریان مذاکرات حرفه‌ای برای توافق بر سر پروژه‌های مختلف به ویژه در پروژه‌های سینمایی، با اشاره به تعداد فالوئر خود، آن را برابر با تعداد بینندگان آن محصول تلقی می‌کنند و بدین ترتیب خواستار رقم‌های بالاتری می‌شوند. البته با یک مرور ساده پرفالوئرترین بازیگرها می‌توان دریافت که تعداد فالوئر یک بازیگر نسبتی با میزان فروش محصولی که او در آن بازی کرده باشد، ندارد.

برخی اظهارنظرهای رادیکال شماری از بازیگران نیز متاثر از همین جایگاه است و از قضا یکی از بازیگرانی که تعابیر نامناسبی را درباره چهل سال اخیر به کار برده بود، به تاثیر فالوئرها بر رفتار بازیگران و تاثیرپذیری از خواست آنها اشاره کرده بود. این یک واقعیت است که دست کم در این دوران، تعداد فالوئرها در شبکه‌های اجتماعی ما به ازای بیرونی ندارند و به خصوص در مواردی که برای فالوئرها دارای هزینه‌های فراتر از کمک مادی به یک امر خیریه داشته باشد، اغلب دنبال کنندگان حاضر به همراهی نیستند.

در واقع این قدرت بالقوه بسیج عمومی که تصور می‌شود یک سلبریتی با چند میلیون فالوئر داشته باشد، در موارد جدی ظرفیت عملیاتی و عینی ندارد و حتی وقتی منابع مردم برخلاف خواسته فالوئر باشد، کمپین‌هایی نظیر کمپین خرید خودرو به سادگی شکست می‌خورد و در این حد نیز امکان تاثیرگذاری وجود ندارد. این مصادیق به خوبی نشان می‌دهد نه تنها این سلبریتی‌ها بلکه برخی جریان‌های سیاسی که به دنبال سرمایه گذاری برای استفاده از برخی از این سلبریتی‌ها هستند نیز دارای ارزیابی دور از واقعیت هستند و تنها زمانی با بخش سخت واقعیت مواجه می‌شوند که در شرایط هدایتی یا تتلو قرار بگیرند.

واقعیت آن است که دنبال کنندگان یک بازیگر زن الزاماً تماماً هوادارانش نیستند، بلکه طیف وسیعی برای کنجکاوی و پیگیری جزئیات، حواشی و سبک زندگی بازیگران، فوتبالیست‌ها، خوانندگان و... آنها را دنبال می‌کنند و اگر حتی قرار بود این دنبال کردم ما به ازای تجاری داشته باشد، پرمخاطب‌ترین بازیگران در اینستاگرام باید صاحب پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما و در عین حال بالاترین دستمزد می‌بودند؛ رویکردی که صادق نیست و نشان می‌دهد این ارتباط تا چه میزان مخدوش است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
خاوری و ال اقا و خیلی ها که اختلاس می کنند میان کانادا. کشورمون را مجبور شدیم به خاطر ریا و فساد این افراد ترک کنیم تا از گندی که به ان زدید خلاص شویم ولی باز تا اینجا هم دین فروشی و ریاکاری این افراد به دنبال ما امده. چه اندازه مشمئز کننده هستید که هم ایران را به گند کشیدید و حالا دنیا را از استرالیا تا کانادا و از .... دارید به گند می کشید.

شاید باورتون نشه ولی این دسته و افراد همان گندی که به اقتصاد ایران و اخلاق و فرهنگ ایران زدند در تورنتو و وانکور هم دارند می زنند. نه همه ایرانیها ولی خیلی از ماها هم دقیقا به خاطر داشتن این اساتید به خاطر سالها مسئول و سر مشق بودن در ایران شدیم مانند انها. نتیجه اینکه الان قیمت مسکن در تورنتو شده شبیه تهران زمان بورس بازی این اقایان و خانمها. شب می خوابید صبج بیدار می شید قیمتها کشیده بالا. خیلی از خدمات و ارزشهای اخلاقی کانادایی و پیشرفته دنیای امروز دیگر در تورنتو یا وانکوور را نمی توانید بیابید. کیفیت سرویسی که یک مهاجر و یک پناهنده به یک نفر می دهد یک دهم کیفیت یک کارگر سفید پوست کانادایی هم نیست. اصلا کانادایی ها بومی دیگر تورنتو و وانکوور را کانادا نمی دانند. فقط هم از ایران نیست. متاسفانه ژنهای برتر چینی و هندی و پاکستانی و عربها و روسها و حتی کره ای و فیلپینی و.... یک خرابه از تورنتو و وانکور باقی گذاشته. ولی خوب چون فقط در سال گذشته کانادا به عنوان اولین کشور دنیا 11 هزار میلیونر جدید را جذب کرده( که خاوری و ال اقا و خیلی های دیکر...) جز انها هستند مسئولین دولت و سرمایه داری کانادا چشمشان را بر روی تورنتو و وانکور بستند و انها را دکونی کردند تا پول این مهاجران و حتی پناهندگان! بسیار ثروتمند را بالا بکشند.

شاید برخی خوانندگان ناراحت شوند که چه ارزش و اخلاقی در کانادا یا دنیای پیشرفته هست که در بین برخی از ما ایرانیها نیست. برخی از ارزشهای کاناداییها که در ایرانیها و خیلی از مهاجران هرگز مجویید. مثلا یک پزشک خانواده کانادایی هرگز ام ار ای غیر صروروی یا جراحی غیر ضروری یا استعلاجی و داروی غیر ضروری تجویر نمی کنه. هرگز. ولی پزشکان خانواده که حتی فقط اصلیت انها ایرانی و عرب و هندی و... هستند در بسیار از موارد( نه همه) شدند عین برخی پزشکان ایران. باند تشکیل می دهند و تا می توانند برای جلب بیشتر مشتری و پر کردن سقف حقوقی که از بیمه می گیرند تا دلتان بخواهد دارو بی مورد یا جراحی یا عکس و ام ار ای بی مورد تجویز می کنند تا مشتری بیشتری از ایرانی و اقلیتها جذب کنند و با دفتر وکلا و کایروپراکتورها و فیزیوتراپها و روانشانسان و روانپزشکان و ازمایشگاه و ایکس ری و .... که همگی غالبا ایرانی یا روس و چینی و هندی هستند باند تشکیل دادند و برای هم کار ایجاد می کنند تا بیشتر بتوانند از بیمه درمانی کانادا سو استفاده کنند. وقتی به یک نمایشگاه اتومبیل می روید مثلا با وجود اینکه خود کمپانی در سایت رسمی خود اعلام کرده که به فلان مدل ماشین 5 هزار دلار تخفیف می دهد این هموطنان ایرانی! حتی از اعلام ان به شما خودداری می کنند مگر اینکه انقدر تجربه و انگلیسی بلد باشید که بفهمید که چه می کنند. حتی در یک ساندویجی و یا کافه شاپ وقتی طرف شما ایرانی یا هندی یا عرب باشد ساندویج یا قهوه ای یا پیتزایی که به شما می دهد را نمی توانید هیچ جوری باور کنید که همان ساندویج یا قهوه است که شعبه دیگر همان برند در شهری که کارگران ان از سفید پوستان بومی هست ارایه می دهد. اگر پیتزا سفارش می دهید حتما از نام انگلیسی استفاده باید کرد. اگر نام ایرانی استفاده کنید از انجا که بیشتر فروشگاهها و پزنده ها پیتزا ایرانی یا عرب و پاکستانی هستند فوری کیفیت پیتزا نصف می شود چون انها به تجربه متوجه شدند که ال اقا ها و خاوری ها انگلیسی بلد نیستند که بخواهند به دفتر مرکزی شکایت کنند! شاید ناراحت شوید ولی در یک کلمه افتضاح هستیم افتضاح. و اگر می بینید که کشورمان به ان روز رسیده به خاطر این ضد اخلاقها هست. البته این به این معنی نیست که هرگز در میان این سفید پوستان و مردم بومی کاهبرداری و خلاف نیست. حتما هست. ولی هم میزان ان بسیار کمتر است و هم اینکه خلافکارهای اینجا هم انقدر شعور و شناخت دارند که به خاطر گنده دزدی خود را مفتضح نکنند. اگر خلاف هستند برای بزرگ می روند نه اینکه مثلا تخفیف کمپانی را به مشتری نگویند!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
چه دل پُری داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
ما فقط عادت کردیم بد و بیراه به این و اون بگیم در صورتی که ما مردم خیلی جالبی نیستیم.اولیش هم خود من هستم.ارزش های اخلاقی جایی در بین ایرانی ها نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
اولش گفتم داری لاف میای که کانادایی ولی دیدم اینهمه متن نوشتی، حقیقتش ما تو ایران انقدر حال نداریم که اینهمه بنویسیم، دمت گرم خیلی حال داری، خدا قوت
مردم در همه مشکلات بی تقصیر نیستند.
اقای هدایتی فقط مرد باش بگو کیا پشتت بودن اینهمه پول از کجا اوردی من خودم فالوت میکنم
اصلآ و ابدا این ظرفیت در انها وجود ندارد.
اصلآ نگاه کردن به این مساله از این زاویه اشتباه است.
نگران نباش اقای هدایتی
فقط کافیه شماره کارت بدی مردم بصورت خودجوش پول به حسابت واریز خواهند کرد
هنرمندان هم مانند برخی مسئولین در توهم زندگی می کنند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل