بازدید 55591

پشت پرده اعلام عقب نشینی نیروهای آمریکا از سوریه چیست؟/ خروج از سوریه برای جنگ با ایران؟

در اینجا، یک پرسش عمده ذهن بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران و حتی مقامات سیاسی را به خود جلب کرده است؛ اینکه پشت پرده خروج نیروهای آمریکا از سوریه چیست؟ چرا در حالی که بسیاری از ناظران تصور می کردند، آمریکایی ها به دنبال حضور بلندمدت در سوریه هستند، ناگهان از خروج نیروهایشان از سوریه خبر دادند؟
کد خبر: ۸۶۲۱۵۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲ 19 December 2018

محیط سیاسی و نظم امنیتی خاورمیانه به گونه ای است که ناظران و کارشناسان این حوزه، مدام با تحولات جدید و غافلگیرکننده ای مواجه می شوند؛ تحولاتی که گاه موجب برهم خوردن ترتیبات امنیتی، تغییر الگوهای دوستی و دشمنی، برهم خوردن موازنه قدرت، تغییرات سیاسی و اجتماعی در واحدهای سیاسی و غافلگیری راهبردی بازیگران آن می شود.

مصطفی نجفی ـ به گزارش «تابناک»؛ یکی از موضوعاتی که در 8 سال گذشته بر دینامیزم های امنیتی و سیاسی و رقابت های قدرت در منطقه تأثیر مستقیم گذاشته، بحران سوریه و صف بندی های سیاسی ناشی از آن بوده است.

در همین راستا، پس از آنکه روز گذشته ایران، روسیه و ترکیه به همراه نماینده سازمان ملل در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه به توافق دست یافتند، ایالات متحده نیز در اقدامی غافلگیرکننده، خبر خروج نیروهای آمریکا از سوریه را اعلام کرد. خبری که تا حدودی موجب حیرت بسیاری از کارشناسان و ناظران امور سوریه و خاورمیانه شد.

روزنامه وال‌استریت جورنال روز چهارشنبه به نقل از دو مقام آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که این کشور آماده خروج نیروهایش از شمال سوریه است.

مقامات آگاه در این خصوص اعلام کردند که واشنگتن به متحدین خود در شمال سوریه خبر داده که قرار است، فوری نیروهای آمریکائی را از مناطق مذکور خارج کند؛ مناطقی که این کشور مدعی بود برای مبارزه به تروریست های مورد حمایت خود در آنجا نیرو مستقر کرده است.

بلافاصله دونالد ترامپ خبر رسانه‌های آمریکایی مبنی بر خروج نیروهای این کشور از سوریه را تلویحا تأیید کرد و در توییتر خود نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما برای ماندن در آنجا بود.

آیا آمریکا عقب نشینی می کند؟

در چند ماه گذشته، مواضعی از سوی آمریکایی ها اتخاذ شد که باور خروج نیروهای این کشور از سوریه را کمی باورناپذیر می کند. جایی که آن ها اعلام کردند در حال آموزش بیش از 40 هزار نیروی محلی هستند و تجهیرات سنگینی نیز تحویل آن ها داده شد. از سوی دیگر، کاخ سفید تا چند روز گذشته بارها اعلام کرده بود تا زمانی که نیروهای ایران در سوریه حضور دارند، آمریکا نیز نیروهایش را حفظ خواهد کرد. به همین جهت، این تناقض ها در مواضع آمریکایی ها تا حدود زیادی مشکوک، مبهم و شاید مخاطره آمیز باشد!

حال اگر فرض را بر خروج نظامیان آمریکا از سوریه بگیریم، به پرسش های بعدی می رسیم.

پشت پرده اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه چیست؟/ خروج از سوریه برای جنگ با ایران!

چرا مهم است؟

نخستین پرسشی که باید بدان پاسخ داد، این است که چرا اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه تحول مهمی است؟ پاسخ را باید در دینامیزم های جدید سیاسی در سوریه جستجو کرد؛ جایی که بحران از فاز نظامی وارد فاز مصالحه و توافق سیاسی شده است.

در واقع، علی رغم جدی شدن تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه و توافق میان ایران، روسیه، ترکیه و نماینده سازمان ملل، همچنان یک مانع عمده در حل و فصل بحران سوریه وجود داشته و آن هم کارشکنی های ایالات متحده و حضور نیروهای آن در سوریه بوده است. با عقب نشینی آمریکا از سوریه- همانطور که روسیه نیز بدان اشاره کرده- چشم اندازی برای دستیابی به راه حل سیاسی به وجود می آید. از سوی دیگر، مهم است چراکه می تواند تحولات بزرگ دیگری نیز به همراه داشته باشد.

پشت پرده عقب نشینی چیست؟

در اینجا، یک پرسش عمده ذهن بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران و حتی مقامات سیاسی را به خود جلب کرده است؛ اینکه پشت پرده خروج نیروهای آمریکا از سوریه چیست؟ چرا در حالی که بسیاری از ناظران تصور می کردند آمریکایی ها به دنبال حضور بلندمدت در سوریه هستند، ناگهان از خروج نیروهایشان از سوریه خبر دادند؟

در این زمینه چند گزاره و فرض عمده قابل تصور است؛

فرض نخست: عقب نشینی آمریکا از سوریه بخشی از طرح جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و مایک پمپئو برای تمرکز نظامی و امنیتی علیه ایران است. براساس این سناریو، واشنگتن احتمالا نیروهای خود را از نقاطی مانند سوریه به سمت خلیج فارس گسیل می کند و در مرحله بعد ممکن است آن ها به دنبال اقدام نظامی علیه ایران باشند.  حال ممکن است این پرسش  مطرح شود که این فرض تا چه حد قابل پذیرش است؟

در این زمینه باید به چند نشانه توجه کرد؛ نخست اینکه، با توجه به عدم تحقق وعده اروپایی ها یا عدم توان آن ها برای تحقق این وعده ها، آمریکایی ها احتمال خروج ایران از برجام را دور از ذهن نمی دانند. خروج ایران از برجام معنایی جز ازسرگیری فوری فعالیت های هسته ای ندارد. در اینجاست که ممکن است آمریکایی ها دنبال راه اندازی یک اقدام پیشدستانه علیه تأسیسات هسته ای ایران باشند. اقدامی که ممکن است زمینه های یک جنگ نامحدود را فراهم کند. دومین نشانه را باید در حمایت های اخیر مقامات آمریکایی از برخی اپوزیسیون خارج از کشور از جمله «رضا پهلوی» دانست. در واقع واشنگتن به دنبال پیشبرد جدی سیاست «تغییر رژیم» و معرفی آلترناتیوهای آن هستند. نشانه سوم را نیز بایستی در تمرکز نظامی دوباره آمریکا و حضور ناوهای نظامی این کشور در خلیج فارس دانست.

فرض دوم به ما می گوید که عقب نشینی آمریکا از سوریه طبق توافقی مشترک با روسیه و ترکیه حاصل شده است؛ توافقی که بدون تردید عوایدی نیز برای واشنگتن خواهد داشت. توافق با روسیه برای بیرون راندن ایران از سوریه می تواند در این فرض جای گیرد.

فرض سوم: خروج نیروهای آمریکا از سوریه خون بهای قتل خاشقجی است. در واقع، عقب نشینی آمریکا از سوریه و خالی کردن پشت کردها از سوی این کشور، امتیازی است که واشنگتن به آنکارا داده تا از ادامه فشار بر سعودی و حتی برخی نزدیکان ترامپ و از جمله کوشنر جلوگیری کند. براساس این فرض، آغاز حملات ترکیه علیه کردهای شمال سوریه قریب الوقوع است!

فرض چهارم: ممکن است آمریکایی ها طرحی برای هدف قرار دادن نیروهای ایران در سوریه و نیروهای حزب الله در لبنان(از سوی اسرائیل) داشته باشند. لذا، آمریکا با خارج کردن نیروهای خود از سوریه به دنبال آن است که ایران یا حزب الله نتوانند به این نیروها برای حمله متقابل دسترسی داشته باشند.

فرض پنجم: آمریکا قرار نیست کامل از سوریه خارج شود، بلکه صرفا با خروج برخی از نیروهایش، از یک سو، با توافق با آنکارا زمینه را برای کنشگری نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه کردها فراهم می کند و از سوی دیگر، با این عقب نشینی، تعاملی را با بشار اسد آغاز کند!

فرض ششم: آمریکا با اعلام خروج نیروهای خود از سوریه، فضا را برای کنشگری ترکیه در شمال سوریه بیشتر می کند. افزایش اقدامات و کنش های ترکیه در شمال سوریه می تواند منجر به شکاف میان ترکیه و ایران و روسیه شود. در واقع، گسترش عملیات های میدانی ترکیه در سوریه دور از انتظار نخواهد بود که بار دیگر تنش هایی میان آنکارا و مسکو و تهران به وجود خواهد آمد. تنش هایی که می تواند منجر به شکست روند آستانه و تشکیل کمیته قانون اساسی شود.

کارشناس مسائل سوریه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۲۴۷
دوباره معامله بر سر کوردها!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
چقدر این قوم مظلومند در همه کشور ها بر سر انان معامله می کنند
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
خیر
هدف خیلی روشن هست که من از سوریه رفتم تو هم برو بیرون . ماندن در انجا باید توجیه داشته باشه . حالا برو برای توجیه پشت سر هم خرج کن
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
این نکته قابل تصور است.
در ضمن امکان حمله به حزب اله از طریق اسراییل و آمریکا بالا میرود،ولی حمله به ایران از طرف آمریکا فعلا در دستور روز نیست
معمولا معادله این همه مجهول ندارد. مگر امریکا دیوانه است که با ایران وارد جنگ شود . وقتیکه دارد امتیازات لازم را بدون هزینه دریافت میکند . و این همه اسلحه به عربستان فروخته . در کمال ارامش دارد بهره اقتصادی می برد .
مگر ایران چقدر برایش ارزش مند است وقتی ایران می تواند با چین .روسیه و اروپا معامله کند. و در نهایت سود فروش تمام محصولات به ایران درصدبگی از انها به جیب امریکا میرود.
نشانه چهارم دادن اختیارات وزیر جنگ به نتانیاهو که اخیرا صورت گرفت
فرض سوم را کلا فراموش کنید.خاشقچی در جلوی دوربینها و شو اف ها مطرح است نه در واقعیت سیاسی
فرض چهارم و فرض اول بیشتر به واقع نزدیک میرسد.
.
فرض ششم هم وجود داره اینه که اعلام آتش بس ناگهانی بعد از 4 سال در یمن که به ائتلاف عربستان فراغ بال بیشتری برای تمرکز روی موضوع کردها-ترکی میدهد و اینکه چهره عربستان و ترامپ به واسطه موضوع خاشقچی ضربه دیده بعید نیست که این خارج کردن نیروها جنگی بین کردها و ترکیه رخ بده تا ترکیه به آشوب کشیده بشه که البته با حمایت مالی امارات و عربستان انجام خاهد شد.ضمن اینکه این خودش ممکنه ترکشهایی برای محور مقاومت داشته باشه.طبق گفته های ترکیه آمریکا تجهیزات و سلاح های زیادی به کردها داده.
به ترامپ نمیاد این همه توی کارهاش فکر باشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
تو ساده ای داداش
جنگ نامحدود نیست برای امریکا ، وقتی بخواهد با ایران بجنگد چون نیروی چند صد هزار نفری است ولی ایران و نیروهای وابسته اش در منطقه چند میلیونی است و مهمتر ان که تجهیزات لازم را هم دارد برای سرکوب کردن امریکا و به همین خاطر نامحدود نیست بلکه محدود است برای انها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
هه هه هه
چیو سرکوب بکنن
مگه شورش کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
توهم هم حدی داره !!!!
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
زندگی ما ایرانی ها در جنگها وتهدیدها به بطالت گذشت فکر می کنیم دنیا جنگله
فرض قافیه‌ را باختن
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
خبر خروج ناگهانی ترامپ از سوریه تحول بسیار خطرناکی برای ایران در اوج گرفتن تحریمها و فشار بر ایران است. به نظر می رسد سرنوشت سوریه در یک معامله بزرگ که نتانیاهو و پوتین و ترامپ در ان شرکت دارند تغییر کیفی کرده است. به این معنا که سوریه کاملا در اختیار روسیه قرار گیرد و در برابر روسیه در برابر فشار بیشتر امریکا و اسراییل به ایران موضع انفعالی بگیرد. از نظر اسراییل و با توجه به روابط بسیار دوستانه پوتین و نتانیاهو و استراتژیک روسیه و اسراییل که بر کسی پوشیده نیست حضور روسیه در سوریه به عنوان فعال مایشا نه تنها مشکلی نیست بلکه نگرانی کامل اسراییل را بر طرف می کند و اسد هم هیچ توانایی برای تغییر در این معادله ندارد. از طرفی با خروج نیروهای امریکا از سوریه شرط روسیه که خواستار خروج کلیه نیروهای خارجی از سوریه برای تشویق ایران وحزب الله و ترکیه از سوریه شده است تامین می شود و دیگر روسیه عذری برای حمایت از حضور ایران و حزب الله در سوریه ندارد. از سوی دیگر برای اسد هم این معامله بسیار پر منفعت است. برای اسد به عنوان یک رهبر سنتی خاورمیانه ای هیچ چیز مهمتر از بقای خود در قدرت نیست. دیروز برای اولین باز نماینده امریکا در سوریه اعلام کرد که امریکا دیگر به دنبال تغییر اسد نیست. به نظر می رسد متاسفانه اسد هم برای حفظ قدرت ایران را دور زده است. در مورد کردهای سوریه همه میدانند که همیشه روسیه و خیلی قبل از اسد به دلیل رقابت های روسیه با ترکیه همیشه حامی سنتی کردها در سوریه و عراق و ترکیه بوده و قطعا روسیه خودمختاری کردهای سوریه را تضمین خواهد کرد به علاوه بر اینکه بعد از ایران بززگترین بازنده این معامله بزرگ ترکیه هست که دیگر قادر به ادامه حضور در سوریه نخواهد بود. به هر حال همانطور که پیش بینی می شد باز هم روسیه ایران و ترکیه را دور زد. دقیقا همانطور که در برجام دور زد و همانطور که در چند ماه گذشته بیشترین افزایش تولید و صادرات نفت را برای گرفتن بازارهای نفتی ایران بعد از تحریم داشته است. بنابراین دیدارهای فشرده و مذاکرات پشت سر هم مقامات امریکا و روسیه و اسراییل در چند هفته اخیر و اعلام امروز نتانیاهو و قبل از این اعلام امریکا که به زودی تحول بسیار بزرگی در سوریه به نفع اسراییل صورت خواهد گرفت اصلا عجیب نیست. عجیب ان خواهد بود که برخی در ایران تصور کنند ترامپ بدون هماهنگی با نتانیاهو و انجام معامله بزرگ این تصمیم را گرفته باشد.
ناشناس
| Australia |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
آآآآآره، ما هم عزتمند شدیم احتمالا
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
پوتین گفت اروپایی ها امکان حمایت از ایران را ندارند.اما اینکه ما از برجام خارج شویم و رو به غنی سازی بیاوریم فاجعه است چون امریکایی ها و اسرائیل ثابت میکنند که ما در این سال ها دروغ گفتیم و هدف اصلی ما از غنی سازی بمب اتم است .باتوجه به اینکه ما گفتیم هرگز بدنبال بمب اتم نیستیم چرا ،باید از برجان حتی مرده هم خارج شویم .ما میتوانیم طلب کار دنیا باشیم و هرگز دست بالا را به امریکا و اسرائیل ندهیم چون اگر به سمت غنی سازی برویم اتحادیه اروپا مثل برق به امریکا میچسبد و ما منزوی ترین کشور جهان خواهیم شد .اما ما باید با سیاست خارج نشدن سر امریکا و اروپا و توطئه روسیه و عربستان و اسرائیل را با شکست روبرو خواهیم کرد.در یک صورت دنیا را میتوانیم آچمز کنیم که نه به سمت غنی سازی برویم و برای مدت چند ماهی آزمایشات موشکی را هم کنا بگذاریم .ما با همین رویه گذران زنگی سختی خواهیم داشت اما کشور در امان از جنگ پیش خواهد رفت .اینطری با نقشه آنها و پاتک های سیاسی ما آنها را تعلیق خواهیم کرد مگر مسئولین ما مثل صدام فکر کنند ..ما برای امریکا حلقه مفقوده جنگ نشویم سازمان ملل نصف و نیمه هم از ایران حمایت خواهد کرد..حتس حماس از موشک پرانی ها دست بردارد .در یمن هم به توافق رسیدند پس هیچ دلیلی برای هوس جنگ باقی نخواهیم گذاشت امتحان آن برد برد برای سیاست ما خواهد بود.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
خب دیگه حالا نوبت ایران هست که نیروهایش را از سوریه خارج کنه.
یکی از صفات ترامپ اینه که سعی میکنه به قول هایی که در هنگام انتخابات داده عمل کنه!
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
نیمه کاسه ای زیر کاسه عقب نشینی استه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
با خروج امریکا ازسوریه ایران باید فوق العاده خوشحال باشد ومیتواند جای پای خودش را درسوریه محکم ترکند ضمن اینکه بیشترمیتواند پولهای خزانه کشور ایران وملت ایران را به سوریه بدهد وبازسازی سوریه را با پول خزانه کشورایران وملت ایران که جوانانشان بیکار هستند و گرانی وتورم درایران وحشتناک است شروع کند خروج امریکا یک خبرخوبی واسه lمسئولان ایران است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
خروج امریکا ازسوریه خبری خوبی واسه ایران است چون با خروج امریکا درسوریه بهترین فرصت است که ایران جای پای خود را درسوریه محکم کند وبیشرکمک به مردم سوریه کند
فرض اول به سبب اینکه برای خود آمریکا هزینه داره مردود هست . در فرض دوم هم روسیه گفته که توانایی خارج کردن ایران رو نداره و اگر هم بر فرض چنین خواسته ای داشته باشه خود روسیه هم دومین کشوری خواهد بود که باید خارج بشه..در مورد فرض چهارم هم که خوب نیروهای آمریکایی در عراق که هستند پس اینهم مردود هست .
هر وقت روسیه هم خارج شود همه با هم خارج می شویم
حالا که وقت چیدن میوه است رها کنیم بی خیال
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
چی رو بچینن فکر کنم هر چی کاشتن درخت کاکتوسه نمیشه چیدش
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
ناشناس جان واسه شما که غم گرانی و غم تورم وغم جوان بیکار ندارید بهترین خبراست که با خروج امریکا ازسوریه پولهای بیشتری ازخزانه مملکت ایران به سوریه سرازیرشود و پولهای خزانه مملکت ایران صرف هزینه بازسازی سوریه شود درعوض واسه شما که غم گرانی وبیکاری درایران را ندارید بهترین خبراست چون جوان شما بلافاصله با 25سال معاون وزیرمیشود جوان شما بیکار نیست خودشما پست ومقام بالا دارید غم گرانی وتورم ندارید جدا با خروج امریکا دلواپسان ایرانی بیشترمیتواند خوشحال شوند چون خزانه مملکت ایران کاملا دراختیاربشاراسد وحزب اله لبنان وعراق وسوریه قرارخواهد گرفت مردم ایران هم ازشدت گرسنگی مثل ان دختری که دردانشگاه الزهرا خودکشی کردویا ان جوان ایدیذه ای که خودکشی کردواسه دلواپسان فرقی ندارد مردم ایران هم ازگرسنگی هم بمیرند هیچ تاثیری واسه یکسری ندارد فقط پسراقای وزیربا 26سال سن معاون وزیرشود و پستها ومقامها را به نورچشمی ها واقازاده ها بدهنده همین واسه بعضی ها خوب است نان اقازاده ها ونورچشمی بریده نشود وانها دررفاه باشد واسه کل ملت ایران خوب است ازنظردلواپسان واقازاده ها وبعضی های دیگر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
تعجب میکنم بعضی دوستان وقتی از خروج ایران از سوریه صحبت میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
اون دوستی که یکی در میون داره میگه خودکشی جوان ایذه ای، حتی اگه فرض کنیم این حرف که البته رد شد و گفتن خودکشی بخاطر گرسنگی نبوده درست باشه بازم فکر میکنی ما از سوریه خارج بشیم به حال امثال آن جوان فرقی خواهد کرد؟
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
جمعیت اکثریت سوریه مسلمان اهلسنت هستند حاکمان اینده هم همانها هستند مثل عراق که اکثریت شیعه بودند و عراق دستشان افتاد عاقلانه فکر کنیم واز باتلاق سوریه خودرا بکشیم کنار
به نظر من فرض پنجم به واقعیت نزدیک تر است
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
فرض سوم و احتمال توافق گسترده ایران در منطقه بسیار محتمله
یعنی برجام 2 شروع شده و ایران هم از سوریه عقب نشینی خواهد کرد.
بهرحال امیدوارم سرمایه گذاری جانی ایران نتیجه بخش بوده باشه و خون هموطنانم هدر نشه
ناشناس
| United States of America |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
خوشبختانه هرچند دیر ولی به هر حال عقلانیت و واقعیت به فضای تصمیم گیری سیاست خارجی کشور بار گشته است. ایران و امریکا هم در یمن و هم در سوریه وارد تعامل شدند و این اغاز مرجله اجرایی این تعامل بزرگ است. فقط امیدوار باشیم اینبار مسئولان مانند دفعات قبل فقط به فکر بازنگری و تعامل در سیاست خارجی نباشند و به فکر بازنگری و تعامل در سیاست داخلی هم باشند تا مسایل ناخواسته ای مانند 598 و برجام و این دور تحریمها در دوباره باز تولید نگنیم. به هر جال مشخص است که تجریم اقتصادی و خرید نفت بسیار موفق بوده و چاره ای جز این تعامل نبوده. باشد که این حرگت زمینه ای براب تغییر اساسی برخورد ایران با مسایل داخلی و خارجی باشد و فقط برای دفع خطر و تحریم نباشد.
فرض 3 خیلی مسخره اما فرض 4 و 5 نزدیک به واقعیت هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
فرض سوم صورت دیگری هم می تونه داشته باشه: نه امتیاز دادن به ترکیه برای خلاصی عربستان از فشار بخاطر خاشقچی، بلکه بالعکس، بدلیل تنش های اخیر میان عربستان و آمریکا، یعنی آمریکا اتفاقاً بخواد به عرستان بفهمونه که قادره تمام سرمایه گذاری های عربستان در سوریه رو با یک عقب نشینی ساده بر باد بده. در ضمن رابط آمریکا و ترکیه هم داره بطرز مشکوکی بهتر می شه: آخرین خبر بعد از احتمال تحویل فتح الله گولن به ترکیه، احتمال پانگرفتن معامله اس-400 ترکیه با روسیه است که دیشب در اخبار تلویزیون های خارجی مطرح شد.
فرض جنگ محتمل تر است!!
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
شما در گرجستان چه میکنید؟ بلند شو برو ایران برای جنگ آماده شو
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
به هیچ وجه
به هیچ دلیل و عنوانی با ایران جنگ نمیشه
ایران کشور کوچکی نیست و اسراییل از ما دور نیست
جنگ با ایران در اولین حمله قیمت نفت رو به بالای 150 دلار میرسونه و بعد حملات چریکی مداوم در کشورها به نیروهای امریکا
ایران ایران 40 سال پیش نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
محمد قاسمی عزیز

با حمله به ایران قیمت نفت نصف هم میشه!! چرا؟ وقایع اخیر رو بازنگری کن!! قرار بود با تحریمهای مجدد قیمت نفت به 200 دلار برسه!!! که نرسید!!!
پس لطفاً ... ..!
ممنون از توجه شما
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
ناشناس سوم شماهم لطفا..د
این تحلیل من نبود تحلیل بنیادهای سیاست خارجی امریکا بود
اونی که شما میگی برای سال 90 بود نه امسال
خیلی عقبی
ناشناس
| Georgia |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
مذتیس هم که استعفا داد ، از افغانستان هم. ا ند میرن بیرون . جنگ تا حالا که محتمل بود ، از این ژه بعد ق،عژه .
ببش از هر چیزی این نشان دهنده شکست امریکا است وگرنه کشوری که مدعی ابر قدرتی جهان است نباید اینجوری خارج شود
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
رسانه میلی زیاد می بینی
حسن حیدری
| Germany |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
چی میگی . فکر کردی میدان جنگ جای خالی کردن ِ عقده ها و حرص ها و نفرت هاست ؟؟؟ انها از میدان جنگ هم آستانه ی برای برد های اقتصادی و کسب منافع برای دولت و ملتشان هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
ساندیس چند ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
به هر حال با گذر زمان نتیجه مشخص خواهد شد.
ناشناس
| Germany |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
اینهاسیاست وتاکتیک است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
لازم نیست از یک جنگ فرضی دیگه مردم رو بترسونيد این مردم بیش از حد نجیب اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
شماها همیشه امریکا رو شکست خورده دیدی نمیدونم ادم اقتصاد این کشور وضعیت مردم اون کشور تورم و بیکار اون کشور نگاه میکنه اگه اونا شکست خورده هستن پس ما دیگه چی هستیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
همه دنیا فهمیدن که امریکا دارد ضعیف تر می شود ولی یک عده با رسانه های خارجی که تو مغزوش کردند که امریکا ابر قدرت مادام العمر است
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
عقب نشینی امریکا از سوریه عاقلانه است
مقامات به هوش باشن که آمریکا فرزند انگلیس،استاد حیله گزی است.
تشویش اذهان عمومی واقعا برای چی؟
جنگ با ایران مگه الکیه؟ له میشن خودشونم میدونن. چنگ روانی میخوان کنن این کار شما هم دامن زدن به همونه.
شاید هم همه اینها و خیلی چیزهای دیگر که ما نمیدانیم!
زمان نشان خواهد داد که چه اتفاقی خواهد افتاد. اما این خروج قسمتی از کل پازل است. تحرکات اسراییل رو نیز باید اضافه کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
دقیقا، این اواخر اسرائیل راه افتاده کشورهای دور ما با هم جلسه های..... می ذاره
یه ذره احساس خطر نمی کنید؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
خوب شد گفتی زمان نشون میده چه اتفاقی خواهد افتاد من نمیدونستم
خدا به فریاد مردم و کشور برسه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
ناشناس جان گل گفتی الان بهترین فرصت واسه نظام ایران است وبدترین خبرواسه ملت ایران است وخدا به داد ملت ایران برسد بهترین خبرواسه مقامات ایران به ان دلیل است که مقامات ایرانی میتواند چون باخروج امریکا ازسوریه محیط واسه ایران خالی میشود تخم بگذارندو چهچهه بزندوتا انجا که میتواند دانه برچیند وپولهای خزانه مملکت وملت ایران و جوانان ایران که بیکار هستند را واسه بازسازی سوریه خرج کند وبرنامه های خودشان را درانجا با پولهای خزانه کشورایران و اموال ملت ایران واسه عربها هزینه کنددرعوضش مردم ایران ازشدت گرسنگی مثل ان جوان ایذیده ای که خود کشی کرد ویا ان دانشجوی دختردانشگاه الزهرا که خود کشی کردملت ایران هم دسته دسته خود کشی کند
فرضیه اول محتمل تر از بقیه فرض ها میباشد
قطعا آمریکا به خاطر فشار ترکیه و روسیه زمین را ترک نخواهد کرد
از چهار احتمال ممکن پنج احتمال نزدیک بودن درگیری نظامی ایران و امریکا اشاره میکنه
هدف این هست که دارد ایران را در باره اسراییل محک میزند اگر دوباره تهدید کرد برای همیشه در سوریه بماند
پایان بخشیدن به جنگ یمن رانیز می توان مرتبط با برنامه های اتی امریکا در ارتباط با ایران دانست چون اگر برنامه مناقشه باایران را داشته باشند حتما از توان رژیم منحوس سعودی هم استفاده خواهند کرد
در یک جمله: سال 2019 برای منطقه خاورمیانه بوی خون میده
پاسخ ها
taherkhani
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
تمامی شش نظریه فوق میتواند امگان داشته باشد حتی در صورت بروز مناقشه عربستان به هم مسلما با امریکا متحد خواهدبور
امریکا غلط میکنه حمله کنه
شاید ایران نیروهایش را از سوریه خارج کرده است بنابراین امریکا هم تصمیم به خروج گرفته است.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
شاید بی شاید این بهترین فرصت واسه ایران است چون محیط با خروج امریکا واسه ایران مساعد شد به بهترین وجه میتواند بقولی تخم بگذارد وبعدش دانه برچیند
از کجا معلوم ایران هنوز حضور دارد در سوریه؟
شاید بیرون اومده باشه.
امریکا هم رفت.
چرا شلوغش میکنید، پوتین به ترامپ گفته برو بیرون، اینهم که 100 تا نقطه ضعف با دختران روسیه داره (در 2013 به روسیه سفر کرده بود) مجبور شده برود بیرون.
آقا قبول نیست که اردوغان و ترکیه همش برنده باشند
تابناک شب شده برو بخواب اینقدر خیال بافی نکن. منم برم لالا
نگران جنگ نیستیم چون آقازاده ها دارن برمیگردن ایران. در واقع برگردانده میشن
اول اونا میرن جنگ . ما پشت سر اونا .
احتمالا از ایران ترسیده اند خارج میشوند که فرار کنند
خوب حالا ارتش سوریه بره انجا مستقر بشه....
دلیلش رقابت سیاسی داخلی خودشون هست. امریکا آنقدری ارتش داره که برای درگیری با ایران نیاز به خالی کردن سوریه نداشته باشه.
توافق با اردوغان. چون قرار به منطقه ای که نیرو های آمریکایی بودن حمله کنن
فرض درست اینه که میخواد به ترکیه میدان بده واسه حمله به سوریه.ظریف در سوریه و روحانی در ترکیه هم برای رایزنی رفتن البته رایزنی که به ضرر ماست چون هر کجا این دولت برای مذاکره رفته فقط امنیاز داده
طرف رفته بود خرشو بفروشه، یک لحظه غافل شد دید خره داره پول میشمره
روسیه همون خرست
تا چند وقت پیش، اگر کسی میگفت که آمریکا بزودی از سوریه خارج خواهد شد ( همانگونه که ترامپ ادعا کرد ) بسیاری از سیاسیون و روشنفکرنماها این داعیه را مسخره و نفی می کردند اما امروز همه دیدیم که واشنگتن واقعا قصد ترک دیار شام را دارد و لذا برای توجیه پیش بینی خود، رو به لیست کردن فرضیه های آتی پرداخته ایم ! فقط چند ماه صبر کنید تا ببینید واقعیات رویدادهای آینده سوریه منطبق با هیچکدام با فرضیه های پنجگانه مطرح شده نیست و بنابراین باید قلم برداشت و فرضیه های جدید تری ابداع کرد !
نیمی از عقب ماندگي های ما در خیالبافی های ما مستتر است.
صرفا خیانت به کردهای بدبخت است وبس. از مرزهای سوریه حتی یک گلوله هم به سمت ترکیه شلیک نشده. اما اردوغان و ترکیه به هیچ وجه نمیخواهند، کردها در سوریه صاحب حق و حقوق انسانی شوند. نمیخواهند کردها کیان نسبتا آرام و مستقلی را داشته باشند. ترامپ راحت به کردها خیانت کرد و راه لشکرکشی ترکها را باز نمود. ترامپ یک تاجر است، حالا اردوغان چگونه دمش را دیده، الله اعلم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
چه جالب از کردها که عملا سوریه و تجزیه کردن حمایت میکنی .نیروهایی که تحت حمایت آمریکا باشن فرشته هم باشن دوست ایران نیستند
جنگ با ایران یعنی خود کشی و پایان امپراطوری این کشور
مسخره اس
در شرايط زماني كه ما هستيم هر از چندگاهي بايد منتظر اتفاقات عجيب و مهم باشيم و اگر چنين اتفاقاتي نيفتد بايد متحير شويم
وقتی امریکا میگه بعد از شکست ذاعش دلیلی نداره تو سوریه بمونیم
اونوقت چرا ما بعد اینکه گفتیم داعش رو نابود کردیم اونجا رو ترک نکردیم
تمام کشورهایی که در سوریه حضور دارند دیر یا زود مجبور به ترک سوریه خواهند شد برنده کشوری است که زودتر اقدام به خروج از سوریه کند
فرض ششم که بیشتر به واقعیت نزدیکه این که نویسنده از ساعت خوابش گذشته. فرض سوم، بخشی از استند آپ کمدی است یا تحلیل سیاسی؟
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند اگر داخلی ها سوتی ندهند
طبیعتا فرض پنجم عقلانی تره
در کل باید زیرک باشیم ولی بدبین نباشیم هنر مدیریت یک کشور تفاهم و دوستی با دیگر کشورهاست همه ما میدونیم با حرف و فقط حرف به اندازه چند جنگ به جامعه ایران آسیب رسیده ، بهتره به فکردشمنان داخلی باشیم دشمنانی مثل خودروسازها با بیشترین تلفات در جاده ها ، صنایع غذایی با گسترش انواع بیماری در مردم ، مافیای کنکور و کتاب های آموزشی با همگاری وزارت نه آموزش و نه پرورش که بچه های ما رو با بهترین استعداد عا در دوره ابتدایی تبدیل به جوانان بی مصرف فاقد مهارت کار و زندگی در پایان دانشگاه میکنند ، دشمنی همانند غرور مدیران که نحوه تعامل با مردم رو بلد نیستند و صدها دشمن داخلی دیگه که سالیان سال نیاز به مبارزه دارند
هرچه پیش آید خوش اید . الله اعلم. هر اتفاقی که برای مردم ایران خوب باشد خیر است
لطفا منابع انگلیسی که به نقل از آنها مطلب گفته اید را هم در پاورقی ذکر کنید
من فکر میکنم تقریبا همه این فرض ها درست هستن اما هر کدوم به یک مقدار و امریکا کمی از هرکدام را انجام میدهد
دنیای سیاست دنیای بده بستونه ، فرض سوم که مضحکه ، سازمان سیا رسما سلمان رو قاتل روانی معرفی کرد! فرض اول هم نادرسته چون آمریکا اگه بخاد اقدام نظامی علیه ایران بکنه ، سوریه مهمترین پشت جبهه میشه ! و از طرف دیگه قدرت نظامی آمریک اونقد هس که پشت جبهه رو خالی نکنه، ببینید آمریک از کی چی گرفته که اینو داده؟
تاریخ نشان داده است که در تاکتیک های جنگی حرف با عمل یکی نیست بفرض اینکه آمریکا از سوریه خارج شود در پشت مرزهای سوریه در حال آماده باش و پشتیبانی نیروهای تروریست قرار خواهد گرفت تا بتواند همچنان سیاست بحرانی کردن خاورمیانه را دنبال و ادامه دار کند تا از منافع آن بتواند همچنان استفاده کند.
احمقانه ترین فرضیه ، فرضیه اول بود با کمی شناخت تزامپ و روانشناسی او خواهید فهمید او به دنبال قدرتمند کردن اقتصاد آمریکا ست
طی 50 سال گذشته آمریکا در هر جنگی که وارد شده بعد از آن با یک بحران اقتصادی مواجه شده است در نتیجه در دوره ترامپ هیچ جنگی رخ نخواهد داد نه تنها با ایران بلکه با هیچ کشور دیگری نیز جنگی رخ نخواهد داد
بهترین فرضیه این مقاله نیز فرضیه پنجم است زیرا از یک طرف هزینه های نظامی کم خواهد شد(تئوری اقتصادی ترامپ) از طرف دیگر نیروهای آمریکایی همچنان برای تاثیر گذاری حضور خواهند داشت
یک فرض مهم رو نادیده گرفته اید. ممکنه فقط یک تاکتیک روانی برای ارزیابی سایر بازیگران در سوریه باشه. وقتی بازیگر مهمی مثل آمریکا صحنه رو ترک می‌کنه جا برای سایر بازیگران بازتر میشه و ممکنه به جون هم بیفتند. امیدوارم سوریه دامگه کشور ما نباشه اگرچه که در این وضعیت نا بسامان دنیا هر اتفاقی محتمل است. چند روز آینده در سوریه صحنه ی حوادث جدید خواهد بود
ای خدا . باز چقدر باید خرج کنیم و ببخشیم ؟
فرضیه ۱ یا ۲ تا نه ۵تا.بنویس نمیدونم سنگینتره
جسارتأ به کارشناسان عرض شود که از سوریه میزنند بیرون که با ترکیه درگیری مستقیم پیش نیاد که اگر اتفاق افتاد همانا و فاتحه ناتو همانا.. مخصوصأ حالا و مسائلی مثل اکرایین و اتحاد تحریمی بر علیه ایران و مسئله چین و ماچین و ..
چه شرایطی برای جنگ مهیا است?
۲۰۰ سال سابقه جنگ های امریکا همه یک الگو دارد. اول حریف را به ضعف بکش و بعد نابودش کن. امروز ایران قوی است و هدف امریکا اول تضعیف ایران است و این تضعیف با جنگ اقتصادی و روانی از دی ماه اغاز شد.
تنها احتمال ان است که اسراییل چون از همه طرف تحت محاصره است دست به خریت بزند که در ان صورت حتی نباید فرصت ۳ دقیقه به او داد و با موشک از همه طرف به خاکستر تبدیلش کرد و قدس را فتح کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
تو اگه ۳۰۰ تا کلاهک هسته ای داشته باشی میشینی تا با فشفشه به خاکستر تبدیلت کنن ؟؟؟ قویترین موشک ایرانی نهایتا ۶۵۰ کیلوگرم تی ان تی حمل میکنه ولی کوچکترین کلاهک هسته ای اسراییل ، قدرت انفجاری حداقل ده هزار تن تی ان تی داره .. ده هزار تن تی ان تی
میدونی یعنی چی ؟؟؟
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
خخخخخخخخخخخخخ.ميخواستم بگم ممكنه يه روزي خوب بشي اما ديدم وضعت خرابتر از اين حرفهاست !
نه عزیز ترامپ کلا نو مناظرات انتخاباتیش هم گفته بود اهل رژیم عوض کردن نیست. این ها بر خلاف مردم خاورمیانه به فکر کشور خودشون و اقتصادشون و جون سربازاشونن. جایی که مجبور باشن دخالت می کنن جایی هم که منافعشون ایجاب نکنه میرن
بنظر من فرض 4 خیلی محتمله چون ایران با زدن 6 موشک دقیق که به تدمر و نزدیک مقر امریکاییها زد امریکاییها فهمیدن که اگه غلطی بکنند ایران قایل به پاسخوگی و تلافی سریع و دقیق هست فلذا دارن آماده میشن برای حمله به حزب الله و ایرانیها لذا باید خیلی مراقب باشیم که غافلگیر نشیم.
به نظرم هیچ کدام،اصلا فرضیات شما کامل نیست،آمریکا اعلام کرده طی 60الی 100روز میخاد این فرایند رو انجام بده،یعنی هیچ اتفاقی در کوتاه مدت نمی افته؛
به نظر من دو حالت هست
اول: (بدبینانه)آمریکا میخاد با خروج از شمال سوریه ترکیه رو تحریک کنه تا به کردها حمله کنه،شاید بپرسید چرا؟دلیلش واضحه تا دشمنی میان کردها و ترکیه حتی به خاک ترکیه هم کشیده بشه،به نظر من آمریکا میخاد به کردها بگه خودتون باید روی پای خودتون بایستید و اگر واقعا چیزی میخایید باید با ترکیه بجنگید،از اونطرف هم سعی کنه اسرائیل رو به جون ایران بندازه و اسد رو تحت فشار سرزمینی با کردها قرار بده
دوم:(خوشبینانه)یه فرصت در اختیار ایران بزاره تا رفتار دیپلماتیک و منطقه ای ایران رو زیر نظر بگیره،تا شاید با رفتار منطقی ایران به مذاکره نزدیک بشه و همینطور کردها رو وادار کنه با ترکیه با مصلحت اندیشی مذاکره کنن همینطور زمینه برای انتخابات تو سوریه محیا بشه
از نظر من هر دو حالت هم برای آمریکا میتونه سود باشه هم برای ایران بستگی به نوع بازی داره
پاسخ ها
مخمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
حالت اول کاملا درسته
امکان نداره آمریکا بخواد توی خلیج فارس با ایران درگیر بشه.ایران اژدر " حوت " داره که سرعتش معادل هفت ماخ(هفت برابر صوت) هست.هیچ راداری نمیتونه موشکی با این سرعت رو ردیابی کنه.آمریکا بخواد شاهکار کنه فقط از طریق زمینی میتونه حمله کنه که اونم با توجه به اینکه ایمانی برای مبارزه ندارن محکوم به شکست هستن(همونجور که توی افغانستان و عراق زمینگیر شدن)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
بله تو عراق زمین گیر شدند و صدام هنوز دارد حکومت می کند ولی به ما نمی گویند.
فرزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
داداچ اين اسباب بازيهايي كه تو الان ذوقش ميكني 60 سال پيش توسط آمريكا ساخته شده !
ﻓﺮﺽ اﻭﻝ و ﺳﻮﻡ و ﭘﻨﺠﻢ ﺑﺎ ﻫﻤﺪﻳﮕﻪ ﺩﺭﺳﺘﻨﺪ.
اﻭﻝ ﻓﺸﺎﺭ ﺗﺮﻛﻴﻪ ﺭﻭ ﺑﺮﻣﻴﺪاﺭﻩ و اﺟﺎﺯﻩ ﻣﻴﺪﻩ ﺗﺮﻛﻴﻪ ﺗﺎ ﻳﻚ ﺣﺪﻱ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﻣﻴﺨﻮاﺩ ﺑﺮﺳﻪ, ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﺵ ﺭﻭ ﻣﻴﺎﺭﻩ ﺗﻮﻱ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎﺭﺱ, ﻛﻪ ﺑﻪ اﺭﻭﭘﺎ ﺑﮕﻪ ﺷﻮﺧﻲ ﻧﺪاﺭﻡ, ﺟﺎﻱ ﭘﺎﻱ ﺧﻮﺩش ﺭﻭ ﺗﻮ ﺳﻮﺭﻳﻪ ﻫﻢ ﻧﮕﻪ ﻣﻴﺪاﺭﻩ
هیچکدوم از اینا نیست ... اگه قرار بود ما بفهمیم که آمریکا قراره چیکار کنه که ما الان جهان سومی نبودیم و آمریکا جهان اولی
دولت اسد تثبیت شده. ترک ها اسد را به کردها، امریکا اسد را به جبه النصره، مصر و عربستان اسد را به اخوانی ها و ایران اسد را به ارتش ازاد ترجیح میدن. همه راضی،...بابای ناراضی. تنها معادله حاکم بر ذهن ترامپ تجارته! برای اون مهم نیست که چقدر جنگ باشه و چه تعداد کشته بشند. اگر جنگی تهدید برای امریکا و اسرائیل به حساب نیاد بگذار همه به جون هم بیفتند. اخرش که باید برای خرید سلاح برن سراغ امریکا!
یه گندی بالا ا.ورده. میخاد بیرون بره. دوباره با یک نقشه جدیدی وارد بشه . البته کار امریکا رو نیابتی این برادر اروغان بن دلارها انجام میدهند.
اينكه آمريكا براي سال ديگه برنامه در سر داره رو شك نكنيد
اينكه فرضياتت و احتمالات و نقشه هاي متعدد غربي ها رو ارائه مي كنيد با تحليل خيلي كار درست و بجايي است
خوشمان آمد :)
فرض اول ، سوم ، چهارم ، ششم احتمالی بسیار ناچیز دارد. در آن سو فرض دوم و پنجم بسیار ممکن هست
یک نکته را فراموش کردید و آن قرار بر تامین هزینه جضور با بودجه عربستان بود که اعلام خروج نیروها پس از قتل خاشقچی یا برای تضمین مجدد عربستان در تامین بودجه است و یا به جهت عدم تامین بودجه ازسوی عربستان پس از موضعگیری کنگره برعلیه عربستان است و اگر حمله به ایران یا حزب الله هم در کار باشد در شرائط فعلی به جهت روابط شکننده با عربستان امکان ندارد زیرا هزینه اش را باید عربستان بپردازد که فعلا امکانش بعید است
باور کنید آمریکایی ها حتمن نقشه ای در سر دارند طوری که همین 3 کشور را به جان هم بیاندازند
شک نکنید که فرض دوم بزودی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد... امریکای ها و سعودیها و صهیونیستها مدتهاست در این زمینه برای بیرون کردن نیروهای مقاومت و اللخصوص حزب الّله لبنان و سپاه قدس از سوریه با روسها بتوافق رسیده بودند تا جایکه صهیونیستها حتی پذیرفته اند که نیروهای ارتش سوریه در نزدیکیهای مرز جولان میتواند حضور دایمی داشته باشند و حتی شواهد نیز از قبولی بشار اسد در این زمینه و در ازای کمکهای بلاعوض کشورهای نامبرده برای بازسازی سوریه و تضمین حمایتشان از دولت فعلی سوریه خبر میدهد...
فرض ششم دلیل اصلی این تصمیم امریکاست
اقای کارشناس

فرض صدم اینکه

شدیدا دچار توهم شده اید!!!
فرض هفتم: پول
رض 3 نزدیک به واقعیت هست!
حالا برنامه ایران برای هر یک از این حالتها؟
تحلیل خوبی بود وهرکدام ازفرضیه ها باضافه مسائل پشت پرده دیگر که بعدها روخواهد شد همگی قابل درک است البته بازنده قطعی این ماجرا گروههای مسلح کردی هستند وبقیه رابایدمنتظرآینده باشیم .
هدف الان فقط فلسطین و لبنانه میخوان تکلیف قضیه اسراییل رو یکسره کنن اون یکی دست ایران رو هم کوتاه کنن. دست راست ایران با تحریم تقریبا کوتاه میکنن حالا مونده دست چپش که اهرم نظامیشه تو منطقه. متاسفانه با بد کسایی در افتادیم سفید پوست ها به شدت انسان های وحشی و بی رحمی هستن بر خلاف ظاهر شیک و قشنگشون
یک سناریو هم حمله امزیکا به حوثی های یمن است. با این اقدام در یک منطقه استراتژیک مستقر خواهد شد, در ظاهر برای حمایت از عربستان ولی می تواند در آینده زمینه حمله به خود عربستان را هم فراهم کند. این با استراتژی شطرنجی کردن منطقه هم مطابقت کامل دارد و بسیار هوشمندانه تر از حمله مستقیم به ایران است
عقب نشینی تاکتیکی است و می خواهد مسیرش را به سمت بلندی های جولان عوض کند برای کمک به اسرائیل در مورد تونل های حزب ال .....................
با توجه به تعلل اروپا در اجرای تعهداتش و مدت زمانی بازه 60تا100روزه برای خروج نیروهای امریکا که مدت زمان کمی هست و باتوجه به مصاحبه نتان یاهو مبنی بر جنگ با ایران و گذری بر این موضوع که هر دو کشور اسرائیل و امریکا و رئیس جمهورهای اینها برای نشان دادن خودشان و نیاز داخلی نیاز به یک جنگ سریع دارند بنظرم گزینه جنگ خیلی محتمل تر است
با توجه به تحریم هایی که امریکا علیه ایران اعمال کرده و با شناختی که از ایرانیان در طول تاریخ دارد. امریکا از ایران ترسیده که تلافی کند. تنها علت فرار امریکایی ها می تواند ترس از ایران باشد و الا هیچ دلیل دیگری برای این کار وجود خارجی ندارد.
اگه جا داره فرص 7 و8و9 الی آخر هم اضاف کنید در آخر باید حواص ایران جمع باشه .
خدای نکرده خون شهدای مدافع حرم پایمال نشه چه از طرف امریکا و دیگران .
چیزی که من متوجه شده ام ترامپ به کمک روسیه رئیس جمهور شده و آدم روسیه است حتی بعضی هم از پیروزی ترامپ خوشحال شدند پس این کار از ترامپ بعید نیست هر چند کل آمریکا مخالف باشه
اگر جنگی بشود که حتما میشود این فرزندان عاغازاده ها هستند که در صف اول خاهند بود و از اروپا و کانادا و امریکا برای جنگ به کشور باز خاهند گشت و پس از شکست امریکا دوباره به امریکا خاهند برگشت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
همانطور که پدرانشان در جنگ بودهاند حتما خودشان هم به صف مقدم خواهند پیوست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
نه عزیز برنمیگردن .. همونجا اسلحه بر میدارن و با شیطان بزرگ در خانه خودش درگیر میشن !!!
چون اسرائیل واکنش منفی نشان نداه، پس منافع اسرائیل هم در نظر گرفته شده است. پس فرضی قابل قبول است که اسرائیل هم در داخل آن به منافع اش برسد.
خروج تعدادی سرباز و نظامی ، درحالیکه پایگاه ها به کار خود ادامه دهند اهمیت چندانی ندارد .
احتمالا ژانویه پیش روست و برای سال نو میروند و البته دوباره بر میگردند
فرض دوم صحیح است .
فرض 4 اتعاق میافته
قرار است به اربیل عراق تشریف ببرند
ابرقدرتی پوشالی ٱمریکادرحال فروپاشی است؛دولت سرمایه داری ٱمریکا توان هزینه جنگ راندارد،خودش وهمپیمانان مزدورش درمنطقه میدانند بعدازاینهمه قتل وکشتاروویران کردن زیرساختهای کشورسوریه هیج رستاوردی برایشان نداشت ومرزهای اسرائیل بمراتب ناامن ترشده وبشاراسدباقدرت بیشتری ایستاده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
دستاوردش همونیه که خودت هم گفتی
تحلیل بسیار خوبی است ولی بهتر است در شرایط فعلی اقتصادی در عنوان‌مقاله های اینچنینی با پر رنگ کردن احتمال حمله به ایران مردم را هراسان به بازار ارز و طلا روانه نکند.البته اگر دولت و مقامات مربوطه وضعیت را درک کنند و همانند زمان جنگ افسار بازار را تا زمان عادی شدن شرایط اقتصادی بدست گیرند و دست رانت خوران را برای همیشه کوتاه کنند مشکلی پیش نمی آید.
این فرضها را نمیدانم ولی سرنگونی اسد مدتهاست از اولویت خارج شده آنهم به دلیل عدم امکان آن. در مورد ایران هنوز زوده در رابطه با اقدام نظامی صحبت کنیم ولی این گاردی که ترامپ گرفته ممکنه به یک درگیری نظامی منجر بشه در آینده.
شک نکنید خروج نیروهای امریکا از سوریه بمنظور زوم کردن بر روی حزب الله و ایجاد درگیری گسترده اسرائیل با حزب الله و احتمالا حمایت از اسرائیل خواهد بود.این نیروها از منطقه خارج نخواهند شد و بلکه به یک منتطقه امن مثل اربیل یا داخل خاک عراق و پایگاهای نظامی امریکا منتقل و در زمان مد نظر آماده برای حمله به حزب الله می باشد.
هیچ اتفاقی نمی افتد. هیچ.....این فرضیه ها موجب تشویش اذهان عمومی می شود. ذهنتان را صیقل بدهید
با توجه به تحرکات اسرائیل و جریانات شمال سوریه فرض ۴ و ۵ و ۶ محتمل تره
فرض اول معقول نیست. کل نیروی نظامی آمریکا در سوریه 2000 نفر است و برای درگیری با ایران اقلا 200 هزار نفر نیرو مورد نیاز است و آمریکا لنگ 2000 نفر نیست. البته از نحوه اعلام این تصمیم واضح است که ترامپ کم و بیش به تنهایی آن را گرفته است. مطمئن باشید هم اکنون بولتن کاملا دکوراژه شده و نمی داند چکار کند و پمپئو هم مانند همیشه در حال پاچه خواری ترامپ است. واضح است که نزدیک تعطیلات کریسمس است و ترامپ برای خوشحال کردن طرفداران داخلی و انجام شعارهای انتخاباتی خودش این تصمیم را گرفته است. خصوصا وضع داخلی مناسبی ندارد و ممکن است در سال آینده با تغییر سیاسی کنگره دچار مشکل اساسی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
خوشبحال ترامپ که ایم مملکت چقدر ساده اندیش داره!!!
این خروج فقط به ضرر کردهای بدبخت سوریه است که دوباره زمینه حملات وحشیانه وضدبشری اردوغان رو به شمال سوریه فراهم میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
پایان دیکتاتوری اردوغان با فشاری که بر ترک و کرد می اورد نزدیک است.ترکیه کشوری نیست که دیکتاتوری را تحمل کند.
پس بریم دلار بخریم
جایگزنی نیروهای ناتو عربی بجای خود......سعودی و امارات و مصر و ارتشی از مزدوران افریقایی.....که پولش و امارات و سعودی می دن.
اگر مقامات دولتی به فکر معیشت مردم باشند و به جای منافع خود و اقوامشان به فکر منافع مردم باشند امریکا غلطی نمتواند بکند...
وقتی که هست...همه دادوفریادمیزنن که چراهست؟حالاکه میخوادبره...بازم میپرسن چراداره ازسوریه میره...؟اونهاهم میگن برای مبارزه باداعش اونجابودیم...حالامیریم..
هر چه هست خدا کند بنفع کشور و مردم ما نتیجه بدهد انشاالله
تمام مفروضات صحیح اصل قضیه اینکه اولا در جهت منافع ایران نخواهد بود یقینا دوم موضوع بلندیهای جولان مطرح است وتایید رسمی آمریکا در مورداشغال بلندیهای جولان توسط صهیونیستها ( فضای ملتهب لبنان تایید کننده این سناریوست)سوم امریکا در صدد جنگ مستقیم با ایران نیست مگر اینکه از جنگ نیابتی ناامید شود ایران سوریه وویتنام وعراق وکره وافغانستان و کوبا نیست ایران خطرناکتر از آنچیزی ست که حتی خودمان فکر میکنیم ایرانی ها در زمان جنگ بسیار متحد وبی پروایند وبه سادگی بزانو در نمی ایند شکستهای تاریخی ما ناشی از ضعف مفرط و سستی دولت مرکزی بوده است امروز نظام مرکزی ایران غالب ومسلط به اوضاع است (صرفنظر از ضعف اقتصادی ناشی از بی تدبیری دولت) لذا اگر جنگی رخ دهد جنگ پایانی است وما هرگونه حمله به کشورمان را بر نمیتابیم در کل خروج امریکا از سوریه برای اقدامی مذبوحانه در نقطه ای دیگر است یا بلندیهای جولان (هزینه اش را از سعودی ها اردن وسایر متحدین عربی اینان میگیرد)یا تنگه هرمز (هزینه اش را از سعودی امارات وبحرین میگیردبا نیم نگاهی به قطر برای اشغال آن کشور احتمال ان هست با توجه به ارتباط پنهان واشکار قطر با ایران روسیه وترکیه)یا شاید تقویت بنیه نظامی در برابر چین! البته اینبار با دریافت نقدی هزینه ها ازگاوهای شیرده جدید ، ژاپن وکره جنوبی مثل گاو شیرده نزدیک خودمان ...رفتار امریکا بر پایه سود مستقیم نقد و تقویت وحفظ موقعیت دلار$ بنا نهاده شده است غیر از این اقدامی نخواهدکرد شک نکنید....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
ببخشید الان رفتار ما در برابر هند یا چین چگونه هست ؟؟
فرض هفتم را اينكه اين ترامپ ادم نرمالي نيست را فراموش كرديد شب مي خوابه و صبح بيدار ميشود و تصميم مي گيره و قبلاً هم يكبار اين حرف رو زده بود
سلام علیکم
جهت اطلاع از اوضاع منطقه ایران در محاصره کشوره های جنگ زده می باشد و این فشار بزرگی به خود ایران هستش که باید در چند جبهه کشور رو حفظ کنه و هزینه کنه از قرار معلوم جبهه جدید که بر علیه ایران آغاز خواهد شد شمال غربی ایران هستش یعنی آذربایجان و ارمنستان و گرجستان به زودی در این سه کشور اتفاقاتی خواهد افتاد که برای ایران خطر آفرین خواهد شد لطفا کمی مسائل منطقه را گسترده تر ببینید .
هیچ هدفی در کار نیست کار داعش تمام شده وامریکا هم میره این مائیم که بودن امریکا در سوریه هزار جور برا خودمان تفسیر می کنیم چن روز پیش اخرین پایگاهای داعش در هجین سوریه با همکاریهای امریکا ونیروهای کورد هم از بین رفت وامریکا هم دلیلی برا موندن نمی بینه..
ادامه حضور در سوریه برای امریکا هزینه دارد. و یک تاجر هزینه بیخودی نمیکند. بنابراین گاوان شیر ده بایددوشیده شوند یا خدا حافظ سوریه
این فرض ها هم هستش ولی فرض دیگه هم باج خواهی و همراهی از اروپا و عربستان و ... برای همراهی علیه ایران
الان هم از چند وقت دیگه داعش و ... رو پشتیبانی میکنه که عملیات هایی بر علیه سوریه ایی ها انجام بدن.
مطمئن باشید که همه رو نمیبره و فقط میخواد یکم بترسونه این کشورهارو و عکس العمل هارو ببینه.
چرا شما ترسیدی بهتر که رفت یکی به نفع سوریه
گاهی به موضوعات میشه ساده نگاه کرد. فرض دوم منطقی آرین و کم هزینه ترین گزینه است. پس محتمل ترین هم هست
به احتمال خیلی زیاد فرضیه چهارم.با توجه به تحرکات اسرییل در مرزهای لبنان جهت اماده شدن برای جنگ و تشکیل ائتلاف عربی جهت انجام هجوم چند جانبه به سوریه و همزمان مشغول کردن حزب الله در جنگ اسراییل برای عدم مشارکت حزب الله در جنگ سوریه.یه چیزی رو دوستان بدونن امریکا و صهیونیسم دیگه این مسیله رو پذیرفتن که موجودیت اسراییل هزینه فتح کل منطقه بشه ولی گرچه در ممکن است در کوتاه مدت این طرح نتیجه دهد ولی مطمینا در میان مدت و طولانی مدت ملتهای منطقه امریکا و اروپا رو از منطقه بیرون خواهند کرد
مسوولان بهوش باشند شاید طرح دشمن برای امسال نبوده و برای سال آینده باشد. ملت آماده مبارزه و جهاد هستند اما مسوولان چطور؟
ممکنه یک جنبه اون فشار به داخل هم باشه..
پشت پرده ایی در کار نیست امریکا مناطق در دست قسد را به ترکیه کادو داد تا هم ترکیه را از روسیه جدا کند و همخودش علاوه بر ۳۰ درصد مساحت سوریه که الان در کنترلش است ۱۵ درصد تحت کنترل ترکیه و گروههای پروترکیه عملا به مناطق تحت نفوذش اضافه میشود .که هم تا نزدیکی های دریای سفید کشیده شده اند و هم حلب را محاصره کرده است با اینکار و بزودی خواهیم دید بزودی امریکا دوباره در سوریه دست بالاتر را خواهد داشت.
اتحاد عربستان و اسرائیل، تلاش برای خاتمه ی مسئله ی یمن، اتحاد اپوزیسیون خارج نشین، تحرکات بیش از پیش نفوذی ها، تسلط کامل آمریکا بر بازار نفت با تثبیت تکنولوژی نفت شیل و حالا تلاش آمریکا برای فارغ شدن از مسئله ی سوریه. احتمالا همه ی این تحرکات در جهت اتفاقات سال 98 است که رهبری هشدار دادند. باید به هوش باشیم، طوفان های سهمگین در راه است. احساس می کنم، حرکت بعدی در این شطرنج، حمله ی اسرائیل به لبنان و تضعیف حزب الله است.
با ترکیه توافق کردهاند که به منیج حمله کرده و انجا را اشغال کند و از سوی دیگر دست اسراییل را برای حمله به نیروهای ایران و حزبالله باز گذاشته و از سوی دیگر ترامپ در پی ترمیم وجه خود در امریکا با باز گرداندن نیرو هایش از جنگ بی حاصل است.
به نظر من اولی کاملا به واقعیت نزدیکه
1- اسراییل خیلی مخالفتی با موضوع خروج آمریکا نکرده
2- یکی از مقاصد نیروهای آمریکایی اربیل اعلام شده
3- جنگ یمن به صورت ناگهانی متوقف یا با فشار کم در حال جریانه و عربها و همسایگان ما کاملاً در حال تمرکز روی موضوع ایران هستن.
4- آخرین جلسه اتحادیه عرب بر عکس قبل به تمامی روی اتحاد علیه ایران متمرکز بوده.
6- نشانه هایی از همراهی گرجستان، افغانستان و ... دیده میشه.
کجاش شکسته سیاستش به نفعش ملتش و جامعش تغییر داده
فرض اول و چهارم تلفیقی انجام خواهد شد
وقتی اسرائیل دارن ک هرلحظه هرجایی از خاک سوریه رومیتونه بمباران کنه چ لزومی به یگان پیاده دارن با این همه خرج اضافه ترامپ تاجر هست فقط فکرپوله خخخخ
فرض اول را کیک کارشناس آلمانی ماهها پیش پیش بینی کرده بود.
گزینه 4 از همه منطقی تر و محتمل تر به نظر می رسه .
علی رغم نقش ارزنده کردها در مبارزه با داعش ولی قربانی قدرتهای بزرگ شدند و باز هم تاریخ تکرار شد....
ههههه هه ه هه فرار را بر قرار ترجیح د اد امریکا000000000000
بدون هیچ شکی ،جنگ بزرگی در راهست!!!
خروج از سوریه برای جنگ با ایران من فکر نمی کنم اشتباه تر از این جمله در دنیا وجود داشته باشد
اصلن چرا اینقدر به آمریکا گیر میدید دوست داره بره.
احتمال دخالت نظامی اسراییل با حمایت آمریکا در سوریه بالا است و احتمالا با روسیه هم توافق خواهند کرد
آمریکا اولا سوریه را به یک خرابه تبدیل کرد و هزینه زیادی هم روی دست ایران گذاشت.
الان با یک سوریه فلج شده و ناتوان در برابر اسرائیل روبروست
ماموریت بعدی امریکا فلج کردن ایران است.
یعنی: اول افغانستان را به یک مخروبه تبدیل کردند. بعد عراق را فلج کردند و بعد سوریه و خواب بعدی برای ایران است.
بعد از ایران بحث کره شمالی است.
این طرح بعد از یازده سپتامبر
در ایران ما فقط یک مشکل داریم و آنهم این است که مسولان دچار ناکارامدی شدند و بین مسولان و مردم شکاف ایحاد شده. اگر این شکاف ترمیم شود امریکا هیچ غلطی نمی کند.
کار سختی نیست. قابل حل است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
نابود کردن آمریکا با چماق برای ملت ایران راحت تر است
آمریگا هیچ غلطی نمی تواند بکند. ملت ما بابصیرت و نیروی ایمان آمریکا را نابود خواهد کرد. وعده ما 22بهمن ماه.
پاسخ ها
مهدى
| Germany |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
شما از كدوم ملت داريد خرج ميكنيد؟
ورود روسیه به جنگ سوریه با توافقات پنهانی بین آمریکا و روسیه چند سال پیش انجام گرفت. الان هم خروج آمریکا از سوریه با معاملات پنهانی بین روسیه و آمریکا انجام شده. پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی، روسیه همه نیروهای دیگه را با داشتن بهانه کافی خیلی زود مجبور به خروج از سوریه خواهد کرد. قدرت مسلط در سوریه هم روسیه خواهد شد . کردها هم روابط نزدیک با روسیه داشتند، پس از آن هم به روسیه و دولت سوریه نزدیکتر خواهند شد.
فرض ششم برای آمریکا هدفی ضروری است
پیچیده اش نکنین ترامپ فقط پول میشناسه دیده زیاد موندن اونجا درامدی براش نداره زده بیرون
باید به فکر تقویت بنیه دفاعی خود باشیم خصوصا پدافند و نیروهای دریایی بنظرم فرضیه اول محتمل تر است شاید اگر آمریکا تمام نیروهایش از سوریه را خارج میکرد احتمال فرضیه چهارم نیز وچود داشت
فرض ۶ از همه درستره میخوان اتحاد روسیه ترکیه و ایران رو از بین ببرن
امريكاييها درحال اجراي يك تاكتيك جنگي براساس اولويت است خروج براي يك ورودمهمتردر جايي مهمتر.
جنگ با ایران نمیشه،لطفا فکر کنید
امریکا به جایی حمله میکنه که از توان دفاعیش کاملا آگاهی داشته باشه،مثل عراق افغانستان سوریه و هماهنگی با ناتو در لیبی.
مستقیم نمیتونن به ایران حمله کنن.حتی اگر حزب الله نباشه بازم نمیتونه.چون ما سلاح داریم
امریکا به جایی حمله میکنه که توان پاسخگویی و آسیب زدن به نیروهاشو نداشته باشن.
اینجا جنگ نمیشه.مطمئن باشید.
خودشونم میگن.
از راه های دیگه وارد میشن
و حتما وارد میشن.شک نکنید
این تحلیل ها همه الکیه تنها هدف ترامپ شروع جنگ داخلی در ترکیه است واین عقب نشینی ظاهری تله ای برای اردوغان ایت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
جنگ داخلی ترکیه ؟؟؟
حتی اگر همه خاورمیانه آتش کشیده شود ترکیه امن ترین جای خاورمیانه خواهد بود . چون به قول فریدمن تنها
دولت واقعی منطقه ترکیه است . این خروج تنها به نفع ترکیه و طبق توافق با اردوغانه . ه
دیگه اگر هم جنگ بشه ، از همون مدیترانه ۵۰۰ذتا بمب و موشک هسته ای ۰۰ مگا تنی میفرسته
اگه ترامپ بخواد مثل هیتلر عمل کنه چی؟
یعنی به ازای هر نیروی آمریکایی که در هر کجای دنیا کشته و یا ترور بشن یه بمب اتمی بندازه اینجا !!!
مثلا سازمان ملل جلوشو میگیره ژا پوتین یا چین ؟؟
برای جمعیت کنونی کره زمین ، مردن ۱۰۰ میلیون نفر هم چیزی نمیشه
ماشااله این همه کارشناس سیاسی
با تحلیل های تخصصی!!!
بابا برید دنبال کار وبار تون اینها همه اش مشغول کردن من و شما است
تا به فکر گرانی و بیکاری نباشیم
اگر امریکا قصد حمله داشت در این 40سال می کرد
سناریو سوریه مال تو ایران مال من محتملتره
مسئولان کشور باید هوشیار باشند و هیج احتمالی را از نظر دور نکنند . تمامیت ارضی کشور مقدم بر هر چیزی است . سالهاست اندیشمندان اسراییل سودای سزرمین موعود از نیل تا فرات و ظهور اسراییل به عنوان یک ابر قدرت جدید را در سر می پرورانند و در نیل به این هدف از هیچ کاری ریگردان نیستند . اسراییل برای دست یافتن به این هدف موانع متعددی دارن که موفق شده است بعضی از آنها را از میان بردارد . اولین گام تولید ثروت است که اسراییلی ها در اقسی نقاط جهان با نفوذ در شبکه گسترده مالی ، مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و به دست گرفتن کمپانی های بزرگ اسلحه سازی و نفتی ، صنایع هوا نوردی و الکترونیک ، خودرو سازی ، غذایی و کشاورزی به این مهم دست یابند . در عرصه سیاسی نیز اسراییل با نفوذ در مراکز قدرت جهان مانند مراکز تصمیم گیری در سیاست خارجی ایالات متحده ، انگلستان ، اتحادیه اروپا ، روسیه ، کشورهای عربی منطقه ، سیاست های تثبیت خود را به خوبی به پیش ببرد این کار بقدری متفکرانه و دقیق بوده که اکنون دول عربی به جای اسراییل ایران را دشمن خود میدانند و دشمنان سابق به متحدان کنونی تبدیل شده اند و این خود دست آوردی عظیم برای اسراییل است . اما اسراییل کارهای بسیاری در راه رسیدن به هدف نهائی هنوز پیش رو دارد . موانعی مانند قدرت نظامی و سیاسی و اقتصادی ایالات متحده ، ثروت عظیم و توان بالقوه تسلیحاتی کشورهای عرب و نفت خیز خلیج فارس و ایران قدرتمند . کشورهای عراق ، مصر ، سوریه که زمانی داعیه رهبری جهان عرب و مبارزه با اسراییل را داشتند اکنون به تلی از خاک تبدیل شده اند و دیگر برای اسراییل خطری محسوب نمیشود . اگر اسراییل با نفوذی که در دولت امریکا دارد موفق شود پای امریکا و ائتلاف عربی را به باتلاق جنگ با ایران بکشاند با توجه به قدرت عظیم نظامی ایران ( که عده ایی ساده لوح آنرا کوچک میشمارند ) و احتمال ورود غیر مستفیم روسها در این جنگ هر سه طرف باید هزینه گزافی برای این درگیری پرداخت کنند . تضعیف هر سه طرف این نزاع خطرناک آرزوی نهایی صهیونیست هاست که از زیر این خاکستر اسراییل بزرگ زاییده خواهد شد .
سلام، به نظر من ترامپ در زمینه عقب نشینی از سوریه هوشمندانه عمل نمود،چرا که توازن قدرت بین روسیه وترکیه وایران را عملا دگرگون نمود،تمام پایگاه های امریکا ونقاط مهمی که در اختیار امریکا بود به ترک ها واگذار میشود،در این رابطه تفاهمی که بین ایران وروسیه وترکیه در خصوص تدوین قانون اساسی سوریه بود ،با قدرت حضور بیشتر ترکیه تغییر خواهد کرد، عملا میتوان گفت که امریکا بدون هزینه توسط نایب خودش ترکیه به اهداف خودش با هزینه ترکیه خواهد رسید،مضافا رابطه ترکیه وروسیه وایران نیز به تشنج خواهد کشید، یکی از دلایل حضور روحانی درترکیه بر همین راستا است،باعنایت به تراز تجاری ایران وترکیه وروابط مرزی ،ایران به سمت ترکیه متمایل می گردد،ودراینجا خواسته دوم ترامپ محقق میگردد،تضعیف موقعیت روسیه درمنطقه وحذف بشار اسد،البته روسیه نیز جلوتر پیش بینی این حرکت را از طرف امریکا داشت،وبه همین دلیل روابط خود را با عربستان وبرخی دیگر از کشورهای عربی مستحکم تر نمود،در این بازی بازنده اصلی ایران است، امریکا نیازی به حمله ایران نداشته ودلاری در این رابطه هزینه نخواهد نمود
چون امریکاییها هر چیزی رو مادی ومانی میبینن وبخاطر بدهی بیست یک تریلیون دلاری درحال ضعف منطقه ای هم هستند مجبوره از سلطه خودش کم کنه و این ایران هست که پیروز این میدان هست بلطف موشکهای سپاه گول حرفهای لیبرالهارو نخورید دوستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
بیان نظرات متفاوت کاملا بجا

اما همین نظرات نا متعارف و بدون داشتن اطلاعات لازم و بررسی های میدانی بوده که در طول سالها منابع غنی کشور به باد فنا داده و جای تعجی است که خودمان را پیروز هم میدانیم
قطعا ترامپ آنقدر احمق نیست که خواب دیده باشه از سوریه خارج بشه و فرداش اعلام کند که خارج خواهد شد

یکی از دوستان تحلیلی نوشتند که هماهنگی بین ترامپ پوتین و نتانیاهو وجود دارد که نزدیک به واقعیت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۳۰
اما دوست عزیز ایران احتیاجی ب موندن در سوریه ندارد چون حزب الله سوریه همواره با ایران است ،شاید در ظاهر ایران از سوریه خارج شود اما ایران در عمق سوریه ریشه دوانده
همواره این اصول را در ارزیابی رفتار ترامپ به نمایندگی آتش به اختیار نو محافظه کاران آمریکا در نظر داشته باشیم:
- پیانو ترامپ فقط کلید های بیزینسی دارد
- نو محافظه کاران فعلا راهبرد محوری خود را مقابله با نزدیکترین نامزد جانشینی خود در اداره ( و غارت نوبتی ) دنیا رقم زده اند
- نو محافظه کاران نزدیکترین نامزد جانشینی خود در اداره دنیا را ... تحلیل کرده اند.
میتوانید جای خالی را پر کنید؟
رو سیه ؟
نه
چین؟
نه
اتحادیه اروپا؟
نه
ژاپن؟
نه
مسلمونا؟
نه
صهیونیستا؟
نه

باورتان نمی شه بدانید انها روی کدام رقیب بیشتر حساب باز کرده اند.
تا این را در نیابید ُ حالا حالا ها باید هی فرض کنید و هی فرض کنید!ا
دوستان محترم تابناک اگر متن زیر برای انتشار مناسب نیست اما در بولتن ویژه بهره برداری نمایید
در پاسخ به فرض نخست
آمریکا در موضوع برجام بهانه ای برای حمله نخواهد یافت زیرا ایران در هیچ شرایطی از آن خارج نخواهد شد چرا؟ چون
۱- برجام تنها اقدامی است که دولت آقای روحانی از آن به عنوان دست آورد مهم و بزرگ خود در دوران شش ساله فعالیتش به آن افتخار می کند بنابراین به هیچ وجه حاضر به از دست دادن آن نیست.
۲- خروج از برجام بهانه اقدام نظامی رابه آمریکا خواهد داد و هیچ کشوری در آن صورت از ایران دفاع نخواهد کرد.
۳- متاسفانه مواردی چون اوج گیری و رسانه ای شدن گسترده رانت، فساد، سواستفاده، انتصابات فامیلی غیر موجه، وعده های عمل نشده دولت، گرانی افسارگسیخته و ... موجب کاهش شدید اعتماد عمومی مردم نسبت به دولت مردان شده که به این دلیل دولت دریافت حمایت کافی از سوی مردم برای اتخاذ یک تصمیم بزرگ چون خروج از برجام را جدی فرض نمی کند.
۴- هماهنگی و یکپارچگی و اتفاق نظر در باره مسایل کلان کشور بین بخش های مهم حکومت وجود ندارد.
۵- دولت های اروپایی همانگونه که تا کنون با وعده های توخالی ما را به حفظ برجام تشویق کرده اند با ارایه حداقل هایی ما را مجاب به ماندن در آن خواهند کرد. این چیزی است که چین و روسیه نیز ترجیح می دهند.
۵- اوضاع سیاسی در منطقه و بین الملل خیلی مناسب حال ما نیست.

در عین حال بنا به برخی از دلایل مذکور و موارد زیر احتمال حمله نظامی از سوی آمریکا وجود دارد
۱- سه نفر از بدترین دشمنان قسم خورده ایران در عربستان، آمریکا و اسراییل در راس قدرتمند که به چیزی جز نابودی انقلاب و تجزیه ایران نمی اندیشند و در این یک موضوع حداقل متحدند و ابزارهای لازم را در اختیار دارند.
۲- برای حمله به ایران نیاز به بهانه خروج از برجام نیست یک موضوع جعلی و ساختگی مانند حمله یک قایق تندرو به یکی از شناورهای نظامی آمریکا یا غربی در خلیج فارس بهانه لازم را به وجود خواهد آورد و این نقش را هم آمریکاییها خودشان و یا جیره خواران و مزدوران منطقه ای آنان به سادگی می توانند انجام دهند.
۳- زیرساخت ها و سخت افزارهای لازم برای اقدام نظامی علیه ایران کاملا فراهم است و فراهم کردن بعد نرم‌افزاری آن مشکل نیست.
۳- اگرچه قدرت نظامی ما در محاسبات دشمن به جد مورد توجه قرار خواهد گرفت اما همه هزینه های آن را کشورهای منطقه متحمل خواهند شد و این نیز در دراز مدت به نفع آمریکا و اسراییل خواهد بود.


بنابراین لازم است روی جلب اعتماد دوباره کامل و جامع مردم نسبت به نظام و مسولین اقدامات واقعی، جدی و سریع
صورت بگیرد و با رانت خواران و سواستفاده گران از مقام و موقعیت خود برخورد عملی و علنی بشود.

یادمان باشد این انقلاب فقط با وحدت کلمه مسولان و حمایت همه جانبه مردم از آرمانهای نظام و تبعیت از رهبری از همه بحرانها عبور میکند چون دست خدا با جماعت است
پشت پرده اى وجود ندارددومين قدرت ناتو يعنى تركيه جلو قدرت اول ناتو يعنى امريكا درسوريه ايستاده است درشرايطى كه امريكادرانست نه ميتواند به نيروهايش درسوريه اضافه كند ونه با با نيروهايى كه درانجا دارد جلو تركيه را بگيرد كويت هم درحال دادن پايگاه به تركيه است وعربستان هم ماست خودش را كيسه كرده است پس سوريه بدل به ويتنام دوم امريكا شده است وامريكا ناچار به فرار از انست
چه تحلیلهائ ابکی .ترامپ داره ب قو لش عمل مئ کنه همین و بس
باز میخواهند کردها را قربانی کنند اردوغان منتظر است تا کردها را تکه تکه کند
امریکا‌خرکی‌باشه‌به‌نظر‌من‌مابایدهمیشه‌توی‌حرف‌وعمل‌کردن‌‌قوی‌باشیم‌خدا‌کنه‌خیلی‌زودبین‌ماو‌امریکا‌جنگ‌دربگیره‌اون‌موقع‌جهان‌بایدایران‌رابه‌حق‌‌وتو‌داشتن‌بپذیره
.
هیچ اتفاقی نمی افتد اینا همش بازی موش گربه است . 40 سال تجربه کم نیست الان هم باز یه خوابی برا چپاول منابع منطقه دیدند امریکایها و انگلیسها و روسها دنبال پول هستند که دارند میبرند ما هم دنبال این هستیم که دلار چند شد ماست و پنیر چقدر گران شد و قدرت خریدیمون چقدر کاهش پیدا کرد و از این داستانها ....
سلام
همه تحلیلهای بالا غلطه. اینو که می نویسم یادگاری نگه دارید:
آمریکا 40000 نیرو توی شرق فرات تربیت و هار کرده است.
قراره این ها را یه بار دیگه مثل داعش به جون سوریه و عراق بندازه
منتها وحشی تر و خون آشام تر و هول انگیز تر !!!
و در واقع نیروهای خودشون را دارند خارج می کنند که دچار این جهنم خودساخته که قراره ایجاد کنند نشوند و کسی هم متوجه ارتباط این ها با آمریکا نشود !!!
کل داستان همین است.
باید هوشیار باشیم آنها در فکر ضربه زدن به ایران هستند هدف بعدی شیطان بزرگ ایران است
به نظرم بین : توافق یمن-عربستان ، عملیات سپر شمال توسط اسرائیل ( پیدا کردن تونل های حزب ا... و انهدامش) ، خروج یا حداقل اعلام خروج آمریکا از سوریه ، پیش بینی نفت بالای 70 دلار (حتی 85 دلار در بشکه) در بوجه ی 2019 عربستان ، تعلل اتحادیه اروپا در انجام تعهدات ، سفر مقامات روس به سرزمین اشغالی ، سفر مکرر مقامات اطلاعاتی اسرائیل به عربستان و ... رابطه ی معنا داری وجود داره
نه ................چون 8سال درکنارعراق جنگید چیزی نصیبش نشد .ازمودن دوباره خطا ست
خاورمیانه تبدیل شده به بازاری برای معامله بر سر کردها ئفرض دوم بدور از ذهن نیست وتنها بازنده این فرضیات کردها وایران هستند واین دو کاملاً به هم وابسته اند با بررسی رفتارهای اردوغان می توان فهمید که این فاشیست هیچ گاه از سر دوستی واقعی با ایران وکردها در نیامده وهمش در فکر فریب دادن ایران وکردهاست یه روز با بارزانی به توافق می رسد واورا فریب می دهد یه روز با ایران برسر پ ک ک به توافق می رسد وفریب می دهد . روسیه هم که بماند همش بدنبال توسعه سیاسی واقتصادی خود است وهرکسی را به راحتی می فروشد
زودتر حمله کنه.مردم که امیدی به اصلاح سیاست های داخلی و خارجی کشور ندارند.آینده هم که امیدوار کننده نیست.گرانی و فقر و بیکاری روز افزون شده.پس حمله کنه تا شر مسئولین بی لیاقت و آقازادههاشون که مشغول چپاول اموال مملکت و مردم هستند از سر کشور و دنیا کم شه.
همش تحریم تحریم تحریم
جنگ خوبه.جنگ نعمته
دوستی که میگه ایران الان ایران 40 سال پیش نیست . کشورهای دیگه هم تو این 40 سال خواب نبودن اونها هم 40 سال پیشرفت کردن .در ضمن فکر میکنید اسراعیل و امریکا اجازه میدن به راحتی اب خوردن ایران و حزب الله به اسرعیل حمله کنند .یا اینکه فکر میکنین همه دنیا بخصوص امریکاییها احمقن فقط ما ایرانیها باهوشیم . اینها همش قول و قرار پشت پرده هست و این عقب نشینی سازی هست که صداش فردا در میاد ، خدا کنه وضع ایران و مردم خوب بشه ما همه کشورمون را دوست داریم
آمریکا قصدش اینه ک یا ایران و ترکیه را بجان هم بندازه ، یا نیروهای عربستان را در شرق سوریه متمرکز کنه ک مستقیم با ایران حزب الله بجنگه ، آمریکا اهل جنگ و نبردهای میدانی دراز مدت نیست ، قصدش داوری جنگ ایران و عربستان است ، و یا اگر پشت پرده آمریکا ترکیه را در شرق سوریه جا گزین خود بکنه ایران و ترکیه را برابر هم قرار خواهند گرفت و بدینوسیله ناتو هم وارد عمل میشه
می‌خواد دوباره هزینه اش را از عربها بگیرد خارج نمیشود
دیگه دوران جنگ در خانه حریف تموم شده ..
۵۰۰ تا کلاهک هسته ای در عرض نیم ساعت و با قدرت هر کدام ۱۰۰ مگا تن!!!
حتی فرصت اسنپ گرفتن هم نمیشه !!!
به نظر من این احتمال وجود دارد که آمریکا با خروج نیروهای خود از سوریه و افغانستان آماده حمله نظامی به ایران و حزب الله میشود به این دلیل نیروهای خود را خارج کرده تا از دسترس حملات ایران در خاک سوریه و افغانستان در امان باشد
الان بهترین زمان و موقعیت برای وقوع چنگ تمام عیار و اتمی سومه ...
ترکیه وامریکا سر کردها رابریدند حالا ارتش امریکا دیگه دنبال داعشی ها تو بیابونها سوریه نیست تحریمهای روسیه را برمیدارند کریمه راهم براش فانونی میکنه خوب عربستان پولش را میده میاد سراغ ایران .
امریکا دچار درگیری از درون .وفروپاشی شده . برسر حاکمیت در امریکا رقابت صورت گرفته .اتش سوزی کالیفرنیا کشته یهودیها وقال خاشقچی وعیره از از همین ناشی میشهر
انچه که هست .تماما به نفع ایران بوده.ودر واقع امریکا روسیه وایران توافقات ضمنی انجام دادن .تا بیشتر از این ضرر نکنن.در مجموع عمده موضوع درگیری داخلی امریکا .ست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
تا صد سال دیگه هم بگردی ، هیچ‌کشوری به باثباتی آمریکا پیدا نخواهی کرد..
با این اوضاع آمریکا نیازی به جنگ علیه ایران نداره مسؤولان عزیز دارند زحمت آمریکا رو میکشن . . وقتی تولید ثروت نیست و سرمایه دارها یا دستشون یا تو جیب نفته یا تو جیب مردم چه نیاز به جنگ. حمله به ایران حماقته تو این اوضاع
با عرض سلام و احترام.فرض دیگر اینکه شاید معامله توافقی، بین صلح یمن و عقب نشینی آمریکا از سوریه باشد.
چند چیز مسلمه:
1- آمریکا ضعیف شده
2- با مقاومت و استقلال ملتهای آزاده دشمنی داره
3- هرجا بتونه جنگ نیابتی راه میندازه
4- جنگ با ایران خیلی دور از ذهنه که نه به دلیل خوش خیالی بلکه به دلیل هوشیاری مدافعان...
بنظر من ترامپ به شعارهایش در انتخابات عمل کرده و میکند.
راستی مرغ کیلویی چنده ؟؟؟
به نظر من امریکا در حال اماده شدن برای حمل به ایران میباشد
مرگ بر ترامپ دیوانه
لعنت بر اردوغان متوهم
زنده باد سردار سلیمانی...
ایران متعلق به تمام ملت ایران با هر قومیت و مذهبی است
تمام کشورهای دخالت کننده باید از سوریه خارج شوند حتی ایران و روسیه وترکیه ترامپ کار عاقلانه ای کرد که رفت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر