بازدید 3853

عراق مهمترین شریک تجاری ایران است

شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در نامه ای به رئیس جمهور با تاکید بر اینکه عراق مهمترین شریک تجاری ایران است، بسته همکاری توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور پیشنهاد داد که افزایش۳ میلیارد دلاری صادرات ایران به عراق را به دنبال دارد.
کد خبر: ۸۸۴۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ 10 March 2019

به گزارش فارس، شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی در آستانه سفر تیم اقتصادی دولت به عراق با ارسال نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور، پیشنهادهایی برای توسعه و تثبیت روابط اقتصادی میان ایران و عراق ارائه کرد.

در این نامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر، کشور عراق مهمترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود و طبق آمارها، صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری به عراق بیش از ۸ برابر صادرات غیرنفتی ایران به کل اتحادیه اروپا بوده، یک بسته همکاری میان دو کشور پیشنهاد شده است. متن بسته پیشنهادی که به پیوست نامه، برای رئیس جمهور ارسال شده، به دلیل مسائل امنیتی-اقتصادی منتشر نشده است.

متن کامل نامه شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به رئیس جمهور به شرح زیر است:

همانطور که مستحضر هستید؛ کشور عراق در حال حاضر مهمترین شریک تجاری ایران محسوب می‌شود. حجم صادرات غیرنفتی ایران به عراق در ۱۱ ماه نخست سال جاری برابر ۸.۲ میلیارد دلار و معادل ۲۱ درصد از کل صادرات غیرنفتی کشور بوده است. علاوه بر این، ۳.۵ میلیارد دلار گاز و برق و همچنین حدود ۴۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی در مدت مذکور به عراق صادر شده است.

کالاهایی که از ایران به عراق صادر می‌شوند، عمدتا کالاهای اشتغالزا و با ارزش افزوده بالا هستند و به همین دلیل، ارزیابی می‌شود که بیش از ۱ میلیون شغل در ایران، وابسته به صادرات به عراق است.

آمارهای تجارت خارجی ایران در سال جاری حاکی از آن است که پس از اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا، صادرات غیرنفتی ایران به متحدین و وابستگان تجاری آمریکا مانند ژاپن، کره جنوبی و اتحادیه اروپا به شدت کاهش پیدا کرده است؛ در مقابل صادرات غیرنفتی ایران به عراق در این مدت ۴۴ درصد افزایش یافته است. طبق آمارها، صادرات غیرنفتی ایران در سال جاری به عراق بیش از ۸ برابر صادرات غیرنفتی ایران به کل اتحادیه اروپا بوده است.

وجه دیگر اهمیت عراق برای ایران، مربوط به بخش گردشگری است که منبع مهمی برای ورود ارز به کشور محسوب می‌شود. بیش از ۴۰ درصد از گردشگران وارد شده به ایران را اتباع عراقی تشکیل می‌دهند. از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۳ میلیون نفر از عراق به ایران آمده‌اند که به طور تقریبی معادل ورود ۳ میلیارد دلار ارز به کشور است.

ثروت و منابع معدنی، موقعیت راهبردی و بازار بزرگ عراق سبب شده است که دشمنان و رقبای ایران برای افزایش سهم خود از بازار عراق و همچنین بیرون راندن ایران از این بازار راهبردی، به حمایت‌های ویژه از شرکت‌های خود در صادرات به عراق روی آورند. به عنوان مثال آمریکا با فشار سیاسی، بخشی از صنعت برق عراق را در اختیار شرکت آمریکایی جنرال الکتریک قرار داده و کشور ترکیه نیز به تنهایی، متعهد به ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری در عراق در قالب اهدای وام به صادرکنندگان ترک فعال در این کشور شده است.

بر این اساس، ضروری است برای حفظ این بازار مهم که خصوصا در دوران تحریم، نقشی حیاتی برای ایران دارد و البته به صورت راهبردی در بلندمدت نیز حائز اهمیت است، اقدامات ویژه‌ای صورت پذیرد.

از آنجا که جنابعالی و تیم همراه خود در آستانه سفر به عراق جهت توسعه روابط اقتصادی با این کشور هستید، به پیوست پیشنهادهایی در این راستا ارائه می گردد تا مورد استفاده قرار گیرد. پیش بینی می‌شود در صورت اجرای موارد ارائه شده، همزمان با افزایش آورده اقتصادی عراق و ایجاد منفعت متقابل برای این کشور که روابط دوجانبه را تقویت و تثبیت می‌کند، مجموع صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، سالانه ۳ میلیارد دلار افزایش یابد که معادل ایجاد حدود ۱۵۰ هزار شغل در سال است.

امید است که توسعه روابط اقتصادی متقابل میان ایران و عراق، زمینه را برای تقویت بیش از پیش دو کشور و تثبیت قدرت منطقه فراهم آورد.

رونوشت: سردار دانایی فر؛ دبیر ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران با عراق و سوریه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی