بازدید 2095

کنفرانس خبری وزرای خارجه اردن و آمریکا

وزیر خارجه اردن امروز (سه شنبه) کنفرانس خبری مشترکی با وزیر خارجه آمریکا که به امان سفر کرده است، برگزار کرد.
کد خبر: ۸۶۸۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴ 09 January 2019

وزیر خارجه اردن امروز (سه شنبه) کنفرانس خبری مشترکی با وزیر خارجه آمریکا که به امان سفر کرده است، برگزار کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در ابتدای این کنفرانس خبری مشترک تصریح کرد: این سفر در زمانی مهم انجام شده و گفتگوی عمیقی درمورد محورهای منطقه‌ای و مسائل مهم انجام گردید.

وی ادامه داد: گفتگوهای ثمربخشی درمورد تحکیم شراکت در زمینه تجاری، دفاعی و امنیتی داشتیم و ما بر تحکیم این روابط با آمریکا تاکید داریم. آمریکا شریک استراتژیک ما است.

الصفدی عنوان داشت: میزبانی از آوارگان سوری و مساله صلح خاورمیانه در دیدار با وزیر خارجه آمریکا مورد بررسی قرار گرفت. باید چشم اندازهای سیاسی برای مساله فلسطین حاصل شود تا صلح جامع برقرار گردد. تشکیل دو کشور با پایتختی قدس شرقی برای فلسطین این مساله را تضمین می‌کند.

وزیر خارجه اردن تصریح کرد: ما همچنین تلاش‌ها برای دست یابی به راه حلی درخصوص مساله سوریه و هماهنگی‌ها برای آینده در سایه خروج آمریکا از سوریه را مورد بررسی قرار دادیم. باید نتیجه‌ای درمورد مساله سوریه حاصل شود که امنیت و ثبات سوریه و حاکمیت آن را حفظ کند. ما آینده منطقه التنف و اردوگاه الرکبان را مورد بررسی قرار دادیم و این امر باید به گونه‌ای باشد که امنیت مرزهای ما را حفظ کند. ما معتقدیم که گفتگوی اردن، روسیه و آمریکا درمورد اردوگاه الرکبان امری لازم است.

الصفدی خاطرنشان کرد: حل بحران سوریه یک هدف استراتژیک برای اردن است. درخصوص حل و فصل مساله سوریه، نقش بین المللی وجود دارد و باید نقش عربی مثبتی نیز ایفا شود تا سوریه نقش خود را بازیابد. در مورد الرکبان، گفتگوی عمیقی با وزیر خارجه آمریکا داشتیم و ما تاکید داریم که امنیت منطقه الرکبان و التنف را برقرار کنیم. ما به همکاری با شرکایمان در ایالات متحده و روسیه در این خصوص ادامه می‌دهیم. امنیت منطقه الرکبان و بازگشت ساکنان الرکبان یک شرط اساسی برای تامین امنیت در مرزها است.

الصفدی درمورد تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از سوریه نیز گفت: آمریکا و اردن دو شریک استراتژیک هستند و ما همواره با همپیمانانمان در واشنگتن صحبت می‌کنیم و این رابطه مهم است. ما در کنار هم می‌ایستیم. 

وزیر خارجه اردن درمورد صلح خاورمیانه نیز عنوان داشت: اردن همواره این رویکرد را دارد که حل مساله فلسطین و اسرائیل مشکل بزرگ منطقه است و ما می‌خواهیم این مساله را حل کنیم، ما می‌خواهیم صلح دائم با اسرائیل داشته باشیم و فلسطینی‌ها آزاد باشند و قدس شرقی پایتخت آنها باشد. ما جولان را نیز اراضی اشغالی به حساب می‌آوریم، این موضع ما است و اسرائیل باید از جولان عقب‌نشینی کند.

در همین حال، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در این کنفرانس خبری اظهار کرد: کمی بعد، با عبدالله دوم، پادشاه اردن دیدار می‌کنیم. آمریکا و اردن دارای روابطی طولانی مدت هستند. این سفر من نشانگر سطح روابط میان کشورهای ما است. اردن شریک استراتژیک برای ما است. آمریکا برنامه کمک‌هایی را در نظر گرفته است که روابط ما را مستحکم‌تر می‌کند. بر پایبندی خود برای همکاری با اردن درمورد مسائل مشترک تاکید کردیم. ما به امنیت اردن پایبند هستیم. در سال گذشته مرکز آموزشی در اردن ایجاد کردیم و وزارت خارجه آمریکا خرسند بود که از این مرکز مبارزه با تروریسم حمایت مالی کند. ما خواهان همکاری مداوم برای رویایی با فعالیت‌های ایران نیز هستیم. من همچنین از پادشاه اردن که نقش کشورش را در منطقه تحکیم بخشیده است، تقدیر می‌کنم.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای خروج از سوریه، بر توانایی ما برای مقابله با داعش تاثیر نمی‌گذارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل