بازدید 4599
۶

جوابیه دانشگاه علمی-کاربردی به یک خبر و پاسخ «تابناک»

پیرو درج خبری با عنوان «با عنوان وزیر علوم به صف منتقدان خودش پیوست؟!»، دانشگاه علمی-کاربردی جوابیه‌ای ارسال کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد؛ با این ملاحظه که نظر به درج مواردی عجیب در آن، به پیوست آن توضیحاتی کوتاه منتشر خواهد شد تا قضاوت به مخاطبان واگذار شود.
کد خبر: ۸۶۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷ 19 December 2018
پیرو درج خبری با عنوان «با عنوان وزیر علوم به صف منتقدان خودش پیوست؟!»، دانشگاه علمی-کاربردی جوابیه‌ای ارسال کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد؛ با این ملاحظه که نظر به درج مواردی عجیب در آن، به پیوست آن توضیحاتی کوتاه منتشر خواهد شد تا قضاوت به مخاطبان واگذار شود.
 
به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که به امضای سیداحمدرضا پیش‌بین، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست این دانشگاه رسیده، به شرح زیر است:
 
1. بازنشر و بازتولید عبارت دستور رئیس جمهور برای تغییر در ساختار مدیریتی دانشگاه که کراراً از سوی این دانشگاه شفاف سازی و تکذیب شده است و جالب اینکه در آن رسانه نیز به تاریخ 19/06/1397 با کد خبر 832648 با متن زیر درج شده است:

"دستور اولیه ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دانشگاه جامع علمی کاربردی بر اساس گزارش تقدیم شده به ایشان صادر گردیده است. لیکن پس از اطلاع دقیق ایشان از موضوع و دستور ایشان به بازرسی ویژه ریاست محترم جمهوری برای بررسی دقیق گزارش اولیه، هیات بازرسی ویژه ریاست محترم جمهوری بررسی همه جانبه‌ای از اقدامات انجام شده در این دانشگاه و موارد مطرح شده در گزارش اولیه انجام داده و گزارش جامعی که نشان دهنده اقدامات صحیح دانشگاه، در راستای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه‌های وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری و سیاست‌های دولت تدبیر و امید است به ریاست محترم جمهوری تقدیم نموده است. ایشان نیز به دنبال گزارش بازرسی ویژه ریاست جمهوری برای تداوم اقدامات پیش گفته تاکید فرمودند."

در ایامی که وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری مورد پرسش نمایندگان محترم مجلس قرار گرفته است، قطعاً مغایر با اخلاق حرفه‌ای و نوعی سودجویی با اهداف غیر شفاف آن رسانه را در افکار عمومی القاء می‌کند.

2. در خصوص عبارت "مقرر شده بود مراکز دولتی تعطیل یا به بخش خصوصی واگذار شود" به اطلاع می‌رساند پیرو مصوبه یکصدو هشتادمین جلسه شورای عالی اداری مورخ 02/10/1396 در مورد انحلال مؤسسات و مراکز آموزش علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی؛ این مراکز مجری تا پایان سال تحصیلی 98-1397 تعطیل یا با رعایت ضوابط به بخش خصوصی واجد شرایط واگذار خواهند شد. بدیهی است تا زمان واگذاری یا انحلال هر کدام از این مراکز، مسئولیت اداره آنها به عهده این دانشگاه می‌باشد.

لازم به توضیح است که دانشگاه جامع علمی کاربردی با حساسیت و رعایت ضوابط قانونی گسترش آموزش عالی؛ به دنبال تعیین مراکز صاحب صلاحیت برای جایگزینی این مراکز دولتی می‌باشد.

3. در خصوص تعطیلی مراکز خصوصی که استانداردهای آموزشی را رعایت نمی‌نمایند، همانطور که مطلع می‌باشید بحث تازه‌ای نبوده و از جمله سیاست‌های نظارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده و در ادوار گذشته این دانشگاه، مسبوق به سابقه است. بازنشر این مباحث علاوه بر تشویش اذهان عمومی، مغایر با اهداف کیفی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

4. همسویی و هم‌افزایی اقدامات و فعالیت‌های در دست اجرای این دانشگاه در راستای طرح آمایش آموزش عالی و منطبق با سیاست‌های ابلاغی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مورد حمایت جدی وزیر محترم علوم بوده و القاء این شبهه که اقدامات و فعالیتهای این دانشگاه با سیاست‌های وزارت عتف همخوانی ندارد و درج عنوان بی‌ربط "وزیر به منتقدان خودش پیوست" قطعاً نوعی شیطنت رسانه‌ای بوده که در جای خودش قابل پیگیری در نهادهای قضایی و حقوقی می‌باشد.

در انتها ضمن اظهار تأسف از اینکه در طول دوسال اخیر با توجه به نفوذ و اعمال نظر برخی افراد مسئله‌دار در سایت محترم تابناک، این سایت اقدام به تشویش اذهان عمومی نموده است. نگاهی اجمالی به موضع گیری‌های اخیر سایت تابناک موید آن است که این سایت از رسالت واقعی خود که همان اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی منصفانه می‌باشد منحرف و وارد فضای غرض ورزی شده است.

این دانشگاه همواره با رسانه‌ها ارتباط نزدیک داشته و آمادگی خود را جهت همکاری با رسانه‌ها برای شفاف سازی اقدامات اعلام می دارد.

توضیحات «تابناک»
 
در ابتدا ضرورت دارد تاکید کنیم آنچه «تابناک» را بر آن داشت تا به جوابیه فوق توضیحاتی منظم نماید، درج برخی موارد عجیب، شائبه برانگیز و از آنها مهم‌تر، برخی موارد اتهاماتی است که قابل پیگیری حقوقی و قضایی است. نکاتی که می‌توان با استناد به آنها دریافت فضای حاکم بر آن مجموعه دانشگاهی چگونه فضایی است!
 
1- آن گونه که مسئولان این دانشگاه در بند نخست جوابیه خود متذکر شده‌اند، «دستور رئیس جمهور برای تغییر در ساختار مدیریتی دانشگاه» کذب است و پیشتر نیز تکذیب شده، در حالی که در کمال تعجب در پاراگراف پیوست کرده به این ادعای بزرگ، به جوابیه وزارت علوم استناد کرده‌اند که در آن نه تنها دستور رئیس جمهور در این خصوص -که نامه مکتوب آن هم منتشر شده و اساسا قابل تکذیب نیست،- تکذیب نشده، بلکه بر آن صحه گذاری شده است!
 
این تناقض گویی در حالی است که در ادامه بند نخست جوابیه، تحلیل و نقد سخنان اخیر وزیر علوم (دقت کنید که صحبت درباره وزیر علوم است، نه دانشگاه علمی-کاربردی یا رئیس یا دیگر مدیران آن!)، مغایر با اخلاق حرفه‌ای، نوعی سودجویی و در راستای اهداف غیرشفاف عنوان شده، چراکه به زعم مدیران این دانشگاه، وزیر مورد پرسش نمایندگان قرار گرفته و لابد به زعم ایشان بد است که همزمان با مجلس، رسانه‌ها هم از وی سوال بپرسد یا سخنانش را تحلیل یا نقد کنند!

نکته بسیار مهم و کلیدی در این خصوص آنجاست که مدیران دانشگاه علمی-کاربردی به مانند کذب خواندن دستور رئیس جمهور، طرح استیضاح وزیر علوم که تقدیم هیات رئیسه مجلس شده را هم ندید گرفته و مدعی هستند که وزیر تنها در معرض پرسش مجلس قرار گرفته است. بماند که مشخص نیست استدلال ایشان برای غیرحرفه‌ای بودن نقد و تحلیل سخنان یک وزیر -چه در شرف استیضاح باشد و چه برای پرسش فراخوانده شده باشد،- چیست؟!
 
2- آنچه در بند دوم جوابیه فوق به شدت خودنمایی می‌کند، جمله ای کلیدی است که به نوعی تایید ابهامی است که در خبر «تابناک» مورد توجه قرار گرفته بود. اینکه مسئولیت مراکز واگذار نشده دانشگاه علمی کاربردی بر عهده وزارت علوم است و طبعا نمی‌توان از این مسئولیت شانه خالی کرد و واحدهای فاقد استانداردهای لازم را به تعطیلی تهدید کرد مگر آنکه مدعی شویم "خودشان نتوانسته‌اند استاندارد شوند"!
 
3- اگر از بدیهیات ذکر شده در بند سوم جوابیه و بی ارتباط بودن آنها با مطلب منتشر شده در «تابناک» صرف نظر کنیم، در بند چهارم جوابیه به ادعای جالب توجهی خواهیم رسید که به شدت قابل تامل است؛ اینکه مسئولان دانشگاه علمی کاربردی حتی توجهی به سوال طرح شده در عنوان خبر «تابناک» نداشته‌اند که اگر این گونه بود، چه بسا ضرورتی برای جوابیه صادر کردن و تکذیب دستور رئیس جمهور که نامه مکتوب آن را با جست‌وجو در امثال گوگل می‌توان یافت، احساس نمی‌کردند. جوابیه‌ای که در آن تلاش شده از عملکرد وزیر علوم و سخنانش دفاع شود که اگرچه ممکن است امتیازی ویژه برای دانشگاهی در زیرمجموعه این وزیر باشد، اما از بی ربط بودن پاسخ ایشان به خبری که نقد و تحلیل سخنان وزیر علوم بوده، نمی‌کاهد!
 
4- به این موارد، نکات دیگری را هم می‌توان افزود اما در انتهای جوابیه دانشگاه علمی-کاربردی ادعاهایی مطرح شده که قابل پاسخ نیستند، مگر با رجوع به مقام قضایی؛ ادعاهایی مانند نفوذ و اعمال نظر برخی افراد مسئله‌دار در تابناک و منحرف شدن تابناک از رسالت واقعی خود که اگرچه بسیار گزاف و برآمده از نگاه توهم توطئه به نظر می‌رسند، اما عیار خوبی برای قضاوت درباره تفکر حاکم بر دانشگاه علمی-کاربردی کشورمان است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶
دانشگاه علمی کاربردی در حال حاضر بی خاصیت ترین مرکز علمی ایران است که فقط برای تولید مدرک در کشور کار میکند
تابی جون سلام ...
... تو متن جوابیه تان، خط اول "منظم" نه و "منضم" درسته! ... دقت کن بابا ... حتما فوق لیسانسم هستی!!!
غرض ورزی با دانشگاه علمی کاربردی از سر و روی این دو گزارش تابناک می ریزد. لطفا اگر غرضی ندارید پخش کنید نظر را
از نگاه بنده، تابناک قوی ترین و سریع ترین سایت پخش اخبار در کشور است و بین خواص و عوام طرفداران بسیار دارد.
سردبیر محترم تابناک
بنده مدتی اخبار شما را به همراه چند سایت اصول گرا و اصلاح طلب دیگر چک می کنم اخبار شما در ارتباط با سیستم مدیرتی وزرات علوم به طور معنی داری جهت دار است (با علم آمار قابل اثبات است) و این در نحوه درج خبر و پی گیری بیش از اندازه شما به شدت مشهود است. البته به شما حق می دهم که سیاست های خود را پی بگیرید اما آیا می توانید تضمین دهید که هدف شما شرایط بهتری را فراهم می کند. وضعیت دانشگاههای ما خیلی وقت به هم ریخته است که بیشتر به دلیل تلاشهای گروه های مختلف برای تسلط بر این حوزه به دلایل سیاسی و اغلب به خاطر تاثیر زیاد این نهاد در انتخابات است.
یک پیشنهاد دارم: از هر وزیری که معرفی می شود برای وزارت علوم یک برنامه کاربردی بگیرد (در زمان رای اعتماد خودش می دهد)
بعد از اون وزیر در برابر نمایندگان مجلس، گروههای خارج از دانشگاهها و ... برای اجرایی کردن آن برنامه دفاع کنید و اگر کاری به سرانجام نرسید از وزیر دلیل آن را جویا شوید و اگر پاسخ فانع کننده ای نگرفتید پاسخ وزیر را با راهکار خود به اطلاع عموم برسانید. و قضاوت را به عموم مردم بسپارید.که این به اخلاق نزدیک تر است.
این کامنت را فقط برای اطلاع سردبیر گذاشتم و هدفم درج کامنت نیست چون قبلا یک بار کامنت در سایت شما گذاشته بودم که بدجوری سر و تهش را زدید با وجود اینکه در کامنت هیچ نکته مشکل داری وجود نداشت. نمی خواهم این کامنت هم به سرنوشت اون یکی دچار بشه
این جهت گیری ها و پخش اخبار مختلف مانند بی اعتبار بودن مدارک دانشگاه جامع و ........ به خاطر این است که دانشگاه ازاد اسلامی دیگر خواهان زیادی ندارد. دوست عزیزی که گفتی مدرک تولید میکنند... یا شما خبر نداری یا این که جهت دار داری نتیجه میگیری . بزرگ ترین مرکز تولید مدرک بدون علم دانشگاه ازاد است.
دانشگاه فقط برای افراد پولدار نیست و بقیه افراد هم حق تحصیل دارند با هزینه کمتر.

مراکز دولتی قرار است به خود سازمان واگذار شود . مانند دانشگاه ازاد نیست با تبلیغات متنوع دانشجو جذب کنند. پس اگر دقت کنید می بینید کدام دکان مدرک فروشی است :)

مدارک دانشگاه جامع کاملا معتبر است ک قابل ترجمه.چون یکی از دانشگاه های وزارت علوم‌و تحقیقات است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل