بازدید 18629
پیمانه اقتصادی؛

توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف چهار صفر از پول ملی/ هر یک تومان ۱۰۰ریال جدید می‌شود/ قیمت مرغ بالاخره اندکی عقب نشست/ تلاش غول تکنولوژی آمریکا برای فرار مالیاتی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس با بانکی‌ها، چهارمین رشد پیاپی «تسه»‌ها در بازار اوراق مسکن، نیویورک ارز رمزنگار را قانونمند می‌کند، عربستان تولید اوپک را به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رساند، کاهش نرخ تورم در ترکیه، تثبیت نرخ ارز مهم‌تر از قیمت آن است، سه دلیل افزایش قیمت سکه از نگاه رئیس اتحادیه طلا و جواهر و اعتیاد خطرناک چین به بدهی خارجی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۶۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 07 January 2019
توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف چهارصفر از پول ملی/ هر یک تومان ۱۰۰ریال جدید می‌شود/ قیمت مرغ بالاخره اندکی عقب نشست/ تلاش غول تکنولوژی آمریکا برای فرار مالیاتیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند. 
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت شاخص کل بورس با بانکی‌ها، چهارمین رشد پیاپی «تسه»‌ها در بازار اوراق مسکن، نیویورک ارز رمزنگار را قانونمند می‌کند، عربستان تولید اوپک را به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رساند، کاهش نرخ تورم در ترکیه، تثبیت نرخ ارز مهم‌تر از قیمت آن است، سه دلیل افزایش قیمت سکه از نگاه رئیس اتحادیه طلا و جواهر و اعتیاد خطرناک چین به بدهی خارجی را در بر دارد.
 
جدیدترین توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف چهارصفر از پول ملی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک‌ مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی نوشت: در خصوص لایحه پیشنهادی برای حذف چهار صفر از پول ملی چند نکته را باید توضیح دهم: لازمه اجرایی شدن تصویب دولت و تأیید مجلس است که امیدوارم تحقق یابد. / یک فرآیند زمان بر به لحاظ حقوقی و فنی دارد و برمبنای برآورد کارشناسان ما اجرای آن نزدیک به دو سالی طول می‌کشد. / این اقدام در کنار سایر اقدامات اساسی بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و به کارگیری ابزار‌های نوین سیاست‌های پولی و شیوه‌های جدید و کارآمد نظارت بر بانک‌ها خواهد بود و عملیاتی شدن آن متاخر بر اصلاحات بانکی خواهد بود. / بعد از قانونی شدن، پول‌های جدید به تدریج و با جایگزینی آن‌ها با اسکناس‌های فرسوده قبلی وارد چرخه می‌شوند و هزینه آن قابل مقایسه با هزینه چاپ حجم زیاد اسکناس‌های فعلی نخواهد بود. / اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفر‌ها وجهه پول ملی را در صحنه‌های بین الملل ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشور‌ها در کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است.

هر یک تومان ۱۰۰ریال جدید می‌شود

رئیس کل بانک‌مرکزی روز گذشته اعلام کرد: طی جلساتی که با مسئولین محترم اتاق بازرگانی و صادرکنندگان محترم داشتیم عرضه ارز صادرکنندگان در صرافی‌ها و نیز سامانه نیما بسط خواهد یافت. این خبر را هم اعلام کردم، لایحه حذف ۴ صفر پول ملی را به دولت ارائه کرده‌ام و با توجه به عرف چند ده سال گذشته بین مردم پیشنهاد شده هر ده‌هزار ریال فعلی معادل یک تومان و هر تومان معادل یکصدریال جدید باشد.

شاخص کل بورس با بانکی‌ها تقویت شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۱۶۸ واحدی معادل ۰.۱۰ درصد به رقم ۱۶۱ هزار و ۲۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۸ واحدی به رقم ۴۶ هزار و ۸۸۱ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱۸ واحدی، عدد ۲۷ هزار و ۹۲۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز بر خلاف روز قبل با افزایش ۱۳ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۶۶۴ واحد رسید.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۲۷۷ واحد افزایش را رقم زد و به سطح ۱۷۵ هزار و ۹۷۱ واحد رسید. شاخص بازار اول با ۱۲۲ واحد افزایش به رقم ۱۱۸ هزار و ۹۰۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۴۲ واحد افزایش همراه بود و عدد ۳۲۰ هزار و ۸۳۰ واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی وبملت متعلق به بانک ملت با ۱۵۲ واحد، نماد وتجارت متعلق به بانک تجارت با ۷۹ واحد، نماد وبصادر متعلق به بانک صادرات ایران با ۷۵ واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را در سبزپوشی شاخص کل بورس داشتند.

 
بورس

چهارمین رشد پیاپی «تسه»‌ها در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات دیروز ۸/ ۲ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۷ هزار و ۷۶۴ تومان مبادله شد. حرکت تسه‌ها به قیمت‌های بالاتر ادامه دارد و دیروز بیش از نیمی از سررسید‌های وام مسکن در دامنه مثبت قیمت معامله شدند و میانگین قیمت آن‌ها به مرز ۵۸ هزار تومان رسید. نوسان پردامنه قیمت روزانه تسه‌ها بازهم ادامه پیدا کرد و این ‌بار «تسه ۹۵۱۲» شاهد ثبت نوسان ۵ درصدی قیمت بود. فعالیت‌های سفته‌بازانه در شرایط رکود بازار مسکن از جمله دلایل این نوسان قیمتی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که شیب تغییرات قیمت مسکن در هفته‌های اخیر کند شده و به عقیده کارشناسان این روند وارد محدوده منفی خواهد شد. با کاهش قیمت واحد‌های مسکونی، تقاضای مسکن تقویت شده و سهم سررسید‌های وام مسکن از خرید خانه افزایش می‌یابد و بدین ترتیب، رونق به بازار تسه‌ها بازخواهد گشت.

نیویورک ارز رمزنگار را قانونمند می‌کند

ایالت نیویورک آمریکا به دنبال راه‌اندازی اداره نظارت بر ارز رمزنگار به منظور چگونگی قانونمند کردن درست آن، تعریف و استفاده از جایگزین‌های ارز دیجیتال و به کارگیری فناوری بلاک‌چین است. اعضای این کارگروه توسط فرماندار این ایالت انتخاب می‌شوند. اعضای آن شامل سهامداران، کارشناسان فناوری، مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران کوچک و موسسه‌ای، شرکت‌ها و آکادمی‌های بزرگ و کوچک بلاک‌چین هستند. به گفته رئیس زیر کمیته اینترنت و فناوری‌های ایالت‌ها، نیویورک پیشگام فاینانس در آمریکاست.

وی همچنین اعلام کرد: به دنبال قانونمند کردن مناسب فین تک خواهیم بود. وی گفت: اداره نظارت، با اعضای متخصص خود به ما کمک خواهد کرد که تعادلی میان صنعت قدرتمند بلاک چین و فضای اقتصادی ارز رمزنگار ایجاد کنیم؛ ضمن اینکه همزمان از سرمایه گذاران و مصرف کنندگان نیویورکی حفاظت کنیم. بر پایه این گزارش سیاست قانونمند کردن تجارت دارایی‌های دیجیتال، مالیات بستن بر روی آن‌ها در سرتاسر جهان است.


عربستان تولید اوپک را به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر رساند

پیش از آنکه توافق جهانی کاهش تولید نفت حتی آغاز شود، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) تولید خود را در آخرین ماه سال ۲۰۱۸ میلادی به پایین‌ترین حد در دو سال اخیر کاهش داد. نظرسنجی بلومبرگ از مسئولان، کارشناسان و داده‌های کشتیرانی نشان داد تولید اوپک در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی، با کاهش ۵۳۰ هزار بشکه‌ای در روز، به روزانه ۳۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید. کاهش خودخواسته عربستان در کنار کاهش ناخواسته برخی دیگر از اعضای اوپک، مهم‌ترین عوامل این کاهش تولید بودند. عربستان تولید خود را در آخرین ماه ۲۰۱۸ با کاهش روزانه ۴۲۰ هزار بشکه، به ۱۰ میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه در روز رساند. تولید نفت لیبی نیز در پی تعطیلی بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور، با کاهش ۱۱۰ هزار بشکه‌ای در روز، به روزانه یک میلیون بشکه رسید.

کاهش نرخ تورم در ترکیه

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: پس از آنکه لیر در سال گذشته، حدود ۲۸ درصد ارزش خود در برابر دلار را از دست داد، دولت این کشور از برنامه جامع مقابله با تورم خود پرده برداشت. در ماه اکتبر سال گذشته، تورم ترکیه به ۲۵.۲۴ درصد رسید که از سال ۲۰۰۳ میلادی بدین سو بی‌سابقه بود. به گفته مرکز آمار ترکیه، نرخ تورم این کشور در دو ماهه پایانی سال نزولی بوده و به ترتیب به ۲۱.۶۲ درصد و ۲۰.۵ درصد کاهش یافته است؛ هر چند که این نرخ هنوز با سطح 5درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی فاصله زیادی دارد. تورم نقطه به نقطه ترکیه ۰.۴ درصد افزایش داشته است. به گفته مرکز آمار ترکیه، لوازم منزل با تورم ۳۱.۶ درصدی پیشتاز افزایش قیمت‌ها بوده و پس از این بخش، غذا و نوشیدنی با تورم ۲۵.۱۱ درصدی قرار دارد. به دنبال انتشار این آمار، ارزش لیر در برابر دلار دو درصد تقویت شد و هر دلار به ۵.۴۷ لیر کاهش یافت. برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه با استقبال از کاهش نرخ تورم گفته است که دولت همچنان به سیاست‌های تورمی خود وفادار است. وی پیش‌بینی کرد که تورم ترکیه در سال جاری میلادی به زیر ۱۶ درصد نیز کاهش یابد.

قیمت مرغ بالاخره اندکی عقب نشست

مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفت: هفته گذشته قیمت مرغ گرم در میدان بهمن ۱۲ تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که دیشب این نرخ به ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسید. رضا سالمی همچنین درباره قیمت تخم مرغ نیز گفت: طرح توزیع گسترده قیمت تخم مرغ بصورت گسترده شانه‌ای ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان در میادین میوه و تره بار شهرداری عرضه می‌شود که با این عرضه گسترده قیمت تخم مرغ در تهران به تعادل رسید. وی خاطرنشان کرد: قیمت تخم مرغ شانه‌ای در سوپرمارکت‌های شهر تهران کاهش داشته و حداکثر به حدود ۱۶ هزار تومان رسیده است. /ایرنا

تثبیت نرخ ارز مهم‌تر از قیمت آن است

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی معتقد است: قیمت ارز مهم نیست، بلکه تثبیت این نرخ است که اهمیت دارد. زیرا باعث می‌شود، بتوانیم برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم. وگرنه نوسان قیمت ارز می‌تواند خسارتی جبران‌ناپذیر به بخش تولیدی و سرمایه‌گذاری وارد کند. اگر دولت بتواند یک قیمت تثبیت شده از نرخ ارز و نزدیک به قیمت واقعی ارائه کند، این کار بسیار مهم و اثرگذار خواهد بود. وی با اشاره به چند نرخی که اکنون برای ارز وجود دارد، می‌گوید: فاصله بین ارز‌های آزاد نیز خیلی مهم است. اکنون ارز ۴۲۰۰ تومانی، نیمایی، سنا و ارز بازار سیاه را داریم. هر چقدر فاصله این نرخ‌ها بیشتر باشد، رانت بیشتری نیز ایجاد می‌شود و هزینه‌های ما نیز بالا می‌رود. لازم است این فاصله‌ها کاهش یابد و به یک قیمت مطلوب و معقول دست یابیم.

سه دلیل افزایش قیمت سکه از نگاه رئیس اتحادیه طلا و جواهر

آیت محمد، ولی در خصوص وضعیت بازار طلا و سکه اظهار داشت: خرید و فروش طلا در بازار داغ نشده، ولی نمی‌خواهیم گله کنیم که اصلا خرید و فروشی نیست. وی با بیان اینکه نسبت به ماه‌های قبل توجه مردم به مصنوعات طلا کمی بیشتر شده است، افزود: ولی آنطور که باید بگوییم کاسبی و داد و ستد داریم، نداریم؛ آن هم با این وضع و گستردگی صنعت. رئیس اتحادیه طلا و جواهر ضمن اشاره به اینکه داد و ستد‌ها الان نسبت به اوایل سال طبیعتاً درصدی بهتر شده است، تصریح کرد: حباب سکه بین ۳۹۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. محمد، ولی در گفت وگو با تسنیم، درباره دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر گفت: یکی از دلایل داخلی افزایش قیمت طلا و سکه، افزایش قیمت ارز است که باعث افزایش قیمت طلا و سکه نیز می‌شود. وی افزود: همچنین نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال، یکی از دلایل اصلی افزایش تقاضا برای خرید طلا و سکه است ضمن آنکه قیمت جهانی طلا نیز به دلیل پایان سال میلادی و افزایش تقاضا، افزایش یافته است.

اعتیاد خطرناک چین به بدهی خارجی/ رقم؛ ۱.۹ تریلیون دلار

بلومبرگ گزارش داد: بدهی خارجی چین به سرعت در حال افزایش یافتن بوده و این موضوع در حال تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ فزآینده در چین است. بر اساس آمار رسمی، بدهی خارجی چین به رقم بی سابقه ۱.۹ تریلیون دلار رسیده است. بدهی کوتاه مدت چین تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی ۶۲ درصد از مجموع بدهی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی چین در سال جاری میلادی باید ۱.۲ تریلیون دلار دوباره از طریق انتشار اوراق قرضه یا گرفتن وام سرمایه گذاری کند. در حال حاضر سرعت افزایش بدهی خارجی چین نگران کننده است. مجموع بدهی خارجی این کشور در سال گذشته میلادی ۱۴ درصد افزایش یافته و از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی ۳۵ درصد روند صعودی به خود گرفته است. بدهی خارجی چین دیگر بخش اندکی از ذخایر ارزی چین را که بیش از ۳ تریلیون دلار تا پایان ماه نوامبر ۲۰۱۸ میلادی ثبت شده را تشکیل نمی‌دهد. همچنین بدهی خارجی کوتاه مدت چین در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی به ۳۹ درصد افزایش یافت؛ در حالی‌که این رقم برای مارس ۲۰۱۶ میلادی ۲۶ درصد ثبت شده بود. بر پایه این گزارش، مجموع تعهدات خارجی چین با ذکر رقم ۱.۵ تریلیون دلار از سوی برخی از نهاد‌ها نمی‌تواند رقم صحیحی باشد. متوسط بدهی خارجی چین در هر دوره سه ماه از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی به بعد تا ۷۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. اگر روند بدهی خارجی چین افزایش پیدا کند، پکن باید ذخایر ارزی خود را به شدت کاهش دهد یا ارزش یوآن را تنزل بخشد که هر دو اقدام، ریسک‌های اضافی به دنبال خواهند داشت.

تلاش غول تکنولوژی آمریکا برای فرار مالیاتی

غول تکنولوژی آمریکا، گوگل، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۳ میلیارد دلار از درآمد‌های خود را به بهشت مالیاتی برمودا انتقال داده است. این میزان نسبت به سال ۲۰۱۶ با افزایشی ۴ میلیارد دلاری روبه رو شده است. گوگل سال‌هاست که به دنبال  راه گریزی در سیستم مالیاتی اتحادیه اروپا است. گوگل از یک شرکت پوششی هلندی، به نام شرکت هلدینگ گوگل هلند، استفاده کرده است تا میلیارد‌ها دلار به زیرمجموعه دیگر خود، شرکت هلدینگ گوگل ایرلند، منتقل کند. به این ترتیب گوگل سال‌ها از پرداخت مالیات بر درآمد بسیار بالاتر در اروپا و آمریکا، خودداری کرده است. به نقل از مهر، داده‌های وارد شده در سیستم اتاق بازرگانی هلند، در ۲۱ دسامبر، نشان می‌دهد که این شرکت ۲۲.۷ میلیارد دلار از زیرمجموعه هلندی خود را به برمودا، که برای فرار مالیاتی مشهور شده است، انتقال داده است. این طرح که در بین شرکت‌های بزرگ چند ملیتی کنگلومرایی محبوب شده است، دابل ایرلندی و ساندویچ هلندی، نام دارد و معمولا شامل ۲ شرکت ایرلندی و یک شرکت ثبت شده در هلند است.  با استفاده از این روش، شرکت‌ها از نرخ پایین مالیات در ایرلند که ۱۲ درصد (در مقایسه با مالیات ۲۱ درصدی در آمریکا) است بهره می‌برند. گوگل به این وسیله بخش بزرگی از درآمد‌های خود را به شرکت زیرمجموعه ایرلندی خود ارسال می‌کند، و سپس آن را به شرکت زیرمجموعه هلندی خود می‌فرستد. شرکت زیرمجموعه ایرلندی دومی هم که مالیات خود را در برمودا پرداخت می‌کند (که نرخ مالیات شرکت‌ها در آن صفر درصد است)، در نهایت میزبان درآمد‌های گوگل خواهد بود. به این ترتیب این طراحی به گوگل اجازه داده که از میزان مالیات خارجی خود میلیارد‌ها دلار بکاهد.
 
فراخوان یک خودروساز برای ۹۵۳ هزار خودرو
 
فورد ۹۵۳ هزار دستگاه خودروی دیگر خود را که به کیسه‌های هوای معیوب تاکاتا مجهز هستند فراخوان خواهد داد. این فراخوان که بخشی از فراخوان بزرگ در نظر گرفته شده است، تعداد ۷۸۲ هزار و ۳۸۴ دستگاه خودرو در آمریکا و ۱۴۹ هزار و ۶۵۲ دستگاه را در کانادا شامل می‌شود. خودروهایی که مشمول این فراخوان می‌شوند، فورد اِج و لینکلن ساخته شده در تاسیسات «اوک ویل» و رنجرهای مونتاژ شده در «توئین سیتیز» هستند. فیوژن و مرکوری میلان ساخته شده در تأسیسات «هرموسیلو» نیز در فهرست فراخوان فورد قرار دارند. در نهایت باید به نسل قبلی موستانگ ساخته شده در تأسیسات «فلت‌راک» هم اشاره کرد که در این فراخوان شرکت می‌کنند. تکنسین‌های فورد اقدام به تعویض باد‌کننده کیسه هوای جلویی خواهند کرد. این تعمیرات بدون هزینه‌ای برای مشتری انجام خواهد شد. به نقل از دنیای اقتصاد، فورد اعلام نکرده چه زمانی اقدام به تماس با مالکان خودروهای مشمول این فراخوان خواهد کرد. باد‌کننده‌های کیسه هوای معیوب تاکاتا شامل ماده‌ای شیمیایی هستند که می‌توانند در مجاورت رطوبت و دمای بالا منفجر شوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷۶
هر یک تومن باشه ۱۰ ریال بهتر نیست؟معادل ارزش صد تومن فعلی.باز ده سال دیگه مجبور نشیم یک صفر کم کنیم؟فکر نکنم الان چیزی ارزونتر از ۱۰۰تومن داشته باشیم که بخواد با ریال محاسبه بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
دولت و بانک مرکزی متفقاً با حذف چهار صفر راه را برای کاستن های بعدی از ارزش پول ملی فراهم می کنند چرا که اگر چنین نکنند در مراحل بعدی کاستن از ارزش ریال، مردم ناچار خواهند بود برای پرداخت بهای خریدهای خود از جمله یک کیلو سیب زمینی، یک کیلو پیاز، یک کیلو گوجه و امثالهم گونی، گونی اسکناس با خود حمل کرده و تحویل فروشنده بدهند که این علاوه بر اینکه خشم مردم را افزون می کند و فصاحت امور اقتصادی را بیشتر عیان می کند، هزینه کاغذ و چاپ اسکناس به تنهایی بیش از قیمت خود کالای خریداری شده میشود لذا دولت از هم اکنون برای سری جدید کاستن فضاحت بار از ارزش پول ملی و افزایش مجدد فاجعه بار تورم بستر سازی می کند.

بنابر این دلیل اصلی حذف چهار صفر برای تسهیل در انجام داد و ستد مردم نیست (که این بهانه و پوشش است) بلکه بمنظور بستر سازی برای سری جدید تورم فاجعه بار، کاستن پی در پی از ارزش پول ملی و فساد فضاحت بار در آینده نزدیک است.
سلام
اول تکلیف ریال و تومان رو مشخص کنید که خداییش خیلی ستمه بعد تصمیم دیگه بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تاتورم یک رقمی نشه وثابت نمونه کم کردن چندصفرازپول ملی یعنی کوبیدن اب درهونگ ودرچشم برهم زدنی دوباره پول جدیدهم بی ارزش میشه
قیمت دلار برای شما مهم نیست ولی برای من کارمند بسیار مهم است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
شما با ریال سرکار دارید و نه دلار
نکند واسطه بین دستگاهها هستی که سود می بری
تابناک معرفی کن ایشون را به واحد اطلاعات و مبارزه با پول شویی و رانت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
همون دیگه وضع خودشون توپه کی حال ما بدبخت بیچاره ها رو می فهمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
تابناك، ناشناس ١١:٤٦ رو به بخش جذب نخبگان در قوه قضاييه معرفي كن
یعنی حقوق منِ فرهنگی میشه 2 هزار تومان جدید و تمام مشکلاتم حل میشه
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
خیر حل نمیشه
اما با چیدمان ساختار صحیح قبل و بعدماجرا وضعیت میتونه بهتر بشه
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حقوق شما میشه ۲ دلار آقای معلم
ناشناس
| Thailand |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
این چهار صفر همان پولهایی است که طی چهار دهه بصورت فنی از جمیع مردم سرقت شده

هر دهه بمنظور سرقت ارزش پول ملی را به یک دهم کاهش داده اند که میشه هر دهه به میزان یک صفر از ردیف رقم های اسکناس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
نخیر میشود دویست تومان.اما بیست هزار ریال!
در میزگرد خبری که دیشب در شبکه خبر در این مورد برگزار شد حرفهای خوبی زده شد که صحبتهای یکی از اساتید این بود که الان زمان مناسبی برای انجام این کار نیست.بدلیل اینکه بانک مرکزی با اعمال سیاست درست، تازه چند وقته کنترل بازار ارز را در دست گرفته و در این مقطع زمانی حذف 4 صفر از پول ملی به صلاح نیست و درست هم میگفت چون میشه پیش بینی کرد که نحوه محاسبه قیمت دلار با پول جدید و سوء استفاده برخی در این بین می تواند زحمات و هزینه های بانک مرکزی را بر باد دهد و یک فشار اقتصادی و روانی دوباره به جامعه تحمیل کند.به همین دلیل این برنامه باید به وقت مناسبتری موکول شود.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
کاهش صفر از پول ملی اثرات زیادی داره که من چند مورد رو بیان میکنم:
1-باعث میشه درسیستم حسابداری ،میلیاردها تومن پول کوچک گم بشه ونتونیم ازش ردپایی پیداکنیم
2-باعث افزایش قیمتها میشه چون فروشندگان وارائه کنندگان خدمات میرند بطرف رند کردن اعدادد،برای مثال 90 ریال رو میکنند 1 تومان و....
3-با ثابت ماندن حقوق ودستمزد،فشار بیشتری به مصرف کننده وارد میشه
4-ارزش پول در چند ماه اول بدلیل وجود بعد روانی میره بالا
حتی حتی حتی حتی با حذف 4 صفر هم یک دلار معادل 100 ریال میشه....(تازه دلار از 18 هزار تومن حدود 10 هزار تومن شده)
نه 70 ریال دوران ستمشاهی!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
جناب سیاست زده
دلار در زمان پهلوی و در سال ۵۷ نرخ ازاد ان ۱۰ تومان بوده
در ضمن ان ۷ تومان هم با سرکوب نگه داشته شده به خاطر اینکه در ۱۰ سال گذشته اش تورم ایران دو رقمی بود و جالبی ان هم این است که دلار را از ۸ تومان رساندند به ۷ تومان و این یعنی کشتن تولید داخلی و وارد کننده
و این هنر نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
واحد پول ایران به تومان تغییر میکنه یعنی یک دلار برابر با 10 تومان. در مجموع حرکت خوبیه برای اقتصاد ایران، یکبار هم نق نزنین ببیم همتی چیکار میکنه
چرا برعکس می گوئید هر یک تومان چرا 100 ریال شده است . یک صفر اضافه کرده اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
صد ریال قدیم میشود: یک ریال جدید
صد ریال جدید میشود: یک تومان جدید - معادل ده هزار ریال قدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
رابطه تومان و ریال مثل رابطه دلار و سنت میشه یعنی هر یک تومان معادل 100 ریال
شوروی سابق بیش از هر کشوری منابع داخلی خود را صرف محرومین وفقرای خود می نمود.
اما چون نتوانست مرزهای عقیدتی خود را حفظ کند با داشتن یکصدوپنجاه درصد بمب اتمی تمام دنیا شکست خورد.
برخی از ایرانیان مخالف هر نوع بودجه دفاعی و فرهنگی هستند. نمی دانند اگر کشور ما توسط داعش یا عربستان و غرب مورد حمله قرار بگیرد هیچ یک ازین درآمد ها باقی نخواهد ماند.
سرانه ثروت عراقیها از منابع فسیلی و آب و زمین حاصلخیز چند برابر ایرانیان است.
آیا الان عراق جای زندگی است؟!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
دقیقا برعکس عنوان نمودید
شوروی در 25 کشور در حال فعالیت کامل بود
بیش از 100 موشک اتمی داشت
چون به داخل توجه نکرد از هم پوکید
حذف چهار صفر اخر تورمه
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
نه آقا
تورم داره اوایل
اگررررررررررررر برنامه پس و پیشش درست اجرا بشه
قابل حله
تورم آخرت دار نیست
این حذف صفر اثر بسیار مهمی در ارامش روانی مردم دارد مثلا الان میشنویم فردی شش هزار میلیارد تومان اختلاس کرده است و روح و روانمان ازرده میشود تصور کنید چهار صفر این رقم برداشته شود انوقت میشود ششصد میلیون تومان پول جدید که قبول بفرمایید با این وضع تورم این رقم چندان چشم گیر نیست وپول یک اپارتمان 100 متری است و اصلا ارزش ندارد برای فکر کردن به ان وقت گذاشت یا دلار میشود ده تومان انوقت کسی اصلا حالش را دارد بغل خیابان بایستد و داد بزند برای روزی یکی دو تومان سود باد اورده
با این طرحهای بی نظیر و خنده دار عزیزان مسئوا دولتی اقتصادمان نشود اقتصادزیمباوه و ونزوئلا شانس اورده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
برای اختلاس گران هم خیلی خوب است چون اعدادشان خیلی بزرگ به نظر نمی رسد
آفرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
فکر کردین اینها که این پیشنهادات را می دهند واقعا قصدشان این است که اقتصاد این مملکت را درست کنند ؟ خوب اینها هم هدفشان همان است که فرمودید که بشود اقتصاد زیمباوه و ونزوئلا حتی شاید بدتر از آنها !
" اصلاح نرخ برابری پول ملی از طریق حذف صفر‌ها وجهه پول ملی را در صحنه‌های بین الملل ارتقا می‌بخشد و اقدامی است که در بسیاری از کشور‌ها در کنار سایر اقدامات، سرآغازی برای اصلاحات جدی اقتصادی است"
ونزوئلا هم هر چند ماه اینکار را داره می کنه اما .....
انجام حذف صفر از پول ملی درمقطع زمانی که کشور تحت فشارهای مالی واقتصادی از طرف قدرتهای بزرگ قرار داره به هيچ وجه به صلاح نیست. چرا که باعث هجوم کسانیکه اندک سرمایه نقدی دارند به سمت خرید دلار وطلا میشه واین کاملا قابل پیش بینی هست. مگر اینکه دولت از این کار هدف دیگری رو دنبال کنه واون ذوب کردن سرمایه نقدی مردم تو دستشون باشه. بعد هم ايندفعه بیان همتی روهم عوض کنند وبگند. مقصر ایشون بود.
پیشنهاد می کنم واحد پول ملی را از ریال و تومان به دلار تغییر دهید و خیال خودتان و همه را برای همیشه آسوده فرمایید.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
میشد عالی بود
چون نمیخان زیر یوق کشور دیگر برن قبول نمیکنن
دو مقیاس برای یک پول یعنی چه ؟ بهتر است تومان کلاً حذف شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۰
مگر دلار و یورو پول خرد یکصدمی ندارن؟ دلار و یورو هردو پول خردشان سنته.
جدا از بحث حذف صفرها که جای بحث درستی یا غلط بودنش اینجا نیست، خواهش میکنیم حداقل ریال را به تومان تبدیل کنید. بیچاره شدیم از بس که باید تو مکالمات روزمره یک صفر را خودمان حذف کنیم. شده شبیه اینایی که اسم شناسنامه با اسمی که صدا میکنن فرق داره. ادم گیج میشه.
مهمتر از حذف صفر و تعداد آن ، اقدامات صحیح و علمی قبل و بعد از حذف صفرها است تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. می توان از اسکناس های قدیمی هم تا زمان مستهلک شدن به صورت معادل استفاده کرد تا هزینه چاپ و جایگزینی اسکناس نیز خذف گردد . مثلاً اسکناس 10000 تومانی برای کالای 1 تومانی پرداخت شود .
یه سوالی که مطرحه اینه که ترکیه این همه لوازم خانگی تولید می‌کنه، با گرون شدن دلار، از همه بیشتر، همین لوازم خانگی گرون شده، حالا یا اینها هم تولید کننده وقتی نیستن یا این یه مشکل جهانیه، بعد تو بازار ما هی میگن جنس ترک
چه کاری هست برای ۱۰۰ ریال و این چیزها خوب ریال را به کلی حذف کنید و تومان را جایگزین ان شود و اینقدر سردرگم ریال و تومان در نوشتار نشویم
پاسخ ها
علوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
آخ گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
شما تصور کن میخوای یک پفک بخری که با
پول الان میشه 500 تومان، وقتی چهار تا صفر حذف بشه اون پفک میشه نیم تومان، به همین خاطر برای ارقام کمتر از یک تومان از ریال استفاده میشه دقیقا عین رابطه دلار و سنت آمریکا
بهتر نبود بجای اینکه ملیارد ها تومن صرف چاپ مجدد اسکناس کنید و حذف صفرها کنید کلا پول ملی رو حذف میکردید و دلار یا یورو رو به عنوان پول ملی اعلام مینمودید.
جناب آقای همتی
اینجوری عملا اگر از ریال جدید اسم ببرید می شود حذف دو صفر نه حذف چهار صفر. گفتید تومان جدید می شود 100 ریال جدید. دقت دارید برادر؟

بهتر است از واژه اسپانیایی ریال خلاص بشویم و دولت با مردم همراه شود
هر ده هزار ی تومن و هر صد ریال معادل تومن یعنی چی ؟
فکر نمیکنید اشتباه نوشتید؟
با حذف چهار صفر 10 هزار ریال فعلی میشه یک تومان
و اگر یک تومان فعلی بشه 100 ریال بنابراین 100 هزار ریال فعلی هم میشه یک تومان؟
یعنی هم 10 هزار ریال الان و هم 100 هزار ریال الان در آینده هر دوتاش یک تومان میشن؟
الان چهار تا صفر رو حذف کنید تحریمها را بر میدارن و پول به جایه بلوکه شدن روی طلا و سکه تو خونه ها و روی ملک به چرخه تولید برمیگرده و صنعت گردشگری رونق پیدا میکنه و پولهای خازج شده از کشور توسط ایرانیان مهاجر به کشور برمیگرده یا فقط میخواین قیمته دلار به چهل سال پیش برگرده بشه 10 تومن !!!!!
پاسخ ها
آفرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
حتی اون موقع هم دلار 7 تومن بود داداش !
لطفا یا از کلمه تومان به کار بگیرید یا ریال. خارجیها گیچ می شوند... گیج کننده است.
در عرض یک سال ارزش پول یک سوم شد پس کم شدن صفر اسکناس هیچ ارزشی ندارد
دلار هم سنت را داره ها ولی ترامپ سنت را صفرهای دلار را حذف نمی کنه میکنه؟
الان مشکل مردم حذف 4 صفرهست ؟!!!!! ذ
بفرما!
از همین الان یه سری آی کیو گیج شدن که چجوری حساب کنن ریال جدیدو
فکر کن چه هنگی میکنن بابابزرگا
لپ تاب سه میلیونی شده شده هشت میلیون تومان ...یعنی با حذف چهار تا صفر من باید لپ تاب رو بخرم 300 تومان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!..
پاسخ ها
رضا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
نه عزیزم ۸۰۰ تومن
برای روشن شدن موضوع برای دوستانی که ابهام داشتند:

صد ریال قدیم میشود: یک ریال جدید
صد ریال جدید میشود: یک تومان جدید - معادل 100x100 یا 10,000 ریال قدیم یا 1000 تومان قدیم
هزار تومان قدیم میشود: یک تومان جدید
یک میلیون تومان قدیم میشود: هزار تومان جدید

در واقع برای تبدیل ریال قدیم به ریال جدید: تقسیم بر 100
برای تبدیل تومان قدیم به تومان جدید: تقسیم بر 1000
کشور افغانستان چند سال پیش 4 صفر از پول ملی حذف کرد الان هر دلار آمریکا 55 افعان می باشد.
کشور ما باید برای جلوگیری از هزینه چاپ اسکناس پول ها را بصورت تدریجی تعویض کند . یعنی مرحله اول اسکناس 20000 هزار ریالی فقط عدد 2در ج شود و مرحله بعد 5 هزار تومانی که 4 صفر آنرا حذف شود . واحد آنرا تومان می شود.
50000 ریال با حذف 4 صفر همان اسکناس فقط عدد 5 درج می شود.
مرحله سوم اسکناس های 100000 ریالی همان اسکناس فقط عدد 10 درج می شود.
پیشنهاد می کنم برای واحد پول جدید یک اسم ایرانی خوب پیدا کنند که در فرهنگ اصیل ما ریشه داشته باشد، من اسم -جام - را پیشنهاد می کنم.
در ابتدا واحد پول رو به تومان تغییر بدید که کلی برای خودمون که هیچ، گردشگرای خارجی که میان و ارز به کشور میارن مشکل سازه بعد به صفراش برسید.
خود مسولین امور مالی کشورهم نمیدونن ریال و بعنوان واحد پولی در نظر بگیرن یا تومن.!!!
تا زمانی که با دنیا بخصوص آمریکا رابطه نداشته باشیم به هیچ طریقی اقتصاد ایران اصلاح نخواهد شد و روز به روز بدتر میشه
این کار در شرایط اقتصادی سیاه حاضر منجر به فاجعه بیشتر خواهد شد. خواهش می کنم نظرات مردم را در بایگانی نگه دارید و در فردای این اشتباه منتشر کنید تا بدانند که گفتیم و گوش نکردند.
کسی که این کار را کرده است ریاضیات اش صفر است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
دقیقآ
هر روز یه دسیسه برا بدبخت کردن بیشتر مردم
اقتصاد ایران در کما است حالا هی بیایید بزک کنید...
راه به ترکستان خواهید برد...
تجربه ثابت کرده که درایران برای حل مشکلات ازروش فرصت سوزی ها و وقت گرفتن از مردم استفاده می کنن. اگه تونستن سیستم آموزش و پرورش رو سر و سامون بدن اونوقت می تونن وضعیت اقتصادی و نجات پول ملی رو مطرح کنن. چهار سال دیگه این ترفند هم کارساز نیست و فاجعه اون زمان هست که راه برگشتی هم نیست.!!
قبلا هم مطرح شده بود برای راحت شدن از شر ریال و تومان و این همه دردسر کشیدن ......... واحد اصلی دریک واحد خرد پول : قبلا پیشنهاد شده بود پارسی که باز یک عده اعتراض کردند ایران فقظ پارسها نیستند به جاش میشه گذاشت یک دینار . این ریال و تومان باعث سردرگمی میشه. 4 تا صفر کم کنید واحد پول رو تغییر نام بدید به دریک (واحد پول باستانی ایران) و هر دریک هم بشه صد دینار. هر چیزی غیر از ریال و تومان که یک عمر عذابمون دادن سر این صفر و واحد.
نتیجه : یک دریک و هر دریک 100 دینار (واحد کلان و خرد) . کلا طراحی اسکناس را هم شیک کنید بعد برداشتن صفراش. ولی در کل بعد از ظاهر باطن اقتصاد رو هم درست کنید.
درسته که بر زندگی مردم و تورم اثری ندارد ولی به خدا تصمیم خیلی خوبی است انشاا... مجلس تصویب کند چون با این کار : 1- هرجه نوشته می شود همان خوانده می شود. 2- اشتباهات در چک نویسی کم می شود. 3- تبدیل ارزها آسان می شود. 4- وجهه پول ملی زیاد می شود. 5- هزینه چاپ اسکناس پایین می آید. 5- حمل پول آسان می شود. 6-از نظر روانی مردم آسوده می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
می خواهی مردم گول بخورند و از نظر روانی نفهمن چی به سرشون میاد؟ عین همون هدفمند کردن یارانه ها سیستم بر فنا میره
حذف صفر هیچ کار شاق و خارق العاده ای نیست و فقط تبادلات اسکناس کمتر میشود ، همین ...
مخارج همان خواهد بود و درآمدها و حقوق ها هم همان !!!
اگر کسی شجاعت داشته باشه و پول رایج ایران را به یک باره بو یک شبه اطل اعلام کنه و فاقد ارزش ، اونوقت همه نقدینگی به یک باره صفر میشه و بعدا یه واحد پول دیگه ( غیر از تومن و ریال ) به بازار و بانکها معرفی کنند.
تبدیل این نقدینگی وحشناک به پولی با صفر کمتر اصلا فایده ای نداره و همون آش هست و همون کاسه !!
الان باید چند ماه یه کارمند کار کنه تا مثلا یه پژو بخره ؟!!!
بعدا هم باید به همون تعداد ماه کار کنه تا اون ماشینو بخره !!!!

ممنونم تابناک
شما تظمین بده تورم نداشته باشیم!!!! هرچی صفر داریم پاک کن
نشیم زیمباوه!!! ونزوئلا !!!!
شما که بجای کم کردن صفر صفر اضافه میکنید هرده ریال میشود 1تومن باسواد
اگرکارشناسانچ قدربانکی کشورمان همت میکردند که دلار را باتمامی صفر از سرزمین ایران حذف میکردند مملکت گلستان می شدودولت قیمت گذارخلع سلاح میشد و دیگربهانه ای برای گرانی نداست
اندازه پولهای کاغذی را طبق استانداردهای روز کوچک کنید خیلی بزرگن!
جان مادرتون صفرها رو از پولها بر ندارید!
چون ممکنه این رویه هم بصورتی غلط باب بشه.
لطفا برید و هروقت اقتصاد رو حداقل 12 سال به ثبات رسوندید بعد بگید بیاییم صفرها رو برداریم.
واحد پولي ايران بايد تومان قرار بگيرد و هر تومان برابر ١٠ ريال باشد. همه معاملات مالي هم بر اساس تومان باشد.
راست میگنصد تومان بشه هزار تومان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار