بازدید 17434

درپی یک ادعا ایران به لاهه فراخوانده شد!

رادووان کاراجیچ در جریان دفاعیاتش در دادگاه لاهه بیش از 30 کشور جهان را متهم کرده بر خلاف قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب کمک های بشردوستانه به بوسنی و هرزگوین که با یوگسلاوی سابق در جنگ بوده، سلاح و برخی تجهیزات جنگی در اختیار مسلمانان بوسنی گذاشته اند.
کد خبر: ۸۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۷ 16 February 2010
در پی ادعاهای رادووان کاراجیچ مبنی بر دخالت کشورهای خارجی در مسائل مربوط به جنگ بوسنی، دادگاه بین المللی لاهه ایران و 5 کشور دیگر را برای دفاع از خود در برابر اتهامات این جنایت کار جنگی صرب به این مرجع بین المللی فراخوانده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی - خبری ایران بالکان (ایربا) آنگونه که رسانه های صربستان گزارش داده اند دیوان بین المللی لاهه پس از استماع دفاعیات رادووان کارجیچ که به اتهام جنایت علیه بشریت در این مرجع بین المللی بازداشت بوده و مراحل محاکمه اش را می گذراند، کشورهای بوسنی و هرزگوین، کرواسی، آلمان، فرانسه، هلند و ایران را برای دفاع از خود در حضور این مقام یوگسلاوی سابق فراخوانده است.

رادیو و تلویزیون B92 با اشاره به این خبر، گزارش داده است: دادگاه لاهه از 6 کشور مذکور دعوت کرده تا با حضور در جلسه ای که کاراجیچ نیز در آن حاضر خواهد شد، ضمن پاسخگویی به ادعاهای این جنایت کار جنگی درباره آنچه دخالت در مسائل مربوط به جنگ بوسنی توصیف شده، توضیحات لازم را در این خصوص ارائه کنند.

در جلسه مذکور که امروز در دیوان بین المللی لاهه و با حضور نمایندگان 6 کشور برگزار خواهد شد، اتهامات مرتبط با آچه دخالت مستقیم یا غیرمستقیم کشورها در جنگ بوسنی خوانده شده به صورت شفاهی بررسی خواهد شد.

همچنین شبکه خبری اس.مدیا گزارش داده که قرار بوده است ایتالیا نیز به عنوان یکی از کشورهای مورد ادعای کاراجیچ در جلسه امروز حاضر باشد که رم در حال حاضر به دلیل عدم وجود آمادگی برای پاسخگویی به سئوالات کاراجیچ حضور در لاهه را به آینده موکول کرده است.

رادووان کاراجیچ در جریان دفاعیاتش در دادگاه لاهه بیش از 30 کشور جهان را متهم کرده بر خلاف قوانین شورای امنیت سازمان ملل متحد در قالب کمک های بشردوستانه به بوسنی و هرزگوین که با یوگسلاوی سابق در جنگ بوده، سلاح و برخی تجهیزات جنگی در اختیار مسلمانان بوسنی گذاشته اند.

او همچنین تاکید کرده است که آمادگی ارائه اسناد و مدارکی معتبر به دادگاه برای اثبات ادعاهایش را نیز در اختیار دارد.

رادوان کاراجیچ که در زمان جنگ بوسنی رهبری صرب‌های این کشور را در قالب جمهوری خودخوانده ای تحت عنوان صربسکا بر عهده داشت، پس از معرفی به عنوان جنایت کار جنگی از سوی دادگاه بین المللی لاهه، تحت تعقیب قرار گرفت و تا روز 21 ژوئیه سال 2008 متواری بود.

پس از فوت ناگهانی اسلوبودان میلوشویچ در بازداشتگاه لاهه، از کاراجیچ با توجه به مسئولیتی که در دوران درگیری های داخلی بالکان داشته به عنوان اصلی ترین عامل کشتار مسلمانان بوسنی به ویژه در خلال سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ و کشتار سربرنیتسا یاد می شود.

محاصره جنگی شهر سارایوو و قتل عام بیش از 8 هزار مسلمان در سال ۱۹۹۵ در شهر سربرنیتسا از جمله اتهامات اصلی کاراجیچ است.

دادگاه لاهه کاراجیچ را به عنوان متهمی معرفی کرده که  « با رقم زدن صحنه های جهنم، تاریک ترین صفحات تاریخ بشریت را نوشته است.»

راتکو ملادیچ، فرمانده ارتش صرب بوسنی و از دستیاران نزدیک کاراجیچ نیز همچنان تحت تعقیب نهادهای بین المللی قرار دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار