بازدید 86412
۱

خواص شیره انگور

کد خبر: ۸۷۴۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 30 January 2019

شیره انگور یکی از شیره‌های شناخته شده محسوب می‌شود که از قدیم در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد. یکی از مهمترین خواص شیره انگور رفع ضعف عمومی بدن است. این ماده غذایی فواید زیادی برای زنان دارد.

به گزارش میزان، انگور یکی از میوه‌های شناخته شده می‌باشد که فرآورده‌های زیادی از آن استخراج می‌شود. شیره انگور یکی از فرآورده‌های انگور است که از آب انگور به دست می‌آید و بسیار شیرین است. این ماده غذایی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در این مطلب با تمامی مزایا و خواص شیره انگور آشنا می‌شویم.

مهمترین مزایا و موثرترین خواص شیره انگور

میزان مواد مغذی موجود در شیره انگور، تا حدودی با انگور تازه برابر است از این رو این ماده غذایی یکی از پرکالری‌ترین مواد غذایی محسوب می‌شود و مصرف مقدار اندک آن انرژی از دست رفته را جبران می‌کند. شیره انگور غنی از ویتامین‌های A, B, C. است و آهن، منیزیم، فسفر و مقداری کلسیم مواد معدنی موجود در این ماده غذایی می‌باشند. با وجود همه‌ی این مواد مغذی، شیره انگور یکی از مقوی‌ترین و سالم‌ترین مواد غذایی به شمار می‌آید. با این حال مصرف شیره انگور برای تمام افراد توصیه نمی‌شود و ممکن است مصرف آن برای برخی از افراد مضر باشد. در ادامه برخی از خواص شیره انگور و معایب آن شرح داده می‌شود.

فواید شیره انگور برای کودکان و نوجوانان

از آن جایی که کودکان و نوجوانان برای رشد نیاز به مواد مغذی بیشتری دارند، مصرف شیره انگور برای آن‌ها می‌تواند علاوه بر تامین کالری، برخی مواد مورد نیاز بدن آن‌ها برای رشد را فراهم کند. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود از شیره انگور در رژیم غذایی کودکان و نوجوانان خود استفاده کنند.

ضعف عمومی بدن و درمان آن با شیره انگور

سطح کالری شیره انگور بسیار بالا است و از این رو مصرف این ماده غذایی برای افرادی که دچار ضعف عمومی هستند، بسیار مفید است. همچنین افرادی که در اثر بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده اند یا افرادی که بسیار لاغرند، جهت بهبود ضعف خود می‌توانند از شیره انگور استفاده کنند.

خواص شیره انگور در درمان بیماری‌ها

مهمترین خاصیت شیره انگور، انرژی زا بودن آن می‌باشد. به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های ضروری در شیره انگور، این ماده غذایی در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد. از جمله بیماری‌های قابل درمان با شیره انگور یرقان یا زردی، ضعف اعصاب، کک مک، درد‌های روماتیسم و امراض شریانی و وریدی است که مصرف شیره انگور تقش به سزایی در درمان این بیماری‌ها ایفا می‌کند.

خواص شیره انگور برای روده و معده

یکی از موثرترین خواص شیره انگور، خاصیت پاک کنندگی آن است. به طوری که مصرف آن باعث دفع اوره و مقداری از اسید‌های غیر مفید بدن می‌شود و در نتیجه پاک کننده بقایای غذا‌ها در روده و معده است. به علاوه این ماده غذایی ضد نفخ است و به خون سازی کمک می‌کند.

مهمترین مزایای شیره انگور برای پوست

وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی مفید برای پوست در شیره انگور باعث شده است یکی از خواص شیره انگور، حفظ سلامتی پوست باشد. از این شیره می‌توان به طور مستقیم بر روی پوست‌های دچار لک استفاده کرد. به علاوه مصرف آن بر روی پوست موجب سفت شدن پوست می‌شود در نتیجه از پیری پوست جلوگیری می‌کند. به همین دلیل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی از عصاره انگور استفاده می‌شود.

کم خونی و شیره انگور

اطبای سنتی بر این باورند که مصرف مرتب شیره انگور به همراه غذا، آب میوه و یا به همراه میان وعده‌های غذایی باعث کاهش تنش‌های عصبی و در نتیجه درمان کم خونی و حفظ سلامت شخص می‌شود. به علاوه مصرف شیره انگور درد سینه و سرفه‌های مزمن را تسکین می‌دهد.

فواید شیره انگور در طول بارداری

یکی از اقدامات درمانی به منظور رفع خونریزی در اوایل بارداری، مصرف شیره انگور می‌باشد. در واقع مواد مغذی موجود در این شیره، تاثیرات مثبتی بر دستگاه تناسلی زنان و به خصوص عملکرد تخمدان‌ها دارد.

مضرات شیره انگور

از آن جایی که شیره انگور طبیعت گرم و‌تر دارد، مصرف بیش از حد آن توسط افراد دارای طبیعت گرم باعث سوزاندن خون، بالا بردن حرارت بدن، سردرد و جوش زدن در صورت و بدنشان می‌شود. به همین دلیل به افراد گرم مزاج توصیه می‌شود شیره انگور را محدود استفاده کنند. با وجود انرژی و کالری موجود در شیره انگور، مصرف آن به افراد کم تحرک که ورزش منظم ندارند، توصیه نمی‌شود چرا که سبب چاقی و اضافه وزن خواهد شد. به علاوه از شیره انگور حاوی قند زیادی است و از این رو مصرف آن برای افراد دیابتی مضر است.

از آن جایی که موثرترین خواص شیره انگور مربوط به کالری آن می‌شود، برای فصل زمستان که بدن به کالری بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد، بهترین غذا محسوب می‌شود.

برای جلوگیری از سرماخوردگی شیره انگور به میزان یک تا دو قاشق غذاخوری قبل از خواب شیره انگور بخورید.

تذکر:

شیره طبیعت گرم دارد و مصرف آن برای گرم مزاج‌ها موجب غلیظ شدن صفرایشان می‌شود و نتیجه آن، جوش زدن در صورت و بدنشان است که راه درمانش هم خوردن میوه‌های تازه با طبیعت سرد است.

افراط در خوردن دوشاب باعث سوزاندن خون، بالا بردن حرارت بدن و سردرد می‌شود به خصوص در گرم مزاجان برای رفع این حالت بهتر است که از تخم ریحان و تخم خشخاش استفاده شود.

شیره برای افراد دیابتی مضر است؛ گرچه شیره خرما به دلیل داشتن مواد قندی کم ضرر (گلوکز و ساکاروز)، برای بیماران دیابتی ضرر کمتری دارد، ولی خوردن آن به آن‌ها توصیه نمی‌شود؛ و حواس تان باشد که این ماده به غیر از انرژی زا بودن، درصد بالایی کالری هم دارد و اگر شما فرد کم تحرکی هستید که روزانه بیش از ۲۰ دقیقه پیاده روی منظم ندارید یا ورزش نمی‌کنید، بدانید که با خوردن این ماده مغذی، حتما چاقی و عوارض آن انتظارتان را می‌کشد.

خواص شیره و ارده

این ماده غذایی کم خونی را درمان می‌کند و موجب بهبود حافظه می‌شود؛ شیره با ارده چاق‌کننده و برای افراد لاغر مفید است. شیره با ارده گرمی‌بخش است و رطوبت را از بدن خارج می‌کند؛ این ماده غذایی برای درمان اختلالات کبدی و کلیوی هم موثر است. شیره با ارده نقش موثری در درمان آرتروز دارد؛ این ماده غذایی سبب تسکین درد‌های استخوانی و ناشی از روماتیسم هم می‌شود. شیره با ارده به علت داشتن ویتامین‌های A. E؛ و C. خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؛ این ماده غذایی به رشد کودکان و نوجوانان هم کمک شایانی می‌کند.

شیره با ارده پلاکت خون را افزایش می‌دهد بنابراین این ماده غذایی برای افرادی که پلاکت خون پایینی دارند، مفید است. شیره با ارده موجب جوان‌سازی پوست می‌شود و نقش موثری در رفع خواب‌رفتگی اندام‌ها به ویژه پا‌ها و بهبود سرگیجه‌های ناشی از کم خونی دارد؛ این ماده غذایی برای بیماران در دوران نقاهت هم مفید است.

افراد گرم مزاج (صفراوی‌ها) در مصرف شیره با ارده باید اعتدال را رعایت کنند و اگر دچار غلبه گرمی شدند باید مقداری از ترکیب عرق شاه‌تره و کاسنی، خاک شیر و تخم شربتی یا خیار به همراه کاهو را میل کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شیره انگور زرین بهار رو حتما امتحان کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار