بازدید 2279
یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

120 میلیارد دلار سرمایه در مسکن‌های خالی خوابیده است

یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه موافق مالیات عایدی سرمایه بخش زمین و مستغلات است، گفت: در حال حاضر 2.5 میلیون و احد خالی در کشور وجود دارد که برآورد می‌شود 120 میلیارد دلار سرمایه خوابیده است.
کد خبر: ۸۸۴۶۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۸ 11 March 2019

به گزارش فارس، نشست هم‌اندیشی «پایه گذاری مالیات بر عایدی سرمایه در ایران» در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد. در این نشست، حسین عبده‌تبریزی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به مباحث و نظراتی که پیرامون این نوع مالیات وجود دارد تصریح کرد: برخی معتقدند که عایدی سرمایه به معنای افزایش سرمایه نیست بلکه این سرمایه بوده و مصرفی است. بیشتر خانوارها یک خانه دارند اگر بفروشند و سود کنند درآمد تلقی نمی‌شود. باید مشخص شود تورم در این مالیات ملاک است یا نه. عایدی آنجایی که به شرکت‌ها و سود تقسیم نشده بازمی‌گردد مدنظر است یا خیر. 

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه از جمله کسانی هستند که مالیات عایدی سرمایه در گردش درآمد درست است و جلوی انباشت سرمایه را نباید بگیرد و به رشد و اشتغال صدمه نزند گفت: اعتقاد داریم برای شرایط فعلی مالیات عایدی سرمایه از بخش زمین و املاک بگیرند و بحث خود ساختمان نیست زیرا با تورم حرکت می‌کند. 

وی با بیان اینکه جهشی برای دلار در سال آینده پیش‌بینی نمی‌شود، عنوان کرد: طبق گزارش‌ها یکی از بیشترین افزایش قیمت مسکن مربوط به مسکن مهر به خصوص در پردیس است و با این طرح باید تورم‌زدایی بکنیم.

عبده تبریزی افزود: یکی از نکات مثبتی که در دولت نهم و دهم پیگیری شد اجرای کد رهگیری مسکن بود. برخی آمارها نشان می‌دهد در اصفهان 20 مورد معامله مسکن ثبت شده است چون اجباری نیست و حتی زیر قیمت ثبت می‌کند بنابراین تا زمانی که کنترل‌ها الزام‌آور نباشد نمی‌توان به درستی عملیاتی کرد و همچنین موضوع قیمت‌های نسبی باید به طور واقعی باشد و مجبور باشیم که قیمت واقعی را درج کنیم. 

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: برخی موارد غیرشفاف و عدم الزام‌ها باعث سوداگری می‌شود و مناسبات ثروت در ایران متفاوت است. وقتی قیمت زمین چند برابر می‌شود حتی یک اشتغال هم ایجاد نمی‌کند اما اگر قیمت زمین پایین باشد مشاهده می‌کنید که چقدر سرمایه‌ها آزاد می‌شود. در دوره قبل ریاست جمهوری روحانی خاطرم است که تلاش‌هایی انجام شد تا زمین‌ها به بالاترین قیمت فروخته شود چون سازمان‌های بالادستی نظارت می‌‌شد. 

عبده‌تبریزی ضمن ابراز موافقت خود با اخذ مالیات بر عایدی زمین و مستغلات یادآور شد: یکی از مباحثی که باید لحاظ شود این است که قیمت زمین در همه نقاط کشور به صورت ملی نیست و معمولاً از شهر تهران به جاهای دیگر حرکت می‌کند، متوسط قیمت یک ملک در تهران 10 میلیون تومان بوده و برخی شهرهای کوچک زیر 2 میلیون تومان بنابراین قیمت‌ها محلی است و یکی از ایرادات مالیات بر عایدی همین موضوع تلقی می‌شود.

وی با طرح این سؤال که اگر در 50 سال گذشته مالیات بر عایدی مسکن داشتیم چه اتفاقی می‌افتاد گفت: احتمالاً می‌توانستیم جلوی سفته‌بازی و حتی تورم آن را بگیریم و احتمالاً می‌توانست اثر مثبتی داشته باشد. عده‌ای نمی‌خواهند ثروتشان مشخص و روشن باشد.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه در دهه 60 فردی می‌خواست اطلاعات املاک تهران را جمع‌آوری و متمرکز کند که برخی بازی را به هم زدند، اظهار داشت: یکی از ضعف‌های مالیات بر عایدی سرمایه مشکل قفل شدن معامله و تأخیر انداختن در آن است. 

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سؤال که می‌توان به طرح مالیات بر عایدی سرمایه نگاه درآمدزایی داشت، گفت: حتماً برای دولت درآمد دارد، نوع مصرف را باید بین اقشار ضعیف‌تر توزیع کنند و نیاز است لایحه یا طرح تقویت شود. بحث ریسک وقف را به املاک شهری اضافه کرده که حتماً باید در لایحه روشن شود.

عبده‌تبریزی ادامه داد: در حال حاضر 2.5 میلیون واحد خالی در کشور داریم که چیزی حدود 120 میلیارد دلار سرمایه است و احتمالاً مورد نیاز اقشار ضعیف نیست چرا که خانه‌های گران قیمت هستند. 

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه برای افرادی که یک خانه دارند و می‌خواهند آن را به تبدیل به احسن کنند نباید قفل ایجاد شود، بیان کرد: اما اگر چنین طرحی به این معضل برسد چون باید مالیات پرداخت کند ایجاد نگرانی خواهد کرد. 

وی ادامه داد: قابل فهم است که مسکن بخش قابل ملاحظه ثروت و سفته‌بازی است و مخالفین جدی دارد و در کنار آن برای اجرا حتماً دولت‌ها کوتاهی کرده‌اند. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان