بازدید 13137

چرا حضور هشت ساله آلمان ها، گرهی از بحران آب زاینده رود باز نکرد؟

اکنون حوضه آبریز زاینده رود و به ویژه مناطق پایین دست آن، اسیر بحران آبی است که روز به روز تشدید می‌شود و مدیران اجرایی نیز از حل آن ناتوانند؛ بحرانی که تقریباً چهار استان بزرگ کشور را درگیر کرده و زندگی میلیون‌ها انسان را به خطر انداخته است. در این میان یکی از نقد‌های مهمی که به فرایند مدیریت بحران می‌توان وارد کرد، بحث ناکارآمدی مدیران در بهره مندی از توانمندی‌های خارجی برای حل بحران است.
کد خبر: ۸۵۹۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵ 11 December 2018
تقریباً هیچ، دستاورد هشت سال همکاری با آلمان برای مدیریت صحیح زاینده روداکنون حوضه آبریز زاینده رود و به ویژه مناطق پایین دست آن، اسیر بحران آبی است که روز به روز تشدید می‌شود و مدیران اجرایی نیز از حل آن ناتوانند؛ بحرانی که تقریباً چهار استان بزرگ کشور را درگیر کرده و زندگی میلیون‌ها انسان را به خطر انداخته است. در این میان یکی از نقد‌های مهمی که به فرایند مدیریت بحران می‌توان وارد کرد، بحث ناکارآمدی مدیران در بهره مندی از توانمندی‌های خارجی برای حل بحران است.

به گزارش «تابناک»؛ تابستان گرم و خشک حوضه آبریز زاینده رود با هر سختی و مشقتی که بود، گذشت و امید بسیاری از شهروندان و مدیران اجرایی این بود که با آغاز فصل پاییز و بارش‌های جدید از فشار بحران آب کاسته شود؛ انتظاری که آمار و ارقام موجود نشان می‌دهد چندان بجا نبود و قرار نیست در سال آبی جاری نیز اتفاق خارق العاده‌ای رخ بدهد.

این وضعیت را می‌توان با مرور اطلاعاتی که از شرایط کنونی سد زاینده رود به عنوان منبع اصلی تغذیه آب شرب، صنعت و کشاورزی پایین دست زاینده رود برداشت کرد که این روز و علی رغم بارش‌های مناسب تا کنون تنها با ۱۰ درصد از ظرفیت موجود فعال است.

توضیح بیشتر اینکه سد زاینده‌رود با حجم مخزن یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در حال حاضر فقط ۱۳۵ میلیون مترمکعب ذخیره آبی دارد؛ به ‌عبارتی حدود ۹۰ درصد از مخزن این سد خالی است.

هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد از مخزن سد زاینده‌رود، آب پشت این سد ذخیره شده و این وضعیت، نگرانی‌هایی را بابت تأمین آب دو استان اصفهان و یزد به وجود آورده است.

هنوز هیچ زمان مشخصی برای بازگشایی آب به سطح خشک زاینده‌رود اعلام نشده و با توجه به کسری قابل توجه آب در مخزن سد، امکان دارد امسال تصمیمات جدیدی برای بازگشایی آب تا نوروز گرفته شود، اما آنچه مشخص است تا اطلاع ثانوی بستر زاینده‌رود در اصفهان خشک خواهد ماند.

یکی از مسائل مهمی که در مورد مدیریت یکپارچه منابع آب زاینده رود در سال‌های اخیر می‌توان مورد اشاره قرار داد، ورود چندین ساله محققان آلمانی برای ارزیابی دقیق و علمی مشکلات این حوضه آبریز است؛ ورودی که اکنون نزدیک هشت سال از آن می‌گذرد و در طول همه این سال‌ها شاهد تغییر شگرفی در فرایند مدیریت و کاهش تنش‌های آبی زاینده رود نبودیم.

۲۶ آبان ۱۳۸۹ بود که رسانه‌های محلی استان اصفهان از تصمیم وزارت علوم آلمان برای مشارکت در پروژه‌های تحقیقاتی حوضه آبریز زاینده رود سخن گفتند و در همین راستا دکتر شهروز مهاجری، به عنوان یکی از ایرانیان مقیم آلمان ـ که متخصص مسائل آب و فاضلاب است ـ مسئولیت مدیریت پروژه آلمانی‌ها را در اصفهان بر عهده گرفت؛ پروژه‌ای که مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود نام گرفت و اکنون هشت سال از آغاز فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی این مجموعه می‌گذرد؛ حضوری که در سال ۱۳۸۹ اعلام شد، وزارت علوم آلمان برای آن ۳ میلیون یورو هزینه خواهد کرد.

پرسش و نکته مهمی که در مورد کم و کیف عملکرد این مجموعه در ایران مطرح می‌شود، اینکه وزارت علوم آلمان با چه انگیزه‌ای تصمیم به ورود به بحران آب زاینده رود گرفت و در این سال‌ها نتایج مطالعاتی این مجموعه چه گره‌ای از مشکلات بی شمار زاینده رود برداشته است؟

یکی از متخصصان مسائل آب ایران که ترجیح داد، نامش در این گفت وگو محرمانه بماند، در این باره به «تابناک» گفت: من تقریباً در جریان فعالیت این مجموعه در حوضه آبریز زاینده رود هستم و پروژه‌ای که به آن اشاره می‌کنید، در راستای برنامه عام المنفعه وزارت علوم آلمان ـ که به بحران‌های زیست محیطی مناطق مختلف جهان ورود می‌کند ـ آغاز شد.

وی افزود: آنچه در مورد ماحصل هشت سال حضور آلمانی‌ها در این موضوع می‌توان مورد اشاره قرار داد آن است، که همه هزینه‌های مربوط به مطالعات آن‌ها توسط وزارت علوم آلمان صورت گرفت و مسئولان و مدیران اجرایی کشور چندان در این رابطه متحمل هزینه نشدند.

این متخصص ادامه داد: مطالعات این مجموعه در این هشت سال هرچند در بسیاری موارد دقیق و فنی است و اطلاعات و مستندات فراوانی را شامل می‌شود، دو ایراد اساسی دارد که نمی‌توان به آن اشاره نکرد.

وی در همین رابطه افزود: نقد اول به اقدامات این مجموعه آلمانی، این است که آن‌ها تقریباً با فرهنگ و ساختار‌های اجتماعی ایران و به ویژه اصفهان آشنایی نداشتند و این در حالی است که برای حل ریشه بحران باید راه حل‌ها از بطن جامعه و متناسب با ساختار‌های موجود تهیه شود. نقد دوم به این مجموعه آن است که مطالعات آن‌ها بیشتر بعد ابزاری و مهندسی دارد و در آن واقعیت‌های انسانی و اجتماعی مورد تأکید نیست.

این متخصص یادآور شد: برای مثال این مجموعه تحقیقاتی در بخشی از مطالعات خود و به عنوان راهکار برای کشاورزی پایین دست زاینده رود، موضوع ایجاد بازار آب را برای کشاورزان با هدف صرفه جویی مطرح کردند و این در حالی است که اولاً هیچ کس به اندازه کشاورزان آن هم در چنین شرایطی قدر آب را نمی‌داند و دیگر آنکه الان اصلاً آبی برای کشاورزی نداریم که بخواهیم برای آن بازار آب ایجاد کنیم!

وی در ادامه سخنان خود افزود: با همه این موارد، موضوع مهمی که باید به آن اشاره کرد، این است که پروژه مدیریت یکپارچه زاینده رود توسط وزارت علوم آلمان و با هزینه‌های خودشان پیش رفت که از این بابت این رخداد ارزشمند است و نمی‌توانیم انتقاد را به عملکرد آن‌ها داشته باشیم.

این متخصص ادامه داد: من فکر می‌کنم بزرگ‌ترین نقدی که در این فرایند می‌توان مطرح کرد به مدیران اجرایی کشور و به ویژه وزارت نیرو بازمی‌گردد.

وی افزود: وزارت نیرو در این شرایط به عنوان پیمانکار فعال شد و این در حالی است که خود وزارت نیرو و سیاست هایش، بخشی از دلیل بحران شکل گرفته است. از سویی نیز مدیران اجرایی و سیاسی کشور در این هشت سال عملاً نتوانستند از این فرصت پیش آمده برای هدایت و بهره مندی بهتر و کاربردی‌تر از حضور متخصصان آلمانی استفاده کنند و این فرصت پیش آمده را عملاً سوزاندند.

این پژوهشگر مسائل آب با تأکید بر اینکه تقریباً دستاورد مشخصی از مشارکت آلمانی‌ها با ایران در مدیریت صحیح منابع آب زاینده رود در مقام عمل نمی‌بینیم، افزود: وقتی شما از نزدیک با برخی پژوهشگران مرتبط با این مجموعه سخن بگویید، متوجه می‌شوید که یا به صورت فنی و مهندسی به مواردی اشاره می‌کنند که در صحنه عمل چندان امکان اجرایی ندارد و یا اینکه به مسائلی اشاره می‌کنند که چندان پیچیدگی خاصی ندارد و از توان هر کارشناسی ارائه چنین تحلیل‌هایی برمی‌آید.

این پژوهشگر مسائل آب در پایان ضمن گلایه از مدیران اجرایی استان اصفهان به خاطر عدم بهره مندی از متخصصان و صاحب نظران برای مدیریت بحران پیش آمده در وصف کشاورزان شرق اصفهان گفت: من از نزدیک با کشاورزان شرق اصفهان دیدار داشته ام و با آن‌ها زندگی کرده ام. آن‌ها اکنون دیگر امیدی به مدیران استانی و کشور و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ندارند و عقیده دارند هیچ کس تصمیمی برای حل مشکل و مسائل پیش آمده آن‌ها ندارد.

بنا بر موارد مورد اشاره، می‌توان نتیجه گرفت که در رابطه با بحران آب زاینده رود و تنشی که این روز‌ها به اوج رسیده و زندگی میلیون‌ها شهروند را به ویژه در حوزه آب شرب با مشکل مواجه کرده است، جدا از موضوع کاهش بارش‌های جوی، ضعف مدیریتی و ناتوانی در بهره مندی از توانمندی‌های علمی جهانی نیز مشکل دیگری است که نیاز است به آن توجه کرد و در محاسبات مربوطه مد نظر قرار داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۸
وای بر آمران و سازندگان سدها بر روی حوزه های آبریز داخل کشور.
"گرهی" درست است چون "ه" در "گره" تلفظ میشود و مثل مثلاً "ه" در "گربه" نیست.
برای اینکه مشکلات یک استان مثل سیستان یا ایلام که جز محروم ترین مناطق ایران هستند حللل شود باید اداره تام الا ختیار اون رو به مدت طولانی مثلا 100 سال به امارات مدیران متخصص اروپایی یا ژاپنی بدهیم درست همان کاری که هنگ کنگ، سنگاپور و امارات متحده عربی و بسیاری از شیخنشین ها انجام دادند.

تجربه 40 سال گذشته به خوبی نشون داد که ایرانی جماعت به درد مدیریت حتی یک مهد کودک کوچک هم نمیخوره و ما باید این رو بپذیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
تو خودت حتما عرضه اداره مهد کوک را نداری ولی برای ایرانی ها نسخه نپیج
راه حلهای آلمانیها را اصفهانیها قبول نمی کنند چون به جای صرفه جویی و پذیرش واقعیت به دنبال انتقال آب از کارون هستند
پاسخ ها
علی
| Bulgaria |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دنبال آباد کردن اصفهان حتی به قیمت خراب کردن خوزستان!.آب کارون شریان حیاتی برای خوزستان بود.
آب خشک قرار نیست همان جا بمانند‌ بردند جاهایی که آب وجود دارد
با عرض سلام، کم آبی اصفهان و یزدراهکار دارد 1- صنایعی آب مصرف می کنند از این دو استان برچیده و به همراه تمام کارکنانشان به کناره های خلیج فارس یا کناره های دریای کاسپین (خزر) برده شوند 2- با تزریف منابع مالی تمام کشاورزی دو استان مکانیزه شود 3- مردم دو استان شهری یا روستایی با نصب ابزارهایی در منزل در مصرف آب صرفه جویی نمایند. اگر این سه کار انجام شود سال دوم سد زاینده رود از آب لبریز می شود و رود زاینده رود نیز جان خواهد گرفت و در انتها نیز تمام فاظلاب دو استان تصفیه مناسب شده و در کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. خداوند برای هر مشکلی راه حلی قرار داده است منتها در این کشور 90 درصد مردم فکر نمی کنند و تنها به دنبال راحتی و آسایش هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
ظاهرا ایشان اصلا از مشکل خشک شدن زاینده رود اصلا آگاه نیست
دلیل اصلی اینها است:
عدم حفر تونل کوهرنگ 3 و بهشت آباد
پمپاژ بالای آب از بالادست در چهارمحال و بختیاری
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
ناشناسی 22:45 انگار کلا توی باغ نیستی!
خودت داری میگی تونل 3 گوهرنگ و بهشت آباد! یعنی 3 تونل کوهرنگ و 1 تونل دیگه آب از کارو برداشته بشه چون در چهارمحال و اصفهان مدیریت درست آب وجود نداره؟!
خجالت نکشید! میخواهید کلا کارون رو منحرف کنید سمت اصفهان! اما اطمینان داشته باشید با این سیستم مدیریتی که دارید 1 قطره آب به شهرتون نمیرسه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دوستی که راه حل را حفر کوهرنگ 3 و بهشت آباد می دانی آن وقت مردم خوزستان چه باید بشوند هوای خوزستان با انتقال آب از کوهرنگ ریزگردش بیشتر می شود
اینها در کشور خودشون هم خشکسالی دارند حالا امدن اینجا برو بابا دلت خوشه
اعتماد به اروپایی های پسر عموی امریکا و بدهکاران اسراییل نهایت سادگی
پاسخ ها
ایرانی
| Germany |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
پس چرا با وی پی آن اونا اومدی ؟
اقا مدیران کم سواد که به دنبال کارشناسان بین المللی با سواد و متخصص نمی اورند چند نفر کم سواد مثل خودشان را می اورند و تا از قبل قراردادها پورسانتها ی اانچنانی بگیرند.
هیچگاه هیچ گره ای از کار مردم باز نمیشود که هیچ بلکه فقر و فحشا و اعتیاد و طلاق و ................................. روز بروز بالاتر خواهد رفت... ای تابناک سانسورچی برایم من ایمیل نده که نظر شما غیر قابل انتتشار است... شماها خودتان چه هستید که بگویید چه چیز قابل انتشار است یا خیر
مشکل خیلی راحت حل میشه و نیازی به متخصص آلمانی نیست.
آب حوزه زاینده رود را به خارج از حوزه نفرستید و خرج صنایع نکنید،چه در استان چهارمحال چه در استان اصفهان چه در یزد و کرمان.آن موقع مشکل حل می شود.
به عنوان یک دانشیار دانشگاه که بیش از دو دهه است با مسایل و مشکلات آب ایران سر و کار دارم و آنها در کلاس‌های درس تدریس می‌کنم، خدمتتون عرض می‌کنم که مشکل زاینده‌رود، مشکل مطالعات توسط شرکت‌های داخلی یا خارجی نیست که البته در فرایند تصمیم‌گیری، این مطالعات در صورت تناسب با ظرفیت‌های منطقه می‌تواند نقش سازنده‌ای داشته باشد. مشکل این است که جمعیت و فعالیت‌های کشاورزی در پایین‌دست سد زاینده‌رود و کلاً بخش خشک مرکزی ایران بصورت نامتناسب افزایش پیدا کرده و حتی شهرها و مناطق خارج از محدوده طبیعی حوضه زایند‌رود مانند استان یزد را نیز به خود وابسته کرده است. مشکل، استقرار صنایع فوق‌العاده آب‌بر در این منطقه خشک و راندمان بسیار پایین آب به دلیل شیوه‌های غلط آبیاری، اسراف و هدررفت آب، فشار بر آب‌های زیرزمینی از طریق حفر چاه و در کل، مصرف غلط آب، چه در شهرها و چه در بخش کشاورزی استان‌های تحت پوشش مانند استان‌های اصفهان و یزد است. مشکل در سوء مدیریت کلان منابع آب در این منطقه و نداشتن یک برنامه مشخص و مدون با توجه به ظرفیت‌های طبیعی و انسانی منطقه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
معلومه اصلا اطلاعی ندارید. صنایع این دو استان بهد از سال ۷۵ توسعه زیادی نداشته. مشکل اضافه برداشت ور بالادست است.
فولاد پتروشیمی صنایع خودرو و .... درحالی که نه آب هست که متعلق به اصفهان باشد و نه نفت و نه حتی گاز همه از مناطق خوزستان و چهارمحال برای عزیز دردانه های اصفهانی به کویر برده شدند و الان ندای وای آب شرب نداریم سر میدهند
این صنایع رو به جاهای اصلی اون ببرید آب هست برای شرب شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
آب و بریز اونجات که میسوزه حسود
ممد قمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
حق با شماست، تا برنامه ریزی های کلان اصلاح نشه این مشکل هم حل نخواهد شد
اگر ما ایرانیها آمریکا کشف کرده بودیم الان می سی سی پی خشک شده بود خیابانهای نیویورک همه یکطرفه وبه جای ترامپ زرد مو یک سرخپوست ریس جمهور آمریکا بود ومردم آن که ما باشیم در صف مهاجرت به مکزیک . اگر مدیریت باشد یک قطره آب هیچ رودخانه‌ای نباید به اقیانوس وارد شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
این که رودخانه ای به مصب خودش نرسه عین سوء مدیریت هست! چشمتون رو باز کنید به کشورهای دیگه نگاه کنید هم صنعت دارن هم کشاورزی رودخانه های سالم و پر از ماهی دارن به اقیانوس هم میرسن!
سپاااس
در منطقه بی آبی مانند اصفهان چرا باید اجازه داد کارخانه هایی که مصرف آب زیادی دارند باز هم ایجاد شوند ؟ ذوب آهن کارخانه ای قدیمی است و فولاد مبارکه هم در دهه شصت ساخته شدند و می توان چشم پوشی کرد . ولی چرا باید در اردکان یزد کارخانه فولادسازی ساخت و آب اصفهان را به آنجا امتقال داد ؟ چرا باید در سفید دشت در همین سالها کارخانه فولاد ایجاد کرد و درگیری منطقه ای بر سر آب بوجود آورد ؟
آلمانی ها وقتی راه حل داده اند فکر می کرده اند حداقل تفکر درست برای مسئله آب نزد مدیران ما وجود دارد ، در اصل آنها مانند اساتیدی بودند که فکر می کردند در دانشگاه افراد تحصیل کرده وجود دارند و آنها باید مسائل روز را بیان کنند ولی وقتی آمدند دیدند با دانشجویانی مواجه هستند که "بابا آب داد " را بلد نیستند بنویسند و بخوانند .

اگر یک سری مدیر از اروپا وارد کنیم و اداره کشور را به آنها بسپاریم هم به نفع مملکت است و هم به نفع آخرت ، بس است این همه اصراف و دوباره کاری و هدر دادن منابع در طی این سالها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اصفهان بی آب نیست. ۲۵ درصد کارون از اصفهان تامین می شود. خوزستان که خودش آب ندارد. اصفهان مشکلش این است که بی حیا نیست. آب اضافه برداشت نمی کند!
به کشاورزان اصفهانی پیشنهاد میکنیم به تهران مهاجرت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
شما پیشنهاد نده
به فکر خودت باش
در این خصوص با اطلاعاتی که دارم اولا مدیر این پروژه آلمانی یک ایرانی و اصالتا اصفهانی بوده ثانیا هیچ حرف جدیدی مطرح نکرده و آنچه در ممنون موجود وزارت نیرو در قالب مدیریت یکپارچه زاینده رود است خیلی جامع تر از آنچه ارائه شده میباشد و بیشتر استنادات فنی آنهم از گزارشات وزارت نیرو اخذ کرده ولاکن اگر پرسیده شود این بودجه از طرف آلمانی به‌چه ارگانی داده شد و چه کسانی مسول و ناظر بر این فعالیت ها بوده اند بهتر است و شاید دهها پروژه بین المللی دیگر نیز مشابه این وًهیئت متاسفانه وجود دارد و نظارتی نبوده و نیست
به نظر نمیاد آقای کارشناس اصلا در جریان نتیجه تحقیقات آلمانی ها باشه
از حرف ها مشخصه یه چیزهایی فقط شنیده...
پاسخ ها
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اتفاقا خیلی هم در جریان بوده
ارائه نتایج پروژه در نشست مدیریت یکپارچه نشان داد که هیچ نتایجی از این پروژه حاصل نشده است.
چرا بجای کوبیدن خره به پالانش میکوبید ؟ مشکل اب زاینده رود در دو سیاست غلط اعمال شده می باشد یکی ریشه اش برمی گردد به قبل از سال 57 ودیگری مربوط به دودههپیش اخیر ،با عنایت به محدودیت بارش وتوان ابهای تجدید شونده این حوضه ابی سیاست استقرار واحدهای صنایع سنگین پرمصرف مثل پالایشگاه .ذوب اهن ،فولاد مبارکه ،وصنایع دفاعی ونظامی وهسته ای وتوسعه بی رویه جمعیت استان از یک طرف واز جانب دیگر به بهانه احداث چند تونل جهت انحراف بعضی از سر شاخه های کارون انتقال اب از این حوضه به فلات مرکزی ازدم اشتباه وفاجعه بار بوده واین بحران پی امد همان دوسیاست می باشد که هیچ متخصص ابی چه ایرانی وچه امریکایی وچه المانی وچه چینی ویا روسی وقتی تقاضا کیلومترها از عرضه وتوان ابی حوضه سبقت گرفته قادر بحلش نخواهد شد تنها راه حل ممکنه شیرین سازی اب دریا در سواحل جنوبی وسرمایه گذاری روی ان وانتقال ضربتی به شهرهای جنوبی مثل استانهای کرمان ویزد ونواحی صنعتی اصفهان انهم تنا برای مصارف اول شرب ،بعدا صنعتی ،حقابه سنتی کشاورزان ها با تبدیل سیستم های سنتی انتقال وتوزیع به روشهای مدرن واصلاح شبکه داخل مرارع از سنتی به مدرن مثل تیپ ،قطره ای پیشرفته زیر زمینی تامین واختصاص یابد .امید که گوش شنوایی برای موارد ذکر شده در ان استان ویا کشور پیدا شود ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مهمترین دلیل خشکی زاینده رود عدم حفر تونل کوهرنگ 3 و برداشت زیاد در بالادست توسط بختیاری ها است.
متاسفانه این تونل باید 20 سال پیش حفر میشد که به علت کارشکنی های زیاد هنوز صورت نگرفته است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
ده تا تونل دیگه هم که برا شما اصفهانیها حفر کنن و تمام باغات چهارمحال را هم که ریشه کن کنن شما همچنان سیراب نمیشید و مثل همیشه موضع پرتوقعی و خودخواهی خود را در برابر کل ملت ایران حفظ خواهید کرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اصفهون نصف جهون. ما تا نصف جهان شدن راه بسیار داریم .به امید تونل های شش و هفت و هشت کوهرنگ و پس از
آن آب های عزیران لرستون.
آلمان ها كه همه کاره نيستند!!
تا آنجا که من اطلاع دارم مدیران آب منطقه ای اصفهان از این پروژه فقط برای سفر به آلمان سود بردند. و هیچ اعتقادی به بهر برداری علمی و عملی از این طرح نداشته اند.
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دقیقا همین هست که می فرمائید،احسنت.
این پروژه به یک آژانس مسافرتی برای مدیران آب منطقه ای ،کشاورزی،استانداری،محیط زیست و... تبدیل شده است.
با سلام.خدمت خوزستانی ها وچهارمحالی های عزیز عرض کنم حدود یک میلیون از همشهری ها وهم استانی های شما به شهرک ها و شهرهای اصفهان مهاجرت نموده اند.لذا بحث آب برای آشامیدن و یا کشاورزی برای خود همشهری های شما هم هست و این مشکل حل نمی شود مگر مدیریت آب بر اساس جمعیت چهار استان صورت گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
شما بیابونهای لم یزرعتون را خیابون کشی کردید و به متری خداتومن انداختین به این مهاجرین بدبخت استانهای همجوارتون حالا منت هم سرشون میذارید! چرا این مهاجرین را تو شهرکهای اطراف ساکن کردید؟ چرا تو جاهای خوب اصفهان ساکنشون نکردید؟ چرا فقط به اونا شغلهای ضعیف و سخت و کم در آمد را دادید؟ چرا در بخشهای اقتصادی پردارآمدتون شریکشون نکردید؟
این مهاجرین فقط برای شما اصفهانیها نیروی کار هستند! درست مثل حضور برادران افغانیمون در ایران!
این مهاجرین با حداقل حقوق شهروندی و با کمترین احترام در کنار شما اصفهانیها زندگی میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
ناشناس 57 23 پیاده شو با هم رویم. نمک اصفهان می خوری و نمک دان می شکانی.
در این وانفسای بی کاری به جای تشکر از مقام های اصفهان و شهروندان اصیلش دو قورت و نیمت هم باقی است.
ان شاالله شورای شهر اصفهان با
تصویب قانون اخراج شهروندان غیر اصفهانی از این دیار زمینه ساز آبادانی نصف جهان را فراهم می آورد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
توی همه جا و بهترین جا شریک هستن من مشکل زاینده رود رو حسادت میدونم.
برای اصفهانیها لطف مکرر شده حق مسلم. یک نون دستشون گرفتند میخوان با آبگوشت بقیه شریک بشن. خیر. اون نون رو با ماست خودتون بخورین.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
آب در رود باید جریان داشته باشد. و الا حداقل آه جانوران می گیرد. نمیشود که با برق اصفهان آب را پمپ کرد. حداقل دو چهارمحالی می شناسم در آنجا باغداری می کنند و در بهترین محله های اصفهان زندگی! حدود نصف جمعیت اصفهان و شهرهای اطراف خوزستانی و چهارمحالی و ... هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
آب کارون از چهارمحال و اصفهان تامین میشه اما خودشون آب ندارن!
حضرات بیخود خودتون را خسته نکنین تا زمانی که کشاورزی توجیه اقتصادی داشته باشد همین آش است و همین کاسه!!!ما کشوری هستیم که با توجه به محدودیت منابع آبی کشاورزی را باید کنار بگذاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
من عاشق برنج لنجان اصفهانم. ان شالله با افتتاح تونل کوهرنگ سه و چهار زمین های برنج در استان اصفهان گسترش خواهد یافت و اصفهان، نصف جهان به صادر کننده نمونه این محصول به اقصی
ایران تبدیل خواهد شد
هر وقت این هموطنان اصفهانی یه کم این حس پرتوقعیشون را کنار گذاشتن یه کم مشکلات آبیشون حل خواهد شد.
بنظر من اگر ده تونل انتقال آب برا اصفهان حفر بشه فرداش میان میگن لطفا یازدهمیشا هم شروع کنن...آب کم اوردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اصفهان در استراتژیک ترین نقطه ایران است پس حق مضاعفی در گرفتن حق در زمینه هایی چون آب، انرژی و صنعت دارد. خصوصا اینکه این استان دارای بیشترین مقامات کشوری و خدوم به این آب و خاک ایم پس عزیزان خودتون حق به ما بدید دیگه. ما فقط حق قانونی و عرفی و انسانی خویش را می خواهیم نه بیشتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
پر توقعی شما با احداث ۴ سد روی کارون چی؟
"یا به صورت فنی و مهندسی به مواردی اشاره می‌کنند که در صحنه عمل چندان امکان اجرایی ندارد و یا اینکه به مسائلی اشاره می‌کنند که چندان پیچیدگی خاصی ندارد و از توان هر کارشناسی ارائه چنین تحلیل‌هایی برمی‌آید."
آخه یارو باید راهکار از مریخ بده؟ چقدر نااگاهی تو انصافا!
اکرتمامی مزارع این استان ابیاری قطره ای بشه چن میلیون دلار میشه ؟ یعنی بیشتر از یک میلیارد که نمئشه ماملت فقیری نیستیم فقط برا مردم خودمون نمیتونیم هزینه کنیم
تابناک مدتهاست تلاش می کند بی آبی زاینده رود را به صنایع اصفهان مرتبط کند این در حالیست که هیچ اشاره ای به گسترش وحشتناک باغها بر خلاف قانون تقسیم آب در استان چهارمحال نمی نماید. سالهاست که توسعه صنایع استان اصفهان متوقف شده اما زاینده رود اخیرا بی آب گشته است. اکثر صنایع بزرگ استان اصفهان هم از آب بازیافتی استفاده می نمایند. اما کشاورزی سنتی بی رویه در بالادست همچنان رو به گسترش است.
بالا دست زاینده رود زمانی باغی وجود نداشت اما الان نگاه کنید پر از ویلا و باغ شده همین باغات و ویلا ها آب رو قبل از جاری شدن مصرف میکنن چیزی به پایین نمی رسه جمعیت زیاد مرکز باعث کمبود آب شده
دوستان عزیزی که کلا استانهای خودتون رو یه ایالت دیگه خارج از ایران میدونید و اصفهانیها رو پرتوقع خطاب میکنید
چند چیز رو باید یادآوری کنم بهتون
اول اینکه مردم اصفهان در تجمع صنایع در مرکز دخالتی نداشتن و بیشتر این مسایل به الزامات امنیتی بر میگرده چون اگر صنایع رو در مرزها تجمع بدید با اولین یورش دشمن مهاجم از بین میرن مثل پالایشگاه ابادان زمان جنگ
واینکه دوستان خوزستانی که الان یادشون رفته زمان جنگ سرزمینشون رو همین اصفهانیهای پرتوقع ! از دست دشمن پس گرفتن باید بیان و ببینن که شاهین شهر که محل اسکان خوزستانیهای جنگزده هست نه تنها جای بدی نیست بلکه یکی از بهترین شهرهای اطراف اصفهان هست و مردمش اکثرا در شرکت نفت و شرکتهای خوب دیگه مشغول به کار هستن....همین جور از روی جهل و نادانی سخن پراکنی کردن کاری نداره... اما بهتره کسایی که فقط حرف مفت میزنن بیان واقعیات رو ببینن
امیدوارم این گزارش در جهت توجیه انتقال اب نباشه چرا که اگر انتقال اب صورت بگیره همین وضعیت رو از اصفهان به خوزستان یا جای دیگه انتقال میدیم
جه شباهتی بین آب و هوای ایران و شرایط اقلیمی منطق مرکزی کشور ما با آلمان وجود دارد که تجربه آنها بتواند در این حوزه به کار ما بیاید؟؟؟
تکیه بر تخصص و توانایی های داخلی، آنهم از نوع راست و درستش(بی قل و غش آن) تنها راهکار حل مشکلات است!
اگر وزارت نیرو در اختیار یزدیها ست و تصمیم گیری های راهبری در انحصار کرمانی ها باشد! نمی توان منفع ملی را از آنجا تامین کرد!!!
البته تصمیم در این مورد را به اصفهانی ها هم نبید سپرد. بلکه باید از مجموعه های بیطرف و نه آقای بیطرف بهره جست!!!
توصیه میکنم این گزارشات در اختیار عموم کارشناسان قرار گیرد تا معلوم شود چه ارزشی دارد ضمنا وزارت نیرو اعلام کند از قبل این مطالعات چند نفر ماه به خارج اعزام کرده و جه کسانی فرصت مطالعاتی مجانی گرفته اند
توسعه باید همه جانبه باشه و برای همه جغرافیای کشور ،نمیشه همه صنایع مادر رو در مرکز سرمایه گذاری کرد تنها مزیت اصفهان میتوته گردشگری و جذب توریست باشه با این کارهاشون کل منطقه جنوب رو به بن بست رسوندن و خیلی جالبه طلبکار هم هستن!!!
سلام. در جهار محال باغات هلو بر روی تپه ها از کجا پیدا شد؟ با سهم ابه شرق اصفهان.
چرا مصوبه شورای عالی اب را مبنی بر کنترل برداشتها اجرا نمیکنند .؟ چرا حقابه تالاب گاو خونی را نمی دهند.؟ اگر اصفهان بد است چرا به استان خود بر نمیگردید.
در همین وضع بی ابی هر چه اب هست در چهر محال بر میدارند و باز طلبکارند .فولاد مبارکه الان از تصفیه فاضلاب مبارکه استفاده میکند.
کدام تونل را خود شما برای اب جهار محال زحمت کشیدید ایجاد کنید؟
می دانید چرا حضور 8 ساله کارشناسان آلمانی گرهی از بحران آب زاینده رود باز نکرد؟
زیرا هدف از انجام این مطالعات حل بحران زاینده رود نبوده است.بلکه هدف غارت اطلاعات هواشناسی ، کشاورزی،صنعتی، اجتماعی و... حوضه مرکزی ایران یعنی اصفهان به عنوان نماینده کل کشور بوده است.طبق اطلاعات ارائه شده در نشست مدیریت یکپارچه رودخانه زاینده رود در 18 و 19 آذرماه امسال نه سه میلیون یورو بلکه 6 میلیون یورو هزینه انجام این طرح بوده است.6 میلیون ضرب در 13000هزار تومان قیمت امروز یورو می شود چیزی حدود 78 میلیارد تومان.
آیا به نظر شما غول اقتصادی و صنعتی جهان(آلمان) این هزینه را فقط بابت امور عام المنفعه کرده است.این پروژه دربسیاری از نقاط دنیا توسط وزارت محترم علوم و تحقیقات دولت فدرال آلمان در حال انجام است.
خیلی ساده لوح باید باشیم که این چنین فکر کنیم.به قول معروف اگر این پروژه برای زاینده رود آب نداشت برای کشور آلمان و البته یک سری از مدیران و مسئولین که دانسته و ندانسته این اطلاعات را جارو کرده نان داشت ..اگر خاوریها و بابک زنجانی ها و... با بردن اموال این مملکت خیانت کردند ،برخی با انعقاد این قرارداد آینده کشور و فرزندان این مرز و بوم را به باد فنا دادند.مگر نه اینکه گفته اند جنگ جهانی سوم بر سر آب است.الان این برادران آلمانی نه تنها اطلاعات ایران بلکه اطلاعات آینده دنیا را در دست دارند و در جنگ کسی پیروز است که اطلاعات بیشتری از قوای نظامی طرف مقابل داشته باشد و الان ما در مقابل اینها کاملا خلع سلاح شده ایم و آن روزها نزدیک است.
تازه الان می گویند قرارداد فاز سوم را ببندید تا نتایج آن را پیاده کنیم.مثل آنکه هنوز دست بردار نیستند و هنوز اطلاعاتی باقی مانده است که هنوز به دستشان نرسیده است.چون در فاز سوم قرار است روی مناطق دیگری کار کنند و طبعا مناطق جدید اطلاعات جدیدی در اختیارشان قرار خواهد داد.الله اعلم
ما در ترکمن صحرا هزاران هکتار زمین حاصلخیز اما خشک داریم هیچ کوهی بین این زمینه‌ها با دریا وجود ندارد، اگر بناست آب شیرین شده و برای کشاورزی و صنعت مورد استفاده گردد، عاقلانه این است که به این دشت حاصلخیز ترکمن صحرا منتقل شود که هم به خزر نزدیک است هم هم نیاز به آن همه هزینه جهت عبور آب و لوله کشی از کوه ها نیاز ندارد، چرا باید کل ملت ایران اینهمه هزینه متحمل شود تا این آب به دور دستها و آنطرف کوههای زاگرس منتقل گردد؟!! آیا فقط به این دلیل که چند دوره پشت سرهم ریاست جمهوری از سمنان است؟!!! همان بلایی که رؤسای جمهور از رفسنجان و یزد بر سر اصفهان آوردند. این واقعا چه جور عدالتی است و چرا مسئولین و قوای مختلف سکوت میکنند
راه حل حفر تونل کوهرنگ 3 و بهشت آباد است مردم خوزستان هم باید به مناطق اطراف اصفهان کوچ داده شوند و در مناطق مخصوص زندگی کنند
تجربه میگه مشاور خارجی جواب نمیده. مشکل خشکی ایران هم راه حلش معلومه. انتقال صنایع به سواحل.
رابطه وزیر فعلی نیرو قبل از انتصاب به وزارت با این پروژه در آلمان چه بوده
الآن همه میدانند یکی از علل کم آبی زاینده رود کارخانه جاتی است که آبخور زیادی دارند.
جواب بسيار ساده است , زمانيكه آب را صادر مى كنند از چرخه كشورمان خارج مى شود در نتيجه كمبود و يا نبود آب خواهيم داشت در ضمن دستكارى در چرخه طبيعت هر منطقه هم تأثير به سزايي دارد مثلا انتقال آب از يك استان به استان ديگر , افراد آلمانى كه معجزه نمى كنند ,
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل