بازدید 4055

دستگیری عاملان سایت «یارانه»

کد خبر: ۸۷۹۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲ 18 February 2019

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ناجا از پیگیری برای دستگیری عاملان ایجاد سایت جعلی YARANEH.COM و ارسال کنندگان پیامک انبوه سهام عدالت خبر داد.

به گزارش «تابناک»، سرهنگ حسین رمضانی در گفت وگو با ایسنا در این باره گفت: طی دو هفته گذشته پلیس فتا به دو پرونده که عاملان آن قصد داشتند تا به شکل گسترده اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کنند ورود کرد و خوشبختانه با اقدامات انجام شده که با همراهی وزارت ارتباطاتصورت گرفت، جلوی خسارت به شهروندان گرفته است.

وی در توضیح این پرونده‌ها گفت: مورد اول مربوط به عاملان ایجاد سایت جعلی اعلام نیازمندی یارانه نقدی به نشانی yaraneh.com بود، در این سایت با این عنوان که وابسته به سازمان هدفمندی یارانه هاست، اطلاعات هویتی شهروندان نظیر کدملی سرپرستان خانوار، تعداد اعضای خانوار، میزان درآمد و همچنین اطلاعات کارت بانکی؛ شماره کارت، شماره حساب، رمز دوم، تاریخ انقضا کارت و CCV2 دریافت می‌شد و طبیعی است که دریافت چنین اطلاعاتی با هدف برداشت غیرمجاز از حساب شهروندان است.

رمضانی با اشاره به ورود پلیس فتا به این موضوع اظهار کرد: گردانندگان این سایت در ایام تعطیلات چند روز گذشته اقدام به راه اندازی آن کرده و تصور می‌کردند که در ایام تعطیلات کسی متوجه آنان نمی‌شود، در حالی که پلیس فتا وارد عمل شده و با همراهی وزارت ارتباطات با این سایت جعلی برخورد شد.

معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ادامه داد: عاملان راه اندازی و ایجاد این سایت شناسایی شده‌اند و پس از دستگیری جزئیات بیشتر از اقدامات آنان بیان خواهد شد.

وی دومین پرونده را مربوط به اوایل همین هفته اعلام کرد و گفت: پیامکی انبوده از یکی از سامانه‌های ارسال پیامک برای بسیاری از شهروندان ارسال و در آن ادعا شده بود که برای دریافت سهام عدالت و عیدی باید یکسری اطلاعات خود را در اختیار قرار دهند که خوشبختانه قبل از هرگونه اقدام و خسارت به شهروندان این سامانه نیز با همکاری وزارت ارتباطات و پلیس فتا مسدود شد.

رمضانی با بیان اینکه متأسفانه سودجویان در ایام تعطیل و مناسبت‌های خاص اقدامات خود را افزایش می‌دهند، درباره اینکه شهروندان چطور می‌توانند از گرفتار شدن در در دام چنین سایت‌ها و سامانه‌هایی پیشگیری کنند، گفت: اول لازم است شهروندان توجه داشته باشند که حتماً اخبار را از سایت‌های رسمی سازمان‌ها پیگیری کنند و اگر پیامکی به دست آنها رسید و موارد دیگر حتماً صحت آن را با مراجعه به سایت همان سازمان بررسی کنند، مثلاً در مورد یارانه‌ها لازم است اخبار دقیق از سایت سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت کار و رفاه اجتماعی پیگیری شود.

معاون پلیس فتا ناجا ادامه داد: مساله دیگر آدرس سایت هاست، شهروندان لازم است توجه داشته باشند که به طورکلی تمام سایت‌هایی رسمی و خدماتی در داخل کشور به دامنه IR ختم می‌شوند و سایت‌هایی با دامنه .COM و …، سایت نهادهایی مانند سازمان هدفمندی یارانه‌ها و … نیست.

وی اضافه کرد: مهم‌تر از همه هم این است که هیچ نهاد رسمی از شهروندان تقاضای رمز دوم کارت، CCV2 و نظایر آن را نمی‌کند و اگر سامانه‌ای چنین مشخصاتی را بخواهند قطعاً جعلی است و با هدف جرایم مالی ایجاد شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان