بازدید 7013

شهروند بازداشتی کانادا در چین به مرگ محکوم شد

کد خبر: ۸۶۹۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۹ 15 January 2019

چین اعلام کرد «رابرت لوید شلنبرگ» شهروند بازداشت شده کانادایی در این کشور به جرم قاچاق 222 کیلوگرم مواد مخدر از نوع «متامفتامین» به مرگ محکوم شده و تمام دارایی های او نیز مصادر خواهد شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، دادگاه خلق شهر دالیان واقع در استان لیائونینگ روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این فرد در سال 2014 میلادی با همدستی یک فرد چینی با نام خانوادگی 'شو' قصد داشته است 20 تن گرانول حاوی 222 بسته متامفتامین را از دالیان به استرالیا قاچاق کند.

بیانیه افزوده است بعد از اینکه شهروند چینی این محموله را به پلیس لو می دهد «رابرت لوید شلنبرگ» روز یکم دسامبر به تایلند فرار کرده است اما زمانی که قصد تعویض پرواز خود در گوانژو در جنوب چین را داشت توسط پلیس بازداشت شد.

'شلنبرگ' پیشتر در 20 نوامبر 2018 در دادگاه خلق دالیان به 15 سال زندان و 150 هزار یوان جریمه محکوم شده بود اما با اعتراض دادگاه استیناف چین وی مجددا دادگاهی شد.

طبق بیانیه دادگاه، در طول محاکمه، حقوق متهم برای دفاع و همچنین در اختیار گذاشتن مترجم رعایت شده است.

دادگاه می افزاید طبق قانون، قبل از محاکمه، دادگاه این جلسه را به سفارت کانادا در چین اطلاع داده و مقامات این سفارتخانه نیز در دادگاه حضور داشته اند.

همچنین بیش از 50 نفر از روزنامه نگاران داخلی و خارجی در دادگاه و زمان اعلام محکومیت حضور داشته اند.

دولت چین اگرچه هرگونه ارتباط میان این پرونده با دستگیری خانم «منگ وانژو» مدیر شرکت هواوی در کانادا را رد می کند اما در واقع تنش میان پکن و اوتاوا از زمان دستگیری خانم وانژو توسط پلیس کانادا و در پی آن دستگیری چهار شهروند کانادایی در چین افزایش یافته است.

کانادا اول دسامبر سال 2018 'منگ وانژو'، مدیر مالی شرکت مخابراتی 'هوآوی' را به خاطر «نقض تحریم های آمریکا» بازداشت کرد و درصدد استرداد او به آمریکا بود در پی این اقدام کانادا، پکن چند روز بعد دو شهروند کانادایی به نام های 'مایکل اسپاور' تاجر و 'مایکل کوریگ' دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام «به خطر انداختن امنیت ملی چین» بازداشت کرد.

روز بیستم دسامبر نیز سخنگوی وزارت امور خارجه چین تایید کرد که سومین شهروند کانادایی به نام 'سارا مک لور' به خاطر «کار غیرقانونی» در چین دستگیر شده است که او بعدها آزاد شد.

با این حال چین تاکید کرده بود پرونده این سه شهروند بازداشتی ربطی به پرونده معاون مالی شرکت هواوی در کانادا ندارد.

دادگاه ونکوور کانادا 10 روز بعد از دستگیری خانم منگ، او را با قید وثیقه ۷.۵ میلیون دلاری آزاد کرد تا دولت این کشور در رابطه با استرداد وی به آمریکا تجدیدنظر و تصمیم گیری کند.

با این حال هنوز تنش ها میان دو کشور کانادا و چین، در مورد دستگیری این افراد ادامه دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل