بازدید 3019
اقتصاد در گذر زمان

از ترک تهران توسط خزانه دار کل ایران تا زمان یکسان سازی نرخ ارز از دید معاون بانک مرکزی

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۶۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 12 January 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز دی ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 دی 1290، مورگان شوستر خزانه دار كل ايران كه بر اثر اولتيماتوم روسها بركنار شده بود، امروز پس از دريافت غرامت تهران را ترك كرد.

22 دی 1340، عبدالحسین بهنیا وزیر دارایی در اعتراض و مخالفت با لایحه اصلاحات ارضی استعفا داد.

22 دی 1344، بین ایران و شوروی ۵ موافقتنامه و قرارداد درخصوص ذوب‌آهن و احداث شاه لوله گاز در ایران، ‌در مسکو امضا شد.

22 دی 1345، قرارداد خرید دومین کارخانه نورد ایران بین نماینده شرکت دماک و شرکت نورد ایران امضا شد.

22 دی 1350، "اسپيرو واگنيو" معاون رئيس جمهور آمريكا دومين كنفرانس سرمايه گذاري در ايران را با حضور 4 وزير دولت ايران افتتاح كرد. سرپرستي هيأت ايراني در كنفرانس را هوشنگ انصاري وزير اقتصاد بر عهده داشت. اولين كنفرانس سرمايه گذاري در ايران 29 ارديبهشت 1349 در تهران آغاز به كار كرد.

22 دی 1354، به موجب قراردادی که بین ایران و ژاپن به امضا رسید مقرر شد دو کشور تا سقف ۸/۱ میلیارد دلار در صنایع نفتی و پتروشیمی مشترکا سرمایه‌ گذاری کنند.

22 دی 1355، بین ایران و انگلستان یک قرارداد بازرگانی و صنعتی منعقد شد به موجب این قرارداد، مقرر شد که انگلستان در صنایع اتومبیل ‌سازی، برقی کردن راه ‌آهن، ایجاد ناوگان نفت‌ کش، مونتاژ تراکتور و موتور دیزل در ایران سرمایه ‌گذاری کند. اعلام شد که ایران در سال گذشته یک میلیارد دلار کالا از انگلستان وارد و ۱۴ میلیون دلار کالای غیرنفتی به آن کشور صادر کرده است.

22 دی 1389، وزارت کار تعداد بیکاران کشور را دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

22 دی 1390، غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه ۲۱ میلیون نفر جزو سه دهک بالایی جامعه به شمار می ‌آیند، گفت: مرکز آمار می‌ تواند به‌ راحتی این افراد را شناسایی و دولت هم یارانه آنها را قطع کند.

22 دی 1392، سرانجام ایران و گروه ۱+۵ به دنبال حل برخی اختلافات باقیمانده، بر سر زمان برای آغاز سازوکار و اجرای توافق ‌نامه ژنو به توافق رسیدند و تاریخ ۳۰ دی ماه (۲۰ ژانویه) را برای این منظور تعیین کردند؛ ‌بنابراین از این تاریخ شاهد کاهش تحریم ‎های اعمالی علیه ایران خواهیم بود و به این ترتیب یکی از وعده ‎های دولت تدبیر و امید حسن روحانی محقق خواهد شد.

22 دی 1393، نمایندگان مجلس با تصویب دستورالعمل ساماندهی صدور مجوزهای فعالیت ‌های اقتصادی، رسیدن به رتبه ۲۰ برای کسب‌ و‌کار ایران تا ۱۰ سال آینده را هدفگذاری کردند.

22 دی 1394، اوباما رئیس جمهور آمریکا در تهدید دوباره کنگره، اعلام کرد که هر مصوبه ضدبرجام را وتو خواهد کرد.

22 دی 1395، غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه جهت یکسان ‌سازی نرخ ارز، روابط کارگزاری با بانک ‌های خارجی باید بهتر شود، گفت: هر زمان روابط بانکی با دنیا عادی شود، در آن زمان یکسان ‌سازی نرخ ارز قابل انجام است.

 

منابع: موسسه مطالعات پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل