بازدید 3925
رییس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران  مطرح کرد

لزوم اصلاح شرایط و اساسنامه صندوق های جسورانه فرابورسی/  منایع صندوق های بازنشستگی باید به سمت وی سی ها برود

کد خبر: ۸۷۴۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ 30 January 2019

تابناک اقتصادیرییس انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایران با اشاره به لزوم اصلاح شرایط و اساسنامه صندوق های جسورانه فرابورسی گفت: چاره ای جز قراردادن بخشی از منابع صندوق های بازنشستگی برای عبور از بحران این صندوق ها در وی سی ها نداریم .

به گزارش تابناک اقتصادی، طی دو سال گذشته حدود 6 صندوق سرمایه گذاری خطر پذیر در فرابورس معرفی شده ولی بررسی وضعیت این وی سی ها حکایت از عدم استقبال به آنها دارد.

رضا زرنوخی در حاشیه گردهمایی روسای بیمارستان های دارای در خصوص عدم استقبال از این صندوق های جسورانه در فرابورس و خالی ماندن آنها به خبرنگار بورس تابناک اقتصادی گفت: انتظاری که ازبورس می رود این است که با ایجاد انعطاف و انجام اصلاحاتی در شرایط و اساسنامه و امیدنامه صندوق های جسورانه برای سرمایه گذاری استارت آپ ها در این وی سی ها جذابیت ایجاد کند.

زرنوخی در خصوص نقشی که صندوق های سرمایه گذاری در حل بحران صندوق های بازنشستگی می توانند ایفا کنند ، نیز گفت: معمولا سرمایه گذاری در صندوق های خطر پذیر ازنوع بلند مدت بوده و با توجه به این موضوع در سراسر دنیا صندوق های بازنشستگی بخشی از پرتفوی خود را به حوزه وی سی ها منتقل می کنند و در حقیقت  صندوق های بازنشستگی اروپا و امریکا با استفاده از قرار دادن بخشی از منابع پرتفوهای بلند مدت خود در وی سی ها بر بحران چند دهه گذشته فائق آمدند.

وی ادامه داد: در ایران هنوز پختگی لازم را در این حوزه شاهد نبوده و با مشکل عدم آشنایی با وی سی ها مواجه هستیم و قاعدتا مدتی طول می کشد ولی برای حل مشکل صندوق های بازنشستگی چاره ای جز قرار دادن بخشی از منابع این صندوق ها در وی سی ها با نگاه بلند مدت نداریم.

زرنوخی با اشاره به این موضوع که سه دسته سرمایه گذار وی سی  در ایران داریم، گفت: تعدادی از این صندوق ها شرکتهای خصوصی هستند که الزاما زیر چتر بورس نیستند و حدود ده تا مورد هستند، تعدادی نیز صندوق سلامت هستند که حدود ۲۵ صندوق هستند، بورس در کنار این صندوق ها، شش صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه راه اندازی کرده است.

زرنوخی در خصوص عدم استقبال از صندوق های جسورانه بورسی نیز گفت: شرایط اقتصادی که طی یک سال اخیر با آن مواجه بودیم یکی از دلایل عدم استقبال از این صندوق ها بود ولی ظرفیت هایی صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر، توسط نهادهای خارج از بورس پیگیری و جبران می شود.

وی تاکید کرد: انتظاری که از بورس داریم این است که با ایجاد انعطاف و انجام اصلاحاتی در شرایط و اساسنامه و امیدنامه صندوق های جسورانه فرابورسی برای حضور استارت آپ ها در این صندوق ها جذابیت ایجاد کند.

وی دلیل فنی دیگر را برای عدم استقبال از صندوق های جسورانه فرابورسی را برخی سخت گیری های در شرایط حقوقی برای استارت آپ ها دانست و گفت: معمولا دوره بازگشت سرمایه در پروژه های سرمایه گذاری با استارت آپ ها خیلی طولانی بوده ، بنابراین استارت آپ ها از سرمایه گذاری در صندوق های جسورانه خیلی استقبال نمی کنند و بنابراین باید تغییراتی در این حوزه داشته باشیم تا انعطاف لازم برای جذب تیم های که سال اول و قبل از اینکه شفافیت به دست بیاورند واسناد مالی آنها آماده شود، فراهم شود.

به گفته زرنوخی خالی ماندن صندوق های جسورانه فرابورسی به این مفهوم نیست که اگر صندوق های بورسی رشد نکنند ، این حوزه توفیقی نخواهد داشت چرا که در از خارج از بورس بیش از 35 نهاد مختلف غیر بورسی در این حوزه فعال هستند ولی با ایجاد  ابزارهای راحت تردر بورس ، هم تعداد صندوق های جسورانه افزایش می یابد و هم تعداد بیشتری استارت آپ می توانند در این حوزه مشارکت کنند.

سرمایه گذاری در حوه سلامت جذابیت دارد

زرنوخی با تشریح اکوسیستم استارتاپی ایران و جذابیت‌های سرمایه‌گذاری آن، درباره تمایل سرمایه‌گذاران به این حوزه گفت: یکی از حوزه‌های جذاب سرمایه‌گذاری خطرپذیر، حوزه پزشکی و تجهیزات پزشکی است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که سال آینده حداقل ۱۹۵ میلیارد و حداکثر ۴۵۰ میلیارد تومان روی استارتاپ‌های ایرانی سرمایه‌گذاری خواهد شد که بخشی از این سرمایه می‌تواند به سمت کسب‌وکارهای نوپای حوزه سلامت برود.

زرنوخی  با دعوت از جامعه پزشکی گفت: انجمن وی‌سی ایران آمادگی دارد امکان سرمایه‌گذاری پزشکان و بیمارستان‌های ایرانی در استارتاپ‌های داخلی را فراهم کتد.

رییس انجمن وی‌سی ایران ضمن اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت در سال ۹۷ اظهار کرد: در سال ۹۷ بیش از ۴۸ نهاد سرمایه‌گذاری خطرپذیر وجود داشته و یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای سرمایه‌گذاری، حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی بوده است. همین روند نیز برای سال ۹۸ پیش‌بینی می‌شود.

ظرفیت فضای مجازی در تحول صنعت گردشگری سلامت

به گزارش تابناک اقتصادی، سعید هاشم‌زاده نیز در سخنانی در حاشیه این مراسم با تمرکز بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ، به ارائه آمار استفاده از شبکه‌های اجتماعی گوناگون در کشورهای هدف صنعت گردشگری سلامت ایران پرداخت و بر نفوذ و تبلیغات موثر بیمارستان‌ها و شرکت‌های تسهیل‌گر در شبکه‌های اجتماعی گوناگون تاکید کرد.

هاشم‌زاده ضمن تاکید بر استفاده از فضای مجازی برای معرفی خدمات سلامت در کشور بیان کرد: گردشگری سلامت ایران به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد و باید با همکاری و همفکری بسترها را فراهم کنیم. جالب است بدانید سهم دیجیتال مارکتینگ از بازاریابی گردشگری سلامت در کشور هند حدود ۲۰ درصد است. او بر اهمیت تغییر نگرش فعالان به این صنعت پرداخت و گفت: در دنیا به گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت نگاه می‌شود؛ ما هم باید نگاهمان را عوض کنیم.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار