بازدید 4015
۲

دوره تخصصی فقه‌پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار

کد خبر: ۸۶۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵ 19 December 2018

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دوره تخصصی فقه پزشکی در سطح بالایی برای نخستین بار در طول تاریخ حوزه‌های علمیه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) راه اندازی شد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام محمد علی قاسمی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، گفت: گروه فقه پزشکی این مرکز از سال ۸۹ تشکیل شده و تا امسال کارهای بسیاری انجام داده است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار است که گروه آموزشی فقه پزشکی در چنین سطح بالایی در حوزه علمیه تشکیل شده است، گفت: بیش از ۱۰ کتاب در زمینه فقه پزشکی چاپ شده و ۵ کتاب در حال چاپ شدن است و بیش از ۳ طرح نیز در حال انجام می‌باشد.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: لزوم اینکه فقه و اجتهاد باید تخصصی شود بر کسی پوشیده نیست و چون می‌طلبید انسان‌های متخصص وجود داشته باشند که مطلع باشند از استفتائات و احکام پزشکی لذا لازم دانستیم در این زمینه کار اساسی صورت بگیرد.

وی ادامه داد: با همت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و با حمایت ایشان گروه آموزشی فقه پزشکی راه اندازی شد تا بتواند پاسخگوی تمام مسائل فقه پزشکی باشد.

حجت الاسلام قاسمی گفت: افراد برای ورود به این رشته علاوه بر گذراندن دروس عمومی باید ۵ تا ۷ سال درس خارج را بگذرانند و سپس بعد از قبولی در آزمون به مدت سه سال در گروه آموزش فقه پزشکی این مرکز به تحصیل ادامه می‌دهند.

وی تصریح کرد: آموزش‌های ما با پژوهش همراه است چرا که آموزش همراه پژوهش می‌تواند بهتر از آموزش صفر پاسخگوی مسائل جدید فقه پزشکی باشد.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه امسال ۸ نفر از کسانی که در آزمون ما شرکت کرده بودند پذیرفته شدند، گفت: سه سال مطالعه صورت گرفت برای آنکه ببینیم چه برنامه آموزشی برای گروه تخصصی فقه پزشکی لازم است و اکنون درس‌ها و سرفصل‌ها تهیه شده است.

وی عنوان کرد: با توجه به این که در زمینه فقه پزشکی گروه آموزشی به این شکل تا کنون تشکیل نشده بود، گفت: این گروه را در ۴ بخش تشکیل دادیم که عبارت‌ هستند از: فقه معاینه، فقه درمان، فقه تحقیقات نوین پزشکی، فقه بهداشت و سلامت که هرکدام دروس فراوانی دارد.

تهیه و چاپ بانک استفتائات فقه پزشکی

حجت الاسلام قاسمی با اشاره به اینکه بانک استفتائات فقه پزشکی تهیه و تا ماه آینده به چاپ خواهد رسید، افزود: ویژگی این بانک این است که به صورت موضوع بندی و دسته بندی شده است.

وی گفت: دانشنامه فقه پزشکی نیز تهیه شد که ۴۰ موضوع جدید فقه پزشکی در آن مورد کاوش و تحقیق قرار گرفته است و استقبال خوبی از آن شده است.

مدیر گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: کتاب فقه درمان ۴ محور اصلی دارد که عبارتند از: پزشک، بیمار، چرایی درمان توسط پزشک و هزینه‌هایی که پزشک یا کادر درمان از شخص می‌گیرند و چگونگی درمان که از نظر فقهی به این مسئل پراخته شده است.

کتاب پنج جلدی «اصول صدر» به چاپ رسید

نویسنده کتاب اصول صدر نیز در این نشست از انتشار کتاب «اصول صدر» خبر داد و اظهار کرد: به طور کلی علم اصول علم ابزاری بسیار مهم در حوزه علوم اسلامی است و کسی که بخواهد در یکی از رشته‌های علوم اسلامی صاحب نظر باشد و به حد اجتهاد برسد بدون علم اصول نمی‌تواند.

حجت الاسلام حسن مهدوی مطرح کرد: یکی از افراد در زمان معاصر که از نوابغ دنیای اسلام محسوب می‌شود شهید سید محمد باقر صدر بود و لذا کسانی که می‌خواهند با آخرین نظریات علم اصول آشنا شوند حداقل کار این است که یک دوره اصول شهید صدر را مطالعه کنند.

وی ادامه داد: تقریباً تمام تقریراتی که از درس خارج این عالم در دست است یا ناقص هستند یا اگر کاملند متن‌های پیچیده‌ای دارند که فهم آن سخت است مانند کتاب «بحوث فی الفقه الزراعی» آیت الله هاشمی شاهرودی لذا در صدد ترجمه و ایجاد شرحی روان در این خصوص برآمدیم.

نویسنده کتاب اصول صدر با بیان اینکه نوشتن این کتاب ۱۳ سال به طول کشید و تا کنون ۲ جلد از مجموعه پنج جلدی این کتاب به چاپ رسیده و ۳ جلد دیگر نیز در دست ویراستاری است، افزود: اگر حمایت‌های برخی نبود این کار به نتیجه نمی‌رسید مانند حمایت آیت الله فاضل لنکرانی که حمایت خاصی انجام دادند، آیت الله نیازی خرم آبادی که با صبرخود ما را یاری کردند و حجت الاسلام سید حمید جزایری که تشویق‌های ایشان انگیزه برای تکمیل کار ما بود.

رونمایی از ۷۵ عنوان کتاب جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در این جلسه گفت: نقشی که خبرنگاران در فرهنگ‌سازی و ارتقاء فرهنگ و اندیشه در جامعه دارند کمتر از دانشمندان نیست بنابراین خبرنگاران و اصحاب رسانه دانش را در دنیا بذر افشانی می‌کنند و لذا باید شخصیت بصیرتی و ارزشی داشته باشند.

حجت الاسلام سید جواد نور موسوی گفت: مرکز فقهی دارای چند گروه فقهی است که از آن جمله می‌توان به گروه فقه سیاسی، اجتماعی، شبهه شناسی، ثقلین، نفت، کودک، حقوق و جزا، اقتصاد و پزشکی نام برد.

وی افزود: فقه پزشکی اولین بار است در طول تاریخ حوزه‌های علمیه به صورت تخصصی راه اندازی شده است.

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به برخی از آثار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و گفت: در هفته پژوهش از ۷۵ عنوان کتاب جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و تخصصی این مرکز رونمایی شد و از ممتازین علمی و پژوهشگران برتر تقدیر به عمل آمد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
لطفا در موردفقه نجومی یا کاربرد فقه در بیوشیمی مطلب بذارید. نسل جوان که همه چیز را مادی تصور میکنه میتونه با حقایق اسلام و آموزه های گهربار اون آشنا بشه.
سلام. کتاب اصول صدر هفت جلد است نه پنج جلد. لطفا خبر را اصلاح بفرمایید.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار