بازدید 17132
پایان دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت با رونمایی از برترین‌ها؛

«خانه‌ای برای تو» بهترین مستند شد / «اکسُدوس» کیارستمی جایزه بین الملل را برد / «خاطرات خبرنگار جنگ» صاحب جایزه آوینی شد

مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور مهدی کرباسیان رییس سابق ایمیدرو، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره و جمعی از اهالی سینما و مهمانا خارجی برگزار شد تا با رونمایی از برندگان جوایز این رویداد، جشنواره به پایان برسد.
کد خبر: ۸۶۱۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸ 16 December 2018

اکسُدوس کیارستمی جایزه بین الملل را برددوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت با معرفی برترین‌های این رویداد در آیین پایانی به سرانجام رسید. «خانه‌ای برای تو» محصول مرکز مستند حوزه هنری، بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی شد. مرکز مستند سوره حوزه هنری  بخش بین الملل «اکسُدوس» ساخته فرزند عباس کیارستمی جایزه اصل را برد، در بخش آوینی «خاطرات خبرنگار جنگ» محصول مرکز آفرينش‌های فرهنگی هنری بسيج برنده جایزه اصلی شد.

به گزارش «تابناک»؛ مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور مهدی کرباسیان رییس سابق ایمیدرو، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، سیدمحمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره و جمعی از اهالی سینما و مهمانان خارجی برگزار شد تا با رونمایی از برندگان جوایز این رویداد، جشنواره به پایان برسد.

سید محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت با حضور روی سن اختتامیه گفت: هیچ گاه اختتامیه این جشنواره سخنرانی نداشته و ندارد و من فقط برای سپاسگذاری آمده ام. ضمن اینکه می خواهم خوشامد ویژه ای به میهمانان خارجی بگویم. آرزو می کنم این میهمانان روزهای خوب و خوشی را در ایران گذرانده باشند و با این خاطرات به کشور خودشان بازگردند. خدا را شاکرم که جشنواره خوبی را داشته ایم و پیشاپیش به برگزیدگان و همه مستندسازان تبریک می گویم.

در جریان این مراسم بزرگداشت منوچهر مشیری مستندساز پیشکسوت سینمای ایران با حضور رخشان بنی اعتماد و فخراالدین انوار برگزار شد. مشیری در این مسیر گفت: شرایط جسمی من مناسب برای حضور در این جشن نبود و شرایط به سمتی می رفت که نمی توانستم به جمع شما بیایم. اما خودم را آماده کردم تا در این جا حاضر شوم و از آقای طباطبایی نژاد و همکاران پر تلاش ایشان در مرکز گسترش تشکر کنم.

اکسُدوس کیارستمی جایزه بین الملل را برد / خاطرات خبرنگار جنگ صاحب جایزه آوینی شد

این مستندساز پیشکسوت در ادامه عنوان کرد: مسئولیت‌های این مرکز با این استقبال دور از انتظار مخاطبان بیشتر شده است و باید در نظر بگیریم اگر تنها نیمی از این افراد علاقمند جدی به سینمای مستند باشند، بسیار مسئله قابل توجهی است و نشان دهنده ظرفیت خاص در سینمای مستند است.

مشیری اضافه کرد: مسئولیت مسئولان برای جهت دادن به این استقبال بعد از جشنواره سینماحقیقت بیشتر شده است چراکه بسیاری از جمله جوانان به سینمای مستند امید بستند. بیشتر این جوانان هیچ حقوق ثابت دولتی ندارند و با وجود تحصیلات و انرژی می خواهند از این راه ارتزاق هم بکنند.

همچنین مراسم بزرگداشت استاد حسین ترابی با حضور حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و سید محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره برگزار شد.

اکسُدوس کیارستمی جایزه بین الملل را برد / خاطرات خبرنگار جنگ صاحب جایزه آوینی شد

استاد حسین ترابی مستند ساز پیشکسوت گفت: «این چرخ و فلک که ما در آن حیرانیم/ فانوس خیال از او مثالی دانیم» این شعر را سال ها قبل حکیم خیام پیش از اینکه برادران لومیر سینما را پایه گذاری کنند، گفته است.

استاد ترابی ادامه داد: در زمان انقلاب، زمانی که همه به فکر بیرون کشیدن گلیم خودشان و به فکر رفتن به فرنگ بودند من، انقلاب اسلامی را با فیلم رنگی 35 متری بدون گفتار متن ضبط کردم چرا که می خواستم بدون هیچ دیدگاه خاصی روایت گر انقلاب شوم. اما این فیلم «برای آزادی» مدت بیست و پنج سال توسط مدیران تلویزیون مثله و تکه تکه و پخش شد تا اینکه توسط مهندس جعفری جلوه از پستو در آمد و به صورت دجیتال هم در جشنواره سینما حقیقت نشان داده شد. همه ما در جامعه در کسوتی که هستیم مسئولیتی داریم و نباید شانه خالی کنیم و عرصه را به کسانی واگذار کنیم تا تاریخ را به دروغ بکشند. سلام بر آنان که حوادث را دگرگون نمی کنند و حق را می گویند و جز حق نمی گویند.

 

 

برگزیدگان «هنر و تجربه» و «شبکه مستند»

جعفر صانعی مقدم با حضور روی سن اختتامیه جشنواره متن بیانیه گروه هنر و تجربه را قرائت کرده و تندیس هنر و تجربه و مبلغ 80 میلیون ریال را مشترکاً به بابک بهداد کارگردان «بهارستان» و آرمین ایثاریان کارگردان «اسرار دریاچه» اهدا کرد.

همچنین جایزه شبکه مستند با حضور سلیم غفوری مدیر شبکه مستند به برگزیده اهدا شد. این جایزه شامل لوح افتخار و جایزه نقدی شبکه مستند به مبلغ 70 میلیون ریال به «یاسر طالبی» کارگردان فیلم «دلبند» تقدیم شد.

 

برگزیدگان بخش بین‌الملل

اکسُدوس کیارستمی جایزه بین الملل را برد / خاطرات خبرنگار جنگ صاحب جایزه آوینی شد

جوایز بخش بین الملل دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به برگزیدگان اهدا شد.

  • جایزه ویژه هیات داوران بخش مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند:
    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 2000 دلار تقدیم شد به فیلم «لولو بوکسور مروارید» ساخته «آسیموه جان بیباگامبا» از کشور تانزانیا
  • بهترین کارگردانی مستند کوتاه:
    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 3000 دلار اهدا شد به فیلم «ماهیاک» به کارگردانی «فرح زارع» از ایران

  • بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند:
    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 4000 دلار مشترکاً تقدیم شد به سیاوش جمالی و عطا مهراد، کارگردانان فیلم «فریاد رو به باد» از ایران
    هیات داوران بخش مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند: فاطمه معتمدآریا (ایران)، برونو بتاتی (شیلی)، گرهارد ویسنر (آلمان)

  • لوح تقدیر بخش مستندهای بلند:
    لوح تقدیر هیات داوران تعلق گرفت به فیلم «جنگ نه ماهه» به کارگردانی «لاشلو شویا» از مجارستان و قطر
  • جایزه ویژه هیات داوران بخش مستندهای ‌بلند:
    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 2000 دلار تقدیم شد به فیلم «آلیشیا» ساخته «ماسیا اومس» از کشور هلند
  • بهترین کارگردانی مستند ‌بلند:
    تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 5000 دلار اهدا شد به فیلم «اِکسُدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی از ایران
    هیات داوران بخش مستندهای بلند: ایرینا شاتالووا (روسیه)، کاسپار سونن (هلند)، محمد اطبایی (ایران)

 

برگزیدگان بخش مسابقه فیلم‌های مستند معدن و صنایع معدنی ایران

در اختتامیه دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت جوایز بخش مسابقه فیلم‌های مستند معدن و صنایع معدنی ایران در آئین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت به برگزیدگان اهدا شد. فرشاد فدائیان، سیدحسین حق‌گو و مهرداد زاهدیان هیات داوران این بخش بودند.


جایزه اول شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به «عزت‌الله پروازه» کارگردان فیلم «گالین» تقدیم شد.

جایزه دوم شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال به «محمد اسکندرزاده» کارگردان فیلم «شور شیرین» اهدا شد.

جایزه سوم شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال مشترکاً به دو فیلم «روی سبز بیابان» به کارگردانی فتح‌الله امیری و «سنگ و نان» ساخته محمد عبداللهی تعلق گرفت.

همچنین در این بخش حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی با حضور روی سن اختتامیه از مهدی کرباسیان معاون پیشین وزیر صنعت و معدن به دلیل فعالیت های فرهنگی که تاکنون انجام داده است تقدیر کرد.

فتح الله امیری کارگردان فیلم «روی سبز بیابان» پس از دریافت جایزه خود گفت: من یک مستند ساز محیط زیستی هستم. فکر می کنم تعاملی میان محیط زیست و معدن باید انجام شود. پس از چند ماه من به لوکیشن فیلمم رفتم و متوجه شدم فعالیت های محیط زیستی در معادن را گسترش داده اند. متوجه شدم که ما به عنوان مستند ساز می توانیم تاثیر گذار باشیم.

محمد اسکندرزاده کارگردان فیلم «شور شیرین» هم پس از دریافت جایزه اش گفت:این خوشحال کننده است که نهاد هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده اند و در بخش مستند سازی فعالیت هایی را انجام دادند و بودجه هایشان را به جای تبلیغات برای خود صرف فعالیت های فرهنگی کرده اند.

مهدی کرباسیان هم پس از دریافت تندیس از حسین انتظامی گفت: خداوند نعمت بسیاری به این مردم شریف داده اما چون سایه نفت بر سرما افتاده به باقی منابع توجه نمی شود؛ در حالیکه 68 نوع ماده معدنی در کشور داریم و بالای 1000 میلیارد دلار ذخایر کشف شده داریم. من مطمئن هستم با ورود حوزه فیلم به این عرصه جامعه و مسئولین قدر این منابع را می دانند. خوشحالم که دستی که به سمت شما دراز شده است را پذیرفته اید.

 

خاطرات خبرنگار جنگ برگزیده جایزه شهید آوینی

جایزه بخش شهید آوینی دوازدهمین جشنواره بین المللی در آیین اختتامیه سینماحقیقت به برگزیدگان اهدا شد. در این بخش هیات داوران جایزه شهید آوینی شامل اکبر نبوی، محمدهادی نائیجی، پناه‌برخدا رضایی با حضور روی سن جوایز را به این ترتیب اهدا کردند.

اکسُدوس کیارستمی جایزه بین الملل را برد / خاطرات خبرنگار جنگ صاحب جایزه آوینی شد

تندیس طلایی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال به «وحید چاووش» کارگردان فیلم «خاطرات خبرنگار جنگ» تقدیم شد.

دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال به «محسن زارعی» کارگردان فیلم «بلوچستان» اهدا شد

تندیس برنزی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلون ریال به ماهان خمامی‌پور کارگردان فیلم «شبیه‎سازی آقای زرد» رسید.
تندیس نقره‌ای شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به «محمدرضا وطن‌دوست» کارگردان فیلم «لِسِک» تعلق گرفت.

جایزه ویژه‌ی هیأت داوران شامل تندیس طلایی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به پاس حماسه‌ی تعهد و تخصص، به دکتر وحید حمیدی شخصیت فیلم «مردان زندگی» ساخته یحیی رضایی اهدا شد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره در بخش شهید آوینی شامل تندیس طلایی شهید آوینی، دیپلم افتخار و مبلغ 70 میلیون ریال اهدا شد به آقای «مجید جعفری لاهیجانی» به پاس تلاش ستودنی برای تالیف کتاب ارزشمند «هنر در گرماگرم انقلاب»

در این بخش پژوهش گر فیلم «بلوچستان» که برای دریافت تندیس محسن زارعی روی سن آمده بود، گفت: به عنوان کسی که 14 ماه است در بلوچستان پژوهش می کنم می گویم سری هم به بلوچستان بزنید. بلوچستان به قلم دوربینی شما احتیاج دارد.

همچنین دکتر وحید حمیدی شخصیت اصلی فیلم «مردان زندگی» که در جریان اختتامیه جشنواره مورد تقدیر قرار گرفت، گفت: ما پنج سال در سوریه جنگیدیم. خیلی ها در این جنگ کشته شدند. اما یک شب یک مجروح مصری را برای مداوا پیش من آوردند. این مجروح مصری می گفت به من دست نزن تو نجسی. می گفت ما دخترهای ایزدی را مزه کردیم و میخواهیم به حوری های ایرانی دست پیدا کنیم. ما آن جا بودیم تا حسرت این اتفاق را به دل آن ها بگذاریم. همیشه فکر می کنم می ارزید که ما آن جا باشیم، هر چه هست شما دختران ایرانی عشق هستید. من نوکر شما مردان و دختران ایرانی هستم. زن ایرانی امروز در همه عرصه های زندگی حضور پیدا می کند و این باعث افتخار است.

 

برگزیدگان بخش فنی جشنواره

اکسُدوس کیارستمی جایزه بین الملل را برد / خاطرات خبرنگار جنگ صاحب جایزه آوینی شد

تندیس های بخش های فنی سینما پس از معرفی نامزدهای هر بخش به برگزیدگان اهدا شد.

بهترین موسیقی
علیرضا تابش و آرش لاهوتی برای اهدای جایزه بخش بهترین موسیقی روی سن آمدند و نامزدها به این ترتیب اعلام شدند.
-آواز جغد کوچک (بهزاد عبدي)
-خانه‌ای برای تو (افشين عزيزي)
-وَرس (کريستف رضاعي)
تندیس بهترین موسیقی، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به «افشین عزیزی» آهنگساز فیلم «خانه‌ای برای تو» تعلق گرفت.

بهترین صدا
در این بخش با حضور سودابه مجاوری و علیرضا رضاداد نامزدها به این ترتیب معرفی شدند.
-آواز جغد کوچک (صادق رضانیا- مهرداد نورمحمدي)
-بهارستان، خانه ی ملت (انسيه ملکي)
-تمام چیزهایی که جایشان خالی ست (علي علوی- امير پرتوزاده- حسن شبانکاره)
-حلب: سکوت جنگ (آرش قاسمی)
-خانه‌ای برای تو (حسن شبانکاره - حسين ابراهيمي)
تندیس بهترین صدا، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال مشترکاً به «صادق رضانیا» و «مهرداد نورمحمدی» صداگذار و صدابردار فیلم «آواز جغد کوچک» اهدا شد.
 
بهترین نویسنده گفتار متن یا گوینده
در این بخش سودابه مجاوری برگزیده تندیس را اعلام کرد. نامزدها به این ترتیب بودند.
-آنجا که باد می‏وزد (مينا مشهدي‌مهدی-  هادی اسفندیاری)
-بهارستان، خانه‌ی ملت (بابک بهداد-  رضا نوري- شهرام درخشان)
-پرسپولیس- شیکاگو (اُرد عطارپور-  شهرام درخشان)
-صف سلام (روشنک اهرابي)
-وَرس (جواد وطنی- مجيد برزگر- آرش زاهدي‌اصل)
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال مشترکاً به «مینا مشهدی‌مهدی» و «هادی اسفندیاری» نویسنده و گوینده گفتار متن فیلم «آنجا که باد می‌وزد» اهدا شد.
 
بهترین تدوین
علیرضا قاسم خان و سعید اوحدی برای اعلام تندیس بهترین تدوین روی سن آمدند و نامزدها را به این ترتیب اعلام کردند.
-آواز جغد کوچک (صادق رضانيا)
-تمام چیزهایی که جایشان خالی ست (فرحناز شريفي)
-خانه‌ای برای تو (عطا مهراد)
-خاتمه (بابک حيدري)
-زمان (اسماعيل منصف)
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به «بابک حیدری» تدوینگر فیلم «خاتمه» تعلق گرفت.
 
بهترین فیلمبردار
محمدحسن دامن زن و مجید زین العابدین برای اهدای تندیس بهترین فیلمبردار روی سن قرار گرفتند. نامزدهای این بخش عبارت بودند از:
-آواز جغد کوچک (محمود منصوري- حبيب‌اله حيدريان)
-اسرار دریاچه (پويان آقابابايي)
-حلب: سکوت جنگ (ضيا حاتمي)
-خانه‌ای برای تو (محمد حدادي)
-صف سلام (رضا تيموري)
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به «پویان آقابابایی» فیلمبردار فیلم «اسرار دریاچه» رسید.
 
بهترین پژوهشگر:
هوشنگ مرادی کرمانی و وحید موسائیان هم برای معرفی برگزیده بهترین پژوهشگر روی سن آمدند. نامزدهای این بخش به این ترتیب بودند:
-اسرار دریاچه (آرمین ایثاریان)
-پرسپولیس- شیکاکو (اُرد عطارپور)
-وَرس (جواد وطنی)
-بهارستان، خانه‌ی ملت (بابک بهداد)
-آنجا که باد می‏وزد (مینا مشهدی مهدی- حسن نقاشی)
دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال به «جواد وطنی» پژوهشگر «وَرس» تعلق گرفت.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 80 میلیون ریال به «آرمین ایثاریان» پژوهشگر فیلم «اسرار دریاچه» اهدا شد.

 

برندگان تندیس‌های بهترین کارگردانی

اکسُدوس کیارستمی جایزه بین الملل را برد / خاطرات خبرنگار جنگ صاحب جایزه آوینی شد

تندیس بخش های اصلی جشنواره شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و جایزه ویژه دبیر جشنواره به برگزیدگان اهدا شدند.

بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه
هوشنگ مرادی کرمانی و وحید موسائیان جوایز بهترین کارگردانی فیلم مستند کوتاه را اهدا کردند. نامزدهای این بخش عبارت بودند از:  
-پرسپولیس- شیکاکو (اُرد عطارپور)
-اهل آب (آزاده بی‎زار‌گیتی)
-چی‌دا (محسن کولیوندی)
-حلب: سکوت جنگ (امیر اصانلو)
-صف سلام (هادی آفریده)
دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال به «آزاده بی‌زارگیتی» کارگردان «اهل آب» رسید.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به «اُرد عطارپور» کارگردان فیلم «پرسپولیس- شیکاگو» تقدیم شد.
 
بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه‌بلند
مهوش شیخ الاسلامی و مرتضی رزاق کریمی برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی فیلم مستند نیمه بلند و بلند روی سن آمدند. نامزدها به این ترتیب بودند.
-آنجا که باد می‎وزد (مینا مشهدی‌مهدی)
-ده برادر (محسن علیدادی)
-زمان (ماریا ماوتی)
-میدان جوانان سابق (مینا اکبری)
-وَرس (جواد وطنی)
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال به «ماریا ماوتی» کارگردان فیلم «زمان» اهدا شد.
 
بهترین کارگردانی فیلم مستند بلند
نامزدهای این بخش عبارت بودند از:
-آواز جغد کوچک (مهدی نورمحمدی)
-اسرار دریاچه (آرمین ایثاریان)
-تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست (زینب تبریزی)
-خاتمه (هادی زارعی و مهدی زارعی)
-خانه‌ای برای تو (مهدی بخشی‌مقدم)
دیپلم افتخار و مبلغ 30 میلیون ریال مشترکاً به «هادی زارعی و مهدی زارعی» کارگردانان «خاتمه» تعلق گرفت.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 150 میلیون ریال به «مهدی بخشی‌مقدم» کارگردان «خانه‌ای برای تو» تقدیم شد.

 

زینب تبریزی و مهدی نورمحمدی جوایز ویژه را گرفتند

جهانگیر کوثری و سید محمد مهدی طباطبایی نژاد برای اهدای جایزه ویژه هیأت داوران روی سن آمدند.

«خانه‌ای برای تو» بهترین مستند شد / «اکسُدوس» کیارستمی جایزه بین الملل را برد / «خاطرات خبرنگار جنگ» صاحب جایزه آوینی شد

تندیس ویژه هیات داوران، دیپلم افتخار و مبلغ 120 میلیون ریال به «زینب تبریزی» کارگردان فیلم «تمام چیزهایی که جایشان خالی‌ست» تعلق گرفت. برای اهدای جایزه ویژه دبیر جشنواره حسین انتظامی و سید محمد مهدی طباطبایی نژاد روی سن حاضر شدند. تندیس جایزه ویژه دبیر جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 100 میلیون ریال به «مهدی نورمحمدی» کارگردان فیلم «آواز جغد کوچک» تقدیم شد.

 

«خانه‌ای برای تو» بهترین فیلم مستند جشنواره دوازدهم

دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت، «خانه ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی مقدم و تهیه کنندگی مهدی شامحمدی نشان فیروزه بهترین فیلم دوازدهمین جشنواره سینماحقیقت، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و مبلغ 200 میلیون ریال را دریافت کرد. برای اهدای تندیس این بخش حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی و سید محمد مهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره دوازدهم روی سن آمدند.

اکسُدوس کیارستمی جایزه بین الملل را برد / خاطرات خبرنگار جنگ صاحب جایزه آوینی شد

نامزدهای این بخش عبارت بودند از:
-آواز جغد کوچک (مهدي نورمحمدي - صديقه خدايي)
-اسرار دریاچه (آرمين ايثاريان)
-خاتمه (هادي زارعي - مهدي زارعي)
-خانه‌ای برای تو (مهدي شامحمدي)
-ورس (جواد وطني)

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر