بازدید 6864

پنج سال گذشته گرمترین سال‌های کره زمین بود

کد خبر: ۸۷۶۵۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰ 07 February 2019

سازمان ناسا و اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا در گزارشی مشترک 5 سال گذشته را گرمترین سال ها در تاریخ ثبت شده کره زمین دانستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سازمان هوا و فضا (NASA) و اداره ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) آمریکا سال 2018 میلادی را در بین گرمترین سال های کره زمین در رتبه چهارم قرار دادند.

با توجه به گزارش های پیشین این سازمان ها و میزان گرمایش زمین در سال 2018، گزارش امسال نشان می دهد که 5 سال گذشته جزو گرمترین سال ها در تاریخ ثبت شده کره زمین بوده اند.

این دو سازمان آمریکایی که اطلاعات مربوط به آب و هوا و تغییرات دمایی زمین از سال 1880 را در اختیار دارند، این موضوع را در نشستی مشترک اعلام کردند.

همچنین براساس این گزارش، 18 مورد از گرمترین سال های کره زمین بین سال های 2001 تا 2019 روی داده که زنگ خطری برای ساکنان کره آبی است.

«گوین اشمیت» مدیر «موسسه مطالعات فضایی گادارد» وابسته به ناسا گفت: سال 2018 نیز در راس فرایند بلندمدت گرمایش جهانی، سالی به شدت گرم بود.

از سال 1880 میلادی تاکنون میانگین دمای کره زمین 2 درجه فارنهایت یا کمی بیشتر از 1 درجه سانتیگراد افزایش یافته که به معنای عبور از بیش از دو سوم مسیری است که در پیمان آب و هوایی سال 2015 در پاریس بر سر آن توافق شد.

نزدیک به 200 کشور دنیا که این پیمان را در کنفرانسی در پاریس امضا کردند، توافق کردند که افزایش متوسط دمای زمین نسبت به معدل دمای پیش از دوران صنعتی شدن را زیر 2 درجه سانتیگراد نگاه داشته و در نهایت به 1.5 درجه سانتیگراد برسانند.

اشمیت در این باره افزود: این گرمایش تا حد زیادی به دلیل افزایش انتشار دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه ای بر اثر فعالیت های انسانی بوده است.

گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا نشان می دهد که در سال گذشته این کشور شاهد 14 فاجعه آب و هوایی با خسارت بیش از 1 میلیارد دلار بوده است.

مجموع خسارت این حوادث فجایع آب و هوایی 91 میلیاد دلار شده که 73 میلیارد دلار آن تنها برای سه توفان مایکل، فلورنس و آتش سوزی های کالیفرنیا بوده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار