بازدید 17245
فارین پالیسی نوشت؛

تأثیر تحریم‌های نفتی ونزوئلا بر کاهش اثر تحریم ایران

این تحریم ها مانع از آن می شود که پالایشگاه های نفت در ایالات متحده ـ که سال گذشته، حدود 580 هزار بشکه در روز نفت از ونزوئلا وارد کرده اند ـ اقدام به خرید هر نوع نفت خام بیشتری از PDVSA کنند. این امر از یک جهت بسیار مهم است، زیرا ایالات متحده یکی از چندین مقصد نفت خام ونزوئلاست که در واقع پول آن را می پردازد؛ کشورهایی مانند روسیه و چین از نفت ونزوئلا در ازای پرداخت میلیاردها دلار وام به این کشور و به عنوان بخشی از بازپرداخت این بدهی ها استفاده می کنند.
کد خبر: ۸۷۶۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵ 05 February 2019
تحریم نفتی که روز دوشنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ونزوئلا اعمال کرد، نشان دهنده قوی‌ترین تلاش واشنگتن در راه مواجه ساختن نیکولاس مادورو و حکومت وی با محرومیت و قحطی است.

اما این حرکت می‌تواند هزینه‌های استراتژیک بزرگتری به ارمغان بیاورد؛ تحریم‌های جدید ایالات متحده که می‌تواند نفت ونزوئلا را از بازار بیرون بکشد، احتمالا باعث می‌شود فشار بر ایران برای ایجاد محدودیت‌های سخت‌تر در فروش نفت تهران در اوایل بهار، بسیار دشوار شود.

سارا وخشوری، رئیس شرکت بین المللی انرژی SVB در این خصوص گفته: «تحریم‌های ونزوئلا و تحریم‌های مربوط به صادرات نفت ایران باعث ایجاد بازار قوی‌تر برای نفت خام سنگین خواهد شد. این امر منجر به دور بعدی معافیت‌های ۱۸۰ روزه ایالات متحده در مورد صادرات نفت ایران می‌شود.»

پس از یک سال تهدید به تحریم نفتی، دولت ترامپ روز دوشنبه جریان حیاتی دولت مادورو، که تقریبا کامل وابسته به درآمد‌های صادرات نفت خام است، آماج گرفت. این تحریم‌ها کمتر از یک هفته پس از آن به اجرا درمی آید که ایالات متحده و بسیاری از کشور‌های دیگر منطقه اعلام کردند، خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی تحت کنترل مخالفان را به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا، به رسمیت شناخته و هدف آن‌ها این است که دست مادورو را از قدرت کوتاه کنند.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده مسببین تنزل تراژیک ونزوئلا را پاسخگو می‌داند و همچنان از مجموعه وسیعی از ابزار‌های دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از رئیس جمهور موقت خوآن گوایدو، مجلس ملی و تلاش‌های مردم ونزوئلا برای بازگرداندن دموکراسی به کشور خود استفاده خواهد کرد.»

وی گفته: اگر PDVSA، شرکت دولتی نفت ونزوئلا، کنترل منابع نفتی و درآمد آن را به گوایدو یا یکی دیگر از رهبران "منتخب به شکل دموکراتیک" منتقل کند، تحریم نفت لغو خواهد شد.

اقدام ایالات متحده در حالی که منجر به متوقف کردن صادرات کامل نفت ونزوئلا می‌شود، ضعف ویرانگر و بالقوه دیگری دارد.

این تحریم‌ها مانع از آن می‌شود که پالایشگاه‌های نفت در ایالات متحده ـ. که سال گذشته، حدود ۵۸۰ هزار بشکه در روز نفت از ونزوئلا وارد کرده اند ـ. اقدام به خرید هر نوع نفت خام بیشتری از PDVSA کنند. این امر از یک جهت بسیار مهم است، زیرا ایالات متحده یکی از چندین مقصد برای نفت خام ونزوئلاست که در واقع پول آن را می‌پردازد؛ کشور‌هایی مانند روسیه و چین از نفت ونزوئلا در ازای پرداخت میلیارد‌ها دلار وام به این کشور و به عنوان بخشی از بازپرداخت این بدهی‌ها استفاده می‌کنند.

مسأله دیگر و به همین اندازه مهم این که اقدامات ایالات متحده همچنین صادرات نفت فوق سبک آمریکا به ونزوئلا را ممنوع می‌کند. این در حالی است که ونزوئلا نیاز شدیدی به آن برای مخلوط کردن با نفت بسیار سنگین خود دارد تا این نفت را از زمین استخراج کند. این دو اقدام در کنار هم، منجر به آن می‌شود که دولت ونزوئلا در کوتاه مدت، تحت فشار و قحطی مالی شدید قرار گرفته و برای فروش بیشتر نفت در سایر نقاط، کار سخت تری در پش داشته باشد.

کوین بوک، رئیس شرکت انرژی ClearView Energy Partners در این خصوص می‌گوید: «این تحریم‌ها واقعا مطمئن طراحی شده اند. آن‌ها تأثیر مالی مهمی بر دولت مادورو و تأثیرات مهمی در تولید نفت خام سنگین PDVSA خواهند داشت.»

اقدامات ایالات متحده که فشار‌های مالی را بر مادورو و حلقه درونی او افزایش می‌دهد، موجب پاسخ متقابل و انتقادی در کاراکاس و همچنین در مسکو و پکن، دو تن از متحدان ونزوئلا شد. مادورو گفت، ایالات متحده در تلاش است تا دارایی‌های ونزوئلا را سرقت کند و قول داد تحریم‌ها را در مراجع قانونی به چالش بکشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه همچنین ایالات متحده را به دنبال تحریم‌های سختگیرانه برای تغییر رژیم متهم کرده و قول داده است تا همه اقدامات لازم برای حمایت از دولت مادورو، انجام دهد. وزارت خارجه چین همچنین از حرکت ایالات متحده انتقاد کرد و هشدار داد که واشنگتن مسئول ایجاد بحران اقتصادی بیشتر در کشوری است که در حال حاضر از کمبود مواد غذایی، مهاجرت جمعی و شیوع بیماری‌ها رنج می‌برد.

نگرانی دیگر مربوط به تأثیر تحریم‌های جدید در بازار جهانی نفت است. ایالات متحده در حال حاضر تحریم‌های جدی علیه صادرات نفت خام ایران در دستور کار دارد، حال آنکه فروش نفت تهران از حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز به کمتر از یک میلیون بشکه در روز رسیده، در حالی که این کمبود با افزایش تولید در ایالات متحده، عربستان سعودی و روسیه بهبود یافته است؛ بنابراین، تلاش‌های بیشتر برای قطع صادرات نفت ونزوئلا می‌تواند در فصل دوم سال، درست قبل از آغاز مسافرت‌ها در فصل تابستان، بهای نفت را افزایش دهد.

در عین حال، کاهش عرضه جهانی نفت به اندازه‌ای که ایالات متحده خواهان کاهش صادرات نفت ایران است، مشکل ساز خواهد بود. در ماه نوامبر، به رغم بحث در مورد توقف کامل صادرات نفت ایران، دولت ترامپ به هشت کشور اجازه ادامه خرید نفت ایران را داد. در ماه می، دولت باید تصمیم بگیرد آیا اقدام به تمدید مجوز برای خریداران نفت ایران خواهد کرد تا بتوانند واردات خود را از این کشور ادامه دهد یا اینکه برای صفر کردن رقم صادرات نفت ایران، که مدت هاست از مسیر تحریم‌ها در داخل دولت به دنبال آن است، فشار می‌آورد؟!

این آخرین حرکت در مورد ونزوئلا، کار آمریکا را برای رسیدن به این هدف سخت‌تر کرده است.

به رغم تلاش‌های تندور‌ها برای پایان دادن به صادرات نفت ایران، کوین بوک معتقد است انتظارات واقعی، بازار اهداف کاخ سفید را خنثی کند. او می‌گوید: «هر چقدر بازار در عرضه محدود‌تر شود، دولت آمریکا عملگراتر خواهد شد.» تلاش برای متقاعد کردن کشور‌های دیگری که از مدت‌ها قبل نفت ایران را خریداری کرده اند، حتی در بازاری با وضعیت عادی هم مشکل و پر از چالش است. در حالی که عرضه جهانی منابع نفت کاهش می‌یابد، با توجه به فشار‌های ناشی از تحریم PDVSA، این امر به چالشی بزرگتر تبدیل می‌شود.

وی می‌گوید: «اگر بازار در عرضه محدودتر شود، کار برای مقامات وزارت امور خارجه آمریکا بسیار سخت‌تر خواهد شد.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۰
ترامپ چقدر پیر و فرطوط است. قطعا بزودی خواهد مرد. بنده مطمعنم و به زرس قاطه ارز میکنم که ترامپ عقلش را از دست داده و بزودی امریکا را به دره سقوط میاندازاند و امریکا نابود می شود و ما اقتصاد اول جهان می شویم و دلار به زیر 1000تومن هم میرسد و کوشت ارزان میشود و به فضل پروردگار و با نیروی ایمان و با تکیه بر جوانان مومن و نخبگان دانشگاهیان ما همه مشکلات حل میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
ضرص قاطع فکر میکنی اگر ترامپ بمیره وضع ازاینکه هست بهتر میشه مطمعن باش معاون اولش بهتر از ترامپ نیست.، در ضمن عرض با ارز فرق داره.؟
اسد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
دلیلتان برای اینکه قیمت دلار 1000 تومان می شود چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
دولت مادرو ، یک دولت نظامی میباشد که جز نظامیان حامی دیگری ندارد ، حاکمان باید در چنین مواقعی یک همه پرسی ،و یک انتخابات آزاد برگذار کنند ،تا کشور را از ویرانی نجات دهند ، اکنون کشور مادرو یکصد سال به عقب برگشته است ،که اگر از همین فردا ، روند عادی برقرار بشود ،یکصد سال زمان میبرد تا جبران عقب ماندگی و فقرزدایی را بنماید ؟،،
اصخر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
مسلما امریکا دنبال این است که تا بهار اقای مادرو را سرنگون کند و به نفت ونزوئلا به راحتی دسترسی پیدا کند.
دکتر حسن غیرروحانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
کاملا موافق فرمایشات حضرتعالی هستیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
نعمت یدونه ای اگه دو تا بودی هییت میزدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
ضرس قاطع
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
نعمت جان قشنگ قابلیت اینو داری که ده دوازده تا تریبون بهت بدن.والا از بعضی از اون تریبون دارها هم بهتر و منطقی تر حرف میزنی.احسنت .احسنت
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
برای نوشتن پول می گیری!؟
از کی؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
به نام خدا
تکبیر.....
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
کاش تحلیلهای ما عمق بیشتری داشته باشند. برنامه ترامپ برای نفت ایران و ونزویلا دارد مانند ساعت کار می کند. ارتباط تحریم نفت ایران و ونزیلا این است که از سال 2009 تا 2018 زمانی که ما یا چاوز و یا حتی روسیه و قطر و عربستان درگیر حق مسلم هسته ای یا سوریه یا گسترش جهانی سوسیالیزم توسط چاوز و بر علیه امریکا بودیم. امریکا بزرگترین انقلاب انرژی دنیا یعنی استفاده از فناوری فوق پیشرفته به منظور تولید شیل نفتی در امریکا را کلید زد و میزان تولید شیل نفت امریکا از تقریبا صفر به 8 میلوین بشکه رسید که در نتیجه فقط تولید نفت در امریکا در سال 2018 با افزایش دو میلیون بشکه ای به بالای 12 میلیون بشکه رسیده و تولید گاز طبیعی امریکا هم از 500 میلیارد مترمکعب در سال به حدود یک تریلیون متر مکعب رسیده و پیش بینی می شود امسال و سال 2020 تولید نفت امریکا تا چهار میلیون بشکه و تولید گاز امریکا تا 300 میلیارد متر مکعب افزایش یابد. اما برای افزایش این همه تولید امریکا نیاز داشت که قیمت نفت از حدود 50 دلار پایینتر نرود چون زیر قیمت 50 دلار برای بیشتر از ششماه یعنی کاهش تولید نفت شیل و کاهش سود شرکتهای شیل نفتی امریکا و حتی ورشکستگی انها. پس همزمان با افزایش این سونامی تولید امریکا باید تولید نفت و گاز دیکر کشورها از جمله ایران و ونزویلا و سوریه و یمن و لیبی و... به عناوین مختلف کاهش می یافت تا جا برای تولید امریکا در بازار بدون ارزان شدن قیمت نفت باز شود. پس نفت ونزویلا با سیاستهای اشتباه چاوز و ماددور از بازار باید خارج شود و نفت ایران هم باید از بازار خارج شود و اخیرا چون امریکا به بزرگترین صادر کننده ال ان جی دنیا هم دارد تبدیل می شود پس قطر هم باید تحریم شود و صادرات گاز طبیعی ان کاهش یابد و برای عربستان با قاشقچی باید مقدمات کاهش تولید ان نیز فراهم شود و روسیه و پوتین هم باید شروع به تحریم شوند و.... با همین تحریم نفت ونزویلا قیمت نفت در امریکا با 5 دلار افزایش 55 دلار افزایش یافت در حالیکه قیمت نفت برنت که نفت اوپک و روسیه هم بر اساس ان قیمت گذاری می شود تقریبا افزایشی نیافت!

تنها مشکل امریکا برای تولید بیشتر و سیل گونه شیل نفتی کمبود خطوط لوله و بنادر صادراتی بود چون میزان افزایش تولید امریکا بسیار بیشتر ازپیش بینی خود کارشناسان نفتی امریکا بوده و بنابراین پروژه های خط لوله هنوز به بهره برداری نرسیدند. ولی چهار میلیون بشکه ظرفیت جدید خط لوله امریکا از نیمه دوم سال 2019 به مدار می اید بنابراین می بینید که تحریم نفت ونزویلا سرعت می گیرد و تحریم نفت ایران هم باید ششماه معافیت داشه باشد تا این خطوط لوله که از بهار به مدار می اید فرصت داشته باشند و بنابراین در بهار انتظار نیم شدن معافیت نفتی ایران و کاهش صادرات نفت ایران به زیر ششصد هزار بشکه را داشته باشید و این داستان ادامه خواهد یافت و بعد از ونزویلا و ایران تولید نفت عربستان و روسیه و گاز قطر اهداف بعدی خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
دلار زير 1000 تومن كه زمان احمدي نژاد هم بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
قطره بارانی روی مورچه افتاد گفت دنیا رو سیل داره می بره

برای من و شما ترامپ فرد بی خاصیت و خطرناکی است ولی برای مردم آمریکا بجز سیاهپوستان همیشه ناراضی ، ترامپ یک منجی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
از کدام آسایشگاه فرار کردی برادر ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
احسنت اینو خوب اومدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
اول اینکه عمر دست خداست و فقط خدا میداند کی و کجا ما میمیریم بعد خداوند بزرگ به ما میفرمایند که ارزوی مرگ حتی دشمن خود را نداشته باشید.بعد این که مملکت ما دشمن داخلی بیشتر داره تا خارجی ما بایداول تکلیف دشمن داخلی رو مشخص کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
انشالله
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
شما اول برو املا رو یاد بگیر بعد بیا درباره سیاست حرف بزن
مهدی
| Germany |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
از آقای محمد و دیگران خواهش دارم که با غلط املایی کامنت نویسان را ملامت نکنند و از کامنت نویسان هم انتظار هست که کمی در نوشتن بخود زحمت بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
مشکل بزرگ نفت شیل علاوه بر هزینه بالای استخراج و پالایش ، عمر کوتاه چاه های آن است
آمریکا با تکنولوژی فعلی نمی تواند مدت زمان زیادی با تکیه بر نفت شیل به تولید کنندگان نفت و گاز زور بگوید اما به نظر میرسد آمریکا قصد دارد با استفاده از نفت شیل و با ایجاد فشار خردکننده بر کشورهای تولیدکننده نفت خاورمیانه و تجزیه خاورمیانه ، یکبار برای همیشه از دست حکومت های خاورمیانه و کشورهای بزرگ و تاثیر گذار اسلامی از جمله عربستان و ایران و عراق راحت شود و این کشورها را یا به کشورهای کوچک و رام و مطیع و وابسته تجزیه کند و یا با ایجاد بلوای همیشگی همانند آنچه در سوریه و لیبی در جریان است ، کنترل چاه های نفت را در اختیار گروه های تروریستی ساخته دست خودش قرار داده و نفت منطقه را با قیمت ناچیزی به غارت ببرد و مردم این کشورها را هم در قحطی و بدبختی و ضعف همیشگی نگه دارد تا برای . غرب و اسراییل خطری نداشته باشند. از همه مهمتر اینکه با در اختیار گرفتن کنترل نفت خاورمیانه ، آمریکا می تواند با کنترل جریان نفت جهان ، چین و هند را که خطری جدی برای سلطه اقتصادی آمریکا هستند را کنترل کند
برنامه های آمریکا برای منطقه بسیار خطرناک هستند ولی افسوس که مسلمانان منطقه هنوز اسیر دعواهای سنتی شیعه و سنی هستند و عمق فاجعه ای که انتظارشان را می کشد را درک نکرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
تابی تبریک میگم مثبت منفیاتو درست کردی !!!!
دموکراسی حداقلی تابی را پاس بداریم :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
همینتور است همینتور است
جایگزین کردن ۶۰۰ هزار بشکه خیلی ساده تر از ۱.۵ میلیون بشکه است.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
فقط لازم است بدانیم نفت ونزیلا نفت بسیار سنگینی است که به صورت سنتی پالایشگاههای نفت امریکا می توانند ان را به راحتی تصفیه کنند و این نفت فقط با نفت صادراتی کانادا قابل قیاس است. جالبتر خواهد بود بدانید که دو ماه پیش دولت کانادا به دلیل افزایش بسیار زیاد تولید نفت شیل در امریکا و کاهش قیمت نفت بسیار سنگین کانادا که تنها امکان صادرات به امریکا را دارد به زیر 15 دلار در هر بشکه دستور دارد تا تولید 350 هزار بشکه نفت فوق سنگین کانادا متوقف شود! و حالا از همه جالبتر اینکه به محض اینکه امریکا اعلام کرد که گوایدو را به رسمیت می شناسد کانادا دومین کشور بعد از امریکا و با فاصله دو ساعت بود که گوایدو را به رسمیت شناخت. حدس می زنید به چه علت؟! بله. به این خاطر که با توقف صادرات نفت فوق سنگین ونزویلا به امریکا این دولت کانادا و شرکتهای کانادایی هستند که تولید 350 هزار بشکه ایی نفت فوق سنگین انها دوباره می تواند با قیمت بالاتر وارد مدار شود! و ما همچنان درگیر این هستیم که باتحریم نفت ونزویلا مثلا به نفع ما خواهد شد! خلاصه اینکه نه تنها بازار نفت دنیا به نفت ونزویلا و متاسفانه ایران نیازی ندارد بلکه همه تحریمها و تلاشها این است که نفت ایران و ونزویلا و حتی عربستان به نفع افزایش تولید نفت امریکا و کانادا کاهش یابند.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
تنها مشکل امریکا برای تولید بیشتر و سیل گونه شیل نفتی کمبود خطوط لوله و بنادر صادراتی بود چون میزان افزایش تولید امریکا بسیار بیشتر ازپیش بینی خود کارشناسان نفتی امریکا بوده و بنابراین پروژه های خط لوله هنوز به بهره برداری نرسیدند. ولی چهار میلیون بشکه ظرفیت جدید خط لوله امریکا از نیمه دوم سال 2019 به مدار می اید بنابراین می بینید که تحریم نفت ونزویلا سرعت می گیرد و تحریم نفت ایران هم باید ششماه معافیت داشه باشد تا این خطوط لوله که از بهار به مدار می اید فرصت داشته باشند و بنابراین در بهار انتظار نیم شدن معافیت نفتی ایران و کاهش صادرات نفت ایران به زیر ششصد هزار بشکه را داشته باشید و این داستان ادامه خواهد یافت و بعد از ونزویلا و ایران تولید نفت عربستان و روسیه و گاز قطر اهداف بعدی خواهد بود. در واقع ما تولید کننده های نفت خاورمیانه یعنی ایران و عربستان و کویت و امارات و قطر بر یک کشتی سواریم و کانادا و روسیه و امریکا و برزیل و نروژ بر روی کشتی دیگر. انها با وجود اختلافات سیاسی ولی بر روی کشتی نفت دارند با هم همکاری می کنند و لی ما داریم سر و کله هم می زنیم تا کشتی رقیب بیشتر سرعت بگیرد و از ما فاصله بگیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
با این حساب تابستان داغ منظورشون تابستان 98 بود نه 97
مطلب رو خودتون باز کردید ببینید چقدر بهم ریختس؟
مسلما امریکا دنبال این است که تا بهار اقای مادرو را سرنگون کند و به نفت ونزوئلا به راحتی دسترسی پیدا کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
احسنت
دولت مادورو بسیار پاک دست و خدوم است
مردم در رفاه هستن و این کشور مهاجر پذیر خار چشمی برای امریکاست
این سنبل استقلال رو میخواهد نابود کند امریکا
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
کلا دوست دارید همه چیز را جور دیگه ای ببینید نفت ونزویلا الان هم یک لیترش به مردم ونوزلا نمی رسه پس در ضمن آمریکا از نظر تولید نفت خودکفاشده و حتی صادر هم می تونه بکنه پس همینجوری یک چیزی ننویس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
اینایی که منفی میدن چقد عاشق امریکا مگه جز این است چقد ساده لوح هستید از سوریه که نفت داشت سریع رفتن ونزوئلا امریا روی 18 میلیون بشکه نفت نیاز داره که نصفش تولید میکنه بقیه را راهزنی
چرا درست جملات رو نچیندید
دولت مادرو ، یک دولت نظامی میباشد که جز نظامیان حامی دیگری ندارد ، حاکمان باید در چنین مواقعی یک همه پرسی ،و یک انتخابات آزاد برگذار کنند ،تا کشور را از ویرانی نجات دهند ، اکنون کشور مادرو یکصد سال به عقب برگشته است ،که اگر از همین فردا ، روند عادی برقرار بشود ،یکصد سال زمان میبرد تا جبران عقب ماندگی و فقرزدایی را بنماید ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
حکومت مادورو یک حکومت وابسته به روسیه می باشد و پایگاه مردمی ندارد و با داشتن ثروت خدادی مردم ونزویلا در فقر و فلاکت به سر می برند پس مردم ونوزیلا حق دارند ریشه فساد را که مادورو و حکومتش است بخشکانند
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
مثل مردم ما که هیچ سهمی از نفتدو گازمون ندارن
تو گوگل ترنسلیت ترجمه شده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه مسئولین با معادلات می خوان کشور رو اداره کنند که وای به حالمون
واقعا درد آور است کشوری با این منابع نفتی به این روز افتاده است.
پاسخ ها
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۷
مانند یک کشوری در خاورمیانه هست !!!!!!
لطفا قبل از گذاشتن متن ،خودتون هم یه مطالعه بفرمایید ...
به احتمال بسیار قوی امریکا تا عید تکلیف مادورو را یک سره میکند....نگران خودمون باشیم
مطمئنا مادرو سقوط خواهد کرد
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۶
این را مردم ونزوئلا در رای گیری جدید تعیین خواهند کرد...
قرار نیست نفت از ونزوئلا نخرند بلکه نفت ونزویلا خریداری شده وارد خاک امریکا میشود در پالایشگاه مشترک استفاده میشود اما پول ان به دولت مادورو بازپرداخت نمیشود. یعنی مقدار نفت ثابت است بلکه پول انرا به جای مادورو بلوکه می کنند یا به گوایدو میدهند. و تاثیری بر نفت ایران ندارد.
مادرو سقوط کرده
مادورو بای بای
مادورو مادور یا با ترامپ یا زورو
۲۲بهمن امدومثبت ومنفیها هم امد،
با توجه به پیچیدگی ارتباط های جهانی، برای بنده این پرسش است که:
اگر تحریم نفتی ونزوئلا سبب کاهش فشار تجریم ایران می گردد؛ حال تحریم و قطع فروش نفت ایران سبب کاهش تحریم و بهتر شدن اقتصاد کدامین کشورها خواهد شد؟ آیا روسیه؟!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر