بازدید 8341

حافظ‌شناس بزرگ درگذشت

کد خبر: ۸۶۹۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ 12 January 2019
دکتر سلیم نیساری استاد دانشگاه و حافظ‌شناس درگذشت.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، دکتر سلیم نیساری در کنار زنده‌یاد استاد منوچهر مرتضوی و زنده‌یاد علامه محمد قزوینی و زنده‌یاد استاد رشید عیوضی یکی از استادان بزرگ حافظ شناسی در دوران معاصر بود.
 
حافظ‌شناس بزرگ درگذشت


سلیم نیساری متولد ۲۱ آذر ۱۲۹۹ درتبریز، استاد ادبیات‌فارسی و حافظ‌پژوه، نسخه‌پژوه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. وی دانش‌آموخته مقطع دکترای فلسفه از دانشگاه ایندیانای آمریکا بود و اولین کتاب‌ها را در زمینه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان تألیف کرده‌است.

مهدی محقق در پیشگفتار کتابی از نیساری نوشته است: «در سال‌های آغازین دهه ۱۳۳۰ که من دانشجوی دوره لیسانس دانشکده زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه بودم با برخی از دانشجویان دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی که از تبریز بودند از جمله دکتر منوچهر مرتضوی و دکتر سلیم نیساری آشنا شدم. دکتر نیساری در آن وقت‌ها مدیرکل وزارت فرهنگ هم بود که معمولاً در کتابخانه طهوری همدیگر را می‌دیدیم. بعدها ارتباط ما بیشتر شد و همواره ایشان در برخوردها از سکون و آرامش و ادب ویژه‌ای برخوردار بود. پس از انقلاب، ارتباط ما زیاد شد؛ چه آنکه هر دو هفته یک‌بار او را در فرهنگستان زبان و ادب فارسی ملاقات می‌کردم و از ملاحظات خاصی که در باره حافظ داشت، برخوردار می‌شدم. او با فروتنی ویژه خود عبارات عربی دیوان حافظ را نزد من می‌آورد و با کمک یکدیگر به برخی از مشکلات می‌پرداختیم. نکته جالبی که از کوشش‌های سالیان دراز از زندگی علمی دکتر نیساری برمی‌آید اینکه این استاد هرچند در محیط غیر زبان فارسی زاده و پرورش یافته چگونه همت خود را در هشت دهه از زندگی پر بار خود به ترویج و نشر زبان و ادبیات و خط فارسی پرداخته و ملت ایران را از علم سرشار خود بهره‌مند ساخته است.»

آثار وی عبارتند از:

«تمبرهای ایران»

«تدریس زبان فارسی در دبستان یا آموزش هنرهای زبان»

«نمونه‌هایی از آثار جاویدان شعر فارسی»

«غزل‌های حافظ» (بر اساس ۴۳ نسخه خطی سده نهم

«کلّیات روش تدریس»

«دفتر دیگرسانی‌ها در غزل‌های حافظ»

«دستور خطّ فارسی»

«پژوهشی درباره پیوستگی خطّ فارسی با زبان فارسی»

«نسخه‌های خطّی حافظ (سده نهم)»

«تاریخ ادبیات ایران»

«درس انشای فارسی»

«کتاب اول فارسی (دارا و سارا با دوستان)»

«فارسی یاد بگیرید»

«راهنمای مکالمه انگلیسی و فارسی»

«برگزیده‌ای از غزل‌های سعدی»

«برگزیده‌ای از غزل‌های حافظ»

«مقدمه‌ای بر تدوین غزل‌های حافظ»

«دیوان حافظ (بر اساس ۴۸ نسخه خطی سده نهم)».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان