بازدید 39083
اقدام جالب توجه در دانشگاه آزاد؛

پذیرایی اجباری در جلسات دفاع ممنوع شد!

اتفاق خوبی که از چندی پیش در دستور کار برخی واحد‌های دانشگاه آزاد قرار گرفته بود، با پیگیری مسئولان ارشد این دانشگاه به خلق بخشنامه‌ای ویژه منجر شد که شاید بتوان یکی از خوشایندترین بخشنامه‌های ممنوعیت خواندش!
کد خبر: ۸۶۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲ 12 January 2019
اتفاق خوبی که از چندی پیش در دستور کار برخی واحد‌های دانشگاه آزاد قرار گرفته بود، با پیگیری مسئولان ارشد این دانشگاه به خلق بخشنامه‌ای ویژه منجر شد که شاید بتوان یکی از خوشایندترین بخشنامه‌های ممنوعیت خواندش!

به گزارش «تابناک»، صحبت درباره بخشنامه‌ای‌ست که می‌توان "رهایی نامه" تعبیرش کرد چراکه در خصوص پذیرایی اجباری در جلسات دفاع پایان نامه و رساله صادر شده که آنقدر طی سال‌های مختلف جدی گرفته شده و بر اجرای آن اصرار شده که به مانعی بزرگ پیش روی دانشجویان تحصیلات تکمیلی تبدیل شده است.

البته میهمان نوازی از عادات مشهور ایرانیان است و از آن مهم تر، تلاش برای شیرین کام کردن افرادی که در شادی‌ها افراد را همراهی می‌کنند هم رسم مالوف و پسندیده‌ای به شمار می‌آید، اما این‌ها کجا و الزام دانشجویان به پذیرایی آنچنانی در جلسه دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد یا رساله دکترایشان کجا.

الزام و اجباری که موجب شده در سال‌های اخیر شاهد شکل گیری و رونق کسب و کار‌هایی باشیم که پیرامون پذیرایی از این جلسات شکل گرفته‌اند و بعید است دانشجوی تحصیلات تکمیلی باشید و با انبوه تبلیغاتشان مواجه نشده باشید. کسب و کار‌هایی که تکیه شان به اجباری بودن و حتی نمره داشتن پذیرایی در جلسات دفاع است!
 

رسم و رسومی نوظهور که برخی از دانشجویان هم به شدت از آن استقبال می‌کنند تا جایی که گاه عکس‌هایی از جلسات دفاع منتشر می‌شود که بی شباهت به جشن تولد یا جشن‌های دیگر نیست و حتی تِم‌های (Theme) ویژه برای خوش رنگ و لعاب کردن آن طراحی شده و به کار رفته است.

اقداماتی هزینه بر که برخی اساتید بر تدارک شان تاکید موکد دارند، تا جایی که ندید گرفتن آن ممکن است منجر به کسر نمره برای دانشجویان شود. الزامی که فراتر از پذیرایی در جلسه هم رفت و به لزوم تهیه هدیه ویزه برای استاد هم رسیده که در نوع خود بسیار دردناک به نظر می‌رسد، به ویژه اگر بدانیم تاکید بر الزامات علمی پایان نامه‌ها و رساله‌ها گاه به رسوم منسوخ شده و ورافتاده شباهت یافته است!

جایگزینی دردناک شاخص‌هایی که از چندی پیش مقابله با آن در برخی دانشگاه‌ها کلید خورد و حالا به صدور و ابلاغ بخشنامه ممنوعیت پذیرایی اجباری و تهیه هدیه در جلسات دفاع پایان نامه و رساله در دانشگاه آزاد اسلامی رسیده است. بخشنامه‌ای که امروز رسما از سوی علیرضا رهایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی و بیژن رنجبر، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی به روسای واحدها، مراکز آموزشی و سازمان ابلاغ شد.

بخشنامه‌ای که اگرچه بر یک ممنوعیت تاکید دارد، اما دلچسب به نظر می‌رسد، هرچند که هنوز نمی‌دانیم تا چه اندازه جدی گرفته خواهد شد و پایش برای اجرای کامل آن صورت خواهد گرفت. یک گام امیدوارکننده که اگر مراقب شده و با نظارت دقیق و موشکافانه همراه گردد، می‌شود امید داشت که اوضاع در جلسات دفاع به روال سالیان نه چندان دور بازگردد که یک جعبه شیرینی برای شیرین کام کردن میهمانان و مدعو‌های جلسه دفاع و اساتید کفایت می‌کرد، نه بیشتر.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
اَی خِدا !!!!!!!!!!
در دانشگاه آزاد کرج سالیان بسیاری است که نه تنها امری اجباری نبوده بلکه حتی دانشجویان را به فراهم نکردن شرایط پذیرایی تشویق میکرده اند!
به نظرم گزارش منصفانه تدوین نشده است .
هیچ استادی تاکید روی این مسائل ندارد.افراط عادت همه ماست.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
چرا استاد من تاکید داشت، در دانشگاه سراسری . که من
:(آبرو دارم از داورها خوب پذیرایی کن.
با سلام
به عنوان عضو هیات علمی باید بگم متاسفانه همچنین چیزی وجود دارد و بسته به اینکه چه رشته ای باشی و دانشجوها چقد تمکن مالی دارند این بریز بپاش ها وجود دارد
یه خوبی که داشت مقداری حواس استادا پرت میشد به میل کردن خوردنیها و کمتر گیر میدادن
ولی ممنوعیت عالی ایه
چه فایده
تابناک عزیز بسیار خوب و پسندیده است که این خبر را در تیتر خبر های خود جای دادید و مشکلات بسیاری از دانشجویان و خانواده های آنها را مطرح نمودید. چه بسا این گونه پذیرایی ها تبدیل به نوعی چشم و هم چشمی و رقابت شده است. اما از خبرگزاری وزین شما انتظار می رود با دقت بیشتری مطالب خود را تهیه فرمایید و با غرض ورزی و بدون مستندات نوشتاری را درج نفرمایید. فکر نمیکنم اساتید بخاطره سفره آرایی و یا نوع پذیرایی دانشجو به وی نمره بدهد یا از آن کم کند.
پاسخ ها
ساحل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۰
بخصوص در دانشگاه اصفهان
بکل اصفهانیها تو همه چیز چشم رو هم چشمی دارند و رسومات رو سنگین میکنند
وای که چه عذابی بود فارغ التحصیل شدنم از دانشگاه نجف
این واژه اجباری همه چیزو میبره زیر سوال و در واقع هیچ چیز تغییر نکرده چون مگه دانشجویی هست که جرات کنه بگه مجبور شده؟ درست مثل پولی که به زور از اولیا برای ثبت نام میگیرن و میگن اجباری نیست ولی اگر پرداخت نشه ....
درود هموطنانم
من سالهاست مشغول تدریس در دانشگاه ازاد و ندیدم کسی را اجبار کنند واسه اوردن پذیرایی.
دانشجوی با ذوق و فرهنگ ایرانی حتا در خارج از کشور هم برای مراسم دفاع پذیرایی میکنه که این رویه بزرگمنش دانشجویان و سخاوتمندی انان است نه اجباری در کارشان.
مگر دانشجوی ازادمنش ایرانی اجبار تند می دهد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ضمنا رسم مهمانوازی ست دیگه
فکر اساسی تر اینه که اصل پایان نامه را با بارگذاری نرم افزار )" سرقت ادبی " )(Plagiarism Checker ) hgfji kvl h به چالش بکشید اون وقت 95 درصد پایان نامه ها رد میشن و قابل دفاع نیستند
در دانشکده ما دانشجو آزاد است و پذیرایی کاملا اختیاری و ساده است.
اساتید راهنما در این مورد نقش زیادی دارند. من همیشه دانشجویانم را وادار میکردم پذیرایی خیلی ساده در حد یک جعبه شیرینی داشته باشند تا تمرکزشان از ارائه و کار اصلی دفاع از پایان نامه از بین نرود.
خوب کاری کردید به این کار احمقانه پایان دادید هرچند به نظر من به خاطر اینکه مدتی این کار انجام شده است باید بابت آن عذر خواهی شود
مگه اجباری بود؟
کاش،تو همه دانشگاهها الزامی بود این ممنوعیت چون تو برخی جاها هنوز اساتید تا وارد میشوند اول چشمشان به میز پذیرایی است و برخی را دیده ام که در حین ارائه دانشجو فقط خوراک میکنند و در عالم هپروت سیر می کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار