بازدید 4425

شناسایی ۱۳۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

کد خبر: ۸۶۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ 23 December 2018

معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سه وزارتخانه با هماهنگی یکدیگر اطلاعات افراد 5 تا 11 ساله خود را مقایسه کردند که به شناسایی 130 هزار دانش‌آموزی ثبت نام نکرده در مدارس منجر شد.

به گزارش روزنامه ایران، چندی پیش خبری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد مبنی بر این‌که از وزارت تعاون، پیامکی برای خانواده‌ای ارسال شده که فرزند آنها در مدرسه ثبت نام نکرده است. در این پیامک از والدین کودک خواسته شده بود دلیل ثبت نام نکردن فرزندشان را در مدرسه اعلام کنند تا در صورت نیاز اقدامات حمایتی برای ادامه تحصیل انجام شود. احمد میدری معاون امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ایرنا گفت: طرح شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل و حمایت از آنها از سال گذشته آغاز شده است.

وی افزود: برای اجرای این طرح با همکاری وزارت آموزش و پرورش، کد ملی دانش‌آموزانی که در مدارس ثبت نام کرده‌اند را استخراج و با کد ملی افراد 5 تا 11 سالگی (سن تحصیل در مقطع پیش دبستانی تا پایان دوره ابتدایی) تطبیق داده می‌شود.

به گفته وی، از نتیجه این مقایسه می‌توان دریافت که چه تعداد از دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده و یا این‌که از ابتدا در مدرسه ثبت نام نکرده‌اند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه کرد: پس از این‌که تعداد افراد بازمانده از تحصیل مشخص شد با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شماره سرپرست و یا یکی از اعضای خانواده را دریافت کرده و با ارسال پیامکی به آنها، علت ثبت نام نکردن دانش‌آموز را جویا می‌شویم.

میدری اضافه کرد: با مقایسه کدهای ملی مشخص شده که بیش از 130 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی97-98 ثبت نام نکرده‌اند. معاون وزیر تعاون ادامه داد: همچنین از طریق مرکز تلفنی که در وزارتخانه دایر است و بیش از 100 معلول در آن فعالیت می‌کنند با افراد خانواده آنها تماس می‌گرفته می‌شود.

«تاکنون با 80 هزار نفر از سرپرستان دانش‌آموزانی که ثبت نام نکرده‌اند از طریق این مرکز تلفن تماس گرفته شده است تا مشخص شود چرا کودکان آنها به مدرسه نمی‌روند.»

این مقام مسئول با یادآوری این‌که طرح شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل از پارسال اجرایی شده است، گفت: پس از این‌که برای ما محرز شد «فقر» عامل ترک تحصیل دانش‌آموزان است بخشی از هزینه تحصیل آنها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌شود.

بازماندن معلولان از تحصیل

معاون امور رفاهی وزارت تعاون در ادامه، معلولیت را مهمترین عامل ترک تحصیل کودکان بیان کرد و افزود: فوت کودک و ابطال نکردن شناسنامه و کارت ملی، فقر و مهاجرت از دیگر عوامل ترک تحصیل کودکان در سن 5 تا 11 سالگی است.
میدری بر ضرورت حمایت از معلولان برای حضور در اماکن عمومی و آموزشی تأکید کرد و گفت: نبود فضای شهری مناسب، مهمترین دلیل برای ترک تحصیل دانش‌آموزان معلول محسوب می‌شود. «ناهماهنگی بین دستگاهی منجر به نداشتن فضای شهری مناسب و خدمات‌رسانی بهینه به معلولان محسوب می‌شود.»

وی خاطرنشان ساخت: «در کشورهای دیگر معلولان به راحتی در فضای عمومی حاضر می‌شوند اما در تهران به ندرت شاهد حضور این قشر در سطح شهر هستیم چه برسد به سایر شهرها و استان ها.» به گفته معاون وزیر تعاون، حس دلسوزی در میان مردم روستاها موجب می‌شود تا معلولان بیشتر از شهرها در اماکن عمومی حاضر شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل