بازدید 10360

چرا دلار در صرافی‌های بانکی ۱۱۵۰ تومان گران شد؟

بازار ارز در دومین روز هفته نیز در مسیر افزایش قرار دارد. روندی که می‌توان در خرروجی سامانه سنا بانک مرکزی نیز مشاهده کرد. سامانه‌ای که بناست نرخ لحظه‌ای بازار ارز را نشان دهد، امروز با جهش قابل توجه نسبت به روز قبل مواجه شده است. هرچند یک تحلیل گر اقتصادی معتقد است افزایش امروز قیمت ارز در صرافی‌های بانکی با هدف کنترل بازار و مهار افزایش نرخ انجام شد.
کد خبر: ۸۸۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ 24 February 2019

تابناک اقتصادیبازار ارز در دومین روز هفته نیز در مسیر افزایش قرار دارد. روندی که می‌توان در خرروجی سامانه سنا بانک مرکزی نیز مشاهده کرد. سامانه‌ای که بناست نرخ لحظه‌ای بازار ارز را نشان دهد، امروز با جهش قابل توجه نسبت به روز قبل مواجه شده است. هرچند یک تحلیل گر اقتصادی معتقد است افزایش امروز قیمت ارز در صرافی‌های بانکی با هدف کنترل بازار و مهار افزایش نرخ انجام شد.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بازار امروز (یکشنبه پنجم اسفندماه ۹۷) در حالی شروع شد که قیمت دلار در ابتدای روز بر تابلوی صرافی‌های بانکی (به عنوان بازارساز) با افزایش ۱۱۵۰ تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، مشخص شد. موضوعی که نشان دهنده تغییر رویکرد بازارساز برای از بین بردن آربیتراژ بین بازار آزاد و بانکی است. بر این اساس امروز نرخ فروش دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی با افزایش ۱۱۵۰ تومانی به رقم ۱۳۶۵۰ تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد بر اساس مشاهدات خبرنگار تابناک اقتصادی، در میانه روز تا ۱۴ هزار تومان نیز پیش رفته بود، ولی در لحظه تنظیم این گزارش در محدوده ۱۳۹۰۰ تومان قرار دارد که نشان از کاهش فاصله نرخ بانکی و بازار آزاد نسبت به تفاوت روز قبل دارد.

آنچه مسلم است، تغییر مدل بازار امروز نسبت به روز قبل است. بازار روز شنبه، با توجه به آربیتراژ هزار تومانی در بازار دلار، فضای نامتعادلی را برای خریداران به وجود آورده بود و فرصتی برای سودجویی به دلالان داده بود تا با خرید دلار ۱۲۵۰۰ تومانی بتوانند به سود هزار تومانی در حاشیه بازار دست یابند. در نتیجه امروز رویکرد صرافی های بانکی به عنوان بازارساز ارزی با افزایش نرخ فروش ارز همراه بود تا بتوان از ورود تقاضای کاذب به معاملات بازار جلوگیری شود.

بر اساس اطلاعات سامانه سنا، در حال حاضر هر اسکناس دلار آمریکا با نرخ ۱۳۵۵۰ تومان در صرافی‌های بانکی و مجاز خریداری می‌شود با افزایش ۱۱۵۰ تومانس نسبت به روز قبل، به نرخ ۱۳۶۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا با شرایط مشخص شده، فروخته می‌شود. همچنین در این صرافی ها، امروز هر اسکناس یورو نیز با نرخ ۱۵۵۰۰ تومان خریداری می‌شود و به قیمت ۱۵۶۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که این رقم نسبت به روز شنبه، ۸۰۰ تومان گران‌تر می‌باشد.

در خصوص روند اخیر بازار ارز، مجید شاکری تحلیل گر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر توضیح داد: بانک مرکزی نه تنها بازار را رها نکرد، بلکه حضور کاملا فعال در بازار داشت. به عنوان مثال فقط در یک روز قیمت صرافی‌های بانکی را یکبار ٣٠٠ و بار دوم ٣٤٠ تومان افزایش داد. افزایش نرخ صرافی‌های بانکی یک پیش نیاز حیاتی برای بستن فرصت آربیتراژی بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد و آغاز فرایند کاهش قیمت بازار ازاد از طریق تزریق موازی است. در واقع افزایش قیمت صرافی‌های بانکی نه برای افزایش نرخ ارز، بلکه برای کاهش نرخ آن است.

شاکری ادامه داد: همچنین علیرغم فضاسازی غیر فنی و دروغ تعدادی از رسانه‌های مدافع FATF مبنی بر اعطای آخرین فرصت به ایران توسط FATF و بازگشت احتمالی کانترمژر بعد از چهار ماه (که سهم این دروغ را در افزایش نرخ از بعدازظهر دیروز نمی‌توان دستکم گرفت) بانک مرکزی به جای همراهی با این موج، امروز ضمن افزایش یکهزار تومانی نرخ صرافی‌های بانکی اقدام به تزریق درهم کرد.

قیمت دلار بازار آزاد اسفند 97

بر اساس این گزارش، امروز به دلیل تعطیلی بازار‌های جهانی، شاهد ثبات نرخ رسمی ۴۷ ارز در بانک مرکزی بودیم. به گونه‌ای که هر دلار آمریکا برای امروز «یکشنبه پنجم اسفند ماه ۹۷» بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین امروز هر پوند انگلیس بدون تغییر ۵۴ هزار و ۸۱۵ ریال و هر یورو نیز ۴۷ هزار و ۶۲۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۱ هزار و ۹۷۴ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۴۹۱ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۸۷۷ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۳۷۹ ریال، روپیه هند ۵۹۲ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۳۰۸ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۰ هزار و ۸۳ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۹۵۸ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۱ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵  ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۹۷۴ ریال قیمت خورد.

از سویی دیگر، نرخ دلار نیوزلند ۲۸ هزار و ۷۴۷ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۹۹ ریال، لیر ترکیه ۷ هزار و ۸۹۷ ریال، روبل روسیه ۶۴۱ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۲۷ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۹ هزار و ۹۳۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۳ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۷۹ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۵۰ هزار و ۱۸ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۴۰ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۶ هزار و ۷۷۷ ریال تعیین شد.

افزون بر این نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۵۹۵ ریال، دینار لیبی ۳۰ هزار و ۲۲۴ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۲۵۶ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۴ هزار و ۶۵ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۳۱۱ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۷ هزار و ۴۰۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۱۷۱ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۸۰۸ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۹۱ ریال، افغانی افغانستان ۵۶۴ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۹ هزار و ۶۷۳ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۰ هزار و ۷۶۵ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۶۶ ریال ارزش‌گذاری شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
فعلا گذاشته دلال ها جولان بدهد و بعدش ان وقت می بینی چی کار می کند
خوب با این روش یعنی هر روز صبر می کنن ببینن دلال ها دلار رو چقدر در نظر می گیرن بعدش بانکها چند درصد پایینتر می گن. می شه مثل قیمت ماشینهای ایران خودرو و سایپا و ... .
به قول شیرازی های «برای ارو»
خیلی جالبه واسه هرگرونی ی دلیل موجه ودر اخر سر ملت میندازید!!
اینجا ایران است
دیوانه نشم معجزه است
هر چی میکشیم از دست خودمون و مخصوصا از دست سرمایه دارانیست که با این اوضاع اقتصادی باز به دنبال خرید ارز به هر قیمتی می باشند.... خیلی هاشون هم برای مسافرت های خارجه که دولت باید این افراد رو در زمان مسافرت ها با ارز گران قیمت نقره داغ کنه .... خب عزز من برو امسال ایرانگردی کن بزار هم دلار از کشور خارج نشه و هم هموطنانمون یه درآمدی داشته باشند از گردشگری ..... بگو برای رضای خدا و این کارو بکن ...به خدا یک سال نری خارج چیز نمیشه ها ....
این بی رعایتی ها اول از همه خیانت به اقشار متوسط و پایین جامعست که در سختی هستند و بعد هم در دراز مدت به ضرر خودتون و عزیزانتون که در جامعه ای توسعه نیافته خواهید زیست .... دلار رو بی خیال بشید و برید ایران گردی قربه الی الله
نميشه چهار تا اقتصاد دان زبده ز خارج بياريد وضع اسفبار اقتصاد كشور را سامان بده گند زديد به كشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
برای من و تو یا برای خودشون؟
امروز دیگر کار بانک مرکزی کافی نیست بازهم معلومه دستهایی برای افزایش قیمتها در حوزه طلا وارز مشغول شده باید پلیس بیاد وسط فکر نکنند کار بیهودهایی است باید تجسس کنند صلا بای پلیسی تجسس بانکب در ایران را ه اندازی شود چه حسابهایی طلا می خرند وافراد عادی که تجارتی ندارند باید جوابگوی تراکنشهای بالا خود باشند باید بگند از کجا اوردهاید و باید سختگیریها شروع بشه وتا بعد از عید ادامه داشته باشد
علت خاصی نداره جزء پرکردن جیب یک عده خاص !!
برای پرداخت حقوق و عیدی و پاداش کارکنان و بازنشستگان ، پول لازمه.
میفرمائیدچرادلارگران شدبایدعرض کنم ساعت خواب!آنوقتی که پرایدسی وهشت میلیون بود وحتی مایحتاج اساسی زندگی نصف حالا قیمت داشتندیعنی شش ، هفت ماه پیش آنوقت دلارحدودسیزده تومان بوداکنون براساس تورم بایستی بامقایسه باقیمت سایراجناس دلارحدود سی تا سی وپنج هزارتومان باشدحالا اگرپائینتراست بدلیل جوغیرآزادان است آنوقت شماانتظارداریدصرافی بانک قیمتش راتغیر ندهدفعلادلاربزورپائین نگهداشته شده همه چیز بالاوبالاتر میرودخدابخیرکند.
کاملا تقصیر همتی بود ولا غیر
مردم را بیچاره کردن
اگر کاهشی شد درسته .
یکی فقط بگه با حقوق ۳۰۰ دلار در ماه چجوری تو این مملکت زندگی کنیم؟
خواهشا درج کنید
علت این مشخص است. دولت از صادر کننده ها خواسته که ارز را به سامانه تحول دهند. صادر کنندگانی چون رفیقدوست،‌میگن قیمت سامانه نیما کمه. دولت هم کف بازار را برد بالا که مردم عادت کنند. سپس کف سامانه نیما را بالا خواهد برد تا حرفش شهید نشه و صادر کننده ها ارز بیارن.
والا خیلی مردم خونسردی شدیم ما که هیچ اعتراضی نمی کنیم.
چون سرهمون تو گوشیهامون شده. دولت شبکه های مجازی را به هر شکل باید فیلتر کنه که دسترسی با فیلتر شکن هم مقور نباشه. چون تو این شبکه ها قیمت را بالا می برند.
برای مردم چه فرق می کند که پول تو جیب کدوم سود جو میره؟ سود جو دولتی یا دلال ازاد این چه حدیثیه که صرافی ارزو 1150 تومن گرون میکنه که سودش تو جیب دلال نره خب این خودش دلال بازیه اگه این مقدارو اضافه نمی کرد چی میشد؟ دلار با قیمت پایینتر دست مصرف کننده میرسید خب بردن بالا بازارم رفت بالا اختلاف بین بازار ازاد و صرافی کمتر شد ولی از جیب ملت پول بیشتری بیرون رفت و از اونطر بازار انواع کالاها طبق معمول رفتمن بالا و بالاتر و بالاترو...............
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار