بازدید 1544

اعتراضات علیه رئیس جمهور صربستان به دهمین هفته متوالی رسید

هزاران نفراز مردم صربستان علی رغم سرمای شدید هوا روز شنبه علیه رئیس جمهور این کشور در بلگراد پایتخت و چندین شهر دیگر این کشور در دهمین آخر هفته متوالی دست به اعتراض زدند.
کد خبر: ۸۷۷۳۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 10 February 2019

هزاران نفراز مردم صربستان علی رغم سرمای شدید هوا روز شنبه علیه رئیس جمهور این کشور در بلگراد پایتخت و چندین شهر دیگر این کشور در دهمین آخر هفته متوالی دست به اعتراض زدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، از اوایل دسامبر سال میلادی گذشته اعتراضات هر شنبه، علیه الکساندر ووجیچ، رئیس جمهور این کشور به اتهام سرکوب مخالفان و نقض آزادی رسانه‌ها، انجام می‌شود.

در آخرین اعتراضات، معترضان با در دست داشتن پرچم و بنر و همچنین سوت زدن بصروت یکصدا مخالفت خود را نسبت به حکومت بحث برانگیز و جنجالی ووجیج اعلام کردند.

براساس گزارش رسانه های محلی، تظاهرات علاوه بر پایتخت در بیش از ۴۰ شهر دیگر صربستان در جنوب، شمال و مرکز این کشور انجام شد.

ووجیچ که یک ملی گرای طرفدار اروپا است ادعاهایی مبنی بر اینکه او یک حاکم مستبد شده را رد کرده و علاوه بر این یک کمپین با نام "آینده صربستان" ایجاد کرده است که در آن ضمن بازدید از شهرهای مختلف صربستان از سیاست های خود دفاع می‌کند.

کارشناسان این کمپین را جوابی به اعتراضات مخالفان و آغازی برای کمپین انتخاباتی ووجیج که از ۲۰۱۴ به عنوان نخست وزیر و از ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جمهور فعالیت می‌کند تلقی می‌کنند؛ او مکرراً به انتخابات زود هنگام در بهار به عنوان اعطای "امتیازی" به معترضان اشاره کرده است.

انتخابات بعدی برای سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که انتخاب مجدد ووجیچ به عنوان رئیس جمهور بسیار محتمل است.

علی رغم اعتراضات حزب پیشرو صربستان همچنان در عرصه سیاسی حکمفرما است. اپوزیسیون تقسیم شده صربستان به جز بیزاری از رئیس جمهور این کشور منافع مشترک چندانی با یکدگیر ندارند.

اگرچه این هفته، رهبر مخالفان پیش نویسی از "توافق با شهروندان" را ارائه کرد که آنها در آن گام‌های بعدی خود از جمله تحریم انتخابات تا فراهم شدن شرایط برای یک رای گیری آزاد و عادلانه را تشریح کردند.

مخالفان همچنین عهد کرده‌اند پارلمان‌های محلی و ملی را تعطیل کنند و آنها را تا زمانی که انتخابات آزاد و دسترسی به رسانه‌های ملی که هم اکنون تحت کنترل ووجیچ و حزبش است فراهم نشود، تحریم کنند.

اولین اعتراضات ضد ووجیچ در ۸ دسامبر با حضور چندین هزار نفر انجام شد اما با واکنش رئیس جمهور تعداد معترضان بیشتر و بیشتر شد.

ووجیچ بعدازاولین دور اعتراضات در این مورد سخنرانی کرد و گفت که "حتی اگر ۵ میلیون نفر نیز در خیابان‌ها باشند" او با خواسته معترضان موافقت نمی‌کند.

شعار "یک در ۵ میلیون" باعث شعله ورتر شدن اعتراضات شده است.

معترضان همچنین کناره‌گیری رئیس رسانه عمومی "آر تی اس"‌را خواستار شده‌اند. براساس گفته‌های یک فعال حقوق بشر معترضان تنها خواستار "حداقل پنج دقیقه آنتن" در هر روز برای خارج شدن از بلوکه بودن رسانه‌ها شدند.

کمیسیون اروپایی سال گذشته با محکوم کردن تهدیدها، ارعاب و خشونت علیه روزنامه نگاران در صربستان نگرانی خود را نسبت به آزادی رسانه در این کشور ابراز کرد. اما ووجبچ این انتقادات را رد کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل