بازدید 8110

هدیه چند هزار میلیاردی وزیر صنعت به دلالان خودرو

کد خبر: ۸۷۵۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ 04 February 2019

پس از تصمیم وزارت صمت به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو در آذر ماه، هفته گذشته وزیر صمت در چرخشی آشکار، خودروسازان را ملزم به تحویل خودرو تا موعد تحویل دی ماه با قیمت قدیم و بدون اعمال افزایش قیمت 30 درصدی نمود.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، پس از تصمیم وزارت صمت به افزایش 30 درصدی قیمت خودرو در آذر ماه، هفته گذشته وزیر صمت در چرخشی آشکار از مواضع خود در ماه‌های اخیر که نشان از سردرگمی این وزارتخانه در تبیین سیاست‌های صنعت خودرو دارد، خودروسازان را ملزم به تحویل خودروها (تا موعد تحویل دی ماه) با قیمت قدیم و بدون اعمال افزایش قیمت 30 درصدی نمود.

این موضوع هر چند که باعث خوشحالی بخشی از مردم که ماه ها در انتظار تحویل خودروهای خود بودند، شد، اما بیش از همه موجب شادمانی بی حد و حصر «دلالان بازار خودرو» شد، چرا که اکنون می‌توانند ده ها هزار خودرو ثبت نامی خود را بدون اعمال افزایش قیمت، از کارخانه تحویل گرفته و به قیمت بازار آزاد به فروش رسانند و سود چند هزار میلیارد تومانی به جیب بزنند.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد که حجم عظیمی از خودروهای پیش فروش شده توسط دلالان ثبت نام شده است و این افراد سودجو روی موج نابسامانی های بازار سوار شده و برای کسب سود و درآمدهای کاذب به ثبت نام و خرید و فروش خودرو روی آورده اند.

سیاست دستوری وزیر صمت به خودروسازان در مورد لغو افزایش 30 درصدی قیمت خودرو و در نتیجه «تحویل خودروها با قیمت قدیم» البته بی هزینه برای بیت المال نبوده است و وزیر صمت به ازای تبعیت خودروسازان از این سیاست اشتباه، باج بسیار بزرگی به خودروسازان داده است.

هفته گذشته و پس از قبول تصمیم وزارت صمت توسط خودروسازان مبنی بر تحویل خودروها بدون افزایش قیمت، معاون وزیر صمت اعلام نمود که دولت تا 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزی و ریالی به خودروسازان و قطعه سازان خواهد داد.

این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند که بدلیل شرایط اقتصادی پیش رو، خودروسازان توانایی بازپرداخت این تسهیلات را نخواهند داشت و در نهایت خودروسازان متضرر خواهند شد و در آینده ای نزدیک زیان وارده را به مشتریان و بازار تحمیل خواهند نمود.

علاوه بر این برخی کارشناسان معتقدند که سیاست اخیر وزارت صنعت صرفاً مسکن موقتی بر مشتریان معترض خودروسازان است و خودروسازان که علی رغم میل باطنی، زیر بار تصمیم جدید وزارت صمت رفته اند، به منظور جبران خسارت وارده، تولید خودرو را کاهش خواهند داد تا قیمت حاشیه بازار آزاد باز هم افزایش یابد و در نتیجه معضلات بازار خودرو تشدید می‌شود.

با گذشتن چندین ماه از وزارت «رضا رحمانی» به نظر می رسد تمامی سیاست های وزارت صمت به منظور کاهش قیمت خودرو، افزایش تولید، تحویل تعهدات معوق خودروسازان، ساماندهی بدهی خودروسازان و ... شکست خورده است و اکنون وزارت صمت چنان در تنگنا قرار گرفته است که دست اندازی چند هزار میلیارد تومانی به بیت المال را تنها راه ساماندهی بازار خودرو می‌داند.

این در حالی است که این وزارت خانه می توانست با به کارگیری پیشنهادات متخصصان متعهد، بازار را به گونه ای ساماندهی نماید تا مشتریان و خودروسازان از این موضوع متضرر نشوند و ضرر چند هزار میلیاردی به بیت المال و سود چند هزار میلیاردی عاید دلالان نشود.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که وزارت صمت می‌توانست با ارائه رویکردهایی مانند «شناسایی مصرف کنندگان واقعی خودرو» به راحتی از آشفتگی بیش از حد بازار خودرو جلوگیری نماید.

برخی از این راهکارهای موقت برای تحویل تعهدات خودروسازان در سال 96 به شرح ذیل است:
تحویل خودرو با «قیمت قدیم و بدون افزایش قیمت» به افرادی که «مالک هیچ خودرویی نیستند یا حداکثر مالک یک خودرو هستند» (این اطلاعات از طریق سامانه پلیس راهور قابل دسترسی است)؛

تحویل خودرو با «قیمت قدیم و بدون افزایش قیمت» به افرادی که «مالک هیچ خودرویی نیستند» بعلاوه تحویل خودرو با «افزایش قیمت پلکانی جزیی بر اساس موعد تحویل» به افرادی که «حداکثر مالک یک خودرو هستند» (مثلاً خودروهای با موعد تحویل شهریور ماه با 3 درصد افزایش قیمت، خودروهای موعد تحویل مهر ماه با 6 درصد افزایش قیمت و به همین ترتیب برای ماه های دیگر؛ البته این حالت برای خودروهایی است که پیش فروش غیرقطعی شده اند و خودروهای با پیش فروش قطعی باید با همان قیمت مندرج در قرارداد تحویل شود)؛

تحویل خودرو با «قیمت بازار آزاد» به افرادی که «مالک بیش از یک خودرو هستند» (چرا که چنین افرادی قطعاً سوداگر بازار خودرو هستند)؛
اگر رویکرد فوق برای تحویل خودروها در نظر گرفته شود، مشتریان و مصرف کنندگان واقعی، خودروی ارزان یا بدون افزایش قیمت تحویل خواهند گرفت و همچنین نقدینگی خودروسازان نیز از محل افزایش قیمت فروش خودرو (فروش به قیمت بازار آزاد) به دلالان خودرو تأمین خواهد شد و چه بسا دلالان از دریافت خودروی خود به قیمت بازار آزاد نیز منصرف شوند و مشکل خودروسازان در تأمین تعهدات معوق نیز مرتفع شود.

این سیاست بویژه در خودروهای گران قیمت مانند سایپا سیتروئن و پژو 2008 که حجم عظیمی از مشتریان آن را دلالان تشکیل می‌دهند بسیار موثر خواهد بود. در نتیجه نیازی به تخصیص وام 10 هزار میلیارد تومانی از «صندوق بیت المال» به «خودروسازان بی مسئولیت» جهت تأمین نقدینگی نیز نخواهد بود.

هر چند که اخیراً مسئولان سازمان امور مالیاتی اعلام نموده اند که از افرادی که چندین خودرو ثبت نام داشته‌اند مالیات خواهند گرفت، اما پر واضح است که بدلیل عدم وجود «قانون مالیاتی» برای دریافت این نوع مالیات، چالش های زیادی در دریافت این مالیات وجود دارد و حتی در صورت اجرایی شدن این موضوع (دریافت مالیات 20 درصد از حاشیه سود)، مطمئنن «مالیات سود» کمتر از «مابه التفاوت قیمت درب کارخانه و بازار» خواهد بود و همچنان دلالان بازار «حاشیه سود» بالایی خواهند داشت.

از این رو پیشنهاد می‌شود، به جای اجرای سیستم اخذ مالیات از سوداگران، موقتاً راهکار پیشنهادی ارائه شده ی بالا در دستور کار قرار گیرد و اخذ مالیات از سوداگران در مراحل بعد که زیرساخت قوانین دریافت چنین مالیاتی فراهم شد، انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۴
چرا فقط در این موضوع نفع دلال ها را در نظر می گیرید
مردمی که فقط یک خودرو و برای مصرف شخصی ثبت نام کردند چه می شوند. اینها هم دلال هستند. ...... ماشین مردم را تحویل دهید.
رانت یعنی چه ؟ همین نیست؟
موقعی که خود حودروسازان بازار دلالی راه انداخته بودند چرا فکر این روز ها رو نمی کردند.
یا سلام خدمت نگارنده محترم. شما از کجا پیگیری کردید که اکثر ثبت نامی ها دلال هستند؟ اگر اینقدر دقیق قادر به پیگیری هستید میتوانستید به جای این همه انتقاد لیستی تهیه میکردید و افراد دلال و غیر دلال را (از نظر خودتان) جدا کرده و معرفی میکردید. وقتی پیش فروشی انجام میگردد بدون محدودیت، یعنی هر شخص بدون توجه به تعداد قادر به ثبت نام است و نمیتوان در هنگام ثبت نام اسم شخص را مشتری گداشت و هنگام تحویل دلال!!!
هر شخص با توجه به بودجه و هدفش اقدام به خرید کرده است. بنابراین این مقاله شما از اساس دارای اشکال میباشد. یعنی اگر خودرو ارزان میشد اسم طرف دیگر دلال نبود؟ بنده خودرو ثبت نام نکرده ام ولی اینگونه توهین به مردم هم درست نیست.
قانون عطف به ماسبق نمی شود.
می توان برای خرید و فروش خودرو مالیات وضع کرد، اما نمی توان قانون امروز را به سال گذشته تسری داد!
با سلام اگر افرادی که آنها را دلال می نامید بجای سرمایه گذاری در صنعت خودرو با پول خود سکه یا دلار می خریدند نسبت به آن زمان سرمایه آنها چهار برابر شده بود در صورتیکه بسیاری از آنها با وجود فرصت های زیاد برای سرمایه گذاری با نیت کمک به اشتغال کشور و حمایت از تولید داخلی اقدام به پیش خرید خودرو کرده اند
/ابان سال96 ثبت نام وواریز وجهه نوسط مردم صورت گرفته و خودرو ساز باپول مردم ودلار ارزان بنگاه خودرا اداره کرده وخریدانجام داد ه 7ماه بعد اردیبهشت 97 تحریم ترامپ وگرانی دلار اتفاق افتاده چرا ثبت نام کننده را با عنوان دلال و.... فشار میاورند
این چه تحلیلیه آخه؟ شاید یکی بخواد ماشینشو تبدیل به احسن بکنه شاید بخواد ماشینی که زیرپاشرو بده به همسرش خودش ماشینه ثبتنامیشو سوارشه و چند پلاک بنامش باشه باید بگیم حتما این شخص دلاله؟؟؟؟؟ متن کاملا مغرضانست... همون سیستم مالیاتی که دولت گزاشته برای افرادی که چندین ثبت نام باهم داشتن درست و منطقیست
دوست گرانقدر نویسنده ،ضمن تشکر و احترام لازم می دانم به اطلاع برسانم سود زمانی حاصل می گردد که قیمتها ثابت مانده باشد. وقتی همه کالا ها بیش از دو برابر زمان ثبت نام خودرو شده است دلالان مورد ادعای شما هم که غالبا مردم عادی هستند که بناچار جهت حفظ ارزش پولشان از بانکها به خودرو سازان و ثبت نام خودرو روی آورده اند نیز با سود ادعایی شما که ناراحت ان هستید اگر نیک بنگرید باز هم متضررند اگرچه وضعیت به مراتب بهتری نسبت به افرادی چون جنابعالی دارند که ثبت نامی انجام نداده اید . قطعا میدانید ثبت نام کنندگان و حتی دلالان در صورت سرمایه گذاری در بازار طلا و پیش فروش سکه و یا خرید ارز وضعیت مطلوب تری داشتند.بپیشنهاد می گردد در بیان دیدگاه ها به دنبال ریشه یابی و حل درست مشکلات اقتصادی باشید و با تنگ نظری از حفظ قسمتی از دارایی مردم که با دیدگاه اقتصادی درست در جهت حفظ ارزش نقدینگی خود نسبت به خرید خودرو به عنوان سرمایه گذاری اقدام کرده اند نشوید .
یعنی دولت نمیدونست میتونه این عدم افزایش قیمت ها رو صرفا برای کسانی که هیچ وسیله ای ندارند اعمال کنه!!!
سلام و عرض ادب بنده یک مصرف کننده هستم و برایم از سایپا دعوتنامه تیبا آمده بود امروز برای تکمیل وجه خوشحال به نمایندگی رفتم درست میفرمایید کل مبلغ را باقیمت قدیم پرداخت کردم و تحویلی که مقرر بود آبان باشد نه تنها انجام نشد بلکه در بهمن کل پول را دریافت و زمان تحویل را دز برگه 4 ماه دیگر اعلام کردند یعنی پروسه خرید یک تیبا ساده نزدیک به یکسال اگر تازه تحویل دهند طول میکشد در صورتی که به بعضی از معلمین گفتند 20 میلیون الان بدهید الباقی را 20 روز دیگر با قیمت جدید و خودرو را تحویل بگیرید بنده نمیدانم این دیگر چه وضعی است.ممنون
از کجا میگی دلالان خودرو من بدبخت وام گرفتم اسم نوشتم تا یه ماشین بگیرم باش کار کنم
دولت هم مونده از دست شما چیکار کنه
تا حالا می گفتید باید به نرخ قدیم تحویل بده
حالا میگید به قیمت قدیم دلال ها سود می کنن!!
آخه اینم شد پیشنهاد؟؟
من الان یه ماشین پراید دارم و یک ساینا ثبت نام کردم
هر وقت ساینا رو تحویل بگیرم پراید رو میفروشم. بدون ماشین که نمی تونم باشم. الان چون یه پراید دارم و میخوام یه ساینا بخرم دلال هستم و باید جریمه بشم؟؟!
چرا طرح های الکی از خودتون در میارید؟!
هر کسی که بیشتر از یک خودرو داره که دلال نیست.
کسی که خودرو رو بلافاصله بعد از تحویل گرفتن میفروشه دلاله. اینطوری میشه دلال رو شناسایی کرد یعنی فروش در مدت کوتاهی بعد از تحویل نه به صرف داشتن دو یا چند خودرو!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل