بازدید 2823

دشت‌های قزوین در معرض خطر فروچاله‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استان در حاشیه بازدید از منطقه جنگلی حفاظت‌شده فتح‌آباد در بخش مرکزی بوئین‌زهرا گفت: برخی از اراضی و دشت‌های قزوین در مناطق مختلف در معرض خطر فروچاله‌های عظیم قرار دارد.
کد خبر: ۸۶۵۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۹ 01 January 2019

مدیرکل مدیریت بحران استان در حاشیه بازدید از منطقه جنگلی حفاظت‌شده فتح‌آباد در بخش مرکزی بوئین‌زهرا گفت: برخی از اراضی و دشت‌های قزوین در مناطق مختلف در معرض خطر فروچاله‌های عظیم قرار دارد.

به گزارش ایسنا، قدرت‌الله مهدیخانی در حاشیه بازدید از منطقه جنگلی حفاظت‌شده فتح‌آباد در بخش مرکزی بوئین‌زهرا که با همراهی مدیرکل منابع طبیعی، بخشدار مرکزی بوئین‌زهرا و جمعی از کارشناسان و متخصصین امر صورت گرفت اظهار کرد: بنا به گزارش اداره کل منابع طبیعی استان، ترک‌های بزرگ و عمیقی به شکل حلقوی و شعاعی به‌صورت ناگهانی در اراضی جنگل‌کاری شده فتح‌آباد رخ‌داده که طول آن‌ها در مجموع به حدود 3 کیلومتر رسیده و عمق آن‌ها از چند سانتی‌متر تا چند 10 متر متغیر است.

وی افزود: در پی بازدید تخصصی از منطقه یادشده و بررسی سازوکار ترک‌ها، پدیده فرونشست زمین در این منطقه مسجل و دستور نصب علائم هشدار و تمهیدات ایمنی جهت ورود افراد و احشام به این منطقه صادر شد.

مدیرکل مدیریت بحران استان ادامه داد: این ترک‌ها در نتیجه افت آب و نشست سفره در مناطقی که برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی وجود دارد، رخ می‌دهد و با گذشت زمان و در صورت ادامه روند کاهش آب در سفره زیرزمینی، به ریزش و ایجاد فروچاله‌های عمیق در منطقه منجر شده که دشت‌های قزوین‌ متأسفانه شاهد روند رو به رشد این پدیده‌ با سرعت بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: متأسفانه ترک‌های ایجادشده در فاصله کمتر از 100 متری جاده اصلی رخ‌داده و با پیشروی به سمت زیرساخت‌ها و روستاهای اطراف‌ می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را برجا بگذارد.

مهدیخانی در پایان گفت: تنها راه جلوگیری از وقوع و گسترش پدیده فرونشست، که بیشتر دشت‌های ایران را با خطر جدی روبه‌رو ساخته، کنترل و محدود کردن برداشت آب از منابع زیرزمینی بوده که خوشبختانه در استان، اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل