بازدید 26274

آیا «پذیرش جنسیتی» در کنکور ۹۸ دیده شده؟!

آیا با محدودسازی کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها، بحث «پذیرش جنسیتی» برچیده شده یا قرار است کنکور ۹۸ بی پذیرش جنسیتی به نتیجه برسد؟
کد خبر: ۸۸۰۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۲ 23 February 2019
آیا با محدودسازی کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها، بحث «پذیرش جنسیتی» برچیده شده یا قرار است کنکور ۹۸ بی پذیرش جنسیتی به نتیجه برسد؟

به گزارش «تابناک»، به رغم آنکه مقدمات برگزاری متفاوت‌ترین کنکور ادوار در کشورمان فراهم آمده و ثبت نام از متقاضیان به پایان خود نزدیک می‌شود، هنوز ابهامات جدی و فراوانی پیرامون آن به چشم می‌خورد. ابهاماتی که کمتر تلاشی از جانب مسئولان برای پاسخ دادن به آن‌ها به چشم می‌خورد.

از جمله این ابهامات، بحثی است که ریشه در گذشته دارد، اما به دلیل خو گرفتن عموم با آن، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. بحث دخیل کردن «جنسیت» در نتایج کنکور که یک دهه پیش مطرح شد و ابهاماتی آفرید تا در نهایت به تایید مسئولان وقت برسد و شائبه‌های تبعیض آمیز بودن آن مطرح شود.

ماجرایی که سال ۱۳۸۶ جدی شد، زمانی که دکتر عبدالرسول پورعباس، رئیس وقت سازمان سنجش آموزش کشور اعمال پذیرش جنسیتی در نتایج کنکور را تایید کرد و در پاسخ به شائبه‌های مطرح پیرامون آن گفت: «نوع پذیرش جنسیتی که در کنکور سراسری اعمال می‌شود موجب پذیرش داوطلبان پسر یا دختر با تفاوت علمی بالا نخواهد شد و این نوع پذیرش به هیچ عنوان تبعیض تلقی نمی‌شود.»
 
آیا «پذیرش جنسیتی» در کنکور ۹۸ دیده شده؟!

ادعایی که پورعباس در تشریح آن، به قانونی بودن این اقدام اشاره کرد و افزود: «قانونی که ما اعمال می‌کنیم به این صورت است که در برخی رشته‌های روزانه شامل برخی پزشکی‌ها، برخی از مهندسی‌ها و برخی علوم انسانی‌ها حداقل ورود هر جنسیت را تضمین می‌کنیم. این موضوع در بخشی از ظرفیت‌ها به نفع دختران و بخشی از ظرفیت‌ها به نفع پسر‌ها است.»

رئیس وقت سازمان سنجش در ادامه حداقل ورود هر جنس را ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت: «حداقل ورود شامل ۳۰ درصد دختر و ۳۰ درصد پسر می‌شود و بقیه داوطلبان به صورت رقابتی پذیرش می‌شوند. این یعنی ۳۰ درصد دختران با دختران و ۳۰ درصد پسران با پسران رقابت می‌کنند. در رشته‌های ریاضی و فنی به دلیل اینکه نمره دختران به طور میانگین پائین‌تر از نمراه پسران است، پذیرش به نفع دختران و در رشته‌های علوم تجربی به دلیل اینکه نمره دختران بیشتر از پسران است پذیرش و قبولی به نفع پسران تمام می‌شود.»

اظهاراتی که اگرچه زمان زیادی از طرح آن‌ها می‌گذرد، اما با توجه به تغییرات رخ داده در کنکور، بار دیگر مهم جلوه می‌کند، به ویژه اگر به این موضوع دقت کنیم که احتمالا رشته‌های مشمول پذیرش جنسیتی با رشته‌هایی که پذیر در آن‌ها از طریق کنکور خواهد بود، تشابه چشمگیری دارند؛ رشته‌هایی که به رغم تغییر کنکور و پذیرش ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها بر اساس سوابق تحصیلی، باز ورود به آن‌ها تنها از طریق کنکور ممکن است و لاغیر.

نکته‌ای که مجابمان می‌کند از مسئولان سازمان سنجش آموزش کشور بپرسیم آیا با تغییرات کنکور و اجرای شیوه جدید ۸۵+۱۵، پذیرش پرابهام جنسیتی برچیده شده یا خیر؟ سوالی که بی شک همه متقاضیان کنکور ۹۸ ترجیح می‌دهند پیش از برگزاری کنکور از پاسخ مسئولان به آن آگاه شوند، نه بعد از آن!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۰
شک نکنید همه چیز در این کشور به نفع مردان است.
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
خانوم شما در این رابطه صد درصد اشتباه می کنید اتفاقا با پنجاه پنجاه کردن از سال نود و شش-گرچه از سال بعد چهل چهل و بقیه براساس رتبه- ظلم عظیمی به پسرها شد، و دخترها با بیش از یک و نیم برابر بدتر رتبه ی پسرها در رشته محل بهتری قبول شدن. نمونش برادر خود من با رتبه ی صد و هشتاد و نه منطقه دو پزشکی شیراز نیمسال دو قبول شد اما دختری در شهرما با رتبه ی سی صد و چهل و دو پزشکی ایران نیمسال یک قبول شد... واقعا دلیل این ظلم به پسرها مخصوصا از سال نود و شش نفهمیدم شاید هدفشان این است که خانم ها بجای کشیده شدن به سمت یکسری افکار فمنیستی رادیکالی(که در شما هم مشاهده میشه) دور بشن و به تحصیل رو بیارن حتی به بهای زیرپاگذاشتن حق دانش آموزان پسر نخبه!!!
رتبه های برتر رشته تجربی چندین سالی هست که برتری محسوس پسران را نشان میدهد، حداقل ضریب برای آقایان باید شصت درصد ظرفیت باشد تا عدالت رعایت شود.
با اینکه با تبعیض جنسیتی مخالفم ولی این یه مورد به نفع هر دوطرف بیشتر به بخاطر نابرابری شرایط کاری خانما درامد کمتری دارن و به خاطر قانون کار کارفرما تمایل به جذب اقایون دارن نان اور اصلی خانواده هم اقایونن وقتی کار نباشه براشون ازدواج و تشکیل خانواده ای هم در کار نیست و کلی پیامد داره برای جوونا از طرفی خانومای تحصیل کرده اکثرا بیکارن و اگه کار میکنن کمک خرجن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
این چیزی که شما داری میگی مال خیلی وقت پیشه خیلی وقت پیش مردا نون آور اصلی خانواده بودن الان دیگه مرد و زن باهم کار میکنن ولی باز هم
نمیتونن از پس مخارج بر بیان
مطمئنا توانمندی زنان و مردان با هم فرق میکنه و باید هر کدام جدا سنجش شوند منظورم تفکیک جنسیتی نیست ، بر اساس نیاز مثلا اگر دانشگاهی 40 نفر پزشکی بخواد 20 نفر آقا و 20 نفر خانوم باید نفر اول تا بیستمی از آقایان و خانم ها که اون شهر را انتخاب کردن قبول شن و گرنه ممکنه کلا اقا یا خانوم بشن
تو کشور ایران همه چیز به نفع مرد ها تموم میشود؛ مهم نیس چی باشه اصلا
چند ساله ب شکل عجیبی نفرات برتر اقایون هستن. نمیخواین بگین ک خانوما یهو خنگ شدن و اقایون باهوش. قضیه بوداره
با گذاشتن سهیمه قبولی جنسیتی به نفع پسران دارید زحمت و تلاش دختران را ضایع میکنید. حتی تو تحصیلات هم تبعیض جنسیتی میذارید
فقط میخوان دختر ها رو خونه نشین کنند
رئیس سازمان سنجش گفته برای این سهمیه جنسیتی گذاشتیم که دخترا زود تر ازدواج کنند اگر سواد و تحصیلات دخترا از پسرا بیشتر باشه کانون خانواده دچار مشکل میشه
واقعا حرف به این مسخرگی تا حالا نشنیده بودم
یعنی واقعاشورشودراوردین این همه به زن هاظلم می کنیدحتی پذیرش جنسیتی بایدتوکنکورباشه خسته نشدیداین همه حق زنانوخوردید یه دختری که باهمه وجودش داره درس می خونه بیدارخوابی می کشه زحمت می کشه نبایدبه حقش برسه اونوقت یه پسربارتبه پایینترجای اون نخبه روبگیره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار