بازدید 4796
۳

فراموشی یک قانون ۱۱ ساله با تغییری کوچک!

به فاصله یازده سال از تصویب حذف کنکور، نه تنها بساط این آزمون برچیده نشده که شواهد و قرائن حکایت از ابقای آن در آینده دارد.
کد خبر: ۸۸۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۶ 21 February 2019
به فاصله یازده سال از تصویب حذف کنکور، نه تنها بساط این آزمون برچیده نشده که شواهد و قرائن حکایت از ابقای آن در آینده دارد.

به گزارش «تابناک»، در روز‌هایی که مسئولان تلاش دارند تا تغییرات به وجود آمده در کنکور را حذف این آزمون پر اشکال تفسیر کرده و آن را به عنوان موفقیتی بی بدیل در کارنامه کاری خود ثبت کنند، یادآوری رویدادی که در سال ۱۳۸۶ رقم خورد و توجه همگان را به خود جلب کرد، خالی از لطف نیست.

رویدادی که آن روز با تیتر‌هایی شبیه «تصویب حذف کنکور» در رسانه‌ها بازتاب یافت و حکایت از تصویب حذف کنکور به صورت تدریجی و طی چهار سال داشت و تاکید می‌شد که دولت موظف به اجرای آن است، اما هرگز جامه عمل نپوشید.

مصوبه‌ای که مشخص کرده بود سوابق تحصیلی جایگزین کنکور خواهد شد، اما حتی با تغییرات رقم خورده در کنکور سال ۹۸ نیز قرار نیست اجرایی شود چراکه در سال آتی هم کنکور برگزار خواهد شد و ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق آن پر خواهد شد؛ ۱۵ درصدی که شامل همه رشته‌های پرمتقاضی و محبوب‌تر دانشگاه‌ها در میان متقاضیان است.

تصمیمی که البته طی چند سال اخیر هم اجرایی می‌شده، اما برخی اصرار دارند تا آن را نتیجه تصمیم خود خوانده و افتخارش را به نام خود سند بزنند؛ آن‌هایی که اگر قرار به بررسی عملکردشان باشد، باتوجه به مصوبه سال ۸۶، در زمره قصور کنندگان در زمینه حذف کنکور قرار می‌گیرند و می‌بایست توضیح دهند که چرا به رغم وجود چنین قانونی، رای به ابقای کنکور، ولو برای ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها داده‌اند؟

سوالی که می‌شود پیرو آن پرسید فرجام کنکور چه خواهد بود؛ آزمونی که قرار بود به کل حذف شده و به تاریخ پیوند بخورد، اما بیش از یک دهه پس از اتخاذ این تصمیم، محدود به رشته‌های پرمتقاضی شده و هیچ توضیحی در خصوص آینده آن داده نشده است. آیا مثلا قرار است ۱۵ درصد در سال بعد به ۱۴ درصد کاهش بیابد و به همین منوال حذف شود؟!

سوالی که در توضیحات هیچ کدام از مسئولان نمی‌توان پاسخش را یافت، حتی با کنکاش در سخنان مسئولانی که رای به تغییرات کنکور برای سال ۹۸ داده اند و برخلاف قانون حذف کنکور عمل کرده‌اند. مسئولانی که ظاهرا هم آن مصوبه را به یاد ندارند و هم از آسیب‌های فراوان کنکور بی اطلاع هستند. آسیب‌هایی که اگر مهم انگاشته شده بودند، مدت‌ها پیشتر بساط کنکور برچیده شده بود.

بساط آزمونی که سالهاست مدارس را به مراکز آماده سازی داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها تبدیل کرده است. داوطلبانی که تا به امسال می‌کوشیدند مهارت شان در تست زنی را بالا ببرند و از این به بعد مجبورند جز این، برای ثبت نمرات عالی در سوابق تحصیلی شان هم نهایت تلاش را از خود نشان دهند؛ انگار نه انگار که مدارس وظیفه آموزش و پرورش دارند!

آموزش‌هایی نه فقط از جنس تست زنی و کسب نمرات ممتاز، که از جنس مهارت‌های ضروری زندگی، تربیتی، پژوهشی و پرورشی. آموزش‌هایی که سالهاست زیر سایه کنکور گم شده اند تا مدرسه خوب مدرسه‌ای باشد که میزان قبولی هایش در کنکور بیشتر است و دانش آموز خوب، دانش آموزی که بتواند از سد کنکور عبور کند.

ایرادی بنیادی و کلیدی که به اشکال دیگری نیز بروز و نمود می‌یابد، اما وقتی چشمی برای دیدن آن وجود نداشته باشد، نتیجه چیزی نیست جز تغییرات بی فایده در کنکور و امضای سند ابقای این آزمونِ پر آسیب برای مدتی نامعلوم. آزمونی که قانون گفته بود باید حذف شود، اما تصمیم اخیر مسئولان آن در خصوص آن چیز دیگری بوده است؛ تصمیمی قابل تامل و چه بسا تا حدودی ابهام آفرین و شائبه ساز!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
فراموش نکنین که تیتر مقاله باید موضوع مقاله رو به خواننده اطلاع بده نه اینکه کاملا گم و مبهم باشه. با تیترهای اینطوری، فقط پهنای باند اینترنت کشور هدر میشه چون نفرات غیر علاقه مند به موضوع هم مجبور به بازکردن خبر میشن!
فکر کردبید اون 85درصد چه رشته و چه دانشگاه هائی هستن؟
دانشگاههای پیام نور و غیر انتفاعی و ... و رشته هائی که وفور بیکاران فارغ التحصیل رو داره. دیگه برای آبیاری گیاهان دریائی دارقوزاباد هم باید نمرات عالی داشت؟
اینکه بدتر شد
فراموشی اجرای قانونی که مصوب ،و مورد تایید ،و ابلاغ هم شده است از سال ۸۶ تاکنون که باعث فقر مفرط در جامعهٔ پیشکسوتان سالمند بازنشسته شده است ؟ آیا کسی پاسخگوی این فقر زشت ،و نابود کنندهٔ کرامت انسانی هست ؟،،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار