بازدید 4249
خودروسازان ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهکار هستند

قانون و ساختار ما سلطان‌ها را ایجاد می‌کند

کد خبر: ۸۸۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴ 28 February 2019

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون و ساختار ما سلطان‌ها را ایجاد می‌کند؛ این مدل اداره کشور سلطان‌ها را می‌سازد و باید جلوی آن را گرفت.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، رضا شیران خراسانی امروز در نشست خبری با موضوع تشریح طرح مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه اظهار کرد: بالاترین افتخار ما این است که نظام مردم‌سالاری دینی هستیم که در طول ۴۰ سال گذشته همواره اداره کشور بر اساس اصل ششم قانون اساسی به اتکای آرای عمومی بوده که مظهر این آرا در انتخابات ۱۰ دوره مجلس، ۱۲ دوره ریاست ‌جمهوری و دوره‌های مختلف شورای شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری نمود داشته است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی ما مشارکت مردم را در قانون‌گذاری در چارچوب قانون اساسی به دو گونه معین کرده است، عنوان کرد: یک نمونه غیر مستقیم بوده که در اصل ششم است و نمونه دیگر مشارکت مستقیم بوده که در اصل ۵۹ و ۱۷۷ قانون اساسی به نام همه‌پرسی در این قانون آمده است. مشارکت مستقیم چندان هم مستقیم نیست زیرا اگر قرار باشد که اصل ۵۹ اجرا شود یا رییس‌جمهور و یا ۱۰۰ نفر از نمایندگان باید آن را درخواست کنند و این درخواست باید به تصویب دو سوم نمایندگان برسد و شورای نگهبان نیز آن را تایید و بعد اجرایی کند.

ارتباط مستقیم مردم در حوزه قانون کم‌رنگ است

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ارتباط مستقیم مردم در حوزه قانون کم‌رنگ بوده و اکنون در دنیا این اتفاق افتاده که شهروندان خود را به صورت مستقیم و تقریبا مستقیم در قانون‌گذاری مشارکت می‌دهند زیرا ما این اصل را داشتیم و طرحی را به نام مشارکت مستقیم شهروندان در امور قوه مقننه آماده کردیم. در قانون اساسی ما آمده که یا باید آنچه در مجلس مطرح می‌شود، طرح باشد که نمایندگان یا شورای عالی استان‌ها می‌تواند تعیین کنند و یا لایحه که دولت می‌تواند در آن نقش داشته باشد.

شیران خراسانی افزود: ما در طرح خود یک بند به آیین‌نامه مجلس اضافه کردیم و این است که اگر ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان که واجد شرایط در انتخابات هستند، می‌توانند در تصویب یک قانون، حذف، وضع و اصلاح آن درخواست کنند و هیات رییسه مکلف است این درخواست را به صورت طرح در اختیار نمایندگان قرار دهد و اسامی نمایندگانی که امضا می‌کنند، مشخص شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما برای هر طرح نیازمند ۱۵ امضا هستیم و از زمانی که طرح به حد نصاب برسد، باید بررسی شود. شیوه اجرا نیز این است که سامانه‌ای توسط قوه مقننه و مجلس طراحی می‌شود که اکنون طراحی شده و وظیفه این است که در طرح‌های موجود مردم ارایه نظر کنند.

وی ادامه داد: در این سامانه مرجع‌هایی مانند احزاب دارای مجوز، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های دارای مجوز، رسانه‌های دارای مجوز، انجمن‌های علمی و صنفی و اتحادیه‌های علمی و صنفی دارای مجوز می‌توانند طرح‌های مورد نظر خود را در این سامانه قرار داده، اطلاع‌رسانی کرده و از مردم بخواهند امضا کنند و وقتی به حد نصاب ۵۰۰ هزار نفر رسید، هیات رییسه باید آن را برای امضا در دسترس نمایندگان قرار دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حسن این طرح این است که مردم ارتباط کاملا مستقیمی دارند، تصریح کرد: مردم بیشتر از ما نمایندگان در جامعه فعالیت کرده و نیازها و اولویت‌های جامعه را بیشتر درک می‌کنند. شاید برخی طرح‌ها امضاهای میلیونی نیز داشته باشند. زمانی که این امضاها باشد، مردم ارتباط مستقیمی با خانه ملت دارند؛ در طرح‌ها و لوایح جدی‌تر شده و آن را دنبال می‌کنند. تمام این طرح سیاسی نیست بلکه بسیار اجتماعی است.

شیران خراسانی اضافه کرد: مجلس نیز با پشتوانه مردمی بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد. این طرح اتفاق جدیدی نیست؛ در کشورهای دیگر نیز وجود داشته و سوئیس و برزیل نیز از این طرح استفاده می‌کنند. این مساله با توجه به نظام مردم‌سالاری دینی بوده و اینکه مردم نحوه اداره کشور را معین می‌کنند، بنابراین می‌توانند مستقیم‌تر وارد شوند و نسبت به اصل ۵۶ قانون اساسی مستقیم‌تر تصمیم بگیرند.

وی بیان کرد: من با تمام رییس فراکسیون‌ها صحبت کردم که ما برای اینکه مردم را وارد صحنه کنیم، این طرح لازم است. آن‌ها ایراداتی دارند اما با کلیت موافق هستند. اصل این است که این پیام به جامعه برسد که نظام مردم‌سالاری ما به جایی رسیده که می‌خواهیم مشارکت مردم را مستقیم‌تر کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون همه ما به نوعی با این مساله اشتراک داریم که در کشور ناکارآمدی‌های زیادی وجود دارد، عنوان کرد: این ناکارآمدی‌ها چقدر به اشخاص و چقدر به ساختار بازمی‌گردد؟ این امر مطالبه نشده و عمدتا ما اشخاص را مورد عتاب و خطاب قرار می‌دهیم. لازمه و ابزار جمهوریت احزاب هستند. در اسلامیت تعیین کردیم، فقهایی که رهبر تعیین می‌کنند باید به اسلامیت بپردازند اما در جمهوریت که بحث انتخابات است، ابزار آن یعنی احزاب را به کار نگرفتیم. ملت ما از احزاب دوری می‌کنند. اگر جمهوری می‌خواهیم، باید احزاب را با مردم آشتی دهیم که با این طرح ممکن است.

۷۰ درصد ناکارآمدی‌های کشور به دلیل ساختار معیوب و مدل اداره کشور است

وی خاطرنشان کرد: حداقل در کشور ما۷۰ درصد ناکارآمدی‌های کشور به دلیل ساختار معیوب و مدل اداره کشور است و ۳۰ درصد افراد هستند. مدل تمرکزگرا موجب شده که کشور گران اداره شود. در بودجه سال ۹۸، ۳۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات جاری و حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی یا مالی است. این مدل ما را به این وضعیت رسانده که هر چقدر نفت بفروشیم و مالیات بگیریم، باز هم کمبود داریم. این مدل ما را به اینجا رسانده که بیش از ۳۱ درصد جمعیت کشور در ۱۰ شهر هستند یعنی ۱۱۴۰ شهر دیگر حدود ۶۸ درصد جمعیت را دارند، این توسعه نامتوازن برگرفته از همان مدل است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ۸ استان کشور یعنی استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، سمنان، یزد و کرمان ۵۲ درصد مساحت کشور را دارند اما جمعیت آن‌ها ۲۲ درصد هستند یعنی در ۴۸ درصد سرزمین ما، ۷۸ درصد جمعیت زندگی می‌کنند. این ۵۲ درصد نیز در تمام شاخص‌ها پایین هستند، بنابراین ما در ساختار، ایراد جدی داریم و هر زمان که خوب نفت می فروشیم، نواقص ما پنهان است و اگر ارزان شود، نواقص ما مشخص می‌شود. یکی از امتیازات طرح این است که مردم را به سمت تشکل‌ها، احزاب و NGOها می‌برد تا مردم بیشتر آشنا شوند.

شیران خراسانی گفت: ما در شرایط جنگ اقتصادی نه عادی قرار داریم و حداقل از فروردین می‌دانستیم که جنگ شروع شده اما به این دلیل که کشته و تخریب ندارد، نامشخص است؛ چرا در این شرایط کالابرگ نمی‌دهند؟ کالاهایی که به آن‌ها دلار ۴۲۰۰ تومانی دادیم، نرخ تورم بیشتری دارد که این نیازمند یک کالابرگ بوده است. حدود ۷۸ میلیون جمعیت ایران هنوز یارانه می‌گیرند. با توجه به اینکه برای خانوار کارت یارانه تعیین شده، در همین کارت می‌توانند شارژ کنند که سهمیه گوشت را بگیرند، زیرساخت‌ها نیز آماده است اما ما مردم را در صف می‌دهیم و گوشت را درست توزیع نمی‌کنیم، آیا با این وضعیت کرامت را حفظ کردیم؟

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: می‌توان با این طرح بسیاری از موارد را مطالبه کرد. در بحث تابعیت می‌توان مطالبه‌گری کرد که چرا مادر ایرانی نتواند برای فرزندش شناسنامه بگیرد؟ چرا اصل خون نباید از مادر برسد؟ سن ازدواج را نیز باید با مردم در میان بگذاریم، اگر در میان گذاشتیم و اطلاع‌رسانی کردیم، این امر آگاهی عمومی را بالا می‌برد. ما با هدفمند کردن یارانه‌ها اطلاعات خود را تکمیل کردیم و اطلاعات خانوار و مردم را به طور کامل داریم اما قانون دسترسی آزاد به اطلاعات را اجرا نمی‌کنیم. مردم باید این امر را مطالبه کنند که چرا اجرا نمی‌شود؟

وی با اشاره به اینکه باید آسیب‌شناسی کنیم که آیا در ۴۰ سال گذشته نهاد قانون‌گذار و قوه مقننه ما عملکرد صحیح داشته یا نه، تصریح کرد: حاصل عملکرد این نهاد، تورم قوانین متعارض است، در هیچ کشوری تا این اندازه ماده قانونی نداریم. اگر دولت گران اداره می‌شود، یک دلیل آن به قوانین ما بر می‌گردد. ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کارمند مستقیم مرتبط با دولت و ۶ میلیون نفر دیگر وصل به دولت هستند که باید ۳۲۰ هزار میلیارد برای اداره کشور هزینه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قوه مقننه مشکل داشته و باید دو مجلسی شود، تک مجلسی بودن اشکال دارد. من نماینده باید مشکلات را از جامعه بگیرم و بر اجرای آن نظارت کنم. سهم عدم نظارت مجلس بر ناکارآمدی چقدر است؟ اشکال بیشتر به ساختار مربوط بوده و زمانی نماینده خوب است که نیازهای محلی را پاسخ دهد. یکی از موارد برای حل این وضعیت، استانی شدن است. استانی شدن موجب می‌شود که نماینده را از محلی بودن جدا کند.

شیران خراسانی ادامه داد: اینکه آیا قوانین ما هم راستا بوده و بانک‌ها به دنبال تولید یا ضد تولید هستند، آثار آن از قوه مقننه است و مجلس ایراد دارد. برای بهتر شدن این وضعیت، باید دو مجلسی شود که یک مجلس به کارهای محلی و مجلسی به کارهای ملی بپردازد، یا اینکه مجلس بالادستی ایجاد کنیم. بدترین مصوبه در طول دوران نمایندگی من دیشب اتفاق افتاد که ۲۰ درصد به حقوق تمام مردم اضافه شود، عدالت اجتماعی کجاست؟ این کار شکاف طبقاتی را زیاد می‌کند. حتما باید ساختار را اصلاح کنیم. این مدل موجب ایجاد شرایط کنونی شده است. مدل تمرکزگرا متوجه فرصت‌های سرزمینی نیست و فرابخشی عمل نمی‌کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای قانون‌دو عامل مهم دارد، عنوان کرد: یک عامل وضع قانون است، زمانی که قانونی وضع می‌شود که کشش اجرا ندارد، متروکه است، بنابراین خود وضع قانون در اجرای آن اثربخش است، دوم نیز نظارت نماینده است. چرا نماینده نمی‌تواند ناظر با اقتدار باشد زیرا در گروگان نیازهای محلی خود قرار دارد، تا زمانی که نماینده خواهش‌کننده باشد، مقتدر نیست.

وی اضافه کرد: لابی در مجلس بسیار زیاد بوده و لابی زیادی انجام می‌دهند تا برای حوزه انتخابی خود امکاناتی را بگیرند. چرا ۸۵ امضا برای یک وزیر جمع می‌شود اما در کمتر از یک هفته به زیر ۱۰ می‌رسد؟ همیشه این حرف‌ها وجود داشته اما زمانی که دولت و مجلس هماهنگ هستند، کمتر صدای آن شنیده می‌شود و زمانی که هماهنگ نیستند، بیشتر می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون منع به کارگیری بازنشستگان، گفت: این قانون اشکال در قانون‌نویسی دارد و ما بدون مطالعه کار کردیم. اگر به دنبال شایسته‌سالاری هستیم، باید شایسته‌پروری و شایسته‌گزینی را نیز طی کنیم تا شایسته‌سالاری شکل بگیرد. زمانی که آقای رشیدیان را برداشتیم، آیا جوان ۲۵ ساله را به جای ایشان قرار دادیم؟ شاید یک فرد مسن‌تر آوردیم که مشکل بازنشستگی ندارد. متن نوشته شده را با مطالعه ننوشتیم. نمایندگان زمانی را برای مطالعه و پژوهش اختصاص نمی‌دهند و بیشتر رای‌محور هستند. شان ملی را محلی کردید.

شیران خراسانی خاطرنشان کرد: نقش مجلس در اتفاقات کشور بسیار پررنگ بوده است. اگر دولت متورم شده، مجلس مجوز آن را داده، هر روز یک قانون گذاشتیم و دولت را متورم کردیم. تا زمانی که این ساختار وجود داشته باشد، حتما سال دیگر ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای ما خواهد شد و باید قرض کرد تا حقوق و مزایا را پرداخت نمود که اکنون نیز همین است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امسال میزان درآمد ارزی ما کاهش پیدا کرده و باید برای آن تدبیر می‌کردیم، اگر ۱۰ میلیارد دلار کالای اساسی بیاوریم، تضمین است. از ابتدای امسال تاکنون ۱۸ میلیارد دلار،‌ ارز ۴۲۰۰ تومانی دادیم.

وی افزود: مدل توزیع ما در گوشت اشکال دارد، به همین دلیل با قیمت مناسب به دست مردم نمی‌رسد. ما مشکل شکر در بازار نیز داریم، مگر شکر و برنج کم است؟ همه وجود دارد اما ما در توزیع مشکل داریم. چرا از کلمه کالابرگ می‌ترسید؟ جنگ است، از مردم بپرسید که تمایل دارند در صف باشند یا به آن‌ها کالابرگ بدهند؟ اگر دولت برنانه‌ریزی نکند، همه چیز افسارگسیخته پیش خواهد رفت. درست است محدودیت داریم اما نه به اندازه‌ای که در صف بایستیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس در تعیین حقوق و دستمزد درست مقصر بوده و ماده ۴۱ قانون کار را اصلاح نکرده است، تصریح کرد: باید به مجلس جرات دهند زیرا مجلس رابطه مستقیمی با مردم ندارد. شجاعت نمایندگان گرفته شده و به ساختارها دست نمی‌زنند. اگر کشور را اینگونه اداره کنیم، باید 4 میلیون بشکه نفت بفروشیم.

شیران خراسانی ادامه داد: در کشور بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی وجود دارد و هند نیز با وجود اینکه ۱۵ برابر ما جمعیت دارد، دارای همین میزان پرونده است. اشکال در ساختار و اسناد عادی بوده و باید سند عادی را اصلاح کرد. حدود ۹ هزار میلیارد برای درآمدهای اقتصادی قوه قضاییه می‌دهیم، علاوه بر آن اقتصاد کشور نیز در این پرونده‌ها درگیر است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در مملکت ما حرف‌های حاشیه‌ای خریدار دارد اما حرف‌های زیربنایی و علنی خریدار ندارد.

وی خاطرنشان کرد: یک پنجم حقوق‌بگیران دولت به اندازه‌ای حقوق می‌گیرند که چهار پنجم آن میزان را می‌گیرند، این شکاف طبقاتی و مشکل ساختار است. در تمام کشورها از لایه‌های کم‌درآمد خود دفاع می‌کنند اما ما یک باره بیان می‌کنیم که ۴۵ هزار تومان به همه یارانه پرداخت شود. قانون و ساختار ما سلطان‌ها را ایجاد می‌کند، این مدل اداره کشور سلطان‌ها را می‌سازد و باید جلوی آن را گرفت. تا زمانی که امضای طلایی وجود داشته باشد، فساد نیز وجود دارد، امضای طلایی فساد ایجاد می‌کند و باید از آن جلوگیری کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکل آب در کشور، گفت: مشکل آب در مدیریت است تا زمانی که مدیریت اصلاح نشود، باید پول خرج کنیم و پول بیاوریم. در مشهد ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب از مناطق دیگر می‌آوریم که مردم پول آن را پرداخت می‌کنند، از این مقدار ۴۸.۵ میلیون مترمکعب را در لوله‌ها هدر می‌دهیم. ما قصد داریم که ۵ هزار میلیارد هزینه کنیم تا از هزارمسجد ۳۵ میلیون متر مکعب آب بیاوریم. باید هدررفت آب را اصلاح کرد.

شیران خراسانی اضافه کرد: انتقال آب از دریای عمان خیال واهی است، مگر اینکه پول عربستان و امنیت سوییس را بیاوریم. هر لیتری که بخواهیم انتقال دهیم، بیش از ۲۰ هزار تومان هزینه دارد. ۹ درصد آب در مصرف انسانی، ۳ درصد صنعت و ۸۹ درصد مصرف کشاورزی دارد. انسان آب را هدر نمی‌دهد، بلکه کثیف می‌کند. اکنون در مشهد با توجه به نیاز امروز، ۳۸۰ هزار مترمکعب در روز کمبود تصفیه‌خانه داریم. با وجود متوسط بارندگی ۲۲۰ میلیمتری، کشاورزی ما هنوز با روش غرقابی ۳۰۰ سال پیش اجرا می‌شود.

خودروسازان ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهکار هستند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان هزار میلیارد تومان بدهکار هستند که از موسسات مالی نیز بیشتر است، عنوان کرد: خودرویی که آن‌ها ساخته‌اند، در بحث ایمنی حداقل است. زمانی که به آن‌ها می‌گوییم چرا گران می‌کنید، می‌گویند وابستگی داریم، مگر نگفتند خودکفایی بوده، پس این خودکفایی کجاست؟ دولت نباید تصدی‌گری کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف روزانه بنزین ما ۸۰ میلیون لیتر است، سالانه ۷۹.۶ میلیارد دلار یارانه می‌دهیم. باید سرانه کارت انرژی بدهیم اما می‌گوییم امکان‌پذیر نیست و باید به ماشین سهمیه بدهیم. ۹۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه‌های پنهان انرژی در کشور هدر می‌رود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر