بازدید 6938
۸
دعوای مرکز آمار و بانک مرکزی بالا گرفت

وظیفه اعلام نرخ تورم با چه نهادی است؟

هفته گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از انتشار نرخ تورم خودداری خواهد نمود. بانک مرکزی دلیل این کار را کاهش اختلافات ارقام اعلامی نرخ تورم با مرکز آمار ایران اعلام کرد. اما در مورخه ۱۷ دی ماه سال جاری کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار جلسه‌ای را برگزار نمود و در این جلسه حق تولید و انتشار آمار‌های رسمی شاخص‌های قیمت و حساب‌های ملی را به مرکز آمار ایران داد. این کمیسیون زیرنظر خود مرکز آمار ایران است!
کد خبر: ۸۶۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 09 January 2019

وظیفه اعلام نرخ تورم با چه نهادی است؟هفته گذشته بود که بانک مرکزی اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از انتشار نرخ تورم خودداری خواهد نمود. بانک مرکزی دلیل این کار را کاهش اختلافات ارقام اعلامی نرخ تورم با مرکز آمار ایران اعلام کرد. اما در مورخه 17 دی ماه سال جاری کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار جلسه ای را برگزار نمود و در این جلسه حق تولید و انتشار آمارهای رسمی شاخص ‌های قیمت و حساب‌ های ملی را به مرکز آمار ایران داد. این کمیسیون زیرنظر خود مرکز آمار ایران است!

به گزارش تابناک اقتصادی؛ عدم اعلام نرخ تورم آذر ماه توسط بانک مرکزی در هفته گذشته خبرساز شد. بانک مرکزی طی خبری اعلام کرد به منظور بررسی بیشتر و کم‌کردن اختلافات آماری در زمینه نرخ تورم اعلامی با مرکز آمار ایران تا اطلاع ثانوی از انتشار این آمار خودداری خواهد نمود.

در طرف مقابل در مورخه 17 دی ماه 1397 مرکز آمار ایران با استناد به جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار خبری را مبنی بر پایان موازی ‌کاری در تولید و انتشار آمارهای رسمی تورم و رشد اقتصادی و صرفه جویی میلیاردها تومان از اعتبارات دولتی بر روی سایت خود قرار داد و در این خبر عنوان کرد این کمیسیون حق تولید و انتشار این آمارها را به مرکز آمار ایران داده است. نکته جالب تر اینکه کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار زیر نظر خود مرکز آمار ایران می باشد.

مرکز آمار تورم

بعد از انتشار این خبر در مورخه 18 دی ماه 1397، بانک مرکزی به این موضوع واکنش نشان داد. محمود چلویی مدیر اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی در این زمینه طی مصاحبه ای گفت: این بانک با قوت به فعاليت های قانونی خود در زمینه تولید و انتشار آمار و پاسخگویی به نیازهای جامعه ادامه خواهد داد. البته در راستای کاهش تفاوت های بین مراجع آماری و به منظور پرهیز از سردرگمی مخاطبان کماکان این  آمادگی را دارد تا نسبت به بررسی های فنی و کارشناسی مشترک اقدام کند.

بانک مرکزی تورم

حالا پرسش اساسی این است که وظیفه اعلام نرخ تورم بر عهده کدام نهاد است؟

بانک مرکزی و مرکز آمار ایران دو نهادی هستند که طبق قانون می توانند در زمینه تهیه و انتشار "حساب های ملی" فعالیت کنند. طبق بند »هـ« ماده (3) قانون مركز آمار ايران مصوب 10/11/1353 يكي از وظايف مركز آمار ايران تهيه حساب هاي ملي بوده است كه البته این مرکز تا دهه 1370 نسبت به مسئوليت خود کوتاهی کرده است و حساب هاي ملي را تهیه نكرده است. با اين حال، در قانون مذكور با وجود تأكيد بر مسئوليت مركز آمار درباره تهيه حساب هاي ملي، اين وظيفه براي ساير نهادها محدود نشده است.

در بند »الف« ماده (54) قانون برنامه پنجم توسعه آورده شده است كه "مركز آمار ايران مرجع رسمي تهيه، اعلام و انتشار آمارهاي رسمي كشور است"، اما در بند "ج" همين ماده به دستگاه هاي اجرايي اجازه داده شده كه در حدود وظايف قانوني خود و در چارچوب ضوابط و استانداردهاي مورد تأييد شوراي عالي آمار نسبت به توليد آمار تخصصي حوزه مربوط به خود اقدام نمايند.

از طرفي در بند "پ" ماده (11) قانون "احكام دائمي برنامه هاي توسعه كشور" آمده است، دستگاه هاي اجرايي مانند بانك مركزي مكلف شده اند كه در حدود وظايف قانوني خود و در چارچوب ضوابط و استانداردهاي شوراي عالي آمار، آمار تخصصي حوزه هاي مربوط به خود را توليد و اعلام كنند كه در اين صورت آمار منتشره آنها رسمي است.

بنابراین همان گونه که گفته شد هر دو نهاد می توانند اقدام به تهیه و انتشار شاخص ها نمایند و هیچ منع قانونی برای انتشار آمار توسط بانک مرکزی وجود ندارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
با توجه به نوع وظایف و فعالیت بانک مرکزی اطلاعات مورد نیاز جهت محاسبه این شاخص ها را در اختیار دارد و برای محاسبه این شاخص ها نیازی به انجام فعالیت اضافه زیادی نمی باشد که بودجه مشخصی صرف محاسبه این شاخص ها کند بنابراین ارائه امار آن جهت کنترل و پایش شاخص های مرکز آمار و سایر مراکز بسیار مناسب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
دوست گرامی شک نکنید برای محاسبه این شاخص ها نیاز به انجام فعالیت اضافه زیادی می باشد .
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
در ایران با نهادی است که بی طرف نباشد !
با سلام. معمولا در کشورهای خارجی اگر شماره سریال اسکناس ارزی در سامانه بانک مرکزی ثبت نشده باشد و نیز خرید و ارز خارج از صرافی ها نباشد . بعنوان اخلاگر ارزی شناخته می شود .و نیز اسکناس انها بعنوان قاچاق و یا دزدی ضبط می شود . و نیز یکی از مصادیق پول شویی این است که وام دریافتی از بانکها در محل تعیین شده استفاده نشود . درکشورما چطور؟
با نهادی که میخواهد در صد افزایش حقوق حقوبگیران را ر سال بعد مشخص کند
نهادی که دروغگوتر است.
سوپرمارکت محل ، لحظه به لحظه نرخ تورم را اعلام میکند
بقیه اداشو در میارن
نهاد اعلام نرخ تورم ، جیب مردم است ؟ که روزانه با آن سر و کار دارند ؟،،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل