بازدید 7471

پیامی که لازم است با ناکامی «ماهواره پیام» مخابره شود!

پس از وعده‌های مکرر و محقق نشده مسئولان در خصوص پرتاب ماهواره‌های تولید شده در دانشگاه‌های کشورمان، بالاخره یکی از مشهورترین محصولات دانشگاهی کشورمان به فضا پرتاب شد، اما نتیجه آن چیزی نبود که انتظار می‌رفت؛ نتیجه‌ای که «شکست» لقب گرفته، اما می‌تواند شکست نباشد!
کد خبر: ۸۷۰۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹ 15 January 2019
ساخت ماهواره در دانشگاه؟ سالهاست که پاسخ دادن به این سوال در کشورمان ساده شده و در «بله» خلاصه می‌شود. پاسخی سرراست که می‌شود با نام بردن از چندین ماهواره ایرانی، برای اثباتش شاهد و مثال ارائه کرد.

به گزارش «تابناک»، پس از وعده‌های مکرر و محقق نشده مسئولان در خصوص پرتاب ماهواره‌های تولید شده در دانشگاه‌های کشورمان، بالاخره یکی از مشهورترین محصولات دانشگاهی کشورمان به فضا پرتاب شد، اما نتیجه آن چیزی نبود که انتظار می‌رفت؛ نتیجه‌ای که «شکست» لقب گرفته، اما می‌تواند شکست نباشد!

صحبت درباره ماهواره «پیام» است که بامداد امروز به فضا پرتاب شد، اما در نتیجه بروز یک مشکل در مرحله سوم موشک ماهواره‌بر، در مدار قرار نگرفت و احتمالا به اقیانوس هند سقوط کرده و در اعماق آن آرام گرفته است.

ماهواره‌ای از نوع سنجشی با وزن حدود ۱۰۰ کیلوگرم که در دسته بندی میکروماهواره‌ها قرار می‌گیرد و طراحی و ساخت دانشگاه امیرکبیر است. ماهواره‌ای با قابلیت تصویربرداری سه‌طیفی و پانکروماتیک از محدوده ایران که قرار بود در مداری در ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین با شیب مداری ۵۵ درجه قرار گیرد و دست کم برای مدت دو سال با دو ایستگاه دریافت زمینی در کشورمان، در ارتباط باشد.

ماهواره‌ای که دست کم دو سال در صف پرتاب قرار داشت و پیش از آن، زمانی طولانی‌تر صرف طراحی و ساخت آن شده بود. ماهواره‌ای که محصول تلاش جمعی از دانشگاهیان کشورمان بود و قطعا از دست رفتن آن، غم بزرگی برای ایشان به شمار خواهد آمد، تا جایی که ممکن است نگران از دست رفتن انگیزه ایشان برای ادامه کار در این حوزه باشیم.
 
پیامی که لازم است با ناکامی «ماهواره پیام» مخابره شود!

رویدادی که بعید است رخ دهد، به ویژه اگر بدانیم «پیام» تقریبا از دل یک شکست سربرآورده و نشانه عزم جزم اساتید و دانشجویان این دانشگاه برای رقم زدن اتفاقاتی بزرگ در حوزه فناوری فضایی در کشورمان است. عزمی که احتمالا منجر به تولد سومین ماهواره ساخت این دانشگاه در زمانی کوتاه‌تر و با ویژگی‌هایی بالاتر خواهد شد.

این را می‌شود از مرور تاریخچه ماهواره سازی در این دانشگاه دریافت که نخستین گام آن با ماهواره «AUTsat» (یا همان ماهواره امیرکبیر) برداشته شد. ماهواره‌ای که در سال ۱۳۸۹ نمونه مهندسی آن رونمایی شد و سپس در آبان ماه سال ۱۳۹۱ به رونمایی از مدل فضایی آن رسید که ابعاد آن ۵۰*۵۵*۶۰ سانتی متر است و حدود ۸۰ کیلوگرم وزن دارد.

محصولی که سازندگانش امیدوار بودند در همان سال ۱۳۹۱ به فضا پرتاب شده و عملیاتی شود، اما این گونه نشد تا به چرخه وعده‌های محقق ناشدنی پرتاب گره بخورد و نهایت به پروژه‌ای تبدیل شود که ظاهرا قرار نیست جز به موزه فضایی، به جای دیگری برسد. پروژه‌ای که ظاهرا شکست خورده است، اما نه برای اساتید و دانشجویان این دانشگاه.

واقعیتی که با تولد ماهواره پیام در این دانشگاه و رونمایی از آن در سال ۱۳۹۵ خودنمایی می‌کند. ماهواره‌ای که از سال ۱۳۹۵ در صف پرتاب ماند تا امروز که فرجام آن مشخص شد. فرجامی که می‌شود حدس زد به تولید و تولد ماهواره بعدی این دانشگاه گره خواهد خورد که بی شک ماهواره‌ای با ویژگی‌های برتر در قیاس با ماهواره پیام خواهد بود، همان گونه که پیام پیشرفت‌های چشمگیری به نسبت آت ست داشت.

پاسخی که پیشتر یکبار توسط اساتید و دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مخابره شده و آن گونه که امروز رئیس این دانشگاه خبر داده، به زودی شاهد تکرار آن خواهیم بود چراکه قرار شده بلافاصله پروژه بعدی ساخت ماهواره در این دانشگاه آغاز شود؛ پاسخی از جنس فراموش کردن شکست «پیام» و مخابره پیام «امید».
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ماهیت کارهای مبتنی بر پژوهش آزمون و خطاست
اگر انتظار داریم همه کارهای تحقیقاتی بدون شکست منجر به نتیجه شود هیچوقت به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم
دانشگاههای طراز اول دنیا شاید بسیار بیشتر از این مبلغ برای هریک از پروژه های دانشجویی هزینه می کنند به امید اینکه شاید یکی از هر ۱۰پروژه گرهی از علم و زندگی مردم بگشاید
هرچند هر آزمون و خطایی هم قابل قبول نیست
دیکته ی ننوشته خطا ندارد
توکل می کنیم به خدا
ازدست رفتن نتیجه تلاش همیشه با تاسف همراه است ولی گامی است برای موفقیت اگر از تجربه کسب شده استفاده گردد. البته ظاهرا عملکرد نامناسب موشک منجر به این مساله شده است که باید موشکافانه مورد بررسی واقع گردد
اوا دانشگاه پژوهش محوره دوما حالا ما هیچی نمی گیم روتونو زیاد نکنید این ماهواره اگرم می رفت که تو دردسر زیادی می افتادین !!!!!!!!!!
دستمزد مجری و همکاران رو ذکر کنید
لطفا ازهزینه ساخت وپرتاب ان هم بگوئید
خدا قوت
خسته نباشید
دست مریزاد
جوان شکست برای ما عددی نیست از نو بهترش را بسازید
بهتر نبود بجای شو آف و نمایش های تبلیغاتی زیرساخت های کشور را سر و سامان میدادید که امروز لنگ تحریم های نفتی نباشیم؟ پرتاب به فضا وقتی پیروزی محسوب میشود که اگر شکست خورد حداقل بدانیم کجا سقوط کرده و نگوییم «احتمالا» در اقیانوس هند سقوط کرده باشد!
پاسخ ها
علی اکبر کرم زاده
| Turkey |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۷
روستایی می شناسم از مهمان می پرسند تلویزیون نگاه می کنی یا شام می خوری.هم خوب می کنند شو آف می کنند هم خوب می کنند وارد تکنولوژی های جدید می شوند و هم برای رسیدن به موفقیت مثل صده گذشته ایالات متحده خوب می کنند از شکست نمی هراسند.
همان که ازمایش کردید باز هم ممنون .. دستتان درد نکند ....موفق باشید با یک شکست که نباید دست از تلاش بر داشت .............فقط نباید قبل از موفقعیت اعلام میکردید .تا کمی تنش ایجاد نشود
شکستهای این چنینی مقدمه پیروزیهای بزرگ هست.دقتها بالا می رود و سوالاتی که جوابهای ارزشمند دارد متولد می شود.
جالبه بعداز این همه بالاو پایین بدون نتیجه و فقط هزینه من موندم چرا هیچ جای دیگه تو دنیا اینجوری نیست به نظرم ما ایرانیا فقط ادعا داریم و بس.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان