بازدید 9850
مدیر عامل شرکت سازه پویش در گفت و گو با تابناک اقتصادی مطرح کرد

«خپویش» در مسیر افزایش سرمایه / افتتاح خط تولید تمام اتوماتیک شبکه برق خودرو در دهه فجر

کد خبر: ۸۷۴۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 31 January 2019

تابناک اقتصادیمدیر عامل شرکت سازه پویش با اشاره به تصمیم این شرکت برای افزایش سرمایه و افتتاح خط تولید تمام اتوماتیک شبکه برق خودرو در دهه فجر خبر داد.

میر غلامرضا مرتضوی در گفت و گو با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان این مطلب که این گروه فعلا برنامه ای برای ورود دیگر شرکت های خود به بورس ندارد، گفت: شرکت سازه پویش بخش بزرگی از عظام را تشکیل می دهد و فروش «خپویش»در سال گذشته تقریبا حدود 45% فروش کل قطعات مربوط به OE گروه بوده است.

وی ادامه داد: گروه عظام در حقیقت در دو بخش  OE (خودروسازها) و AFTER MARKETING  (خدمات پس از فروش) خدمات ارائه می دهد و  با احتساب 45% فروش گروه در «خپویش»می توان گفت  45% گروه در بورس حضور دارد.

«خپویش» میر غلامرضا مرتضوی شرکت سازه پویش

مرتضوی با بیان این مطلب که ورود به بورس الزاماتی از قبیل شفافیت در صورت ها مالی، و مسائلی از این دست دارد و به فراهم شدن این موارد در دیگرشرکت های اشاره کرد و افزود: برای ورود به بورس باید مجموعه ای از اهداف تامین شود که اجرای آن اهداف در همه سازمان تاثیر گذار خواهد بود ، این اهداف از ابتدا برای سازه پویش تعریف شد و با دستیابی به این اهداف در بورس حضور دارد.

مدیر عامل «خپویش» همچنین از ارائه درخواست افزایش سرمایه به بورس  خبر داد، گفت: در انتظار پاسخ بورس به سر می بریم.

مرتضوی همچنین در خصوص افزایش موجودی نقدی شرکت در صورت های مالی نه ماهه امسال نیز با اشاره به شرایط سخت بانکی گفت: در ابتدای سال و با تصویب مقررات جدید ارزی، بانک ها اقدام به اخذ 35% سپرده نقدی به ازای هر حواله کرده و در حقیقت این سپرده تا ورود پول به کشور بلوکه می شد و پس از تحویل برگه سبز گمرکی به بانک، نقدینگی آزاد می شد، بنابراین از ابتدای سال 35% به هزینه نقدینگی تحمیل شد، بعدا طی 6 ماه اخیر با تعاملاتی که با برخی بانک ها داشتیم، تصمیم بر آن شد که به طور مثال از این مبلغ 15% به صورت نقد و الباقی به صورت تضامین دیگر اخذ شود.

مرتضوی با اشاره به راه اندازی خط تولید تمام اتوماتیک شبکه برق خودرو در دهه فجر گفت: این شبکه یک مجموعه برد الکتریکی و یک مجموعه فیوز باکس دارد که هر دو خط از سامسونگ کره خریداری شده و در حال راه اندازی است.

وی با بیان این مطلب که سازه پویش تنها و اولین شرکت ایرانی است که خط پاور برد را به طور کامل دراختیار دارد، گفت: در حال حاضر این شبکه برق تقریبا برای همه محصولات ایران خودرو از قبیل دنا، رانا، پارس،پژو  206و207 استفاده می شود.

مرتضوی در خصوص وضعیت فروش و سود آوری «خپویش» با توجه به تحریم ها با بیان این مطلب که سال گذشته سازه پویش از لحاظ ای پی اس محقق شده بهترین شرکت خودرویی حاضر در بورس بوده، گفت: در واقع کاهش تولید خودرو برشرکت ما نیز تاثیر گذار بوده و دنبال این هستیم که دانش تولید را با بزرگ کردن بازار منتقل کنیم .

وی تاکید کرد: شرکت سازه پویش شرکتی کاملا OE  بیس بوده و به طور مثال دیگر شرکت گروه عظام یعنی استام صنعت 50% AFTER MARKETING و 50% OE محور بوده ، بنابراین کاهش تولید خودرو 50% اقتصاد این شرکت را تحت تاثیر قرار می دهد، در حالی که با توجه به صدرصد OE محور بودن سازه پویش، این شرکت 95 الی 100 درصد به حجم تولید خودرو حساس است.

مرتضوی با اشاره به تدوین طرح های جدید در سازه پویش به منظور توسعه بازار خودرو گفت: بر این اساس درصد هستیم درتامین قطعات سایر خودروها که سابقا فعال نبودیم یا درسایر خودرو سازان دیگر سهم بازار خود را افزایش دهیم .

مدیر عامل سازه پویش در خصوص تامین قطعات با توجه به تحریم ها نیز گفت:  پیش بینی لازم به این منظور دیده شده و متن قرارداد به گونه ای منعقد شده که مطمئنیم قطعات یدکی خطوط  شرکت حداقل بابت تحریم دچار توقف نمی شود، در حقیقت از شرکت های واسطه استفاده کردیم و آن شرکت ها متعهد هستند که در زمان تحریم قطعات را ارائه دهند.

مرتضوی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه مشکلات ناشی از تحریم بیشتر از نفت در صنعت خودرو سازی مشهود بوده تحریم صنعت خودرو را بسیار هوشمندانه دانست و گفت: صنعت قطعه سازی دچار تعدیل نیروی انسانی شده، خودرو ساز ممکن بخاطر مسایل سیاسی علی رغم کاهش تولید، نیروهای خود را حفظ کند ولی در صنعت قطعه سازی به دلیل خصوصی بودن و عدم حمایت دولت برای جبران این ضرر، ناچار از تعدیل نیرو انسانی هستیم،در سازه پویش سعی کردیم این اتفاق نیافتد ولی گاهی اوقات بخاطر شرایط حداقل اقتصاد که برای ما پیش می آید مجبوربه این کار خواهیم بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر خودرو به عنوان وسیله ای همگان همیشه با تقاضا همراه و عرضه آن حیاتی بوده، بنابراین کاهش عرضه، نارضایتی جدید را بوجود می آورد مثل صندوق های موسسات مالی که مردم معترض بودند الان به این موضوع رسیده که خودرو را شما تحویل نمی دهید.

مرتضوی با بیان این مطلب که سهم صنعت خودرو از تولید ناخالص داخلی شاید 5 یا 6 درصد باشد، ادامه داد: هدف آمریکا از تحریم صنعت خودرو مسائل اقتصادی نبوده بلکه به دنبال ابعاد گسترده اجتماعی بودند و این را داریم می بینیم که تحریم این صنعت اشتعال را کاهش داده و با لطمه زدن به اشتغال زایی و از بین رفتن فرصت های شغلی به نارضایتی اجتماعی دامن زده است.

مدیر عامل سازه پویش به عنوان قلب گروه عظام در خصوص شایعات در مراودات مالی گروه عظام با ایران خودرو نیز گفت: دو عامل شایعات را دامن زده ،عامل اول این بود که ایران خودرو با پیش بینی وضعیت صنعت و برای جلوگیری از توقف تولید خودرو در زمان تحریم ها، اقدام به سفارش گذاریهای بزرگتر کرده و طبیعتا این سفارش ها حساب هایی را برای عظام ایجاد کرده است.

مرتضوی دومین دلیل برای بوجود آمدن چنین مباحثی را تغییرات نرخ ارز دانست و گفت: چنانچه در قراردادهایمان با ایران خودرو تثبیت نرخ ارز اعمال می شد،چنین مواردی مطرح نمی شد ولی با توجه به اینکه اگر یک قطعه ای هزار تومان فروخته شده و با دلارهزار تومانی بخرید یعنی هزار تومان می فروشید ولی با افزایش بی رویه قیمت دلار سیستم به شما بدهکار می شودو  این حسابها را در یک مقطع نگاه کنیم گاهی اوقات اینطور می شود به نظر من الان اگر حسابها بررسی شوند متوجه خواهید شد که اوضاع آنگونه که بیان شده نبوده  و تغییرات به سمت مثبت شدن پیش رفته ولی اگر مقطعی و برشی این موضوع بررسی شود، طبعاً به این شکل می شود .

وی با اشاره به فرصت مناسب تحریم برای توسعه صنایع داخلی، گفت: این که می گویند کاسب تحریم، همه ما با خرید تولیدات داخلی می توانیم کاسب تحریم شویم و ازاین چشم انداز حتما می توان فرصتهایی برای صنایع بومی در دوران تحریم ایجاد کرد.

مرتضوی با بیان اینکه گرچه تحریم صنایع را با سختی های فراوان مواجه کرده ولی داخلی سازی صنایع گام بسیارمهمی بوده و اینکه در بحث اقتصاد مقاومتی باید بیشترتلاش کنیم، گفت:  اصلاح اجباری الگوی مصرف شروع شده و بسیاری از مردم اکنون به سمت خرید تولیدات داخلی می روند، قبلاً افراد می توانستند ماشین خارجی بخرند اما در شرایط فعلی نمی توانند و به خرید داخلی روی آورده اند متاسفانه نبود اعتماد به تولیدات داخلی را در جامعه شاهد هستیم و این اصلا شایسته نبوده و فرهنگ سازی در این زمینه لازم است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر