بازدید 15569

آقای شیر علی نیا خرمشهر را هم شما فتح کردید!

محمود ملکی
کد خبر: ۸۶۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳ 02 January 2019

سالها بود همین که زمستان فرا می رسید، پدران و مادران شهدا، همرزمان شهدا، فرزندان شهدا و فرماندهان جنگ، نه از سرما که از یادآوری آنچه بر این مردم در جنگ گذشت، دلشان به لرزه می افتاد؛ حالت غریبی است ترکیب حماسه و داغ؛ یک حس بین رنج و امید است بر بالای جنازه برادر شهیدت ایستاده باشی با داغی بر دل و سری رو به آسمان بلند که از این خون است که این وطن بر جای مانده است؛ از همین خون است که می بینی پس از قرن ها در تاریخ این کشور، مردمانی زیستند که با خون خود اجازه ندادند بخشی از این خاک گلگون، به تاراج بیگانه رود! بیگانه ای که شرق و غرب و شمال و جنوب عالم دستش را گرفته بود که در مقابل مردان مرد این زمین، بر زمین نخورد که خورد و بد هم در نهایت بر زمین خورد و آن مستکبر متجاوز، آخرین حرفش، عربده کشی نسبت به مردان مرد سرزمین ایران بود!

چند سالی است اما همین که زمستان می رسد، در اوج ناجوانمردی سرما و یخبندان، عده ای شک و تردید و یأس را هم به جان این مردم انداخته اند؛ تا جایی که فلان کارشناس فلان شبکه تلویزیونی خارج نشین می گوید: «ملت ایران غلط کرد که هشت سال در مقابل صدام جنگید»! آنهایی که این روزها شک و تردید و یاس را بر دل های خانواده های ایرانی می کارند، دشمن نیستند، از خود ما هستند، قصدشان هم دشمنی نیست. وقتی می بینند که فرماندهان جنگ، به هر دلیلی، در مورد بخشی از جنگ، سکوت کرده اند! دست به کار می شوند! آنان نیک می دانند در دوران صلح و آرامش و در زمانه ای که تغییر نسل صورت گرفته و ارزش های جامعه کنونی نسبت به ارزش های نسل جنگ به کلی دگرگون شده، مخاطبی مشتری حماسه دفاع و بازپس گیری خاک و بیرون راندن متجاوز و آن همه قهرمانی و پهلوانی و فداکاری و ایثار نیست! مخاطب امروز در اوج همه این ناکارآمدی ها به دنبال مقصر می گردد و عده ای هم خوب فهمیده اند که باید مقصر را از دل جنگ بیرون کشید! از دل حماسه که مقصر یافت نمی شود، لذا حماسه را از جنگ پاک می کنند و هوشمندانه به دنبال آن بخش هایی از جنگ که در موردش کمتر گفته شده می روند تا با یک روایت چرب، مشتری شان را جذب کنند و این روایت ناگفته چرب شده برایشان فالوور در اینستاگرام و توئیتر جذب کند و اعضای کانال تلگرامشان را افزایش دهد!

همان ابتدا هم گفتم، راویان جدید جنگ دشمن نیستند، از خود ما هستند؛ شاید هم گاهی دلسوزتر هم از همه ما! آنان راویانی هستند که بر ضعف روایتگران اصیل و ناب دفاع مقدس، سواری مجانی می کنند! این سواری مجانی راویان جدید بر ضعف های روایتگران اصیل دفاع مقدس، حتما نقطه پایانی برایش متصور نباید بود؛ در هر حادثه و هر زمانی، وقتی عطش مخاطب برای اطلاعات، بیشتر و بیشتر شود و اطلاعات اصیلی هم در میان نباشد، راویان شاید دلسوز، اما مشتاق فالوور توئیتری و اینستاگرامی و تلگرامی، بازارشان مجددا سکه خواهد شد، مگر این ضعف از بین برود! تا این ضعف هست، روایت دفاع مقدس، در دستان این راویان نوین شبکه های اجتماعی خواهد بود!

اگر این ضعف روایتگری اصیل از همه عملیات های پیروز و ناکام دفاع مقدس، ادامه یابد، طبعیتا راویان جدید هم که حماسه و افتخار و شهادت را به خاطر مخاطب مداری از دفاع مقدس حذف کرده اند تا فالوورهای بیشتری را از این دریای بیکران صید کنند، کارشان را ادامه می دهند! آیا تداوم این هر دو روند، بدون پیامد خواهد بود و نهایت در هر برهه راویان جدید صرفا یک فرمانده را به قربانگاه می برند؟ یا نه پیامد تدوام این هر دو نقص، آسیب های بیشتری برای مردم ایران به دنبال خواهد داشت؟

به نظر می رسد طلیعه های نامیمون پیامد این هر دو ضعف درباره دفاع مقدس، امروز بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است؛ وقتی کارشناسی ایرانی در یک برنامه تلویزیونی می نشیند و خطاب به تحلیلگری عراقی که از دفاع مردم ایران حمایت می کند و بعد از زبان آن ایرانی می شنود که «مردم ایران غلط کردند که هشت سال در مقابل صدام جنگیدند»، باید آرام آرام از این خواب چند دهه ای خود بیدار شویم! هدف راویان جدید شبکه های اجتماعی هر چه هست از خوب یا بد مهم نیست؛ مهم پیامد ضعف اطلاع رسانی خودی درباره همه جزئیات جنگ است؛ پیامد این ضعف، به تدریج خالی کردن نسل جدید و آینده جامعه ایرانی از حس دفاع در مقابل متجاوز است. وقتی دفاع در برابر متجاوز از حماسه و افتخار خالی می شود و جای آن را به دلیل ضعف های فراوان ما، شرم و شماتت می گیرد، پس از مدتی خواهیم دید که قربانی این ضعف ها نه تنها فرماندهان که حس ناب و اصیل دفاع از خاک کشور است! اگر این ضعف ها را بپذیریم، آن زمان هم می شود به مشاور رئیس جمهور هم گفت در میانه این میدان تو چه نقشی را بر عهده گرفته ای؟می توان به وزیر جوان حزب اللهی وزارت ارتباطات هم گفت که در خالی کردن این ملت از حماسه و افتخار به جز چند لایک و فالوور بهره بیشتری نخواهد داشت!

من خود منتقد جدی سیاست های کشور در این ده سال اخیر هستم! تفاوتی هم نمی کند روحانی یا احمدی نژاد؛ آن زمان که با اعمال و رفتار خود، ایران ما را در معرض آسیب قرار می دهند! چه ناکارآمدی ها و بی تفاوتی شان و چه گفتار و رفتار گاه به گاه بچگانشان! ما برای حفظ خاک این کشور، فارغ از اینکه چه حکومتی در آن برقرار است، به ایثار و فداکاری زنان و مردان و پیران و جوانانی نیاز داریم که روحیه حماسه و شهادت برای این خاک، متعالی ترین جنبه حیاتشان باشد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
خود نویسنده فهمید چی نوشته؟
لطفا بخش نظرات این خبر رو باز کنید و کامنتهای مخاطبین رو نشر بدید تا گفتگو چند طرفه باشه و نتیجه ان دسترسی به حقیقت باشد و نه تهمت و افترا...
دلت را خوش کردی مقاله نوشتی حیف این امکانات که در اختیار شماست
جهاد و شهادت در راه حفظ وطن اسلامی ما وظیفه ای است خدشه ناپذیر، حالا هر کس هر چه بگوید. بدنه نیروی رزمی در طی هشت سال دفاع مقدس به عالی ترین شکل انجام شده است، اما در سطح استراتژی و طراحی عملیات جای بررسی و دقت نظر هست، چه بهتر که خود فرماندهان و طراحان جنگ به آن اقدام کنند. سردار رشید حاج قاسم عزیز خیلی صادقانه گفتند کربلای ۴ عملیات اصلی بود ولی ادامه آن به صلاح نبود و متوقف شد، اما بیان آقا محسن خیلی بد بود، باید بیشتر دقت می کردند
حماسه را آنها که رفتند آفریدند، نه آنها که ماندند!
با سلام...مطلب مغرضانه ای در خصوص آقای شیرعلی نیا نوشته اید...
من نوشته های ایشان را دنبال میکنم....بدون مدرک و سند حرفی نمیزنند...تحلیل میکنند و انتقاد...

اگر فکر میکنید که ایشان نادرست میگوید با ارجاع به متون مستند پاسخ دهید...نه حرفهای الکی...

متاسفم که هنوز در چاه تظاهر هستیم و نمیخواهیم قبول کنیم که بعضی جهاه اشتباهاتی داشته ایم...
اين صحبت و استدلال شما خلاصش اينه كه هر كي حرفاي ما رو تاييد نكنه عليه انقلاب و جنگ و...و خائنه!!
الان مردم منتظر روشنگري و ارائه اطلاعات شفاف هستن.
چرا همه چيز رو احساسي ميكنيد كه هيچ كس نتونه نقد و يا مخالفتي داشته باشه؟؟
کسی شک ندارد اگر جنگی را بشود در 3 یا چهار ماه به پایان رساند 8 سال ادامه پیدا کند غلط است .
خوب است که با مسئله جنگ و سایر مسائلی که بنیان بقای کشور و نظام را تحت تأثیر قرار می‌دهد برخورد احساسی نداشته باشیم. به اندازه کافی و در زمان خودش از این گونه برخوردها داشتیم و خوب یا بد آن گذشت. اما تحلیل‌های واقعی و مبتنی بر شواهد و فکت می‌تواند دوام نظام و کشور را تضمین کند. به همین جهت لطفاً و لطفاً امثال شیرعلی نیا را این گونه ننوازید حکایت آن بنده خدا که می‌گوید ایران غلط کرد که جنگید معلوم است اما منتقدان دلسوز را باید گرامی داشت و استقبال کرد.
به نظر من آقای شیر علی نیا خیلی مستند حرف می زنند و راهکار فردی که مخالف او هست ، این است که مستند تر حرف زده و نظرش را به کرسی بنشاند. نه اینکه در پشت کلمات مبهم و کلی و رد کلی همه حرفهای فرد باشیم. اگر با سخن و حرف خاص یک فرد مخالفیم. ان را با دلیل و مدرک اثبات کنیم . همان گونه که اقای شیر علی نیا مانند یک تاریخدان حرفه ای با استناد به اسناد و نوشته های افراد معتبر حرف می زند. مانند سخنان ایشان در مورد تلفات جنگ در سال 1365 که بعد از بیش از سی سال هنوز منتشر نشده که در کدام عملیات چه تعداد شهید داشته ایم
یادداشت بسیار خوبی بود. دستمریزاد.
شیر علی نیا چه کند ؟
از کتب منتشر شده و خاطرات تایید شده مجدد نقل میکند و در پایان سوال میپرسد ؟
چرا کسی جواب نمیدهد و بیشتر دنبال تخریب سوال کننده هستند تا جواب دهی؟
اگر جواب دلسوزانی امثال شیرعلی نیا که از بچه های خودی و انقلابی است آرام آرام بدهیم احتیاجی نیست به شبهه های شبکه های کذا تندتند جواب بدهیم
حالا چه ربطی به شیرعلی نیا داشت؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر