بازدید 6123

چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بیشکک

کد خبر: ۸۷۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶ 12 February 2019

مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی ایران در شهر «بیشکک» با حضور مقامات دولتی، کارشاسان، فعالان اجتماعی قرقیز و دیپلمات‌های خارجی مقیم قرقیزستان برگزار شد.

به گزارش «تابناک» از بیشکک، شب گذشته در سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی ایران برگزار شد.

در این مراسم مقامات دولتی، فعالان اجتماعی، کارشناسان قرقیز، سفرا و دیپلماتهای مقیم قرقیزستان حضور داشتند.

«علی مجتبی روزبهانی» سفیر ایران در قرقیزستان پس از خوش آمدگویی به مهمانان، اظهار داشت: چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز ملی جمهوری اسلامی ایران را در حالی گرامی می‌داریم که نهال انقلاب اسلامی پس از گذشت چهار دهه، علی رغم تندبادهای شدید و ناملایمات پی در پی به درختی استوار و پربار تبدیل شده است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی که حرکتی در جهت نفی استبداد داخلی و سلطه خارجی و تحقق آزادی، عدالت و استقلال بود توانست با برقراری نظام جمهوری اسلامی فصلی جدید را بر مبنای مشارکت و آراء مردم و در جهت تحقق اراده ملی آغاز کند و تاکنون نیز ادامه یافته است.

روزبهانی تصریح کرد: کسب استقلال واقعی سیاسی و برقراری مردم سالاری دینی از مهم‌ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است که در سایه ی آن توانسته است شاخص های قابل توجهی را در رعایت و اجرای اصول مردم سالاری، اعطای حقوق سیاسی به شهروندان، حفظ حقوق اقلیت ها، رشد علمی در حوزه های مختلف، تقویت بخش خصوصی و حمایت از سرمایه گذاری خارجی ثبت کند. به نحوی که در حال حاضر ایران بر اساس شاخص های جهانی اقتصادی در هجدهمین اقتصاد دنیا قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: توافق هسته‌ای به عنوان اثبات کننده سیاست تعامل گرایانه و اعتدالی جمهوری اسلامی ایران است. پایبندی ایران به این توافق به طور مکرر توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفته است.

این مقام ارشد ایران افزود: این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در سال گذشته میلادی با نقض صریح قوانین بین المللی از جمله قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، به طور یکجانبه از توافق هسته ای خارج و تحریم های یکجانبه ظالمانه ای را دوباره بر ملت ایران تحمیل نموده و فراتر از آن که سایر کشورهای مستقل را به نقض قوانین بین المللی و تبعیت از خواسته های غیر مشروع خود تحت فشار قرار داده است.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران حفظ توافق هسته ای را ضرورتی برای تامین منافع و امنیت جامعه بین الملل و تضمین استمرار تعهدات بین المللی می داند و همچنان در تلاش است در جهت تعمیق روابط بین الملل و حل مسائل پیچیده بین المللی و منطقه ای؛ به ویژه در منطقه پرتنش غرب آسیا از راهکار مشارکت جمعی استفاده کند.

سفیر تصریح کرد: حل مسائل و مشکلات جمعی در دنیای به هم پیوسته کنونی، مشارکت جمعی را طلب می کند. در واقع تحقق منافع یک کشور بدون در نظر گرفتن و تحقق منافع دیگر کشورها امکان پذیر نیست.

روزبهانی اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم منطقه ما معضل تروریسم است که طی سال های گذشته منطقه غرب آسیا را وارد مرحله ای پرخطر کرده است. اگرچه پروژه داعش به عنوان مهمترین چهره تروریسم طی سال های گذشته رو به زوال گذاشته و شکست های سختی را متحمل شده است اما تروریسم در قالب گروه های مختلف افراط گرا، همچنان یکی از دغدغه های اصلی امروز جامعه بین المللی محسوب می شود که دامنه آن به منطقه غرب آسیا محدود نمانده و خطر آن اقصی نقاط جهان را تهدید می کند. ایران نقش اساسی در شکست این پدیده شوم ایفا کرده و بر تعهد خود به مبارزه با تروریسم همچنان پای بند است.

سفیر ایران در بیشکک گفت: بر این اساس، جمهوری اسلامی معتقد است حل معضل تروریسم نیازمند مشارکت جمعی و همکاری جدی و فراگیر با در نظر گرفتن منافع جمعی جامعه بین الملل است.

وی ادامه داد: ما علاوه بر ایفای نقش موثر در مبارزه با تروریسم به ویژه کمک به دولت های عراق و سوریه برای بیرون راندن تروریست های تکفیری از شهرها و مناطق سرزمینی خود، معتقدیم بحران های منطقه باید توسط دولت های داخل منطقه حل و فصل شود و مداخله قدرت های فرامنطقه ای بدون درخواست کشورهای بحران زده، معادلات را پیچیده تر و از مسیر حل و فصل مشکلات دور می‌کند.

این مقام ارشد ایران خاطر نشان کرد: در همین چارچوب دعوت به گفت و گوهای ملی از جمله گفت و گوهای سوری- سوری و یمنی – یمنی ضرورت نگاه همه جانبه به موضوع امنیت منطقه، تلاش در جهت امنیت پایدار در منطقه با تکیه بر پارادایم منطقه قوی و شبکه سازی اجتماعی و آمادگی جهت مشارکت جمعی در قالب این رهیافت و به طور نمونه ایجاد مجمع گفت و گوی منطقه ای خلیج فارس از جمله موارد پیشنهادی و مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران در فضای کنونی منطقه ما است.

روزبهانی اظهار داشت: توسعه همه جانبه روابط با تمامی کشورهای همسایه و منطقه از اصول مهم و موازین اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و ما از هر ابتکاری برای افزایش تعامل و همکاری با کشورهای منطقه استقبال می کنیم.

وی گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان نیز از همین عناصر برخوردار است. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تعاملات دوستانه تاریخی و تشابهات فراوان فرهنگی میان دو ملت ایران و قرقیزستان، از جمله اولین کشورهایی بود که استقلال این کشور را به رسمیت شناخت و با آن روابط رسمی دیپلماتیک برقرار نمود.

روزبهانی گفت: خوشبختانه در سال های اخیر گسترش همکاری ها، با هدایت رهبران دو کشور روند رو به رشدی داشته است. همچنین جای خرسندی است که تعاملات و مناسبات دو کشور از سطح دو جانبه فراتر رفته و همکاری های دو کشور در سطوح منطقه ای و بین المللی نیز نتایج مثبتی را برای دو کشور و منطقه به ارمغان آورده است.

سفیر ایران در بیشکک افزود: در سال گذشته سفرهای مختلف مقامات و کارشناسان حوزه های مختلف به قرقیزستان صورت گرفت که از جمله آن می توان به سفر وزیر دادگستری جمهوری اسلامی ایران، افتتاح اتاق تجاری جمهوری اسلامی ایران در بیشکک اشاره کرد، هیات های متعددی نیز از دانشگاه‌ها، مراکز علمی و هیات ورزشی بین دو کشور تبادل شد و جمهوری اسلامی ایران در سومین دوره بازی های عشایری قرقیزستان فعالانه شرکت نمود.

روزبهانی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از حفظ صلح، تقویت امنیت، ثبات و توسعه پایدار منطقه آسیای مرکزی و کشور برادر قرقیزستان حمایت نموده است. تلاش مقامات محترم قرقیزستان در کنار اهتمام مسئولین جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و گسترش مداوم مناسبات برادرانه مورد تقدیر بوده و اینجانب بار دیگر از تلاش و حمایت آنها صمیمانه تشکر می نمایم.

«ایبک اموکیف» مشاور وزیر امور خارجه قرقیزستان نیز در این مراسم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک گفت و اظهار داشت: روابط دیرینه و تاریخی بین مردمان قرقیزستان و ایران پایه و اساس ارتباطات معاصر 2 کشور را فراهم کردند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران یکی از اولین کشورهای است که استقلال قرقیزستان را در سال 1992 به رسمیت شناخته و مردم قرقیز این تحول تاریخی را هرگز فراموش نخواهد کرد.

اموکیف خاطر نشان کرد: امروز با اعتماد کامل می‌توان گفت که روابط بین ایران و قرقیزستان وضعیت دوستانه و قابل اعتماد است، بین کشورها هیچ اختلافی وجود ندارد و همکاری‌های سیاسی، تجاری- اقتصادی و فرهنگی- بشردوستانه در حال توسعه است.

این مقام ارشد قرقیز افزود: طی چهل سال گذشته ایران با تیکه به فرهنگ ملی خود به دستاوردهای قابل توجه در حوزه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی رسیده در جایگاه ویژه‌ای در عرضه بین‌المللی قرار گرفت و امروز تهران یکی از مراکز پیشرفته اقتصاد و سیاست بین‌المللی است.

اموکیف تصریح کرد: در حال حاضر روابط قرقیزستان و ایران در حال توسعه است و پس از بازدیدهای متقابل رؤسای جمهوری 2 کشور همکاری به سطح بالا و جدید رسیده است.

اموکیف اظهار داشت: امروز دولت قرقیزستان علاقمند توسعه روابط سودمند متقابل با ایران است و امیدهای زیادی به تصویب برنامه همکاری بلندمدت بین 2 کشور تا سال 2026 دارد که آن سند پایه و اساس ادامه همکاری خواهد بود.

وی گفت: ظرفیت بسیار بزرگ و استفاده نشده در روابط ایران و قرقیزستان وجود دارد و بیشکک آماده راه‌اندازی پروژه‌های مشترک، جذب سرمایه، تکنولوژی ایرانی، همکاری در حوزه صنعت، کشاورزی، گردشگری، انرژی و استخراج معدن است.

اموکیف در پایان خاطر نشان کرد: هدف ما تقویت و پشتیبانی همکاری‌های بلندمدت و ثبات با ایران در سطح دوجانبه و بین‌المللی هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار