بازدید 21823

تبدیل بازداشتگاه کهریزک به مرکز بازپروری معتادان متجاهر

بازداشتگاه مشهور و البته غیرقانونی کهریزک که چند سال پیش محل وقوع رویداد‌هایی شوم و دردناک بوده، بار دیگر به چرخه استفاده بازگشته است؛ با نام جدید و کاربری متفاوت، به منظور رفع مشکلی بزرگ که گریبان تهران را گرفته است. مشکلی با کلیدوازه معتادان متجاهر.
کد خبر: ۸۶۸۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 12 January 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
بازداشتگاه مشهور و البته غیرقانونی کهریزک که چند سال پیش محل وقوع رویداد‌هایی شوم و دردناک بوده، بار دیگر به چرخه استفاده بازگشته است؛ با نام جدید و کاربری متفاوت.

به گزارش «تابناک»، زمانی که سعید مرتضوی و دو تن از همکارانش بابت پرونده جنایت کهریزک در دادگاه محاکمه می‌شدند، کمتر کسی اطلاع داشت که بازداشتگاه کهریزک تغییر نام داده و به تعبیر یکی از متهمان، با نامی جدید، زندگی زیر پوست آن جریان یافته است؛ بازداشتگاهی که سه جان باخته حوادث ۸۸ تنها چند تن از جان باختگان آن بودند.

این را حیدری‌فر، قاضی معزول پرونده کهریزک در حاشیه یکی از نشست های دادگاه کهریزک و در جمع خبرنگاران بیان کرد. قاضی که مدعی بود در بازداشتگاه کهریزک پیش از تعطیلی آن، زندگی در جریان بوده و روایت‌های مرگبار از این بازداشتگاه تاریک و سیاه را منکر می‌شد. فردی که نخستین بار عنوان کرد بازداشتگاه کهریزک، «سروش ۱۱۱» نام گرفته و بازگشایی شده است.

خبری که منظور حیدری فر از بیان آن، تأکید بر این بود که کهریزک غیرقانونی نبوده است؛ هرچند جزئیات پرونده تأکید داشت در این بازداشتگاه «اعمال نوعا کشنده» به کرار رخ می‌داده و جان باختن افرادی که در آنجا نگهداری می‌شدند، بسیار رواج داشته است. جان باختن افرادی که «اراذل و اوباش» و «شرور» لقب داشتند.

از آن زمان تا به امروز چندین سال گذشته و در این سال‌ها کسی از سرنوشت آن بنای مخوف اطلاعی نداشت تا اینکه به تازگی خبر رسید که کهریزک، «سروش» نام گرفته و برای امری دیگر (غیر از بازداشتگاه) مورد استفاده قرار می‌گیرد. خبری که جزئیات چندانی از آن در دست نبود تا اینکه امروز رئیس پلیس پایتخت درباره آن توضیحاتی داد.

سردار حسین رحیمی کاربرد «سروش» را «مرکز نگهداری و بازپروری معتادان» خواند و گفت: «در تهران حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار معتاد متجاهر داریم. لازم است که این معتادان جمع آوری شده و در مراکز بازپروری نگهداری شوند که این امر با مشارکت و همکاری تمام دستگاه‌ها شدنی است. اقدام پلیس در راه‌اندازی سروش، نافی زحمات و تلاش‌های عوامل بهزیستی نیست. در کهریزک جایی داشتیم که مدت‌ها خالی بود. این مرکز را تغییر کاربری داده و به مرکز بازپروری معتادان متجاهر تبدیل کردیم.»

بدین ترتیب مشخص می‌شود، دایر کردن این مرکز نه با هماهنگی دستگاه‌هایی مانند بهزیستی، که با تشخیص پلیس دایر شده است؛ تشخیصی که عامل اصلی و تأثیرگذار در آن، رفع معضل انبوه معتادان متجاهر در تهران بوده است که شمارشان به ۲۰ هزار تن رسیده است. معتادان بی سرپناه و پر شماری که ظاهرا تنها راه برای رفع و رجوعشان، دایرکردن دوباره کهریزک یافته شده است.

دایر کردن دوباره مرکزی که بازداشتگاه، آن هم از نوع غیرقانونی بود و حالا مأموریتش تغییر کرده و در آستانه بازگشایی قرار گرفته است. بازگشایی‌ای که پس از دریافت مجوزهای لازم از جمله مجوز بهزیستی برای دایرکردن مرکز نگهداری و بازپروری معتادان صورت خواهد گفت.

شرایطی که سردار رحیمی در خصوص آن به ایسنا می‌گوید: «بهزیستی ایراداتی را به این مرکز گرفته است و ما موارد گفته شده را برطرف کردیم. اگر مجوز‌های قانونی را در چارچوب قانون دریافت نکرده باشیم، اصلا از آن بهره‌برداری نخواهیم کرد. در این مورد نیز اقدامات و مجوز‌های لازم دریافت شده و تقریبا کار تمام شده است. امیدواریم که طی هفته آینده، این امر انجام شده و ما از رسانه‌ها برای مراسم بهره‌برداری دعوت کنیم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
یادی کنیم از تاریخ !!!!

برخی امامان بزرگوار در زندان ها به شهادت رسیدند.
زندان همیشه جای ظالم نیست. ممکنه مظلومان هم زندانی باشند.
خوب پس تابناک جان اعتراف کردی که در کهریزک کارهای غیرقانوین شدهفخوب محاکمات چه شد چرا به اطلاع مردم نرسید چی شد یکدفعه درش را بستند و سرپوش گذاشتند بد نیست مثل همه روشنگری ها برای وقایع سال 88فدر این مورد هم بنویسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
تابناک بگوید چرا دادگاه مرتضوی غیر علنی کردند؟
حالا که قراره معتادا و ولگردا و سارقا رو از شهر بیرون کنن و شرشونو از سر مردم کم، هی ایراد بگیرید
شما که ایراد میگیری راه بهتری سراغ داری؟؟؟؟
اگه به خاطر این ایرادات این طرح یه روز دیرتر انجام بشه و تو همین تاخیر یه روزه کلی جرم و جنایت توسط این افراد انجام بشه پاسخگو هستین یا میرید تو خلوت و روزه سکوت میگیرید.
معلومه که این طرح ایراد داره ولی اول اجرا بشه بعد ایراداتش برطرف البته در حد امکان و تا جایی که منافع مردم لحاظ بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
من راه حل دارم
افزایش سطح رفاه عمومی و اجتماعی
بیمه های بیکاری
مسکن و غذای متعارف ارزان برای همه
آموزش همگانی از دبستان تا دبیرستان، رایگان و اجباری
بهداشت و درمان رایگان برای همه
و در کنارش مراکز بازپروری با رعایت و حفظ کرامت انسان
یادمان نرود این انسان چه معتاد است چه نیست، روز ی تمامی فرشتگان بر او سجده کرده اند، خداوند انسان را ذاتا کریم خلق کرده و توهین به هیچ انسانی، در هیچ شانی، اسلامی، و اخلاقی نیست
رجوع کنید به سیره پیغمبر در برخورد باکفار
این حیدری فر مگه نباید مثله مرتضوی الان تو زندان باشه؟؟؟؟
هر اتفاق و اقدامی منجر به نقدهایی میشود که عموما هم از دریچه منفی است ولی نگاهی به دلایل این تصمیمات و یا ادامه روند فعلی و مقایسه با اقدامات قبلی قطعا میتواند نگاه متفاوتی را رقم بزند .
وضعیت فعلی پاتوقهای معتادین متجاهر و خیابانی و حجم بالای ناامنی و دزدی های خرد در محلات و معابر و از همه مهمتر هزینه سنگین نظام جهت بازپروری چند باره این افراد و البته عدم مسئولیت هیچ یک از اعضای فامیل و خانواده آنها و البته در معرض خطر و تهدیدات فراوان بودن خود این افراد در معابر عمومی و در انجام اموری پرخطر و سختی های فراوان خصوصا در فصول سرد و... قطعا میطلبد این افراد ار معابر جمع اوری و با نگهداری در شرایط سخت( به جهت اصلاح و بازپروری و بازدارندگی برای دیگران و.. )جدای از اجتماع نگهداری شوند تا یا درمان قطعی شده که عموما ناممکن است و یا ....
قطعا این اقدام به نفع خودشان و جامعه است . البته قطعا این افراد سه مشخصه اصلی خواهند داشت: بی خانمان و بی کار و اصطلاحا کارتون خوابند ، هیچ فردی از اقوام و دوستان و.. مسئولیت پذیرش و نگهداری او را قبول نمیکند و سوم اینکه حداقل 2 بار در مراکز ترک و بازپروری با هزینه دولت مراحل را طی کرده و مجددا برگشت نموده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
البته تا ریشه عامل خشکانده نشه این موضول ادامه دار خواهد بود،
فقر، بیکاری ، آموزش ضعیف
ظاهرا کشور با این روند اداره شدن دارد به سمت کشوری با بیشترین ناهنجاریهای “ نهادینه “ شده پیش می‌رود. گرچه مسئولین بعضی موارد را انکار کنند. فساد مالی، ارتشا و اختلاس و اخیرا با این خبر غیر قانونی عمل کردن. دایر کردن مجدد مرکزی مانند بازداشتگاه کهریزک نمونه ای از آن است آنهم توسط ضابطین قوه قضاییه و مسئول مستقیم اعمال قانون در جامعه یعنی نیروی انتظامی و عبارتی پلیس کشور. هنوز در حافظه ها هست که بعضی از صندوقهای مالی و شبه بانکی با مجوز و حمایت نیروی انتظامی تشکیل و به فعالیت مشغول شدند و بر سر سرمایه مردم و کشور آن رفت که همه دانند. نیروی انتظامی و پرسنل متعهد آن در اکثر موارد موفق عمل کرده و می‌کنند. بزرگ‌ترین سرمایه پلیس و قبل از هر عامل دیگری جاری بودن امنیت است. امروزه احساس امنیت را از خود امنیت جدا کرده و مهم‌تر میدانند. فونداسیونی که این احساس بر آن استوار است اعتماد مردم به پلیس می‌باشد. نباید به این اعتماد توسط تصمیم گیران آن که قطعا در رده فرماندهان می‌باشد خدشه ای وارد شود.
در همان موقع که نام بازداشتگاه کهریزک بر سر زبان‌ها افتاد نیز عده ای متذکر بودند که وجود چنین بازداشتگاه‌هایی بدون امکانات حتی برای اراذل و اوباش ( نمی‌دانم اطلاق این نام به عده ای هنجار شکن ، بار حقوقی خاصی که منجر به عدم رعایت حقوق زندانی در ایام بازداشت شود را دارد یا خیر) نیز خلاف بوده. احیا و استفاده مجدد از آن تحت هر نام و به هر بهانه ای قطعا به افزایش اعتماد به پلیس که زیر ساخت امنیت و احساس امنیت در کشور است نخواهد کرد.
کهریزک باید جهت عبرت نسل های بعد و ثبت در تاریخ باید به همین نام بماند..............
حیدری فر آزاده؟!!! خیلی ممنون!
با رفنارهای غیر قانونی جز فساد چیزی بوجود نمیاد
ببین تابناک جان
حالا یک کار خیلی خوب هم اگر در شهر انجام می شود، شما بیا و گیر بده! مراکزی که از نظر شما مجوز داشتند، چکار کردند؟ دیگر نگهداری معتادان و دور کردنشان از محل زندگی عموم مردم، چه مجوزی لازم دارد؟ بدبخت پلیس از دست شما چه می کشد؟
چه راحت به بقيه برچسب مى زنيم، چه راحت چشمان خودرا بر واقعيات مى بنديم
مجرمند، معتادن ....اولا همه انسانند دوما قانون براى همه بايديكسان باشه....همين دوستان كه مى گن بهتر بزار ببرن ....كافى يكبار ولو به اشتباه ٢٤ ساعت نه در كهريزك كه دريك پاسگاهى،يا بازداشت موقت ...بسرببرند اونوقت دادشون از وضعيت دستشويى ونظافت وپتو ...(بالش كه وجودنداره) به آسمون مى ره
تخلف تخلفه ، فرض كه طرف جرمى مرتكب شده فكرمى كنيدبا له كردنش چى ميشه؟ بلاخره كه مياد بيرون، مجرم ميره تو هيولا مياد بيرون
خدا آخر وعاقبت همه ما رو به خیر کنه با این تلخی ها
واقعاً اگر تمکن مالی دارید از کمک به بازپروری معتادان در یک محیط خوب و اسلامی دریغ نفرمایید ولی خواهشاًبه خاطر اینکه نظر چندتاضدانقلاب را جلب کنید این همه شانتاژ خبری نکنید و به جای این مسائل فرزندانتان را مواظبت کنید تا در کمینگاه ضدانقلاب نیفتند
لطف کنید و آب به آسیاب دشمن نریزید
باسلام به نتیجه رسیدیم 40سال دوستی باافغانهافقط منفعتش این بودهزاران جوانان گل ما معتاد بشن بیوفتن زندان کریزک دست مریضاد مسئولین دلسوز
چرا باید اصلا معتاد داشته واینقدر افزایش دارد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها