بازدید 4652
۱
باز شدن بخت خودروهای دپو شده در گمرک:

۲۰۰ خودرو در هفته گذشته از گمرک ترخیص شدند

در مورخه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۷ بود که هیات دولت مصوبه‌ای را مبنی بر ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرک تصویب کرد و این مصوبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ شد. این مصوبه در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ اصلاح شد. در مورخه ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ رئیس کل گمرک اعلام نموده است که ۲ درصد از کل خودر‌وهای توقیف شده به کشور وارد شده اند.
کد خبر: ۸۸۲۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۰ 03 March 2019

۲۰۰ خودرو در هفته گذشته از گمرک ترخیص شدنددر مورخه 16 دی ماه 1397 بود که هیات دولت مصوبه ای را مبنی بر ترخیص 13 هزار خودرو از گمرک تصویب کرد و این مصوبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ شد. این مصوبه در تاریخ 27 بهمن 1397 اصلاح شد. در مورخه 12 اسفند 1397 رئیس کل گمرک اعلام نموده است که ۲ درصد از کل خودر‌وهای توقیف شده به کشور وارد شده اند.

به گزارش تابناک اقتصادی، در 12 دی ماه  1397 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز مجوز ترخیص 13 هزار خودرو را صادر نموده است. بر همین اساس دولت مصوبه ای را در تاریخ 16 دی ماه 1397 از سوی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ نمود. در حالی که همگان منتظر تهیه دستورالعمل اجرای این مصوبه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در مورخه 25 دی ماه 1397 طی خبری اعلام کرد با ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده اند مخالفت کرده است. از این رو در مصوبه جدید تاریخ ترخیص خودروها تغییر نمود و در مصوبه جدید ذکر شد: "عبارت «تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه» به عبارت «۱۳۹۷.۵.۱۶» اصلاح می ‌شود". بنابراین با مصوبه جدید هیات وزیران مبنای زمانی ترخیص خودورهای در گمرک مانده از تاریخ قبل از ۹۷.۱۰.۱۶ به ۹۷.۵.۱۶ تغییر کرد.

۲۰۰ خودرو در هفته گذشته از گمرک ترخیص شدند

در مورخه 4 اسفند 1397 سایت تابناک اقتصادی طی مطلبی با عنوان "فرمان ترخیص 13 هزار خودرو خاک خورده دست کیست؟" به بررسی وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک پرداخت و طی مصاحبه ای با مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد آخرین وضعیت ترخیص 13 هزار خودرو پرسید. دادفر در آن مصاحبه عنوان نمود که با گذشت 48 روز از ابلاغ مصوبه دولت هنوز هیچ اتفاقی در ترخیص این خودروها نیافتاده است و این مصوبه در پیچ و خم مراحل ادارای گیر کرده است. وی در ادامه مصاحبه عنوان نمود: من به جرات می توانم بگویم از این 13 هزار خودرویی که در گمرکات کشور متوقف شده است و قرار بوده آزاد شود حداقل 8 هزار دستگاه خودرو بدون هیچگونه مشکل قانونی می باشند. یعنی این 8 هزار دستگاه خودرو دارای ثبت سفارش قانونی بوده، انتقال ارز آن ها از طریق بانک بوده، مدارک و مستندات آن ها درست بوده، کارت بازرگانی برای واردات آن ها درست بوده، عوارض، گمرکی و تعرفه آن ها پرداخت شده و در درب خروج گمرک می باشند. حتی این 8 هزار دستگاه خودرو در فهرست مقام محترم قضائی جهت عدم خروج از گمرک به دلیل کوچکترین مشکل قانونی نمی باشند. این 8 هزار دستگاه برای خروج از گمرک که دیگر نیازی به مصوبه ندارند.

حالا و در مورخه 12 اسفند 1397 مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک آخرین وضعیت خودروهای دپو شده در گمرک را تشریح نموده است. وی در حاشیه رونمایی از پنجره واحد شروع کسب و کار تصریح کرد: ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک آهسته بوده و این مسیر به کندی طی می ‌شود به طوری که تاکنون از بین ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک تنها ۲۰۰ خودرو یعنی ۲ درصد از کل خودر‌وهای توقیف شده به کشور وارد شده اند. میراشرفی افزود: البته تعدادی از خودرو‌های دپو شده، خودرو‌های ثبت سفارش شده به صورت جعلی هستند که قرار بر انتقال آن ‌ها به سازمان اموال تملیکی است.

روابط عمومی گمرک ایران نیز اعلام نموده است: گمرک ایران مصوبات و دستورالعمل های مرتبط با خودروهای موجود در اماکن گمرکی را بلافاصله پس از وصول مکاتبات از وزارت صنعت ، معدن و تجارت به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ و اجرایی کرده است. هم اکنون گمرکات سراسر کشور جهت انجام تشریفات گمرکی خودروهای موجود در اماکن گمرکی بر اساس بخشنامه ۳۴۵ مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورخ 14 بهمن 1397 وفق نامه شماره ۲۸۹۸۹۹/۶۰ مورخ 9 بهمن 1397 وزارت صنعت ، معدن و تجارت عمل می کنند که در این بخشنامه، دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره ۱۳۷۱۶۱ مورخ 16 دی ماه 1397 و مصوبه اصلاحی۱۴۲۹۱۰ مورخ 27 دی ماه 1397 هیأت وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای وارداتی و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر ابلاغ گردیده است. همچنین ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این دستور العمل برای کلیه خودورهای مشمول مصوبات مذکور ابلاغ گردیده و خودروهای مشمول این ضوابط امکان ترخیص از گمرکات را دارند. هم اکنون فرآیند انجام تشریفات گمرکی و ترخیص خودروهای مشمول دستورالعمل یاد شده در گمرکات طی می شود.

با توجه به اینکه طبق گفته مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو 8 هزار دستگاه از این 13 هزار خودرو هیچگونه مشکل قانونی جهت ترخیص ندارند، نیاز است تا گمرک روند ترخیص این خودروها را تندتر کند تا برخی نمایندگی ها بتوانند جوابگوی مشتریان خود تا قبل از پایان سال باشند. 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چه عجب بلاخره بعد از 50 روز از گذشته مصوبه یک اتفاقی افتاد...لطفا تا قبل از پایان مهلت 4 ماهه مصوبه حداقل همین 8 هزار خودرو رو ترخیص کنید!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر