بازدید 9977
۳
وبگاه آمریکایی «المانیتور» عنوان کرد؛

جدال در شورای همکاری خلیج فارس بر سر عادی سازی روابط با اسرائیل/ احتمال خروج کویت از شورا

پس از شکست تلاش های آنها در ساقط کردن دولت بشار اسد و همچنین عدم توانایی در مهار منطقه ای ایران، اکنون همزمان، راهبرد عادی سازی روابط با اسرائیل و دولت سوریه را در پیش گرفته اند؛ راهبردی که به نظر می رسد به ویژه در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل با چالش جدی روبه رو خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۸۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹ 08 January 2019

در حالی که برخی کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در حال تغییر سیاست های شکست خورده منطقه ای خود هستند، همچنان شکاف ها و اختلافاتی میان کشورهای عربی در مورد سیاست های منطقه ای این دو بازیگر وجود دارد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از شکست تلاش های آنها در ساقط کردن دولت بشار اسد و همچنین عدم توانایی در مهار منطقه ای ایران، اکنون همزمان، راهبرد عادی سازی روابط با اسرائیل و دولت سوریه را در پیش گرفته اند؛ راهبردی که به نظر می رسد به ویژه در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل با چالش جدی روبه رو خواهد شد.

در همین زمینه، وبگاه آمریکایی «المانیتور» در گزارشی به بروز اختلافات میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس برای عادی سازی روابط با اسرائیل پرداخته و از خروج احتمالی کویت از شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

بنا بر اعلام المانیتور، این اقدام به خاطر تغییر سیاست کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در قبال رژیم اسرائیل در پیش گرفته می شود.

در این گزارش آمده است: پس از گذشت چند سال، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در حال تغییر دادن سیاست های خود در قبال سوریه هستند و به دنبال اقدام امارات و بحرین، کویت نیز به زودی روابط خود با سوریه را گسترش می دهد.

همزمان با این تغییر سیاست، اعراب حوزه خلیج فارس در حال گرم کردن روابط خود با اسرائیل هستند که از جمله شواهد آن می توان به اظهارات «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در خصوص اسرائیل، سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به عمان و سفرهای متعدد مقامات تل آویو به کشورهای مختلف عربی اشاره کرد.

گرمی روابط کشورهای عربی با اسرائیل، در حالی انجام می شود که کویت با این رویه موافق نیست و قصد حفظ استقلال در سیاست خارجی خود را دارد. این کشور تصمیمی برای نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی ندارد. از همین روی، احتمال تشدید شکاف در شورای همکاری خلیج فارس و جدا شدن کویت از این شورا وجود دارد.»

جدال در شورای همکاری خلیج فارس بر سر عادی سازی روابط با اسرائیل/ احتمال خروج کویت از شورا

در این خصوص باید توجه داشت که شورای همکاری خلیج فارس، سازمانی است که برای مهار و کنترل ایران و عراق در سال 1981 میلادی شکل گرفت و در تلاش بود تا در جهت مهار و کنترل ایران انقلابی و عراق بعثی گام هایی بردارد.

هرچند کشورهای عضو این شورا با تعریف «ایران و عراق» ـ که خواهان بر هم زدن وضع موجود در منطقه بودند ـ در حکم تهدید، روند همگرایی را طی می کردند، این سازمان هیچ گاه مؤلفه های مد نظر همگرایی در ین سازمان را دارا نبود.

همچنین هرچند آمریکا و برخی حامیان کشورهای منطقه سعی دارند از شکست کامل شورای همکاری خلیج فارس جلوگیری کنند، اختلافات ارضی و مرزی، سیاست خارجی و امنیتی و ... باعث شده تا شورای همکاری، صرفا محلی برای عکس یادگاری گرفتن باشد؛ عکسی که در سال های اخیر از نظر سطح حضور سران نیز کیفیت سیاسی لازم را ندارد.

در خصوص عادی سازی روابط با اسراییل و طرح «معامله قرن» نیز شاهد اختلافاتی میان اعضا هستیم. کویت از کشورهایی است که با سیاست عادی سازی روابط با اسراییل با برخی کشورهای عضو شورا اختلاف نظر دارد.

از سوی دیگر، کویت هیچ گاه خواهان تحت سلطه بودن از سوی سعودی ها نبوده است. همچنین شاهد تشدید اختلافات این کشور با عربستان در خصوص حوزه های مشترک نفتی هستیم.

این اختلاف در خصوص نزاع بر سر منطقه بی طرف است. این منطقه مساحتی بالغ بر ۵۷۰۰ کیلومتر مربع دارد و خط تقسیم آن از شمال شهر الخفجی آغاز می شود و مستقیم تا سمت غرب ادامه دارد.

کویت با ازسرگیری استخراج نفت از منطقه بی طرف بدون به رسمیت شناختن آن مخالف است و خواستار این است که این منطقه به عنوان منطقه تحت حاکمیت کویت به رسمیت شناخته شود.

کویت به این نتیجه رسیده که عربستان سعودی دوست بزرگ کشورهای حاشیه خلیج فارس نیست، بلکه به یک امر و نهی کننده تبدیل شده و دخالت در امور داخلی کشورهای حاشیه خلیج فارس به امر عادی برای ریاض تبدیل شده است.

کویت می داند، شاید اقدامی که عربستان و متحدانش امارات و بحرین با قطر کردند با کویت و عمان تکرار کنند. در واقع آنچه باعث شد تا قطر به اشغال نظامی عربستان، بحرین و امارات در نیاید مقاومت و رایزنی کویت و عمان بود.

بنابراین، کویت به دنبال ایجاد موازنه ای مقابل این سه کشور است؛ هرچند کویت روابط نظامی و امنیتی خود با امریکا را دارد، ولی خوب می داند که آمریکا برای فروش امنیت به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس چون عربستان مدام تو سری می زند و بیان می کند که اگر آمریکا نباشد این کشورها نیز دوام زیادی ندارند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
به ما چه!؟!؟
در آینده نزدیک جشن به زباله دان تاریخ افتادن این شورای جعلی را جشن می گیریم. پاینده ایران.
درود بر اعراب مسلمان شیعه وسنی کویتی که تن به ذلت وخواری عربستان نمیدهندوحاضربه تسلیم دربرابر اسراییل نمیدهند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل