بازدید 4388

برگزاری مراسم اولین شب ارتحال آیت‎الله شاهرودی

کد خبر: ۸۶۴۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹ 27 December 2018

‌مراسم اولین شب ارتحال آیت‎الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام امشب با حضور مراجع عظام در قم برگزار شد.

‌به گزارش‌ ایسنا، مراسم اولین شب ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس سابق قوه قضاییه امشب از سوی مقام معظم رهبری با حضور علما و مراجع عظام تقلید و مسئولان ملی و استانی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در این مراسم آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، جمعی از اعضای هیئت دولت، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علوی وزیر اطلاعات و جمعی از شخصیت‌های برجسته لشکری و کشوری، روحانیون و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم پیام مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال عالم ربانی آیت‌الله هاشمی شاهرودی قرائت‌شد و در آن به 5 ویژگی برجسته رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره شد، فقیه عالی‌قدر و استاد برجسته حوزه علمیه ازجمله عناوین مهمی بود که در پیام مقام معظم رهبری درباره آیت‌الله هاشمی شاهرودی ذکرشده بود.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رفیعی از اساتید حوزه در سخنانی با اشاره به مفهوم اولوالباب در قرآن گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی از مصادیق اولوالباب بود.

خصویات علمی آیت الله هاشمی شاهرودی مغفول مانده است

حجت‎الاسلام والمسلمین رفیعی در این مراسم گفت: آیت‎الله هاشمی شاهرودی فقیهی روشن اندیش از مصادیق اولولبابی است که در قرآن کریم به آن اشاره شده است که فراتر از اولوالعلم است.

وی افزود: آیت‎الله هاشمی شاهرودی از فقها و اصولیون بزرگ این عصر بود که شاخصه سیاسی ایشان روی این وجهه علمی ایشان سایه انداخته است ولی باید به این مقوله بیشتر پرداخت.

وی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی شاهرودی عالمی فقیه بود که علاقه زیادی به موضوعات قرآنی و تفسیری و زیارت حرم اهل‌بیت(ع) داشت؛ ایشان اولین ویژگی اولوالباب را که تفکر و اندیشه است را به تمامه داشت؛ ایشان سه پروژه بزرگ یعنی موسوعه فقه اهل بیت(ع)، فقه جواهری و مجله فقه اهل بیت(ع) را مدیریت کردند که بزرگترین مباحث فقهی روز را به عرصه رساند.

رفیعی بیان کرد: این حجم عظیم معارف و بازتولید به روز سازی نظریات عظیم فقهی توسط ایشان انجام شد ولی متاسفانه عده ای ناآگاه بدون توجه به این مسایل و این همه تحولاتی که بزرگانی چون مرحوم هاشمی شاهرودی ایجاد کردند می‌گویند که حوزه ما به روز نیست.

وی گفت: آزاداندیشی از دیگر خصوصیات اولوالباب است که ایشان به تمامه آن را دارا بود؛ تقید به ارزش های اخلاقی از دیگر خصوصیات این گروه است که ایشان از متخلق ترین بزرگان این عصر بود.

وی اظهارکرد: فرجام اندیشی و شرح صدر نیز از دیگر خصوصیات این بزرگان است که مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی نیز از این ویژگی برخودار بودند؛ بسیاری از علما به ایشان می گفتند که شما با این رتبه علمی در سیاست کمتر ورود کنید که ایشان می فرمودند پس چه کسی باید این مسئولیت ها را به عهده بگیرد؟

رفیعی تصریح کرد: از دیگر ویژگی های این عالم و اولوالباب می توان به تقوا و پاکی و عبرت اشاره کرد؛ مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی برادر سه شهید بودند؛ ایشان عالمی با تقوا بود که با تحمل بیماری سخت و رضایتی که به قضا داشتند؛ نشان دادند که در صحنه عمل نیز همه وجودشان را به خداوند واگذار کرده اند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با اشاره به برگزاری مراسم سوگواری اهل‌بیت(ع) توسط آیت‌الله هاشمی شاهرودی تصریح کرد: شرکت در مجالس روضه اهل‌بیت(ع) مورد تأکید این عالم ربانی بود و اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشت.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم افزود: خردمندان متفکر اندیشه‌ساز و اندیشه پرور هستند و در حوزه اندیشه حرف برای گفتن دارند. یکی از ویژگی‌های آیت‌الله هاشمی شاهرودی این بود که عالم متفکری ‌و دارای دیدگاه‌های علمی عظیمی بود.

رفیعی تصریح کرد: آیت‌الله هاشمی شاهرودی از شاگردان خاص شهید صدر بود و اندیشه‌های مرحوم صدر با نگاه آیت‌الله شاهرودی به قم راه پیدا کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر