بازدید 18858
یک روزنامه سوری عنوان کرد؛

ظهور استراتژی جدید ایران در منطقه؛ مقابله با اسرائیل یا آمریکا؟

قدرت های بین المللی و منطقه ای درگیر در بازی بزرگ خاورمیانه، در حال تنظیم مجدد سیاست های خود در مقابل وضعیت در حال تغییر در شرق سوریه هستند، به ویژه پس از آنکه ایالات متحده اعلام کرد، از سوریه خارج خواهد شد. استراتژی جدید ایران زمانی ظهور یافت که ترامپ در ماه نوامبر سال گذشته از برجام خارج و اخیرا نیز با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شرق سوریه تسریع شد.
کد خبر: ۸۷۹۶۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 19 February 2019

اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه در ماه گذشته، منجر به تغییر سیاست ها و راهبردهای بسیاری از بازیگران اثرگذار عرصه بحران سوریه شد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، روزنامه الوطن، در گزارشی به تغییر راهبرد ایران در سوریه پرداخته و نوشته است: قدرت های بین المللی و منطقه ای درگیر در بازی بزرگ خاورمیانه، در حال تنظیم مجدد سیاست های خود در مقابل وضعیت در حال تغییر در شرق سوریه هستند، به ویژه پس از آنکه ایالات متحده اعلام کرد، از سوریه خارج خواهد شد.

ایران مدت ها متمرکز بر توسعه ابزارهایی بوده که می تواند در مقابله با اسرائیل مورد استفاده قرار گیرد؛ در حالی که همزمان برای تهران مهار استراتژی آمریکا در خاورمیانه اولویت دارد و یکی از ابزارهای آن نیز مذاکرات آستانه است. به این ترتیب، ایران توانسته است نقش و نفوذ منطقه ای خود را در سراسر منطقه گسترش دهد.

همان طور که سیاست ایالات متحده نسبت به ایران از آرامش و مسالمت جویی به مجازات تغییر می کند، این امر باعث شد تا تهران نیز دوباره تاکتیک های منطقه ای خود را تنظیم کند.

به همین جهت، به نظر می رسد ادامه سیاست مقابله با اسرائیل به اولویت درجه دوم ایران تبدیل شده و در حال حاضر مقابله با استراتژی خصمانه آمریکا اولویت اول ایران در منطقه است.

استراتژی جدید ایران زمانی ظهور یافت که ترامپ در ماه نوامبر سال گذشته از برجام خارج و به تازگی نیز با اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شرق سوریه تسریع شد.

ظهور استراتژی جدید ایران در منطقه؛ مقابله با اسرائیل یا آمریکا؟

ایران دیگر به دنبال مقابله و اقدام علیه اسرائیل نیست، بلکه هدف مقابله با ایالات متحده و استراتژی های آن است. در همین راستا، به نظر می رسد، میدان جنگ از مرزهای اسرائیل به بین النهرین منتقل شده است.

در این زمینه، تهران تصمیم گرفت، برای اولین بار، موضوع حملات اسرائیل به سوریه را به نشست آستانه انتقال دهد.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیته امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران، با سفر به دمشق، حامل یک پیام در مورد رویکرد جدید ایران در سوریه بود که براساس آن اعلام کرد، ایران قصد راه اندازی جنگ با اسرائیل در خاک سوریه را ندارد. وی تأکید کرد، اسرائیل در موقعیت مناسبی شکست خواهد خورد.

تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از شرق سوریه و حرکت به سمت تمرکز بیشتر بر عراق نشان دهنده هم شانس و هم خطر برای منافع ایران در منطقه است. از یک سو، این باعث ایجاد یک درگیری بزرگتر میان واشنگتن و تهران و متحدان عراقی خواهد شد. از سوی دیگر، این می تواند به ایران کمک کند تا کنترل ژئوپلیتیک خود را بر "جاده ابریشم مدرن" از چین به شرق مدیترانه از طریق عراق و سوریه را تحکیم بخشد.

علاوه بر این، پر کردن خلأ ایجاد شده توسط عقب نشینی آمریکا از شرق سوریه به ایران اجازه داد تا منابع بیشتری را به شرق سوریه و غرب عراق اختصاص دهد. ایران همچنین در تعیین آینده ادلب نقش مهمی خواهد داشت، به ویژه از آنجایی که مذاکرات روسیه و ترکیه در این استان در مراحل نهایی خود است.

پس از آن مساعدت ها برای موفقیت در تشکیل دولت جدید عراق، تهران از اجماع عراقی ها در تقاضا برای خروج نیروهای آمریکا از این کشور پشتیبانی می کند.

بنابراین، ایران در حال تغییر شکل سیاست منطقه ای خود برای مقابله با آمریکایی ها در عراق، پر کردن خلأ قدرت در شرق سوریه و کمک به حل معضلات ادلب است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۲۵
انتشار یافته: ۳۸
شاید اولویت در ایران مبارزه با گرانی و بیکاری باشد
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
باید محکم بگیم باید
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
سمند 80 میلیون
پارس 90 میلیون
پژو 405 ، 70 میلیون
علی برکت الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
رئیس جمهورتان که گفته مشکل گرانی نیست بلکه ارزانی بیش از حد است!!!! دیگه چی میخوای؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
شاید نه حتما باید همین باشد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نمره دولت شده 19.5 همه دارند انتقاد می کنند.
اگر گامی فراتر از توان یک کشور برداشته شود، آن گام یک هزینه برای منافع ملی آن کشور است. اگر شوروی سابق دچار مشکل شد، بدلیل باز کردن چتر حمایتی بر سر کشورهایی بود که جز زیان برای اقتصاد شوروی ثمری نداشتند. برعکس، اقتصاد امریکا بدلیل تنوع و توان بالای صادراتی و قدرت دلار، متاسفانه قادر به دخالت و اعمال نفوذ است. ما یک قدرت جهانی نیستیم، قبول کنیم که محدودیت های خودمان را داریم، اگر از دکترین تمرکز بر داخل و سیاست بی طرفی نسبت به منازعات منطقه پیروی کنیم، بیشتر به سود کشور خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
رهبر شوروي ، اقاي گرباچف خودش رسما اعلام كرد عدم اعتقاد و باور به مبداء جهان هستي باعث فروپاشي شوروي شد انوقت شما از كجا مدركتو گرفتي؟ در ضمن چرت و پرت بگي كه مثلا ما بشنويم و از گشترش انقلابمون ( كه همانا ارزوي همه مستضعفان جهان است ) دست برداريم ساده لوحي بيش نيستي.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
منافع ملی از آن اصطلاحاتی است که مسئولین کشور حرف آن را زیاد بکار میبرند . اما در عملکرد اهمیتی برایشان ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
۱۴:۰۱
لطفا چرند نبافیم
با تانک پراید میشه
برید سر اصل مطلب دیگه! پ
جسارتا از روزنامه سوری بپرسید که استراتژی عزیزان برای وضعیت داخلی مملکت چیه.

با تشکر از پاسخگویی.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
اونها هم درد کیهان را گرفته اند
روزنامه سوری اشتباه کرد .
روزنامه سوری خیلی بیجا کرده است
اسمش رو گذاشتین استراتژی جدید؟!!!
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
عقب نشینی در مقابل اسراییل را باید با سنگ بزرگتری تلافی کرد
ایران بهتره به فکر مردم خودش باشد
دوستانی که کنایه میزنند حتما امار دارن که صادرات ایران به عراق چقد است وبا این حجم پول چقد شغل تو ایران درست شده.ما هم ارزو داشیم وداریم با هزینه کمتر این تبادلات انجام میگرفت ولی ظاهرا راه دیگه ای نیست.
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
چرا حاشیه میری خب بگو چند است
تو وضع خوبش نهایت 8 میلیارد دلار بود که یک هزارم ضرر و خسارتی که از تندروی خوردیم هم نیست الانم که ترکیه کمپلت گرفت بازارو
بنده تفسیری در این مورد ندارم
بنده تفسیری در این مورد ندارم
بسمه تعالی ما باید به اندازه گلیممان پایمان را دراز کنییم وگرنه کفه سنگین هزینه ها بر درامد ملی سنگینی میکند و کشور را دچار ورشکستگی اقتصادی وسیاسی میکند باید یک چشممان به هزینه ها باشد وچشم باز دیگرمان به مبارزه با شیطان بزرگ (موازنه مبارزه) را نباید از دست بدهیمشاید هم یکی از تله های شیطان بزرگ گسترده کردن چتر مبارزه ودر دام هزینه های سنگین انداختن ما باشد
من هم با نظر کسانیکه از جانب تابناک " غیر قابل انتشار " هست موافقم.
گوشت کیلویی چنده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
با این شعارها ایران رو بیچاره کردید
استراتژی گیج میزنیم حاکمه و خبر ندارید
کاش تصمیم گبران کشور گاهی مثلا سری به افکار عمومی میزدند! و میدونستند که قریب به اتفاق مردم با اندیشه و حرکتهای آنها مخالفند،
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
نشنیدی گفتن مردم هیچکارن؟
تابی به گزینه های بالای صفحه ات ( انتشار یافته و غیرقابل انتشار )، گزینه دستکاری شده قابل انتشار رو هم اضافه کن!
پاسخ ها
سراب
| Netherlands |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
امریکا که نیست اینجا اذیتش نکن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
:)))))
دیگر از این واضح تر نمی شود ، درگیر کردن ایران در پرونده هایی که خارج از توان یک قدرت منطقه ای است ، باعث می شود منابع محدودتر شده ، نارضایتی ها افزایش دهد و دولت مردان ما به جای اینکه به داخل مرزها توجه کنند ، چشمشان به هزاران کیلومتر دورتر از مرزها باشد جایی که در یک لحظه امکان دارد همه سرمایه گذاری های ما برباد رود ، داستان تلخ دوستی با ونزوئلا ، ساخت کارخانه سمند و ادعای نفوذ به امریکای جنوبی را از یاد نبرده ایم ،

استراتژی امریکا زمینگیر کردن ما بدون شلیک حتی یک گلوله است که وضعیت معیشت مردم نشان از موفقیت این طرح می دهد ، حتی اگر تمام دنیا را هم در اختیار بگیریم ، قیمت دلار و گوشت و پراید برای مردم مهمتر از این حرفهاست
روزنامه سوری خیلی غلط کرده برای ملت ایران سناریو می نویسد. آن عربها را جمع کنید از خودتان دفاع کنید. نظامیان وپولهای کشور ما باید فقط در مرزها کشورمان مستقر وهزینه شود حتی یک سانت خارج از مرز. نه
متا سفانه چشم کشور به خارج مرزهاست ومردم فراموش شده اند
تابناک یه سوال : به نظرت چرا قاچاقچی های گوشت راحت گوشت قاچاق میکنن و کسی اونها رو نمیبینه و اعدام نمیکنه اما تروریست های سیستان رو سریع میگیرن ؟ راستی الان به واردات گوشت چه ارزی تخصیص میدن ؟ پیدا کنید پرتقال فروش را
خدا این کشورهای فقیرسوریه -یمن - فلسطین را از دست ایران بگیرد تا مردم هم راحت باشد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار