بازدید 3190
۱

گرانی ها بازار را کم رونق کرد

بازار شب عید امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها، نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر است؛ فروشندگان رضایت چندانی از وضعیت فروش ندارند و بازار امسال را بازاری نه چندان پررونق تعریف می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۳۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷ 08 March 2019

به گزارش فارس، بازار شب عید امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها، نسبت به سال گذشته متفاوت‌تر است؛ فروشندگان رضایت چندانی از وضعیت فروش ندارند و بازار امسال را بازاری نه چندان پررونق تعریف می‌کنند.

خریداران هم برآوردشان از قیمت اجناس این است که کالاها فوق‌العاده گران است و عنوان می‌کنند که قیمت‌ اجناس هیچ تطابقی با درآمدشان ندارد. بازار بزرگ تهران هم با توجه به این‌که چند سالی برای تهیه گزارش بازار شب عید به این مکان می‌آیم، خلوت‌تر از سال‌های قبل به نظر می‌رسد جنب و جوش برای خرید و فروش کالا کمتر است.

در این رابطه با یکی از فروشندگان پوشاک مردانه صحبت کردم که اتفاقا وی هم این موضوع را تأیید کرد.

پوشاک ۶۰ تا ۷۰ درصد گران شده است

این فروشنده گفت: امسال به دلیل مشکلات اقتصادی مراجعه مردم به بازار برای خریدکمتر است. اجناس بسیار گران شده و قیمت‌های پوشاک ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته و مردم توان خرید ندارند.

وی با ابراز گلایه از این وضعیت گفت: معلوم نیست افزایش قیمت‌ها تا چه زمانی ادامه یابد، هر بار که برای خرید اقدام می‌کنم، نسبت به خرید قبلی باید هزینه بیشتری بپردازم.

فقط اقلام ضروری را خریداری می‌کنم

از خانمی که به همراه دخترش در یک فروشگاه فروش گل‌های زینتی حضور داشت، در مورد خریدشان سوال کردم که گفت: امروز من به همراه دخترم برای خرید اقلام ضروری به بازار آمدیم.

این خانم اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با توجه به گرانی‌ها واقعا نمی‌توانم مانند هر سال خرید کنم و ترجیح می‌دهم، فقط اقلام ضروری را خرید کنم. برای خرید به بازار آمده‌ام، زیرا در اینجا قیمت‌ها نسبت به جاهای دیگر تاحدودی مناسب تر است.

وی در مورد خرید آجیل شب عید گفت: امسال قیمت این اقلام بسیار بالاست و فقط مقدار کمی برای مصرف شخصی خریداری می‌کنم، واقعا نمی‌توانم پسته کیلویی ۲۰۰ هزار تومان را خرید کنم.

استقبال مردم از خرید کالای ایرانی خوب است

اما خانم فروشنده گل‌های تزیئنی از وضعیت فروش به خصوص در یک ماه اخیر بسیار راضی بود و وضعیت فروش خود را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بسیار مناسب عنوان کرد.

وی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ امسال اجناس ایرانی را جایگزین اجناس وارداتی چینی کرده‌ام و با توجه به قیمت مناسب‌تر و کیفیت بهتر گل‌ها و گلدان‌های تزیئنی تولید ایرانی، فروش‌مان افزایش یافته و در مجموع نسبت به سال گذشته راضی‌تر هستم.

اطلاعی از قاچاقی بودن کالایی که عرضه می‌کنم ندارم؛ من فقط یک فروشنده هستم

ابراهیمی فروشنده پوشاک زنانه که عرضه‌کننده پوشاک ایرانی و خارجی در بازار بزرگ تهران است، بیان داشت: رکود شدیدی بر بازار حاکم است و مردم توان خرید ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که پوشاک وارداتی خود را چگونه تهیه می‌کند و آیا این اقلام جزو پوشاک قاچاق هست یا نه، گفت: نمی‌دانم؛ من در کنار پوشاک ایرانی، پوشاک هندی هم عرضه می‌کنم که نمی‌دانم چگونه و از کجا می‌آید. این پوشاک را برای من می‌آورندو من هم با توجه به استقبال مردم آن را خریداری و عرضه می‌کنم.

مردم توان خرید ندارند

فروشنده کیف در بازار بزرگ تهران هم از رکود بازار گلایه داشت و گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها اصلا فروش خوبی درسال جاری نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تمام امیدمان به بازار شب عید بود که استقبال خوبی از آن نشده، مردم توان خرید ندارند.

گرانی اشتیاق خریدم را به غم تبدیل کرد

نظرات دیگر فروشندگان از جمله فروشندگان روسری و کفش هم همین بود و بازار امسال را به دلیل افزایش قیمت‌ها و پایین بودن توان خرید مردم، بازاری راکد عنوان می‌کردند.

از بازار بیرون آمدم و وارد خیابان‌های اطراف شدم از چند نفری در مورد وضعیت خریدشان سوال کردم، خانمی می‌گفت با اشتیاق برای خرید به بازار آمدم، ولی با غم برمی‌گردم؛ وقتی نتوانی چیزی را برای فرزندانت بخری، غم سراسر وجودت را می‌گیرد. گرانی بی‌داد می‌کند و توان خرید را از برخی اقشار گرفته است. همسرم سه ماه است که بی‌کار شده و نمی‌دانم چگونه باید امور زندگی را بگذرانم.

کالای ایرانی خریداری می‌کنم

به سراغ یک خانواده رفتم. پدر، مادر و دو فرزند که برای خرید به بازار آمده بودند. پدر خانواده با تأکید بر این‌که برای خرید؛ اجناس ایرانی را انتخاب کرده است، گفت: وضعیت اقتصادی به دلایل مختلف سخت شده، بنابراین ترجیح می‌دهم، اگر قرار است پولی را صرف خرید کالایی کنم، آن را از بین کالاهای ایرانی خریداری کنم تا هم به صرفه‌تر باشد و هم به هم‌وطنان تولیدکننده ایرانی کمکی کرده باشم.

وی با بیان این‌که برای خرید پوشاک به بازار آمده است گفت:‌ البته تشخیص البسه ایرانی و غیرایرانی سخت است، اما به هر حال به فروشنده اطمینان می‌کنم و آن جنسی را که به عنوان کالای ایرانی به من معرفی می‌کند، خریداری می‌کنم.

از یک خانمی در مورد خرید آجیل شب عید پرسیدم که گفت: بسیار گران است، مقدار کمی پسته، بادام و تخمه جابونی خریده‌ام که هزینه آن ۵۰۰ هزار تومان شده است، درحالی‌که با همین پول سال گذشته حجم قابل توجهی آجیل خریداری کردم.

این گزارش می‌افزاید: حضور قابل توجه بانوان فروشنده در بازار بزرگ تهران یکی از نکات قابل توجه و تأمل است؛ در سال‌های اخیر به علت مسائل و مشکلات مالی حضور زنان در مشاغل مختلف رو به افزایش است، تاجایی که اخیرا حضور فروشندگان زن در بازار تهران هم بسیار پررنگ شده است.

به گزارش فارس، اگرچه بازار امسال شب عید چندان بازار پررونقی نیست، اما از نکات بسیار حائز اهمیت در این بازار تأکید فروشندگان برای عرضه کالاهای ایرانی و توجه برخی از مردم به خرید کالاهای ایرانی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مدتها بود با دخترم بیرون نرفته بودیمدیروز بنا بر ضرورت رفتیم بیرون .دخترم فقط اجناس رو نگاه میکرد یک کلمه هم نگفت چیزی می خواد از بس در منزل به او گفته ام گرونیه.دلم برای خودم و دخترم سوخت دخترم فقط 9 سالشه . ایا بچه های مدیران رده بالای مملکت نیز مثل بچه های ما هستند تا دیروز دلم این گونه اتیش نگرفته بود بچه ام حتی یک خوراکی هم از من نخواست .گفت مامان شاید پول نداشته باشی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار