بازدید 2669

آغاز دور جدید سفرهای «خلیل زاد» برای انجام مذاکرات صلح

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، دور تازه‌ای از سفرها و مذاکرات خود را برای دستیابی به توافق با گروه طالبان در افغانستان آغاز می‌کند.
کد خبر: ۸۷۷۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹ 11 February 2019

نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، دور تازه‌ای از سفرها و مذاکرات خود را برای دستیابی به توافق با گروه طالبان در افغانستان آغاز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، «زلمای خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، دور تازه‌ای از سفرها و مذاکرات خود را برای دستیابی به توافق با گروه طالبان و پایان دادن به خشونت‌ها و نبردها در افغانستان آغاز می‌کند.

آنطور که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، آقای خلیلزاد و هیئت همراه او رهسپار بلژیک، آلمان و ترکیه، قطر، افغانستان و پاکستان خواهند شد.

این پنجمین سفر زلمای خلیل زاد، سفیر پیشین ایالات متحده در کابل، در راستای مذاکرات صلح افغانستان است.

روزنامه پاکستانی «تودی» در این رابطه می نویسد: خلیل زاد قرار است پیش از انجام تفاهمات تازه با طالبان، که معمولا در دوحه، پایتخت قطر انجام می‌شود، نخست به اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان سفر کند؛ این موضوع را وزارت خارجه آمریکا یا خلیل زاد تائید یا رد نکرده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان نیز هنوز در مورد سفر تازه نماینده ایالات متحده اظهار نظر نکرده‌است.

وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرده این سفر بخشی از تلاش‌های کلی برای ایجاد سنگ بنای روند صلح است؛ روندی که حافظ منافع ملی ایالات متحده باشد و سبب شود تا همه طرف‌ها در افغانستان گرد هم آمده و با یکدیگر به گفتگو بنشینند. مذاکراتی که آن‌ها را به سوی آینده‌ای برای کشورشان رهنمون شود.

وزارت خارجه ایالات متحده و خود خلیل زاد اخیرا از مذاکرات با طالبان ابراز رضایت و خوشبینی کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، نیز در جریان سخنرانی سالانه خود در کنگره، ابراز امیدواری کرده بود که برای کاهش نیروهای ایالات متحده در افغانستان و نیز دستیابی به صلح در این کشور توافقی سیاسی حاصل شود.

ترامپ گفته بود مقامهای دولتش مشغول گفتگوهای سازنده با شماری از گروه‌های افغان از جمله با طالبان هستند.

با این حال کم نیستند قانونگذاران آمریکایی که در مورد خروج نیروهای ایالات متحده از افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند. اخیرا سنای ایالات متحده در یک رای‌گیری نمادین ولی فراحزبی، از تصمیم ترامپ در مورد بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان، انتقاد کرد و در مورد «خروج شتاب‌زده» از منطقه هشدار داد.

در عین حال دولت افغانستان نیز تاکید کرده هرگونه مذاکرات در مورد آینده این کشور باید توسط دولت مرکزی در کابل صورت گیرد.

عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی افغانستان، ۱۶ بهمن ماه گفته بود خودداری گروه طالبان از گفت‌وگو با دولت، مانع اصلی برای رسیدن به صلح در کشورش است و افزوده بود این گروه همچنان به دنبال «بازگشت به امارت ترور» است.

بنا بر ارزیابی نهاد آمریکایی ناظر بر افغانستان از سال گذشته، دولت مرکزی کابل اندکی بیش از نصف خاک افغانستان را در کنترل خود دارد.

نیروهای آمریکایی از سال ۲۰۰۱، یعنی از زمان واکنش آمریکا به حملات یازده سپتامبر، که به حمله به افغانستان و سرنگونی طالبان انجامید، در این کشور حضور دارند. شمار آن‌ها در حال حاضر ۱۴ هزار نفر است که ترامپ قصد دارد نیمی از آن‌ها را به کشور بازگرداند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار