بازدید 1929

تشدید فعالیت ضد اسرائیلی دو قانون‌گذار جدید و مسلمان کنگره آمریکا

حمایت از تحریم اسرائیل توسط دو قانون‌گذار زن مسلمان که برای نخستین بار و جدیدا وارد کنگره آمریکا شده‌اند، تهدید شکاف در ائتلاف آهنین آمریکا-اسرائیل را بوجود آورده است.
کد خبر: ۸۷۷۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴ 10 February 2019

حمایت از تحریم اسرائیل توسط دو قانون‌گذار زن مسلمان که برای نخستین بار و جدیدا وارد کنگره آمریکا شده‌اند، تهدید شکاف در ائتلاف آهنین آمریکا-اسرائیل را بوجود آورده است.

به گزارش ایسنا، ایلهان عمر و رشیده طلیب در ماه ژانویه فعالیت خود را در مجلس نمایندگان آمریکا آغاز کرده و از همان ابتدا صریحاً حمایت خود از جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل را اعلام کردند.

این جنبش که از سال ۲۰۰۵ میلادی به راه افتاده و شبیه به جنبش دهه ۱۹۶۰ میلادی برای تحت فشار گذاشتن آفریقای جنوبی به خاطر آپارتاید است، از مردم و گروه‌های مختلف می‌خواهد تا روابط اقتصادی، فرهنگی و آموزشی خود با اسرائیل را متوقف کرده و از اعمال تحریم‌ها علیه تل‌آویو حمایت کنند.

اما برای حامیان اسرائیل از جمله بسیاری از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا، جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل نشان یهود ستیزی در خود دارد و تهدیدی علیه اسرائیل محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، طلیب ۴۲ ساله ریشه فلسطینی دارد و نماینده منطقه‌ای از دیترویت واقع در ایالت میشیگان است که هزاران مسلمان در آنجا سکونت دارند. وی تاکید دارد که جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل می‌تواند توجهات را به مسائلی همچون نژادپرستی و نقض حقوق بشر بین‌المللی توسط اسرائیل که در حال حاضر صورت می‌گیرد، جلب کند.

عمر ۳۷ ساله دختر دو پناهجوی سومالیایی است که به عنوان نماینده منطقه‌ای از مینیاپولیس واقع در ایالت مینه‌سوتا با یک جمعیت بزرگ از اتباع سومالیایی انتخاب شده است. وی اسرائیل را به تبعیض علیه فلسطینی‌ها همانند آپارتاید متهم کرده اما این موضوع را که وی یک یهودستیز است، رد می‌کند.

اظهارات عمر در ماه ژانویه در یاهونیوز باعث ایجاد خشم در بین حامیان اسرائیل در کنگره، جامعه یهودیان دموکراتیک آمریکا و خود اسرائیل شد.

عمر و طلیب بحث جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل را در زمانی مطرح کرده‌اند که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روابطش با اسرائیل را تقویت کرده و کمک‌هایش به فلسطینیان را متوقف کرده است.

اما جمهوری خواهان حمایت این دو قانون‌گذار را هم تهدیدی برای یهودیان و هم یک اختلاف قابل سوء استفاده در بین دموکرات‌ها می‌دانند.

جمهوری‌خواهان در تاریخ ۲۹ ژانویه در بیانیه‌ای گفتند: دموکرات‌ها صریحاً نشان دادند که لفاظی‌های متعصبانه و از روی تنفرشان نسبت به اسرائیل تنها مختص به تعدادی از اعضای این حزب نیست. این موضع اصلی حزب دموکرات امروز است و رهبریشان این امر را میسر ساخته است.

لی زلدین، قانون‌گذار جمهوری‌خواه از همتایانش خواست تا یهودستیزی و اظهارات ضد اسرائیلی و از روی تنفر و انزجار را که شاهد نفوذ آن در سیاست‌های آمریکایی و حتی کنگره هستند رد کنند.

نگرانی ها درباره این مساله اندک است اما حمایت رو به رشد از جنبش انزوا، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل در آمریکا پیش از ظهور سیاسی طیب و عمر صورت گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار