بازدید 7446

ادعای عجیب وزارت علوم درباره هزینه تحصیل در ایران

آیا هزینه تحصیل در ایران ارزان تر از دیگر کشورهای جهان است؟ این سوالی است که پاسخ مسئولان به آن به شکلی قاطع مثبت است، اما واقعیت چیست؟
کد خبر: ۸۸۱۴۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ 26 February 2019
آیا هزینه تحصیل در ایران ارزان تر از دیگر کشورهای جهان است؟ این سوالی است که پاسخ مسئولان به آن به شکلی قاطع مثبت است، اما واقعیت چیست؟
 
به گزارش «تابناک»، چندی پیش معاون آموزشی وزارت علوم در اظهاراتی اعلام کرد که هزینه تحصیل در ایران ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از سایر کشور‌ها است، مجتبی شریعتی نیاسر با انتقاد از این موضوع گفت: متأسفانه از این محصول بسیار ارزان بهره برداری می‌شود و باید برای آن چاره اندیشی شود.

در این میان و در حالی که معاون وزیر علوم معتقد است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایران نسبت به دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزانتر است مقایسه شرایط تحصیل، امکانات و کیفیت آموزشی در دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته باایران خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

جدا از اینکه در برخی کشور‌های پیشرفته مانند آلمان و کشور‌های اسکاندیناوی (کشور‌های دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد) هزینه تحصیل رایگان است، بحث بر سر این است که آیا کیفیت و کمیت آموزش در دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته برابری می‌کند تا براین اساس هزینه تحصیل قابل مقایسه باشد؟

برای پاسخ به این سوال نیاز است که وضعیت و کیفیت آموزش در دانشگاه‌های ایران و همچنین رتبه این دانشگاه‌ها در میان دانشگاه‌های سایر کشور‌ها بررسی شود.

دانشگاه‌های ایرانی در رتبه بندی‌های جهانی دانشگاه‌های دنیا که هرساله از سوی موسسات معتبر انجام می‌شود، جایگاه مناسبی ندارند و نگاهی به تازه‌ترین رتبه بندی‌های انجام شده از سوی این موسسات هم نشان می‌دهد که دانشگاه‌های ایران وضعیت قابل دفاعی ندارد البته هر سال شاهد بهبود وضعیت دانشگاه‌های ایران در تعداد مقاله و پژوهش، وجهه بین المللی و ... به ویژه در برخی رشته‌ها مانند زیرشاخه‌های پزشکی هستیم، اما واقعیت این است که دانشگاه‌های ایران قابلیت رقابت با دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته دنیا را ندارند.

علاوه بر جایگاه کم رنگ دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی‌های بین المللی، تحلیل اظهارات وزیر علوم و برخی دیگر از مسوولان این وزارتخانه طی ماه‌های اخیر درباره کاهش کیفیت آموزشی کشور حکایت از آن دارد که کیفیت آموزشی دانشگاه‌های کشور به ویژه درباره برخی دانشگاه‌های غیر دولتی مناسب نیست، چندی پیش بود که یکی از مسئولان وزارت علوم از تعطیلی ۵۰ مرکز دانشگاهی غیردولتی به دلیل پایین بودن کیفیت آموزش خبر داد.

البته کیفیت آموزش در دانشگاه‌های کشور متفاوت است و نمی‌توان همه دانشگاه‌ها را با یک چوب برانیم، اما با توجه به آنکه یکی از دلایل کاهش کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها، زیاد بودن تعداد آن‌ها و مسائل و مشکلات اقتصادی است، می‌توان گفت که به طور کلی دانشگاه‌های کشور از پایین بودن کیفیت آموزش رنج می‌برند.

برای اثبات این موضوع می‌توان به حجم بالای دانشگاه‌های ایران نسبت به کشور‌های پیشرفته اشاره کرد، براساس آمار تعداد دانشگاه‌ها در اغلب کشور‌های پیشرفته جهان زیر ٥٠٠ دانشگاه است به‌طوری که آلمان ٤١٢، انگلیس ٢٩١، کانادا ٣٢٩، ایتالیا ٢٣٦ و هلند ٤٢٣ دانشگاه دارند و برخی کشور‌های اروپایی نظیر نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و ... هم کمتر از ١٠٠ دانشگاه تأسیس کرده‌اند این درحالی است که براساس آمار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم در ایران ۲۵۶۹ دانشگاه وجود دارد.

ناگفته نماند که پایین بودن کیفیت آموزشی دانشگاه‌ها را نباید فقط در کم کاری دانشگاه‌ها خلاصه کرد بلکه عدم اختصاص بودجه کامل دانشگاه‌ها توسط دولت، بی توجهی به اجرایی نشدن اسناد بالادستی از جمله سند توسعه ملی ۱۴۰۴، اولویت نداشتن موضوع آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها و بودجه بسیار پایین پژوهش در دانشگاه‌ها هم در این مشکل نقش دارند.

به عنوان نمونه همیشه درباره اختصاص نیافتن بودجه کامل دانشگاه‌ها گلایه‌هایی از سوی روسای دانشگاه‌ها مطرح بوده است چندی پیش بود که رییس دانشگاه تهران از اختصاص تنها ۷۰ درصد ازبودجه دانشگاه‌های کشور طی سالجاری خبر داد و اعلام کرد در صورتی که بودجه دانشگاه‌ها به طور کامل اختصاص نیابد دانشگاه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند.

در این شرایط به این موضوع هم باید توجه شود که در قانون بودجه سال ۹۸، بودجه بسیاری از دانشگاه‌ها کاهش چشمگیری نسبت به سالجاری داشته است عاملی که می‌تواند در کیفیت آموزش این دانشگاه‌ها موثر باشد.

پس در وضعیتی که تعداد مراکز دانشگاهی کشور بسیار بالاتر از کشور‌های پیشرفته است و همین موضوع نظارت بر کیفیت و کمیت آموزش در آن‌ها را سخت می‌کند؛ بودجه اختصاص یافته به دانشگاه‌ها حتی درباره دانشگاه‌های مطرح کشور هم به طور کامل پرداخت نمی‌شود؛ تعدادزیادی از مراکز آموزشی کشور به دلیل پایین بودن کیفیت آموزشی تعطیل می‌شوند چگونه می‌توان از پایین بودن هزینه دانشگاه‌های ایران درمقایسه با دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته که بالاترین امکانات و خدمات را به دانشجویان خود اختصاص می‌دهند سخن گفت و این دو را با هم مقایسه کرد.

در واقع مقایسه هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته اقدامی درست و علمی نیست، چون هزینه تحصیل باید براساس امکانات و خدمات اختصاص یافته به دانشجو تعیین شود و امکانات و خدمات اموزشی در دانشگاه‌های ایران قابل رقابت با دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته نیست پس مسئولان کشور باید به جای ادعا‌های عجیب به فکر بهبود و ارتقای کیفیت آموزش در کشور باشند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
توی کشور ما همه چی بی کیفیته الا حاکمیت
این روز ها همه دنبال پولن فقط...پووووووووول....پوووووووووووووووووول...الان خدای اول نصف مسئولای مملکت پوله بعد الله!!!!
من در هلند زندگی و در دانشگاه کار میکنم. هلند ۱۴ دانشگاه بیشتر نداره, لطفآ آمار صحیح منتشر کنید
قیمت را نمیدانم اما مطمئن هستم کیفیت تحصیل در ایران 100 درصد پایین تر از دیگر کشورهاست!!!!
در کشوری مانند ایران ،بلحاظ تقسیمات جغرافیایی ،که ۳۰ استان بجز تهران دارد ، حداکثر سی دانشگاه پایه در مرکز هر استان ، و ۳ الا ۵ دانشکده در شهرستانهای بزرگ استان کفایت میکند ؟ و دانشگاه آزاد که هزینهٔ آن توسط دانشجویان تامین میگردد هم بهمین تعداد کفایت مینماید ؟ در تهران هم که مرکز کشور است ،۵ الا ۷ دانشگاه دولتی ،و ۴ الا ۷ دانشگاه آزاد کفایت میکند ، سایر موسسات که نام دانشگاه بر خود نهاده اند را باید منحل ،و آنها را به مراکز مهارت آموزی حرفه ای تبدیل نمود ؟ تنها راه رسیدن به کیفیت آموزش ،و تربیت متخصص همین راه است ،و فقط ؟،،،
پاسخ ها
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
این اعداد رو از کجا درآوردی؟؟ احتمالا حس ششمت بهت گفت!!! همه چیز مملکت این شکلیه!! برنامه ریزی تنی چنده!؟اگه مشکلات کشور و تحریم ها حل بشه و سرمایه گذرای صورت بگیره برای اجرای طرح ها با کمبود مهندس روبرو خواهیم شد همانطور که در حال حاضر کمبود معلم و پزشک و پرستار داریم
چیزی به نام دانشگاه تو ایران دیگه معنی نداره باید اسمشون رو به بنگاه اقتصادی تغییر داد که تنها برای سر کیسه کردن دانشجوها و خانوادهها شون و نون خوردن یه عده ای دیگه بر قرارن
خیلی رو دارین.هزینه ها کمه؟!
حرف مفت
وزیر علوم معتقد است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های ایران نسبت به دانشگاه‌های کشور‌های پیشرفته ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزانتر است.
چی ما مثل کشورهای پیشرفته هست؟
سری به سوهانک بزنید کلاسهای تهران مرکزی از الان در حال تعطیل شدن برای ایام عید . درسال قبل فقط استاد یک جلسه قبل از عید اومد احوالپرسی کرد و رفت تا اخر فروردین ! معاون آموزشی تهران مرکز مدعی است کاری نمیتونه بکنه ! تعزیرات وظیفه نداره در کم فروشی دانشگاه ازاد اسلامی دخالت کنه ؟
دانشجوی حقوق خصوصی تهرانمرکز هستم . استاد و رییس گروه چندین شغل رسمی و غیررسمی داره و فقط دو روز بر خلاف مقررات (چهارروز در هفته ) در دانشکده نصف روز هست . اعتراض هم مساوی با تهدید و........کیفیت رو بسنجید
همه فقط درباره هزینه دانشگاه ها صحبت میکنند ولی در حال حاضر هزینه تحصیل در دبستان هم برای خیلی از خانواده ها غیر قابل پرداخت شده . وقتی همه هزینه ها هر ساعت بالا و بالاتر میره چطور ممکنه که هزینه های تحصیلی ارزان باشد.
متاسفانه فراموش شده که قانونی داریم که باید برای همه مجانی باشد ولی این قانون رو باید باستانشناسها دیگه دنبالش رو بگیرند!!
دولت هم فعلا فکرش جای دیگه ای هست الا آسایش مردم و بچه های ایران
درامد مردم به ریال و مقایسه به دلار؟؟!!!سطحی ترین مقایسه در حد مهدکودک
الان به خاطر بی کیفیتی مدارس نصف دانش آموزا در مدارس غیردولتی مشغول تحصیل هستند که اینها هم چندان تعریفی ندارن
خدا ویران کنه این کاروانسراهای بنام دانشگاهتونو، ما بدبخت را بدون نان گذاشته ازبس پول شهریه ریختم به حساب این مکان بین المللی.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
آخرین اخبار
وب گردی