بازدید 4209

۲۰۱۸ به روایت آمار: از رکوردشکنی آرژانتین تا سقوط بیت‌کوین و جهش اقتصاد‌های آفریقایی

کد خبر: ۸۶۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۰ 08 January 2019

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بلومبرگ به‌عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین رسانه‌های اقتصادی دنیا، برخی از مهم‌ترین تحولات عرصه اقتصاد و کسب‌وکار جهان طی سال 2018 را در قالب اعداد و ارقام و به‌صورت نموداری به تصویر کشیده است:

۲۰۱۸ به روایت آمار: از رکوردشکنی آرژانتین تا سقوط بیت‌کوین و جهش اقتصاد‌های آفریقایی

فراز و فرود میلیاردرها

در سال 2018 ثروتمندترین افراد جهان شاهد تغییرات بزرگی در میزان ثروت خود بودند. برخی از آنها مانند جف بزوس (مؤسس و مدیر شرکت آمازون) سال بسیار موفقی را پشت سر گذاشتند و برخی دیگر از جمله مارک زاکربرگ و آمانیکو اورتگا در زمره بازندگان بزرگ سال قرار گرفتند.

برندگان 2018

سقوط بیت‌کوین

خبرسازترین ارز دیجیتالی جهان یعنی بیت‌کوین که در اوایل سال 2018 حتی به مرز قیمتی 17 هزار دلار نیز رسیده بود، در ماههای پایانی سال حتی قیمت‌هایی کمتر از 3500 دلار را نیز لمس کرد.

بیت کوین 2018

موفق‌ترین و ناکام‌ترین اقتصادهای جهان

سه کشور آفریقایی لیبی، اتیوپی و ساحل‌عاج توانستند از لحاظ اقتصادی سال پرباری را برای خود رقم بزنند و بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در بین 190 کشور عضو صندوق بین‌المللی پول به خود اختصاص دهند. ونزوئلا نیز از این لحاظ ضعیف‌ترین عملکرد را داشته است.

وضعیت اقتصاد

رقم سرسام‌آور بدهی جهانی

مجموع بدهی کشورهای جهان که در سال 2003 کمتر از 100 تریلیون دلار بوده، در اواسط سال 2018 به 247 تریلیون دلار رسیده است که در این میان خانوارها کمترین سهم را در بدهی جهانی داشته‌اند.

بدهی جهان 2018

تغییرات نرخ بهره در اقتصادهای بزرگ جهان

در سال 2018 کشورهای آمریکا، کره جنوبی و اندونزی اقدام به اجرای سیاست پولی انقباضی در قالب افزایش نرخ بهره کردند اما نرخ بهره در ژاپن، چین، منطقه یورو و روسیه بدون تغییر باقی ماند. تنها اقتصاد بزرگی که در سال 2018 نرخ بهره خود را کاهش داد، برزیل بود.

نزخ بهره 2018

تلاش شرکت‌های چینی برای کاهش بدهی‌ها

برخی شرکت‌های بزرگ چینی در راستای کاهش بدهی‌های خود و گریز از ریسک‌های مالی، راهکار فروش دارایی‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. در سال 2018 گروه سرمایه‌گذاری HNA که جزو بزرگترین هلدینگ‌های چینی است، 20 میلیارد دلار از دارایی‌های خود در اقصی نقاط جهان را به فروش رساند.

آمار بدهی

روسیه و فروش گسترده اوراق قرضه دولت آمریکا

روسیه که تا همین اوایل سال 2018 جزو بزرگترین مشتریان اوراق قرضه دولت آمریکا به شمار می‌رفت، طی یک دوره دو ماهه (از ماه مارس تا ماه می) بیش از 84 درصد از اوراق قرضه آمریکایی در اختیار خود را به بازار عرضه کرد و اکنون تنها حدود 15 میلیارد دلار از اوراق قرضه دولت آمریکا را در خزانه دارایی‌های خارجی خود باقی گذاشته است.

اوراق

رکوردشکنی آرژانتین

صندوق بین‌المللی پول در سال 2018 طی دو مرحله اقدام به گشایش بیش از 57 میلیارد دلار اعتبار برای کشور آرژانتین کرد تا اقتصاد بحران‌زده این کشور را از رکود خارج کند و جان دوباره‌ای به پزو (واحد پولی آرژانتین) ببخشد. تاکنون هیچ کشوری طی یک سال تقویمی چنین بسته نجات مالی سخاوتمندانه‌ای از صندوق بین‌المللی پول دریافت نکرده بود.

آرژانتین اقتصاد 2018

 

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر