بازدید 2288

افزایش ۲۰ درصدی نیاز جهان به آب تا افق ۲۰۳۵

وزیر نیرو: در افق ۲۰۳۵ تا ۲۰۵۰ نیاز جهان به آب ۲۰ درصد بیشتر از میزان آب مصرفی به منظور تامین غذا خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۸۵۷۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ 10 January 2019

وزیر نیرو: در افق ۲۰۳۵ تا ۲۰۵۰ نیاز جهان به آب ۲۰ درصد بیشتر از میزان آب مصرفی به منظور تامین غذا خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رضا اردکانیان در نشست راهبردی اندیشکده اب، محیط زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه نیاز جهان به انرژی در افق 2035 و 2050 بیش از 70 درصد بیشتر از انرژی مصرفی حال حاضر مردم دنیا است افزود: با توجه به رشد جمعیت در افق تعیین شده نیاز مردم زمین به غذا 50 درصد بیشتراز میزان غذای مصرفی است که برای تامین این نیاز 20 درصد مصرف آب بیشتر و 10 درصد زمین مورد نیاز برای کشت بیشتر از زمان حال خواهد بود و این درحالی است که مساحت کره زمین تغییری نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه چالش آب یک موضوع جهانی است گفت: هم اکنون موضوع کم آبی فقط در کشورهای خشک و نیمه خشک مطرح نیست و این موضوع همه جهان را تحت تاثیر قرارداده است بنابراین ما برای تدوین برنامه های خود برای پیشرفت در شرایط خاص فعلی باید از تجربیات جهانی نیز استفاده کنیم.

وزیر نیرو با تاکید بر مدیریت و شیوه های مصرف درجهان ادامه داد: باید برای تدارک آب، غذا و انرژی با توجه به جمعیت فعلی و جمعیت پیش رو به دنبال طرحی نو باشیم.

اردکانیان با بیان اینکه ایران اولین کشور در تشکیل شورای عالی آب در سطح بالای دولتی بوده است گفت: هم اکنون نیز می توانیم در بین کشورهای پیشتاز برای تامین آب، غذا وانرژی با اجرای الگوی پیشرفت اسلامی باشیم.

وی با تاکید بر حذف بخشی نگری بر مساله آب افزود: ما مسئله پیچیده آب را بین بخش های مختلف تقسیم می کنیم و هر بخش بطور جداگانه در خصوص آب به جوابی می رسد که معلوم نیست جمع این جوابها در حل مشکلات بخش آب تاثیر گذار باشد، کار زمانی پیش می رود که تصمیم سازی و تصمیم گیری بصورت مشارکتی درهمه سازمانها انجام شود.

وزیر نیرو گفت: باید برای همبست آب، غذا و انرژی سازوکاری در داخل و خارج از دولت تعیین شود که در آن تصمیم گیری انجام شود و سیاستها نیز با آن همسو شود.

اردکانیان ادامه داد: با توجه به ضرورت رشد جمعیت ،​ توسعه صنعت و دیگر بخشها باید در کشورتامین همبست آب، غذا و انرژی ، انجام شود اما اگر اصلاح شیوه مصرف عملیاتی نشود ما با پدیده ای با نام مشک سوراخ مواجه هستیم. 

وی با اشاره به اینکه رفع مشکل آب در ایران نیازمند مدیریت مصرف و بازچرخانی پساب ها است گفت: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی کاستن از نیاز به کاشت محصولات کشاورزی است که این رویداد با کاهش ضایعات بخش کشاورزی و کاهش کشت محصولات آب بر محقق می شود.

وزیر نیرو ادامه داد: تصفیه و بازچرخانی فاضلاب تا زمانی که قیمت آب واقعی نباشد انگیزه ای برای بازچرخانی فاضلاب ایجاد نخواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار