بازدید 16595

دو هزار میلیارد از بودجه کل کشور با نام «سایر هزینه‌ها» خرج چه می شود؟

بودجه سنواتی امسال، مفروضات بسیاری دارد و تقریبا داد همه را درآورده است؛ اما صرف نظر از ارقام غیر واقعی، منابع غیر قابل وصول و موارد بی شمار از این دست ـ که در بودجه وجود دارد ـ ردیف مربوط به سایر هزینه هاست که متر و میزانی برای آن در نظر گرفته نشده است.
کد خبر: ۸۶۷۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 06 January 2019

سرفصل دیگر هزینه‌ها، نشان از غیرشفاف بودن بودجه دارد/ آموزش و پرورش، دامپزشکی و جهاد کشاورزی نیز بودجه محرمانه می‌گیرند؟بودجه سنواتی امسال، مفروضات بسیاری دارد و تقریبا دادِ همه را درآورده است؛ اما صرف‌نظر از ارقام غیر واقعی، منابع غیرقابل وصول و موارد بی شمار از این دست ـ که در بودجه وجود دارد ـ ردیف مربوط به سایر هزینه هاست که متر و میزانی برای آن در نظر گرفته نشده است.

به گزارش «تابناک»؛ حدود دو هزار میلیارد از بودجه کل کشور با نام «سایر هزینه‌ها» در اختیار حدود ۲۳۰ نهاد غیرنظامی و غیرامنیتی قرار گرفته که مشخص نیست صرف چه اموری خواهد شد!

سایر هزینه‌ها عنوانی است که در جداول بودجه برای دستگاه‌ها، بودجه‌ای را فراهم می‌کند که برای نهادهای نظارتی غیر قابل بررسی و پیگیری است. این بودجه خرج حقوق کارکنان یا هزینه‌های اموال و دارایی‌ها نمی‌شود و کامل در اختیار مدیران است. به همین دلیل، بسیار مورد علاقه ‌مدیران دستگاه‌های اجرایی هست، زیرا این همان جایی است که می‌توانند هزینه‌هایی را که قوانین دست‌ و پاگیر آن را غیر ممکن می‌کند، صرف کنند.»

سالانه بودجه هر دستگاه در جدول ۷.۱ اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی برحسب فصول هزینه مشخص می شود. این سرفصل ها معمولا عبارتند از؛ «جبران خدمت کارکنان»، «استفاده خدمات کارکنان»، «استفاده از کالاها و خدمات»، «هزینه‌های اموال و دارایی»، «یارانه»، «کمک‌های بلاعوض» و «رفاه اجتماعی» و در نهایت «سایر هزینه‌ها» که در پایان آن گنجانده شده است.

البته برخی دیگر از نهادهای نظامی و امنیتی نیز بودجه هایی محرمانه ای دارند. دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی مانند وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی، حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی، ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران، ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بیمارستان بقیه‌الله، حفاظت اطلاعات سپاه، سازمان بسیج، عقیدتی ـ‌ سیاسی وزارت دفاع، دانشگاه مالک‌‌ اشتر، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، دانشکده نیروی انتظامی، مؤسسه تحقیقات دفاعی، علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، قرارگاه خاتم‌الانبیا و دانشگاه امام حسین نمونه‌هایی از دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی هستند که به دلیل همین محرمانگی تمامی بودجه‌شان به سرفصل «سایر هزینه‌ها» اختصاص یافته است.

مجموع ۲۷دستگاهی که از این محرمانگی برخوردارند، جمعا ۵۲ هزار میلیارد تومان بودجه با نام «سایر هزینه‌ها» دریافت می‌کنند که سهم عمده این رقم ۵۲ هزار میلیارد تومانی سهم سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

هزینه کرد دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی به دلیل برخی هزینه های سری توجیه محرمانه دارد؛ اما دستگاه هایی که بی هیچ دلیل، بودجه محرمانه یا ردیف «سایر هزینه‌ها» را دریافت می کنند، پرسش های زیادی را در ذهن ایجاد می کند!

وزارتخانه هایی مانند وزارت آموزش‌ و پرورش، دادگستری، جهاد کشاورزی، امور خارجه، کشور و صنعت، معدن و تجارت دیده می‌شود و دو دانشگاه بزرگ کشور یعنی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس نیز از دستگاه‌هایی هستند که رقم بزرگی به نام «سایر هزینه‌ها» دریافت می‌کنند.

سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت اسناد و املاک، سازمان تحقیقات کشاورزی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان دامپزشکی نیز سازمان‌هایی هستند که بودجه سایر بزرگی دارند و به جز این می‌توان از بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز به عنوان یکی از مجموعه‌هایی نام برد که رقم بزرگی را با نام «سایر هزینه‌ها» دریافت می‌کنند.

وزارت آموزش‌ و پرورش به عنوان بزرگ‌ترین دستگاهی که رقم بالایی به نام «سایر هزینه‌ها» دریافت می‌کند، به گونه ای که سال آتی، حدود ۴۳۰ میلیارد تومان بودجه سایر دریافت خواهد کرد و شوراهای حل اختلاف نیز ۲۷۰ میلیارد تومان «کمک برای سایر هزینه‌ها» دریافت خواهند کرد. وزارت امور خارجه با ۱۸۶ میلیارد تومان بودجه برای سایر امور در ردیف بعدی قرار دارد و دادگستری جمهوری اسلامی ایران نیز بیش از ۱۵۲ میلیارد تومان برای سایر هزینه‌ها دریافت خواهد کرد.

وجود چنین ارقامی در سطحی وسیع و برای بیش از ۲۰۰ دستگاه اجرایی غیر نظامی و غیر امنیتی نشان می‌دهد، لایحه بودجه کشور تا رسیدن به شفافیت قابل‌ قبول فاصله زیادی دارد و حداقل دو هزار میلیارد تومان از تعهدات دولت در سال آتی به سایر اموری اختصاص خواهد داشت که چندان روشن نیستند.»

این میزان از اعداد و ارقام، حکایت از غیر شفاف بودن بودجه دارد و این میزان از غیر شفاف بودن، حتی صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورده است.

منصور مرادی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با ارزیابی لایحه بودجه سال 98، گفت: سرفصل سایر هزینه ها برای 239 دستگاه غیرامنیتی و غیرنظامی در نظر گرفته شده است، حال آنکه در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات بر کاهش سایر هزینه ها در بودجه تأکید شده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه سرفصل سایر هزینه ها بر غیر شفاف بودن بودجه صحه می گذارد، گفت: حسابرسان همیشه بر سرفصل سایر هزینه ها حساسیت بیشتری نشان می دهند، چون مشخص نیست این ردیف بودجه برای چه کاری در نظر گرفته شده و بیشتر تخلفات مالی از همین سرفصل ایجاد می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۴
یه بخشیش خرج ندانم کاری مسئولین و بخش دیگه ای ازش بازم خرج ندانم کاری مسئولین میشود
سوالی که پاسخش را همه می دانند پرسیدن ندارد.
خرج جیب پزشکان
امروز در خبرها امده که سازمان برنامه در کزارشی از عملکرد اقتصاد ایران اعلام کرده در 8 ماه اول امسال صادرات نفت و میعانات گازی ایران با کاهش بسیار به دو میلیون بشکه در روز رسیده. همین اطلاعات نشان میده که متاسفانه در دو ماه اخیر میزان صادرات نفت و میعانات گازی چه اندازه کاهش شدید داشته و به زیر 700 هزار بشکه رسیده و ان ناشی از تحریم خرید نفت ایران است. چون در ششماه اول امسال که تحریم هنوز کامل اجرا نشده بود صادرات نفت و میعانات گازی متوسط حدود 2.5 میلیون بشکه یا مجموعا 450 میلیون بشکه برای 180 روز بوده. ولی در دو ماه مهر و ابان میزان صادرات نفت ایران به زیر 700 هزار بشکه کاهش داشته یا مجموعا 42 میلیون بشکه برای 60 روز. بنابراین برای 8 ماه یا 240 روز مجموع صادرات نفت و میعانات گازی به زیر 500 میلیون بشکه رسیده که در روز می شود همین حدود 2050 هزار بشکه! انها که به اقتصاد ایران و سیاست بین الملل اشنا هستند می دانند این برا اقتصاد ایران بعین به صفر رساندن درامد نفتی و این به چه معنی است که متاسفانه تحریم خرید نفت ایران بسیار موثر بوده و در صورت ادامه این روند چه تاثیرات عظیم و منفی برای اقتصاد کشور خواهد داشت . تا دیر تر نشده مسئولان کشور باید برای این روند فکری بکنند. چند ماه دیگر برای اقتصاد ایران خیلی دیر است. البته برخی دوستان هم نگویند ما مثلا کارشناس تحریم ایران در وزارت خزانه داری امریکا هستیم. همینطور که می بینید یک ضرب و جمع ساده است و همه می توانند به این برسند. حالا ببینیند کارشناسان خزانه داری و وزارت خارجه امریکا که دسترسی به اطلاعات بسیار ریز تر دارند به چه راحتی دارند این اطلاعات را به نفع سیاستهای خود تحلیل می کنندو ....
خرج همایش های انتخاباتی اعتدال و اصلاحات و حزب های دولت ساخته مثل کارگزاران و مشارکت.
افرین تابناک و ادامه بده به این بودجه هایی که در خود دولت خرج می شود ولی به خاطر سیاسی کردن اسم حوزه را پر رنگ می کنند برای اهداف خاص
خرج سلطان سازی میشود!؟
بودجه سالهای متمادی است که غیر شفاف و تفسیر پذیر است و هیچ کس بدنبال شفافیت آن نیست چرا که منافع بسیاری در آن است همین طور اعتبارات خارج از شمول قانون محاسب که در اختیار مدیر دستگاه است و روشهای متعدد برای هزینه های خلاف قانون از محل همین ردیفها است که هزاران جور سو استفاده می شود و باکمال تاسف نهاد های ناظر هم بدلیل انتفاع از همین ردیفها سکوت می کنند
خرج از کیسه مردم است ومسئولین برای همدیگر حاتم طایی شدن
خرج صفا و پول چای بچه ها
آن دو هزار میلیارد. برای پول تو جیبی دولت مخصوصا آقا ظریف که همیشه در حال پرواز است. ایشان به تنهایی به اندازه وزیران خارجه ۱۳۷کشور دنیا ماموریت خارجی داشته است.نتیجه!!!
خرج اقا زادها ، خرج رانت مسئولین
مشخصا با توجه به مبلغ بالای این آیتم می توان گفت ان کمک خرج ردیف های دیگر است در صورتیکبه به کمبود بخورند شاید شما فراموش کرده باشید شرایط ما شرایط جنگ اقتصادی است و نمی توان دقیقا مبلغ برای ردیف ها تعیین کرد چون مبلغ ارز در نوسان است
از آقای نوبخت بپرسید
کل بودجه رو دارن میدردن حالا گیر دادی به سایر ها
اين اصلاح طلبان همين طورن
معلومه صرف هزیه هدایا مدیر عامل شرکتها و سازمانها میشه مثل خصولتی هابعد به همه مدیرا هدیه میدن که وضع مالی همشون خوب هست
همه باید برای بودجه شفاف باشند
پول هایی که به جای آبادانی ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن و غیره خرج می شود چرا ؟ ......... انتصابات فامیلی و رانتی آخرش میشه همین
این ردیف از سال ۹۲ یا از قبل بوده
۱. آقای ظریف و همکارانشون هنگام مذاکره ب ای برجام شبی ۱۳۰۰ یورو برای هر اتاق از جیب مردم میدادان! کاری به گتیجه نداریم اما مسافرتهای بی فایدل همچنان با جیب مردم ادامه داره! باید بالاخره به مردم توضیح بدن برای چی مثلا میرن هند
۲. شفافسازی از اصود دموکراسی هزینه از بودجه به هیچ عنوان نباید مخفی بمونه بلکهوباید برای مردم تا ریال آخرش توضیح داده بشه
ما در ایران در مبحث استراتژی مشکلات اساسی داریم و دولت مردان ما بیشتر مشغول حل مشکلات در سطح اجرا هستند تا در سطح استراتژیک. مثلاْ یک موضوع بسیار مهم کسب درآمد دولت به عنوان صندوق دار بیت المال کسب درآمد مبتنی بر عدالت است که راه حل آن این است که هر فردی که از منابع (آب /برق/ بنزین/ درآمد) بیشتری استفاده می کند بیشتر مالیات و عواض بدهد / بیمه ها باید بگونه ای شود که هر کس که بیشتر از ماشین استفاده می کند (بجز کسانی که خدمات عمومی می دهند) بیشتر عوارض و بیمه بدهند (مثلاْ بر اساس مصرف بنزین) / سود بانک ها بر اساس سود حاصل از سرمایه گذاری پرداخت شود نه بازگشت سررسید وام و سپرده های جدید / گره زدن جبران کسری بودجه با کم ارزش کردن پول و چاپ بدون پشتوانه آن نه تنها حرام بلکه به واردات و صادرات و تولید و ... ضربه مهلک می زند / بالا بردن و پایین نگه داشتن نرخ ارزهای خارجی در مقابل پول داخلی نوعی افراط و تفریط در اقتصاد و نشانه جهالت است و همواره اعتدال بهترین راه حل در هر موضوعی است
در روابط خارجی سیاست ها باید مبتنی بر روشنگری و همکاری متقابل و سرمایه گذاری های مشترک باشد
80% ملت زير خط فقر بسر مي برند و آقايان هزاران ميلياردتومان را بي حساب و كتاب خرج مي كنند و محلش را هم اعلام نمي كنند!!! همين بودجه اي كه اعلام و به اصطلاح شفاف سازي نموده ايد هم غير عادلانهاست
آن وقت به کارمند و معلم و کارگر که میشه، میگن بودجه نداریم،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل