بازدید 5279

لزوم رعایت شأن نمایندگی مجلس

جهانبخش خانجانی
کد خبر: ۸۶۴۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷ 29 December 2018

رئیس‌جمهور روز سه شنبه برای سخنرانی و ارائه بودجه سال 98 با هیأت همراه خود در مجلس حاضر شد، اماآنچه در مجلس رخ داد در شأن خانه ملت نبود. اینکه برخی نمایندگان در حین سخنرانی رئیس‌جمهور شلوغ کنند و داد و بی‌داد سر دهند نشان دهنده این است که این افراد به لحاظ اجتماعی قابلیت حضور در پارلمان به عنوان نماینده مردم را ندارند.

این رفتارها به حدی نادرست بود که بروز این ناشکیبایی مفرط در برخی از نمایندگان شأنیت مجلس را زیر سوال برد. حتی مقام معظم رهبری نیز در سالیان گذشته در ارتباط با این دو‌دو کردن‌ها و عددهای اینچنینی تذکراتی را داده بودند.

لذا نمایندگان باید در عمل و رفتار وارسته باشند و در عین حال ضمن دفاع از حقوق شهروندان آداب روابط، رسومات اجتماعی و دیپلماتیک را رعایت کنند.

این سخن اسائه ادب به مقام شامخ همه نمایندگان نیست، اما باید اذعان داشت که تعدادی از نمایندگان از حداقل فضایل اخلاقی برخوردار نیستند و به‌نظر می‌رسد این مساله به چینشی سیاسی برمی‌گردد.

زمانی که از حضور عناصر فرهیخته و دارای متانت اخلاقی در مجلس جلوگیری می‌شود، طبیعتا و ناچارا افرادی وارد مجلس می‌شوند که واجد صلاحیت‌های لازم نیستند. فرض بر اینکه بر همین اساس چنین افرادی هم وارد مجلس شوند بر هیأت رئیسه مجلس است که کلاس‌های آموزشی برای اینگونه نمایندگان در آداب سخن گفتن، معاشرت و رفتار نسبت به مجموعه مردم و سایر نمایندگان را لحاظ و برگزار کنند تا آنها نیز آداب نمایندگی ملت را بیاموزند.

از طرف دیگر اینگونه رفتارها فقط به خود نمایندگان و جامعه آسیب نمی‌زند بلکه این رفتارها از سوی رسانه‌های بیگانه نیز رصد می‌شود و چون نظارت مستقیم صورت می‌گیرد انعکاس مناسبی در بیرون از مرزهای کشور نخواهد داشت.

البته گرچه ممکن است در کشوری نمایندگان از این سخت‌تر عمل کنند، اما در مقیاس جهانی چنین رفتارهایی آن هم بی‌احترامی به رئیس‌جمهور و هیأت همراه بسیار نامناسب است و علاوه بر اینکه نوعی اسائه ادب به رئیس‌جمهور به عنوان شخصیت اول اجرایی کشور است، شأن خود مجلس به عنوان نهاد قانون‌گذاری را پایین می‌آورد.

از سوی دیگر شاید سوال شود آن عده‌ای که به این مسائل دامن می‌زنند چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟ در پاسخ باید اظهار داشت؛ زمانی است که برخی نمایندگان به دنبال اهداف سیاسی هستند و درصددند که منویات جناح و جریان خود را پیاده کنند و در این صورت نمی‌توان بر این عملکرد خرده گرفت. چرا که نمایندگان براساس اهداف سیاسی و اجتماعی خاصی وارد مجلس شده‌اند، اما زمانی که نمایندگان از منزلت اجتماعی خود خارج می‌شوند علاوه بر آنکه به شخصیت مخاطب خود آسیب می‌زنند، به خود و جایگاه اجتماعی جریان سیاسی خود نیز لطمه وارد می‌کنند.

اینکه رئیس مجلس چندین بار تذکر می‌دهد و این نوع رفتار و کنش را شماتت می‌کند حائز اهمیت است و باید بدان توجه کافی صورت پذیرد. لذا نمایندگان باید حتما در طراز نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران رفتار کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر