بازدید 16419
اختلافات توییتری نمایندگان بر سر افزایش قیمت بنزین بالا گرفت؛

صادقی: دولت هزینه‌های خرج و بَرج خود را کم کند/ جعفرزاده: دولت بهای ارزانی حامل‌های انرژی را بدون اجازه از جیب ملت برداشت می‌کند!

فصل بودجه که می‌رسد، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه قیمت بنزین است، به گونه ای که تجربه نشان داده که قیمت بنزین، مستقیم روی قیمت اقلام اثر دارد و هر زمان قیمت این سوخت افزایش پیدا کرده است، تقریباً قیمت تمامی کالاها نیز دستخوش تغییر شده و افزایش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۵۹۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۸ 10 December 2018

فصل بودجه که می‌رسد، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم، افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه قیمت بنزین است، به گونه ای که تجربه نشان داده، قیمت بنزین، مستقیم روی قیمت اقلام اثر دارد و هر زمان قیمت این سوخت افزایش پیدا کرده است، تقریباً قیمت تمامی کالاها نیز دستخوش تغییر شده و افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ اما امسال بحث افزایش قیمت بنزین قدری زودتر آغاز شده و تقریباً دولت از اوایل تابستان گذشته، عزم خود را جزم کرده بود تا قیمت بنزین را گران کند، ولی با مقاومت شدید مجلس و برخی از خود دولتی‌ها مواجه و سرانجام مجبور به عقب‌نشینی از این تصمیم خود شد.

با این ‌حال اما دولت از این موضوع کامل صرف‌نظر نکرد و در ماه‌های قبل، اقدام به نام نویسی و احیای کارت سوخت کرد. بسیاری از اعضای کمیسیون انرژی مجلس و برخی از اقتصادانان خارج از مجلس این اقدام دولت را در راستای سهمیه‌بندی سوخت ـ که در نهایت به افزایش بهای انرژی و دو نرخی شدن بنزین می‌انجامد ـ ارزیابی می‌کنند.

اما بهانه دولتی‌ها برای گران کردن سوخت این است که قیمت بنزین را با سایر کشورهای منطقه مقایسه می‌کنند و از ارزانی بنزین م گویند، ولی پرسشی که اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا قیمت سوخت افزایش پیدا کرده و یا به‌ واسطه تصمیمات نادرست ارزی که در اوایل دولت روحانی گرفته شد، ارزش پولی ملی سقوط کرد؟!

و پرسش دیگر آنکه چه تصمیمی وجود دارد که ارزش پول ملی در همین سطح بماند و چند وقت دیگر باز هم با کاهش مواجه نشود تا مردم بار دیگر هزینه بی‌تدبیری‌ها را پرداخت نکنند؟

نکته قابل‌توجه دیگر این که وقتی دولت این اجازه را به خود می‌دهد که قیمت سوخت را بر اساس فوب خلیج‌فارس حساب کند، باید این حق را نیز به مردم داد که بتوانند خودروی مورد علاقه خود را با بهای مناسب از بازار تهیه کنند. از یک‌ سو، دولت به بهانه حمایت از تولید داخلی از ورود خودروهای کم‌مصرف و باکیفیت جلوگیری و یا تعرفه‌های چند صددرصدی اعمال می‌کند و از سوی دیگر، قیمت سوخت را با کشورهای منطقه مقایسه می‌نماید و داد ارزانی سوخت سر می‌دهد.

البته برخی اخبار رسیده از داخل مجلس و لایحه بودجه حکایت از این دارد که دولت برای سال 98 تصمیمی به افزایش بهای حامل‌های انرژی ندارد؛ اما اظهارنظر امروز نمایندگان مجلس در خصوص این موضوع باعث برخی نگرانی‌ها شده و حکایت از تصمیمات پشت پرده در این خصوص دارد.

جالب است، برخی نمایندگان، در شرایطی که هنوز مهر افزایش قیمت خودرو خشک نشده و اعتراضات زیادی به روند افزایش یک‌باره خودروها وجود دارد، این مباحث را مطرح و جالب‌تر اینکه گفته خود را از قول مردم می‌گویند و ادعا می‌کنند که مردم موافق افزایش قیمت‌ها هستند! به ‌طوری ‌که علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان اصفهان گفته است: در مسأله قیمت بنزین مسئولان اعلام کرده‌اند فعلاً تا پایان سال افزایش قیمت نداریم اما طرح‌هایی مطرح است که هرازگاهی به بیرون درز می‌کند. ما باید با قاچاق سوخت مبارزه کنیم؛ یعنی اگر قیمت بنزین بنا به افزایش داشته باشد، احتمالاً به سمت بنزین چند نرخی خواهیم رفت و حدس بنده این است احتمالاً مردم نیز با افزایش قیمت بنزین موافق هستند!

البته اختلاف‌نظرها در مجلس زیاد است و مسأله بنزین موافقان و مخالفان بسیاری دارد؛ برخی اعضای کمیسیون انرژی از جمله هدایت الله خادمی و امیر خجسته، دولت را مسئول نابسامانی‌های اخیر می‌دانند و به ‌شدت با هر گونه افزایش قیمت سوخت مخالفند و در مقابل برخی نمایندگان پایین مانند قیمت سوخت را حرکتی پوپولیستی می‌دانند و مخالف ثابت نگاه‌ داشتن نرخ‌ها هستند.

این موضوع اما تنها به مصاحبه و اظهارنظر نمایندگان در صحن مجلس ختم نشده و این منازعه به شبکه‌های مجازی نیز کشیده است، به‌ طوری ‌که برخی نمایندگان را وا‌داشت تا امروز در صفحات شخصی خود پاسخ یکدیگر را بدهند.


امروز محمود صادقی در توئیتی نوشت: مردم ظرفیت تحمل بار گرانی‌های زنجیره‌ای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی را ندارند؛ بنابراین، بهتر است خرجِ و بَرج دولت و نهادهای حاکمیتی کمتر شود.

اما جعفرزاده ایمن آبادی بلافاصله در توییت دیگری، با اشاره به موضع گیری صادقی و صحبت‌های علی مطهری نوشت: بهتر بود آقای صادقی شفاف به مردم می‌گفت که دولت بهای ارزانی حامل‌های انرژی را بدون اجازه از ملت از جیب آنان یکسان برداشت و پرداخت می‌کند. فکر می‌کنم نظر مطهری این است که اگر واقعیت‌ها به مردم گفته شود، مردم برای پرداخت واقعی بهای انرژی همراهی خواهند کرد.

به‌ هر حال، هر تصمیمی در این خصوص گرفته شود ـ چه مردم بخواهند با خواست دولت همراه شوند و چه نخواهند ـ تصمیم‌گیری در خصوص این موضوع از اختیار آن‌ها بیرون است و فعلاً تماشاگر این صحنه‌گردانی دولت مجلس هستند، اما آنچه در عمل لمس می‌کنند، افزایش قیمت‌ها و گرانی‌های روزافزون و کاهش قدرت خرید آن‌هاست که بخش زیادی از آن متوجه دولت با همراهی مجلس نشینان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۰
اخه این چه وضعیه هر کی رییس جمهور میشه دوره دوم همیشه میزنه تخته گاز چون نیازی دیگه به مردم نداره همه چی رو گرون میکنه .بابا والا بالله به ایین قسم بنزین اون ور اب رو با توجه به ارزش پول ما گرونه در ثانی ماشین اونور اب هم کم مصرفه و هم باکیفیت و نسبت به اینجا خیلی ارزونه به کی بگیم . مال خودمون رو با منت بخدمون میدین یه روز کوپن یه روز ازاد یه روزکارت سوخت یه روز بدون کارت اخه این چه وضعشه...
با توجه به مصرف روزانه ۱۰۰میلیارد تومان بنزین از سوی دهک ۱۰و۹و۸و۸۰میلیارد تومان قاچاق بنزین ۱۰میلیارد تومان توسطدهک ۱؛۲ عادلانه نیست روند کنونی ادامه یابد ماشین تک سرنشین وشاسی بلند برای چه بیش از حق خود باید از یارانه بنزین استفاده کند راهی به جز صرفه جویی وتوسعه ناوگان عمومی حمل ونقل وسهمیه بندی بنزین نمی باشد فاجعه نیست هزینه عمرانی کشور از یارانه بنزین کمترباشد تا کی حق فقرای سیستان وبلوچستان وایلام کردستان و... رابرج نشینان تهرانی باید استفاده کنند
افزایش قیمت بنزین، هیچ ربطی به گرانی و تورم ندارد، بلکه باعث کاهش نقدینگی شده و به نفع اکثریت مردم هست

همه ماشین های حمل و نقل، گازوئیلی وهستند و تاکسی ها و بارکش ها هم همگی گاز سوز هستند

گرانی بنزین باعث کاهش فقر میشه

مردم عادی نیز ماشین گازسوز دارند
همیشه مردم هزینه عده ای درطول تاریخ داده
اینجا امریکا با کاهش قیمت نفت بنزین اکتان 89 از 3 دلار گالنی شده 2.2 حالا تو ایران میخوان گرونش کنن.
پس حقوق کارگر و کارمند هم بر اساس قیمت بنزین در داخل و خارج محاسبه شود
پس حقوق کارگر و کارمند هم بر اساس قیمت بنزین در داخل و خارج محاسبه شود
مدیریت مالی تخصص میخواد ... شرکتهای دولتی دارند با بی تدبیری اقتصاد را میبلعند . درسته شرکت دولتی مشکلات داره همه جای دنیا ولی دیگه نه اینقدر ...بابا فساد اداری خیلیه اینها را میشه درست کرد راه داره ولی با قوانین و مدیریت جدید نه با مدیران دوران ... الان دیگه دورانی که با یه فکس و تلفن و یه دفتر مدیریت میکردی گذشته الان آی تی را باید به کار گرفت و همون شرکت دولتی را فعال و چابک و از همه مهم تر سالمش کرد.
ما حاضریم تجربه خود را در اختیار قرار بدیم
به به، کلا گل و بلبل اراسته به فضایل
جنگ زرگری!!!
دیگر کم کم باید منتظراظهار نظر انتخاباتی نمایندگان بود ، انها برای رای اوردن در مرحله بعد اظهار نظر می کنند
نمی دانم چرا یکبار برای همیشه این موضوع قهمیده نمی شه که باباجان آن چه مهمه قدرت خرید مردم است ؛ نه مبلغ دریافتی و یا قیمت یک محصول مانند بنزین .لطفا حساب کنید در همان خلیج فارس و یا هر جای دیگر که متناسب با وضعیت کشور ماست ؛ قدرت خرید یک کارگر با حقوق دریافتی برای مثلا ، گوشت و یا ... در ماه چقدر است ؟ اگر بنزین در فلان کشور 1 دلار است حقوق دریافتی نیز ماهیانه 3000 دلار و یا بیشتر است . خودرویی که در همه جای دنیا 20000 دلار است در ایران 50000 دلار است و .... نمی دونم این آقایان چطوری مدیر و نماینده شده اند که تحلیل این مسائل برایشان دور از ذهن است .... کجای دنیا حقوق کارگر معادل یک باک بنزینه !!!
تابناک منتشر کن لطفا وخواهشا
ظلم یعنی هزینه ها با دلار باشه
درامدت با ریال
ظلم یعنی قیمت ها را با دلار باهات حساب کنند
اما درامدت را با ریال
ظلم یعنی قیمت ها سه برابر بشه
اما درامد 10 درصد افزایش بخوره
خداوند حال ملتی را تغییر نمی دهد مگر اینکه خودشان بخواهند
ظاهرا دولتها جز خرج کردن از جیب مردم وتورم کاردیگری ندارند ،فرانسه ۶۰سنت سوحت را گران کرد کشور را به آتش کشیدند.اینجا قیمتها سه برابر میشه
آقای روحانی در حرفهای دیروزشون حرفهایی که در باره مرحوم برجام میزدند مجددا درباره اف ای تی اف تکرار کردند
آقای شیخ حسن روحانی دیروز گفتن اف ای تی اف باید تصویب بشود تا ۲۰ درصد اجناس ارزانتر وارد شود و باز گفتن از خود مردم بپرسید زندگی ارزان میخواهند یا گران

قابل ذکر است آقای روحانی در رابطه با برجام هم همین سیاست را در پیش گرفتند و گفتند باید برجام تصویب شود تا سرمایه بیاید باید برجام تصویب شود تا کالا ارزان شود
باید برجام تصویب شود تا مشکل آب خودن مردم حل شود
و از همه عجیب تر گفتند باید برجام بیاید تا منابع آبی ما افزایش پیدا کند

خوب برجام که تصویب شد کدوم مشکلات ما حل شد؟؟؟؟؟؟

همون دستگاه یخچالی که قبل از تصویب مرحوم برجام یک میلیون تومن بود الان بالای ۱۵ میلیون هست

من این بیان آقای روحانی که گفتند از خوده مردم سوال کنید که زندگی ارزان میخواهند به تعبیری گرو کشی میدونم

یعنی به بهانه ارزان شدن کالاها قرارداد پشت قرارداد امضا بشود و هیچ مشکلی از مشکلات مردم حل نشود

اینکه بخواهیم از گرانی بعنوان یک اهرم فشار در جهت تصویب و تحمیل قراردادهای مجهول استفاده کنیم چیزی جز ظلم به ملت نیست

اگر قرار بود با امضا و تصویب قراردادی ارزانی بیاید باید با مرحوم برجام همه چیز ارزان میشد

مطمئنا اف ای تی اف رو هم قبول کنیم دولت محترم چند صباح دیگر پذیرش یک قرارداد خارجی دیگر را خواستار شده و آن را عامل گرانی معرفی میکنند

برجام نافرجام رو تصویب کردید
سند ننگین ۲۰۳۰ که هیچ ربطی به اقتصاد نداره تصویب کردید
اف تی اف تصویب کردید


یعنی به اندازه تمام قراردادهایی که توی کتاب تاریخ ایران و جهان سوم دبیرستان خونده بودم توی این دولت قرارداد خارجی و مجهول و نامتعارف امضا شده و فکر کنم تا پایان دولت آقای روحانی ما هیچ قرارداد خارجی پیدا نکنیم که امضا نکرده باشیم
آقای روحانی یخورده بفکره اون رئیس جمهوری که بعد از شما میاد باشید

آقای روحانی به کجا چنین شتابان ............
آقای صادقی کاملأ درست می گویند . ولی آقای جعفرزاده حرفهای بی ربطی می زند . همین مردمی که آقای جعفرزاده از آنها دم میزند تاوان افزایش قیمت حاملهای انرژی را خواهند داد . همین مردم ضعیف .با افزایش سوخت همه اجناس گران خواهد شد ومردم با این ارزانی که مجلس و دولت برایشان فراهم کرده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ،باز توان خرید ندارند وخیلی از زنان بغل مرغ فروشیها می مانند تا که فروشنده مرغ فیله آنها را برای کبابی ها ومردم مرفه درست کرده واستخوانهای آنها را جمع می کنند تا برای خانواده شان چیزی درست کنند .
سال گذشته همین ایام به بودجه های خاص گیر دادید ، امسال این بلا را سر کشور آوردند و برای تامین نیازشان ارزش پول ملی را به یک پنجم تنزل دادند.
طرحی که مجلس برای سهمیه بندی بنزین داشت مبنی بر پرداخت سهمیه به افراد است و افرادی که امکان استفاده از بنزین نداشتن طبق این طرح میتوانستن سهمیه بنزین خود را بفروشند که عادلانه ترین طرح ممکن بود در وضعیت موجود ثروتمندان خیلی بیشتر از یارانه بنزین استفاده میکنند
کاملا درست گفته ،دولت هزینه ها رو باید کم کنه،چرا دفتر یکی از وزرا باید در ماه بیش از ده کیلو گردو مصرف کنه؟از این خریدها هم ایراد میگیرند مدیران مربوطه میگن حریف دفتر وزیر نمیشیم!
حقیقت اینه که رجال سیاسی ما ازاول بامردم ودرجهت منافع ملی قدم برنداشتند ودربسیاری ازموارد یک ولایت ضمنی برای خود قائل شدند مثلا درقانون اساسی آورده اند رئیس جمهوربایستی ازرجال سیاسی باشد واستدلال میکردند رجال اعم از هردوجنس است ولی درعمل مختص به مردان شد ویاشورای نگهبان مسولیت حراست ازآرای مردم رابرعهده دارد وهرکسی را صلاح میدانند تایید واگر صلاح ندانند ردصلاحیت میکنند خوب علم اقتصاد میگوید قیمت اجناس اگر واقعی نباشد اقتصاد کشور درمسیر غلط است مثل قیمت تمام اقلامی که بافشارپول نفت پائین نگه داشتیم وحالا که فروش نفت مشکل شده افسارقیمتها پاره شده ودربعضی مواقع ازطلا وارزهم گذشته است بله حقیقت تلخ اینه که قیمت حاملهای انرژی هم بایستی واقعی باشند تاهم قاچاق نشوند وهم دولت به درآمد خوبی برسد و بتواند همه کسانی که درایران زندگی میکنند راازنظردرمانی وبهداشتی بیمه کند وبرای خانواده های ضعیف مستمری معقولی درنظربگیرد البته همه اینها درصورتی شدنی است که نسبت سقف وکف حقوق حقوق بگیران دولتی نسبت 3 به1 بشود ورسانه های ما اینگونه هوامش را که ازسراخلاص وخدمت نوشته شده غیرقابل انتشارندانند
آقای محمود صادقی کاملا درست میگه تا چند وقت دیگه جامعه به دو قسمت تقسیم میشه کارکنان دولت که با افزایش حقوق و مزایا و پاداش از محل بودجه کشور و از جیب کل جامعه زندگیشون میگذره و بقیه مردم از جمله کارکنان و کارگران سایر بخشها که نابود میشن و هزینه بریز و بپاشهای ارگانها و موسسات و سازمانهای دولتی و یا وابسته به دولت را باید با بنزین گرون خریدن بپردازند
آقای محمود صادقی کاملا درست میگه تا چند وقت دیگه جامعه به دو قسمت تقسیم میشه کارکنان دولت که با افزایش حقوق و مزایا و پاداش از محل بودجه کشور و از جیب کل جامعه زندگیشون میگذره و بقیه مردم از جمله کارکنان و کارگران سایر بخشها که نابود میشن و هزینه بریز و بپاشهای ارگانها و موسسات و سازمانهای دولتی و یا وابسته به دولت را باید با بنزین گرون خریدن بپردازند
هزینه اختلاس در موسسات مالی را بدون اجازه ار جیب مردم برداشتند کسی صدایش در نیامد!
بنزین و گازوییل باید به نرخهای منطقه ای نزدیک شود که قاچاق آن سودی برای دلالان نداشته باشد و ما به ازای این مابه تفاوت با نرخ امروز را برای آبادانی کشور و یا ارایه ۱۰۰٪ بیمه درمانی بیماران صعب العلاج و یا مدرسه سازی و یا حتی تحصیل رایگان دولتها خرج مردم خودمان کنند
تا به حال کدوم کالا و خدمات گرون شده و به نفع مردم در جای دیگر شده است؟؟؟؟!!! یک مورد نام ببرید اوضاع بهتر شده است.
همه اينها يك تئاتر بيش نيست،و ان نفوذ تأثير گذار
قشر ثروتمند ،و بى كلاه ماندن و فقر ضعيفان
مشخص شد گرانى بنزين ربطى به گران شدن كالا خيلى نداره
ناكارامدى و سوء مديريت عامل أصلى
مى باشد
لطفا از جانب مردم سخن نگویید .چهل ساله هر کاری دوست میکنید به اسم مردم
نه تحمل نمیکنیم آقایون مطهری و ایمان آبادی
کاهش ارزش پول ملی ، گران شدن بنزین ، و به طبع آن گرانی کالاها وخدمات ناشی از بی تدبیری دولت محترم است . اما سوال اینجاست که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و ریاست محترم مجلس که نمایندگان قانونی ملت اند چرا واکنش نشان نمی دهند ؟!!!!
هم صادقی هم جعفر زاد وهم مطهری اینها اصلاح طلب هستند که مردم را به این روز انداختن مردم گول اصلاح طلب واصولگرا را نخورید مردم اهمیتی برای انها ندارد الان نزدیک انتخابات است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار