بازدید 11022
۵
رویترز فاش کرد: بخش دوم؛

ایران، ترکیه و قطر در تیررس شبکه گسترده جاسوسی امارات متحده عربی

در بخش نخست این گزارش به نحوه استخدام جاسوسان آمریکایی توسط امارات متحده عربی و در این بخش به ابزارها و روش های استفاده از این شبکه جاسوسی از سوی شیخ نشین های اماراتی پرداخته شده است. امارات بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ از این ابزار برای نفوذ به گوشی‌های آیفون صدها هدف در کشورهایی چون قطر، یمن، ایران و ترکیه استفاده کرده است.
کد خبر: ۸۷۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۱ 31 January 2019

روز گذشته رویترز از ابعاد جدیدتری از اقدامات امارات برای جاسوسی از کشورها و سیاستمداران خاورمیانه پرده برداشته و نوشته است که تیمی از جاسوسان و هکرهای مزدور آمریکایی در قالب پروژه ای به نام «ریون» در امارات متحده عربی مشغول فعالیت هستند.

به گزارش «تابناک»؛ در بخش اول این گزارش به نحوه استخدام جاسوسان آمریکایی توسط امارات متحده عربی پرداخته شد. در این بخش به ابزارها و روش های استفاده از این شبکه جاسوسی از سوی شیخ نشین های اماراتی پرداخته شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: یکی از ابزارهای مورد استفاده این افراد در جاسوسی سایبری، یک پلات‌فرم دقیق جاسوسی به نام «کارما»ست که به مأموران ریون اجازه می‌دهد، به محتویات آیفون صدها کنشگر، رهبر سیاسی و مظنونان به عملیات تروریستی دست یابند.

برای نفوذ کارما به یک گوشی آیفون، تنها کافی بوده شماره تلفن همراه یا آدرس ایمیل متصل به آن گوشی، وارد فهرست هدف شود.

این نرم‌افزار نمی‌توانسته مکالمات افراد را شنود کند، اما این امکان را در اختیار هکرها می‌گذاشته که بدون آنکه نیاز باشد مالک گوشی همراه روی لینکی کلیک کند، به تمام تصاویر، پیام‌های کوتاه، اطلاعاتی مکانی و رمزهای عبور ذخیره شده روی گوشی، دسترسی یابند.

امارات بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ از این ابزار برای نفوذ به گوشی‌های آیفون صدها هدف در کشورهایی چون قطر، یمن، ایران و ترکیه استفاده کرده است.

عوامل این پروژه حتی توانسته‌اند به گوشی آیفون «شیخ تمیم» امیر قطر و همچنین گوشی‌های همراه برادر و نزدیکان او نفوذ کنند.

«مهمت شیمشک» معاون سابق نخست‌وزیر ترکیه، «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان و صدها شخصیت سیاسی دیگر در منطقه از جمله افرادی هستند که به گفته رویترز در این پروژه هدف جاسوسی قرار گرفته‌اند.

به دستور دولت امارات، این پروژه افرادی را نیز که در شبکه‌های اجتماعی به حکومت توهین می‌کرده‌اند، زیر نظر می‌گرفته است.

این عملیات‌ با اطلاع و نظر مثبت دولت آمریکا انجام می‌شده است.

ایران، ترکیه و قطر در تیتررس شبکه گسترده جاسوسی امارات متحده عربی

رویترز در عین حال می‌نویسد، آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد این پروژه توضیحی به این خبرگزاری نداده و سخنگوی شرکت اپل هم از پاسخ دادن به پرسشی در همین زمینه سر باز زده است. از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه امارات پرسش دیگری در همین مورد را بی‌پاسخ گذاشته و سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن نیز توضیحی نداده است.

لوری استورد به رویترز می‌گوید: یکی از موارد استفاده دولت امارات از خدمات طرح ریون، احتمالا جاسوسی از ایران بوده است. به گفته او امارات بیشتر می خواسته تا اطلاعاتی را از شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن به دست آورد. این کشور همچنین تلاش کرده است تا از این خدمات برای جاسوسی از سایر کشورهای خارجی رقیب خود از جمله قطر و ترکیه بهره ببرد.

به گفته این مأمور پیشین سازمان‌های جاسوسی آمریکا، دولت امارات میزان اهمیت کشورهای خارجی برای هدف‌گیری اطلاعاتی، آنها را در رنگ‌های مختلفی از روشن تا تیره دسته‌بندی می‌کند. برای مثال در این رده‌بندی یمن با رنگ قهوه‌ای تیره و ایران با رنگ خاکستری مشخص شده است.

برخی مأموران پیشین پروژه ریون می‌گویند توجیه امارات آن بوده است که این کشور با همکاری آمریکا مشغول شناسایی «احتمالات واقعی خطر تروریستی» است. به گفته این مأموران، دولت امارات با کمک این تیم تاکنون توانسته است دست کم یک شبکه تروریستی داعش را در این کشور منهدم کند.

ایران، ترکیه و قطر در تیتررس شبکه گسترده جاسوسی امارات متحده عربی

از سوی دیگر، بسیاری از آمریکایی‌ها جاسوسان پیشین این کشور را که برای دولت‌های دیگر مزدوری می‌کنند «خائن» می‌نامند. هم اکنون سازمان اف‌بی‌آی مشغول تحقیق در مورد آن است که ببیند آیا جاسوسان مزدور آمریکایی در کشورهای دیگر روش های جاسوسی مورد استفاده در آمریکا را لو داده اند یا نه؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵
دیگر کم تر کسی در امانه چون تمام تجهیزات زندگی انسان در مسیر هوشمند شدن است که همگی هم دارای دوربین و میکرفون و وای فای هستند
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
حقیقت را بیان کرده آقای روحانی. بعضی از این پزشکان خون مردم رو در شیشه کردند. و به فکر مردم قشر ضعیف جامعه و کم درآمد نیستند. الحمدلله که همچین وزیری رفت.
بنده خدا آقایانی که همه چیزشون آمریکایی هست احتمالا کاملا هک شده باشند!
من نوکیا 1100 دارم خخخخ
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان