بازدید 10240

تخلف شگفت آور برخی اساتید دانشگاه و یه سوال مهم!

به فاصله چند هفته از انتشار خبر عضویت همزمان داماد یکی از وزرای کابینه در هیات علمی دو دانشگاه و در شرایطی انتظار می‌رفت با این فرد متخلف برخورد صورت گیرد، حالا یکی از مسئولان از رایج و شایع بودن این دست تخلفات خبر می‌دهد.
کد خبر: ۸۷۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 03 February 2019
به فاصله چند هفته از انتشار خبر عضویت همزمان داماد یکی از وزرای کابینه در هیات علمی دو دانشگاه و در شرایطی انتظار می‌رفت با این فرد متخلف برخورد صورت گیرد، حالا یکی از مسئولان از رایج و شایع بودن این دست تخلفات خبر می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که تدریس اساتید در دانشگاه‌های مختلف منع قانونی دارد، کم نیستند اساتیدی که ورای تدریس و حضور در پروژه‌های پژوهشی یا فعالیت‌های دیگر، به عضویت در هیات علمی یک دانشگاه هم قانع نیستند و بابت منع قانونی این کار نیز به خود نگرانی راه نمی‌دهند.

این را می‌شود از گفت‌وگوی محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس مرکز جذب وزارت علوم دریافت که به مهر می‌گوید: یک استاد در دو دانشگاه نه به صورت تمام وقت و نه به صورت پاره وقت، نمی‌تواند عضو هیات علمی باشد، اما افراد زیادی هستند که بدون اطلاع دانشگاه خود در جای دیگری کار می‌کنند و حتی مواردی به ما گزارش شده که یک استاد در ۳ یا ۴ دانشگاه عضو هیات علمی تمام وقت شده است.

سخنان شوک آور که اگر بدانیم تدریس اساتید در دانشگاه‌های دیگر نیز مجاز نیست مگر به شرایطی، عجیب‌تر به نظر می‌رسد. قید و بندی که ظاهرا برای رعایت شدن نوشته نشده‌اند که اگر این گونه بود، زیرپاگذاشتن شان در طول سالیان متمادی به واکنشی از طرف مسئولان منجر می‌شد تا هرگز شاهد عضویت همزمان یک استاد در هیات علمی چهار دانشگاه نباشیم.
 
عضویت همزمان در دو هیات علمی

تخلفی بسیار بزرگ که می‌توان آن را ناشی از ضعف بسیار بزرگ دانشگاه‌ها و وزارت علوم در بعد نظارتی خواند چراکه بر اساس قانون، تنها اساتیدی مجاز هستند در دانشگاه‌های دیگر تدریس کنند که موافقت دانشگاهی که عضو هیات علمی آن هستند را دریافت کرده باشند. بندی قانونی که با توجه به وضع شرح داده شده می‌شود حدس زد چقدر رعایت می‌شود.

نکته جالب توجه در این میان، دقت نظر طراحان این بند است به گونه‌ای که حتی لازمه تدریس در روز‌های تعطیل در دانشگاه‌های دیگر نیز منوط به کسب موافقت از دانشگاهی است که استاد، عضو هیات علمی آنجاست. مجوزی که البته تقریبا به سادگی هم داده می‌شود و وزارت علوم هم بر تسهیل صدور آن تاکید دارد، اما برخی بی دریافت آن به تدریس در دیگر دانشگاه‌ها مشغول می‌شوند.

مساله‌ای که رضوان طلب تاکید دارد دانشگاه‌ها باید آن را جدی گرفته و اعضای هیات علمی خود را در خصوص خلاف مقررات بودن این امور توجیه کنند، اما این گونه نمی‌شود، حال آنکه «برخی از اساتید فکر می‌کنند اگر یک تا دو روز در هفته را در دانشگاه محل خود، خدمت می‌کنند، مابقی وقت آن‌ها در اختیار خودشان است، در حالی که این افراد در حکم‌های کارگزینی خود متعهد می‌شوند ۴۰ ساعت در هفته را در محل دانشگاه خود حضور یابند.»

نکته‌ای که رئیس مرکز جذب وزارت علوم با یادآوری آن می‌افزاید: «براساس مقررات، این اساتید موظف هستند ساعت‌هایی را تدریس کنند، ساعت‌هایی پژوهش داشته و ساعت‌هایی را دراختیار دانشجویان باشند. مجموع این‌ها ۴۰ ساعت در هفته می‌شود.»

سخنانی که در پایان به نکته‌ای قابل تامل می‌رسد؛ اینکه به گفته رئیس مرکز جذب وزارت علوم، وظیفه برخورد با اساتیدی که این موارد را رعایت نمی‌کنند، بر عهده دانشگاه است و اگر آن‌ها نتوانند به مسئولیت خود عمل کرده و به وزارت علوم گزارش دهند، تازه این مرجع عالی به موضوع ورود می‌کند. روندی که ناگفته پیداست طی نمی‌شود و در نتیجه، روز به روز بر شیوع این تخلف میان اساتید افزوده می‌شود.

موضوعی ابهام آفرین که مجابمان می‌کند از مسئولان وزارت علوم بپرسیم چرا به رغم اثبات ناکارآمدی مکانیزم یاد شده و شیوع این تخلف در میان اساتید، به فکر راهکاری برای خاتمه دادن به آن نیستند؟ آیا نفعی در سکوت ایشان پنهان است که دیگران از آن بی اطلاع هستند یا قصور‌هایی از این دست در وزارت خانه پرشمار است و اولویت در رسیدگی به آنهاست نه تخلفات رقم خورده به دست اساتید؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
در برابر تخلف پزشکان این هیچ است.
این فقط یکی از تخلفات هیات علمی ها هست.
لطفا جو سازی بیهوده نکنید. ممکن است مواردی باشد که یک استاد عضو هیات علمی دانشگاه دولتی در دانشگاه ازاد هم هیات علمی بوده باشد و این بیشتر در دانشگاههای آزاد شایع است و نه دانشگاههای دولتی . بعبارت دیگر بهیچ عنوان امکان ندارد شخصی همزمان در دو دانشگاه دولتی عضو هیات علمی بوده باشد چون سیستم پرداخت حقوق متمرکز است و سریع مشخص می شود.
اما قبل از حمله به استادان دانشگاه وزارت علوم و نه پزشکی به میزان درامد انها توجه کنید. الان حقوق انها یک سوم شده است و تعدادی از همکاران ما در حال ترک کشور هستنذ. سال گذشته نیز اصلا به حقوق اساتید توجه نشد و به سبک کمونیستی حقوق این افراد افزایش نیافت.
من کسی رو میشناسپ که دو جا هییت علمی تمام وقت و یک جا هییت علمی نیمه وقت است
اری اینجا ایران است
متاسفانه موضوع مطرح شده بسیار رایج است و اساتید دانشگاه های بزرگ به راحتی در چندین دانشگاه (معمولا دانشگاه‌ها و موسسات آزاد و غیرانتفاعی) عضو هیات علمی نیمه وقت هستند. اساتیدی هستند که به خاطر حضور یک نصفه روز حقوق های آنچنانی دریافت می کنند.
شیوه مشخص است اگر دانشگاه مخالف نکند پس موافق است. طبق آیین نامه موافقت دانشگاه مد نظر بوده که از قدیم گفتن سکوت دلیل رضا است پس خلافی صورت نگرفته که شما نگرانید
در ضمن مشکل همان آیین نامه های دانشگاه است که باید اصلاح شوند. ما آنقدر تضاد آیین نامه ای داریم که نمیشه جمش کرد. هر روز آقایون دارن یک وظیقه جدید به هیات علمی ها محول می کنند. امکانات جدید نمی دهند ولی امتیازات لازم برای ارتقاع را زیاد می کنند معلوم نیست وظیفه هیات علمی آموزش است پژوهش است راه اندازی شرکت های دانش بنیانه و ...
در ضمن شما بگین که یک هیات علمی خوب چرا باید در این سیستم بمانه و چهل ساعت کار کنه بعد برجی۴۰۰ تا فوق فوقش ۱۰۰۰ دلار بگیره در حالیکه می تونه بره اونور آب خیلی بیشتر بگیره حرص نظام ناکارامد آموزش عالی کشور را هم نخوره
شیوه مشخص است اگر دانشگاه مخالف نکند پس موافق است.
تدریس استاد در دو دانشگاه ممنوع است!!!!!!
سلام

مشکل اصلی پایین بودن سطح درآمد اساتید است.
فساد در دانشگاه ها غوغا می کند.
راهکار بسیار آسان است کافی است مانند کارمندان برای اعضای هیات علمی کارت ورود و خروج صادر کنند و آنها مجبور به حضور 40 ساعته شوند یک تفکر غلط اینست که که این عامل توهین به شان استاد است اما آیا کرات ورود و خروج کارمندان توهین به شان کارمندی و انسانی است
فکر کنم بهتره برید به لغت نامه دهخدا یه نگاه بندازید ببینید معنی رایج چی میشه بعد ازش استفاده کنید!
کجا میرن؟
جو سازی و خالی بندی اصلا برای اساتید جدید ممکن نیست چنین چیزی
راهکار ساده ای داره. پرداخت حقوق در شان کسی که 12 سال تحصیل کرده! به همین سادگی، حقوق یک عضو هیات علمی به 500 دلار هم نمیرسه!
سلام
میدونید چرا؟ چون حقشون رو نمیدن
فعلا که جذب شده
برای اساتید هم دستگاه ثبت تردد بگذارید. اگر حقوق می گیرند باید مثل همه احاد مردم در مقابل حقوق وظایفشان را انجام دهند. اگر کسی از موقعیت شغلی اش سو استفاده می کند نگذارید نام اساتید خدوم را و اعتبارشان را زیر سئوال ببرد.
برخی اعضای هیات علمی گروههای علوم انسانی به خاطر جبران کمبود حقوق و دستمزدشان در رفع نیازهای معیشتی به صورت تمام وقت یا پاره وقت با دیگر مراکز همکاری می کنند.
دوست عزیز، حقوق هیات علمی ها رو درست پرداخت بکنید تا مجبور نباشند برای بدست آوردن کمی پول بیشتر به این دانشگاه و آن دانشگاه بروند. ماهی 5 تومان برای کسی که 20-25 سال از عمر خود را صرف تحصیل کرده، در مقایسه با حقوق هیات علمی های پزشکی، کارکنان وزارت نفت، کارمندان بانکها و سازمان امور مالیاتی و ... و حتی کارمندان معمولی دولت با مدرک لیسانس، بیشتر به یک جک شبیه است.
با حقوق ماهی 300-400 دلار میخواهید پشتک بزنیم براتون؟؟؟
این می شود که دانشگاه باهنر کرمان
تنهاراه نگهداشتن اساتید در دانشگاه ثبت ورود و خروج مثل کارمندان دانشگاه است متاسفانه وزارت علوم مقصر اصلی است .
به مسئولین و هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر هم یک نگاهی بیاندازید تا رد پای افراد سفارشی را ببینید.
یکی از اعضای گروه چشم پزشکی تمام وقت علوم پزشکی دانشگاه ایران در دانشگاه البرز هم سمت مهمی داره و حتما رانت خوبی هم نصیبش شده!!!. باعث افتخار مدیر گروه چشم و رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار