بازدید 7678

کاهش چشمگیر مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور

کد خبر: ۸۷۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ 10 February 2019

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور به دلیل وجود دوره‌های با کیفیت آموزشی در مقطع دکتری در حد چشمگیری کاهش یافته است.

به گزارش «تابناک»، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه تحصیل در خارج از کشور پدیده جدیدی نیست، افزود: مقوله رفتن دانشجویان ما برای ادامه تحصیل به خارج از کشور پدیده جدیدی نیست و از گذشته وجود داشته است اما با توجه به اینکه تعداد فارغ التحصیلان ما افزایش یافته، جذب این افراد در مشاغل مختلف که مورد انتظار آنهاست کم شده است.

وی ادامه داد: طبیعی است که یکی از مسیرها برای ادامه تحصیل، رفتن به خارج از کشور بوده که از قدیم این کار انجام می شد، اکنون نیز این مقوله به دو شکل انجام می‌شود که در مرحله اول دولت دانشجویان را اعزام می‌کند که البته در این شکل، رفتن دانشجویان به دلیل آنکه در اکثر دانشگاه های ما دوره دکتری با کیفیت خوب انجام می شود ما با کاهش درخواست ادامه تحصیل دانشجویان برای خارج از کشور روبرو هستیم، از طرفی در شکل دوم نیز افراد با هزینه شخصی یا با گرفتن حمایت مالی از دانشگاه های مختلف کشورهای دنیاکه رایج است، مهاجرت می‌کنند.

غلامی اضافه کرد:کشور ایران در بین کشورهایی که فرستنده دانشجو هستند رتبه پایینی ندارد و دارای یک جایگاه متعادل است البته باید به این نکته اشاره کنم که نگرانی از اینکه دانشجویان ما در خارج از کشور تحصیل کنند وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما باید این باشدکه دانشجویانی که برای ادامه تحصیل به کشورهای مختلف می روند را برگردانیم، تصریح کرد: ما باید با برگرداندن دانشجویان خوبی که در خارج از کشور داریم از ظرفیت های آنها در کشور استفاده کنیم که این موضوع نیازمند آن است که بتوانیم در زمینه های مختلف طرح و برنامه داشته باشیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۴۹
نه داداش........................ وسعشون نمیرسه با این قیمت ارز!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بخاطر کیفیت نیست!!!!
به خاطر دوره های با کیفیت شما نیست، به خاطر قیمت دلار هست. :)
باتوجه به قیمت دلار معلومه کاهش پیدا می کنه وگرنه که همه دنبال یه فرصت هستند که فرار کنن .....
کمتر حرف بزنید من همه هم کلاسیام رفتند خارج امسال
اینطور نیست که دوره ها با کیفیت شده باشند هم ارز گران شده و کسی توانایی تامین هزینه ها رو نداره بعلاوه درس خوندن ارزشش رو از دست داده.
وزیر علوم!!!! خیلی خجالت اور است که اینچنین تفسیری می کنی . نبود امکانات پشتیبانی . نداشتن هزینه های لازم برای خود دانشجو ( عدم دریافت ارز...) نبود ... با عث این موضوع شده و این افتخار نیست بلکه باعث قفل رکود علمی و... است ....
بهتره بگوییم اعزام دانشجو توسط وزارت علوم کاهش یافته است وگرنه آمار مهاجرت که خیلی بالاست. سالیانه بیش از 70% خروجی های دانشگاه های مهم کشور برای ادامه تحصیل مهاجرت می کنند.
به خاطر افزایش و نوسان . کمبود دلار و یورو ، نه کیفیت بالا
چرا سرتون می کنید تو برف
کدوم کیفیت و امکانات؟؟
من دانشجوی دکتری هستم و الان که سال سوم هستم هنوز استادم نمی دونه پایان نامه من درباره چه موضوعی
بی برنامه دانشجو گرفتن بدون اینکه عنوان تحقیق و پایان نامه داشته باشن
دلیلش کیفیت داخل کشور نیست؛ دلار گران شده دیگه رفتن سخت شده.
با کیفیت؟
بنظر میاد به خاطر اختلاف ارزش پوله که هزینه اولیه تامین رو ندارن
وگرنه اکثر بورسیه ها میرن
سلام. دلیلش این نبست که شما فرمودید. دلیلش کاهش قدرت پول ملی و مشکلات اقتصادی حاصل از اوون در مقابل مهاجرته.
آقای وزیر واقعا از این استنباط شما ........
نه دلیلش این نیست... قبلا دانشجوهای با استعداد در رشته های مهندسی و پایه تحصیل می کردند و چون مسیر ادامه تحصیلشون در خارج هموار بود برای ادامه تحصیل می رفتند. الان با استعدادها در رشته هایی مشغول به تحصیل شدند که خارجی ها زیاد جذب ندارند. اینها هم که درآمدشون در داخل به خاطر وزار بهداشت و قوه قضاییه خوبه، بنابراین جایی نمیرن.... کی آقایون میخوان واقعیت تلخی که در رشته های فنی مهندسی در کشور داره اتفاق میفته را باور کنند خدا میدونه...
از استیصال و بی پولی است. وکرنه شما دلار ۴۲۰۰ تومنی بهشون بده، ۱ نفرشون هم نمیمونه.
والا با این قیمت دلار مگه میشه رفت دیگه؟؟؟
عزیز جان به دلیل مشکلات مالی مهاجرت برای تحصیل کم شده.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهاجرت دانشجویان برای ادامه تحصیل به خارج از کشور به دلیل وجود دوره‌های با کیفیت آموزشی در مقطع دکتری در حد چشمگیری کاهش یافته است !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! عزیز من دلار گرون شد بجه ها نمیتونند برند ادامه تحصیل بدند !!!!
البته اینکه اونها هم ما رو راه نمیدن بی تاثیر نیست
بخاطر بالا رفتن قيمت ارزهاي خارجي (پايين اومدن ارزش ريال) هست كه نميتونن برن.!
کاهش به دلیل ناتوانی در تامین مالی و افزایش سرسام آور هزینه هاست نه کیفیت دوره های داخلی !
برق را در خرمن مردم تماشا کرده است آن که پندارد که حال مردم دنیا خوش است

اگر تا دیروز فقط دانش آموختگان نخبه که ظرفیت کم عمق دانشگاهی ما قدرت جذبشان را در کشور نداشتن می رفتند امروز روز دانشجویان کم بنیه نیز برای رفتن برنامه ریزی می کنند.
و بیشتر از آن متخصصان فعال که در روابط اینترنتی می توانند کاری برای خود دست و پا کنند نیز می روند.
شاید 3 سال پیش با فاند 60 هزار دلار بروبچ همکار می رفتند الان با فاند 30 هزارتا هم می روند. لطفا مردم رو نفهم فرض نکنید.
کبک هم نباشید
به دلیل وجود دوره های با کیفیت آموزشی در مقطع دکترا ؟؟؟؟!! نخیرررررر این کاهش چشمگیر بدلیل بی ارزش شدن ریال و گرانی وحشتناک ارز بوده اخوی!!
نخیر جناب به این خاطر که شما میگین نیست . اکثر دانشجوها قادر به دریافت کمک هزینه دانشجویی نمیشن به خاطر اینکه امروزه به ایرانیا کمتر از سایر کشورها کمک هزینه تحصیلی میدن و دانشجو باید خودش هزینه را پرداخت میکرد . الان با دلار 12 تومنی امروز که حالا معلوم نیست فردا چند بشه کسی دیگه ریسک نیکنه بره مگر قشر مرفه بی درد که دلار بیست تومن هم واسش پول خورده
دلیل اصلی کم شدن متقاضیان تحصیل در خارج اینست که نرخ ارز از پارسال بسیار زیاد شده است و محدودیتهای ارزی شدیدی برای دانشجویان برای گرفتن بوجود امده است. این فشار بیشر شده الان با مسدود شدن صرافی ها و ATM
علت کاهش مهاجرت به خارج از کشور دانشجویان . افزایش مهار گسیخته قیمت ارز است . نه چیز دیگر
دوره های با کیفیت کجا بود؟؟؟ هزینه ها سرسام آور شده..
مهاجرت دانشجویان به ظاهر کم شده و تلاش برای بازگردوندن هم فقط در حد صحبت و شعار هست.اگر هم درصدی این مهاجرت کم شده باشه صرفا به دلیل مشکلات ارزی و بالا رفتن قیمت دلار نه کیفیت دانشگاه های ایران
چی فک میکنید خیال میکنید مردم انقدر ناآگاه اند ...! جیب مردم خالی شده , مردمِ بدبخت براشون پولی نمونده که هزینه ی دانشجو بدند, کی حاضر با دلار به این گرونی بره خارج نحصیل کنه...! همینقدر هم که پیشرفت کردیم مدیون دانشجویانی هستیم که علم رو از خارج به ایران منتقل کردند.که همین هم به زودی قطع خواهد شد.
دوره دکترای کیفیت؟؟؟؟ اینور آب هنوز دارم میخندم
دقیقا به قول دوستان، علت کاهش مهاجرت، افزایش قیمت ارز هست که دیگه حتی راه فرار رو هم به نخبه ها بسته... البته این شاید تنها مزیت افزایش قیمت ارز باشه... شاید این بچه ها تو ممکلت خودمون به هر ترتبیب بود کاری کنن ...
آقا چه کیفیتی!
امان از توهمات بی ارزش
هزینه شرکت در آزمون آیلتس تقریبا 3 میلیونه جدا از هرینه های آزاد سازی مدرک و هزینه های درخواست
اگه دوره های با کیفیتی داری و دانشجوهای با کیفیتی تولید می کنی پس چرا چشم به بازگشت فارغ التحصیلان خارج داری که برگردند
این است سطح سواد وزیر علوم ما....
خب خوشبختانه که اصلا فرار مغزها تکذیب شد و صورت مساله پاک شد و این مشکل کشور هم حل شد!
سلام
دو دسته از دانشجویان به خارج می روند. دسته اول که نخبگان واقعی هستند و از دانشگاه مقصد نوعی کمک مالی (در قالب بورس، یا دستمزد کمک تدریس یا کمک تحقیق) دریافت می کنند. در این شرایط اصلن خروج آنها تحت تاثیر قرار نگرفته چون پولی پرداخت نمی کنند. اینها پس از فارغ التحصیلی معمولا کمتر به کشور بر می گردند.
دسته دوم کسانی هستند که نمی توانند در رقابت داخلی وارد دانشگاه های دولتی کشور خودمان شوند و با پرداخت پول در دانشگاه مقصد تحصیل می کنند. در این شرایط برای این دسته ادامه تحصیل در خارج بسیار گران تمام می شود.
بنابراین نباید فریب آمارهای مبهم را بخوریم.
واقعا سرشون رو کردن زیر برف و نمیخوان واقعیت رو ببینن. کاش یه تحقیق میدانی در دانشگاه های برتر و رشته های
فنی مهندسی و علوم انجام بدن تا ببینن که بچه ها دوست دارن آینده شون رو چکار کنن.
متاسفم برای وزیر علوم که توانایی تشخیص این مهم را ندارد که بدلیل قیمت بسار بالای ارز هست که دانشجویان اعزامی کاهش داشتند! میشه ایشون لطف کنن اعلام کنند که چه اقدامی انجام دادند که یهویی کیفیت اموزش داخلی به این سرعت افزایش پیدا کرده ؟
علت بهبود شرایط اقتصادی کشور و موقعیت شغلی مناسب است!!!
از بی کفنی هستش که نمردیم.
فقط بخاطر افزایش ارزش نرخ ارز !!!!!!!!!!!!
آره ارزش ریال هم همینطور کاهش چشمگیر داشته! همین فرمون رو ادامه بدید خروج دانشجوها صفر میشه!
جناب وزیر شفافیت داشته باشید شجاع باشید اگر ترخ بالای ارز و گرانی و ناتوانی مالی مردم نبود خیلی ها برای درس خواندن به خارج از کشور میرفتند
دلتون خوش. میخان برن اما دلار گرون شده نمیتونن برن!
حکایت این آمار از جنس همان حکایت کاهش مسافرت خارجی با افزایش 4 تا 6 برابری عوارض خروج از کشور و افزایش نرخ بلیط ها و ... هست که بعد اعلام می کنند مسافرت های هموطنان به خارج کاهش یافته...
عجب .... میگه بعلت بهبود شرایط تحصیل داخلی رفتن خارج کم شده.پس چرا اقایان رده بالا هنوز فزندانشان رو میفرستن اونور.خوب ایران بخونن دیگه کیفیتش که خوب شده.....
قطعا جریان مهاجرت متخصصین و اساتید دانشگاه به خارج وجود دارد و در حال افزایش است ولی اطلاعات آن درز نمی کند.
تازه...اونقدر کیفیت اموزش بالاست که از اروپا می خوان بیان ایران....
عزیزه من دلار گرون شده..طرف نمیتونه بره...
یعنی به ناگهان همه فهمیدن کیفیت اموزش خوب شده دیگه نمیرن
نخیر. بخاطر افزایش کیفیت دوره ها ی تحصیلی نیست. بخاطر 3-4 برابر شدن قیمت ارز، کمتر خانواده ای میتونه مخارج تحصیل فرزندش در خارج از کشور رو تامین کنه.
فقظ بالا رفتن ارز موجب اين مسئله شده وگرنه امكانات باشه استقبال براي رفتن بيشتره
خخخخخخخخخخخخخ بابا قیمت ارز رفته بالا نه کیفیت آموزش
نه خیر، تنها دلیلش بهتر شدن شرایط زندگی، ارزش قائل شدن برای نخبگان و امکان رشد علمی تا مراتب عالی در داخل کشورمونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار